Wednesday, December 12, 2012

Bisakah... 13


BAB 13

GAGANG telefon aku capai.  Melihatkan jari yang sudah merah diinai, aku senyum sendiri.  Nombor telefon Puan Talhah aku tekan dan beberapa deringan, ada suara lembut yang menjawab salam.

“Puan sihat?”  soalku.
“Sihat.  Teratai macam mana kat sana?  Saya harap semuanya okey.”
“Erm… alhamdulillah, kami semua okey jugak kat sini dan saya harap puan boleh datang kalau ada waktu terluang,” ajakku sopan.
Puan Talhah ketawa halus.  Dia mengucapkan syukur seketika kemudian.
“Kenapa, puan?” 
“Tiani tengok kad jemputan yang Taufiq kirimkan ni, dia menangis tapi tak tahu kenapa, saya senyum tengok dia menangis.  Dia seronok awak bahagia, Teratai dan saya juga bersyukur sangat,” jawab dia.
Aku diam seketika.  Wajah pucat Tiani menerpa minda.  Aku pejamkan mata lalu aku nampak Tiani menitiskan airmata seperti mana kala aku mahu menapak keluarga dulu namun bibirku menguntum senyum setelah seketika.
“Kalau Tia boleh datang sama…”
“Saya dah tanya, tak boleh Teratai.  Tak apalah, nanti saya datang dengan Taufiq, insya-Allah.  Oh lupa, Puan Hanah nak ikut sama.  Teratai ada telefon dia?” 
“Belum lagi, puan.  Ingat kejap lagi nak telefon.  Tapi, sebelum ni saya ada bagitahu Cuma masa tu Ibu Hanah tak tahu dapat datang ke tak.  Dia takut bertindih dengan jadual dia mengajar dengan pusat tu,” kataku jujur.
Aku dengar helaan nafas halus Puan Talhah di talian. 
“Teratai Nur tahu sesuatu tak?”  soalnya.
Aku diam seketika.  Dahiku berkerut bila merasakan bicara Puan Talhah sedikit bersungguh-sungguh.
“Apa ya, puan?”
“Rahsianya, saya suka kalau Teratai dengan Taufiq tapi saya siapa nak mengatur biarpun saya tahu Taufiq akan ikut kata saya.  Cumanya, sekali dia cakap dia anggap Teratai Nur macam adik, saya dah tak berharap dan bila Teratai jumpa jodoh dengan kawan baik Taufiq, saya tetap puas hati.  Kata Taufiq, Ziyad tu baik.  Cuma mana yang kurang tu, sama-smaa perbaiki,” beritahu Puan Talhah membuatkan aku terkedu.
Wajah Taufiq melatari memoriku seketika.  Ya, dia bagaikan abang padaku.  Pertama kali, terasa lain juga pandangannya namun bila dia bersuara, dia persis abang yang mahu memberi yang terbaik buat adiknya.
“Saya tak layak untuk Encik Taufiq, puan…”
“Bukan tak layak.  Cuma tak ada jodoh kamu.”  Puan Talhah menafikan.  Dia ketawa halus.
“Dahlah, jangan fikir.  Saya saja cakap sebab Tiani pun sukakan awak.  Ni dah nak dekat majlis, macam mana?  Dah jumpa ayah?” 
Aku ketap bibir.  Menggeleng tanpa sedar. 
“Macam-macam dah kami usahakan, puan.  Saya dah hampir tujuh tahun berpisah dengan ayah, mana nak cari pun tak tahu.  Tapi, Abang Zayed dengan Ziyad ada juga minta tolong kawan-kawan dia cari ikut cerita-cerita saya cumanya tak lengkap maklumat sebab saya memang tak tahu apa-apa,” jawabku jujur.
Puan Talhah mengeluh tipis.  “Tak apa, Teratai.  Janji kita usaha.  Tak dapat maknanya akan ada jalan lain yang akan Allah berikan.  Tapi itulah, nampak tak kesan najis dadah pada masyarakat kita?”  soal Puan Talhah bernada kesal.
“Saya bila dapat tahu Tiani menagih, hampir mati hati saya tapi bila saya tengok dia kuat untuk berubah lepas kenal awak, hati saya rasa bernafas kembali.  Kesannya teruk, Teratai.  Usah cakap pada negara dan masyarakat tapi pada keluarga sendiri.  Kalau anak perempuan, jenuh nak kahwin cari wali.  Kalau kata dah jumpa dan keadaan dia tak mengizinkan, dia tetap tak boleh nak walikan anak dia.  Saya harap apa pun jadi depan hari, Teratai kuat.  Jangan kembali ke jalan yang salah tu lagi,” pesannya panjang lebar.
Kata-kata Puan Talhah segalanya benar.  Dadah musuh utama.  Segalanya akan menjadi sukar.  Kesannya biar tidak sekarang, tetap memberi impak yang teruk pada orang sekeliling kita dan akui harus katakan, aku kesalinya.  Sungguh aku kesali.
“Saya tak akan kembali macam dulu lagi, puan.  Ini janji saya pada Allah yang telah memberi peluang kedua buat saya menjadi manusia,” sahutku penuh yakin.
“Alhamdulillah, Teratai.  Itulah yang saya nak dengar.  Insya-Allah kita jumpa nanti.  Kata Taufiq dia terlibat juga dengan majlis awak dengan Ziyad?”
“Erm… boleh jadi.  Saya pun tak pasti lagi, puan sebab majlis nanti Kak Rina kata nak buat dekat rumah keluarga dia.  meriah sikit katanya.  Saya menumpang, orang dah beri tempat berteduh dan makan pakai pun dah cukup.  Jadi, saya tak ada bantahan.”
“Itulah yang sebaiknya, Teratai.  Bila orang berbudi, kita berbahasa.  Orang tak beri, kita jangan meminta-minta selagi tulang empat kerat tu berdaya,” pesan Puan Talhah bernada usikan.
“Ya, puan dan saya nak minta maaf sebab tinggalkan syarikat dan rumah sewa macam tu je?” 
Puan Talhah ketawa seketika sebelum nafasnya disedut dalam.
“Tak ada hal.  Cuma nanti kalau kata Teratai tak ada tempat nak pergi, baliklah.  Saya sudi terima Teratai kerja dengan saya.  Kot kata Ziyad pergi belajar, takut tinggal sorang, balik sini.  Temankan saya,” cadangnya padaku. 
Aku lepaskan tawa.  “Insya-Allah, puan.  Nanti saya minta izin Ziyad siap-siap,” selaku dan disambut oleh suara tawa Puan Talhah juga. 
“Kami mendoakan yang baik-baik, Teratai Nur.  Kalau kata satu hari jalan yang ada tertutup, kali ke kiri atau ke kanan, ada jalan lain yang lebih cerah menanti, ya?” 
Mengerti dengan apa yang dia risaukan, aku hanya tersenyum tanpa suara.  Talian mati di situ setelah aku menitipkan salam.  Aku tahu, Puan Talhah bimbang sejarah lalu berulang namun aku semakin yakin dan terlalu yakin, jalan hitam itu tak mungkin aku pilih biarpun kulitku disiat dan tubuhku dipasung di dalam api yang marak. 


(Ahmad Ziyad)

(Teratai Nur) 


WAJAH Doktor Zafrina aku pandang lama melalui pantulan cermin.  Dari hujung rambut hingga hujung kaki, dia tekun menyiapkanku. 
Perlahan-lahan, tanganku naik mencari jari-jemarinya yang sedang membetulkan pin pada selendang dari jenis kain lace ditaburi dengan manik-manik mewah dan juta batu dari jenis Swaroski berwarna cerah berkilai.  Lalu aku genggam erat membuatkan tingkahnya terhenti.
Mata kami bersabung dari dalam pantulan cermin.  Matanya berbicara dan bibirnya terukir dengan senyuman.
“Kenapa?”  Tubuhnya menegak.  Tangannya kembali menyentuh selendang pada kepalaku dan jatuh pula pada bahu membetulkan gaun yang membaluti tubuhku saat ini.
“Terima kasih,” ucapku bersama airmata yang sudah bertakung meniti pada tubir mata yang sudah diguris dengan celak hitam pekat memberi kesan mata yang sangat galak.
“Kalau nak berterima kasih, bukan dengan airmata.”  Jari telunjuknya singgah pada mataku dan aku mengangguk.
“Nanti rosak make-up yang Kak Rina buat ni.  Susah tau, doktor nak rias orang melainkan jahit orang tahu dan Ziyad tu saya pernah jahit dahi dia dulu.  Agaknya masih ada lagi parut tu tak?”  tanya dia dengan kening yang tinggi terangkat.  Mengusik.
Aku senyum dan menggeleng.  “Saya tak pernah perasan pulak.”
“Ha… malam ni boleh perasan tapi kalau malam dah tutup lampu tak nampak juga.  Teratai rabalah dahi dia,” usik Doktor Zafrina lalu dia ketawa sebelum ada suara yang menegur di pintu bilik.
Aku berpaling dan melihat pada dua orang wanita yang cantik dan sopan sedang menapak pada kami.  Zafrina mencium pipi kedua-duanya dan kedua-dua mereka mengucup pipiku pula.
Perfect!”  puji kakak  ipar Kak Rina yang pertama, Kak Long Anaresa. 
“Haruslah, sentuhan doktor yang sedang ambil kepakaran dalam bidang kecantikan,” tokok kakak ipar kak Rina yang kedua pula, Kak Ngah Haqmi. 
Semuanya aku kenali kala mereka sibuk menguruskan majlis seperti mana yang Ziyad mahukan.  Segalanya terbaik sedangkan aku ini serba-serbi kekurangan. 
“Terima kasih, Kak Rina, Kak Resa, Kak Mie,” ucapku lalu aku sapa tangan ketiga-tida mereka dan mengucupnya lembut. 
“Kejap lagi kena turun stand-by dah.  Zayed dah call, katanya Ziyad dengan geng-geng dia dalam perjalanan,” beritahu Doktor Zafrina pada kami.
Aku angguk dan cuba bangkit lalu mereka membantu.  Tidak biasa dengan gaun labuh yang sedikit berat ini dan juga melihatkan kasut yang setinggi empat inci, bagaikan aku mahu membunuh diri. 
Aku telan liur.  “Saya takut tergolek je pakai kasut tu.”
Ketiga-tiga mereka ketawa dan saling berpandangan. 
“Kalau tergolek tak apa.  Kapten Ziyad ada tolong sambutkan.”  Tawa mereka pecah lagi hinggalah muncul wajah Ibu Hanah dan Puan Talhah yang memberi salam.
Melihatkan mereka, aku terus menapak dan memeluk kedua-duanya.  Tangis yang kutahan tak mampu lagi kubiarkan hingga akhirnya titisan airmata itu laju merintik pada pipi.  Memberi cela pada solekan sentuhan Doktor Zafrina.
“Maafkan Atai, bu?”
“Tiada apa nak dimaafkan.  Segalanya akan baik-baik je,” pujuk Ibu Hanah dan bila pelukan terlerai, Puan Talhah hanya senyum dan menyapu sisa airmataku.
“Alhamdulillah…”  Ibu Hanah mengucup dahiku lama sebelum pelukan kami bertaut lagi dan aku dengar esakan halus daripada semua yang memerhati. 
  


BILIK yang cantik dirias ini aku pandang dengan penuh rasa syukur.  Putih bersih.  Suci.  Sesuci kasih antara aku dan Ziyad.  Tubuh yang penat menghalang aku menapak tapi hati yang berbunga tak mampu menghalang bibirku dari terus tersenyum. 
Aku pejamkan mata seketika.  Meraba dan merasai kelembutan material cadar yang terhampar pada katil milik Ziyad.  Kata mama mertuaku, katil ini sudah lama tidak digunakan namun setelah kami diijabkabulkan, dia mahukan yang terbaik buat kami. 
“Aku terima nikahnya, Teratai Nur binti Nordin dengan mas kahwinnya tiga ribu tunai.” 
Masih terngiang di dalam kepalaku akan suara gugup Ziyad semalam kata menjawab menerima qabul dan masih terasa kejung seluruh jasadku bila aku dibawa ke rombongan di rumah keluarga Ziyad yang sedia dinantikan oleh barisan tentera laut, berseragam putih lengkap berpedang mempersilakan kami naik ke pelamin. 
Saat jemari kami bertaut, aku pandang wajahnya sebelum dia meminta aku mengucup jarinya bila aku bagaikan terpaku.
Ziyad dekatkan bibirnya ke telingaku.  “Salam abang, sayang.  Salam lama-lama sikit, orang nak tangkap gambar,” suruh dia.
Aku kaget, lalu aku jatuhkan wajahnya tepat pada jari-jemari kasarnya dan dapat kurasakan telapak tangan kiri Ziyad mengusap belakang kepalaku.  Kala dagu dipaut, dia tersenyum lagi dan mendekatkan bibirnya ke telingaku sekali lagi.
“Kenapa lama sangat cium tangan abang?  Nanti orang cakap sayang tertidur pulak atau memang sayang tak sabar nak tidur ada abang di sisi?” 
Aku ketap bibir dan mengerutkan kening mendengarkan usikan dia.  Mahu menjawab, tidak jadi bila melihatkan ramai yang ada.  Kak Anaresa ada bersama Abang Zafran, Kak Haqmi juga tersenyum di sisi Abang Zafrin serta orang tua.  Hanya aku sebatang kara tapi merekalah keluargaku sekarang dan Ziyadlah syurganya nanti.
Terkedu dengan panggilan Ziyad sebenarnya.  Terasa sejuk hujung jariku dan bila Ziyad duduk melutut di depanku dan mendongak sedikit, memberikan pandangan kami bertaut, aku sekali lagi menelan liur dengan mata yang terkebil-kebil dan nafas yang sesak.  Terasa ketat pakaian yang tersarung sedangkan tadi agak longgar juga membuatkan dudukku terasa tidak betah bila Ziyad tak sudah-sudah merenungku dengan senyuman sinisnya.
Ziyad menarik kepalaku lalu dia mendekatkan bibirnya lalu dikucupnya lama dan pancaran cahaya berkilauan.  Airmataku menitis laju mensyukuri nikmat yang masih tak mampu aku percaya menjadi milikku.
Setelah kucupan terlepas, Ziyad membawa ibu jarinya lalu menyeka airmata di pipiku.  Tanpa kuduga, dikucupnya pipi yang masih terkesan dengan kesan airmata itu.  Dahi kami dirapatkan dan pipiku diapit.
“Nur abang punya dan abang serahkan hati dan jiwa abang untuk Nur jaga dan baik pulihkan dia.  Yang lalu tak penting buat abang kerana abang sedang merencanakan yang lebih baik untuk masa depan kita.  Nur doakan moga kita dirahmati kerana diri abang masih pincang untuk memimpin Nur,” bisik dia pada wajahku.
Aku angguk dan menyapa belakang tangannya lalu mengucup telapak tangan Ziyad seketika.  Bagaikan tiada mata yang memandang, aku hanyut dalam renungan kasihnya dan keikhlasan dia menerimaku seadanya aku.
“Nur juga pincang langkahnya dan mujur ada abang menjadi topang.  Maafkan Nu ratas segala kekhilafan namun Nur janjikan satu kesucian buat abang…”
“Abang nantikan kesucian itu menjadi milik abang hari ni,” tukasnya menyambung terus kata-kataku dan dahiku menjadi mangsanya sekali lagi.
“Ehem… ehem…” Kami tersentak bila ada yang berdeham.
Aku pandang sekeling dan masing-masing menunjukkan wajah tak puas hati.
“Nak bagi kami tengok drama free ke, Yad?  Sabar-sabarlah.  Kat rumah mak mertua aku ni.  Tunggu bawa balik rumah kau esok, ya?  Masa tu kau kurung Teratai Nur jangan bagi keluar,” usik Doktor Zayed disambut hilai tawa semua dan aku hanya tunduk bersama jari yang bersulam dengan Ziyad yang juga merah tiga batang jari kiri dan kanannya. 



“JAUH berangan?” 
Pelukan hangat yang melilit pinggangku membuatkan aku membuka mata.  Tanpa sengaja, aku tertolak tangan Ziyad dan wajahnya berubah. 
“Kenapa?”
“Err… maaf-maaf.  Nur tak sengaja,” pintaku lalu aku melutut di depannya meminta maaf bila Ziyad masih kaku di birai katil.
Dia senyum dan menepuk katil di sisinya memberi isyarat agar aku duduk di situ.  Aku bangkit dan belum sempat melabuhkan duduk, Ziyad menarik tanganku membawa aku jatuh tepat di atas dadanya.
“Err… Nur… Nur…”  Suaraku gagap.
“Nur apa?”  soal Ziyad dengan  mata yang melilau ke seluruh wajahnya sebelum tangannya itu menarik tudung yang ada di kepala.
Serta merta rambutku terdedah dan bila Ziyad menarik getah rambut membiarkan rambutku lepas bebas, dia menelan liur berkali-kali.
You know something, sayang?” 
“Nur tak tak tahu abang cakap apa,” bantahku.
Dia sengih.  “Sayang tahu sesuatu tak?” 
Kali ini aku menggeleng sambil membiarkan saja tangan Ziyad yang mula menjalar meliar ke sana sini.
“Abang tak pernah rasa teringin nak miliki seorang perempuan seperti mana abang rasa nak miliki, Nur.  Kenapa, ya?” 
“Nur tak tahu.  Barangkali abang saja nak buli Nur,” tebakku.
Ziyad ketawa dan dia terus menolak tubuhku terbaring di sisinya dan posisi berganti.  Aku telan liur lagi dengan nafas yang mula lelah. 
“Kenapa cakap abang buli?”  Perlahan-lahan Ziyad mendekatkan wajahnya pada wajahku. 
Dekat, semakin dekat.  Hampir, mahu bertaut.  Dekat, mahu bersatu dan saat wajah kami tiada lagi ruang yang memisahkah, dada Ziyad berombak kencang dan aku menahan nafas yang tersangkut-sangkut.
“Kalau macam tu, dikira buli ke?”  tanya dia selepas menjarakkan wajah kami.
Aku diam.  Kaku.  Tak tahu hendak menjawab apa sedangkan bahagia sedang bertamu dalam diri.
Kali ini, Ziyad membenamkan wajahnya pada leherku.  Lama.  Bila dia angkat wajahnya, dia sengih lagi.
“Ini pun dikira buli jugak ke?” 
Sekali lagi, soalannya tidak kusambut membuatkan Ziyad nampak tidak keruan.  
“Nur janjikan satu kesucian buat abang dan abang yakin kesucian itu akan jadi milik abang biarpun Nur tak janjikan kerana Tuhan telah berjanji untuk kita berdua kerana itu kita di sini, kan?”  Keningnya naik.  Perlahan-lahan dia melonggarkan butang baju Melayunya.
“Insya-Allah.  Nur harap masa lalu Nur…”
Suaraku mati bila bibir Ziyad singgah. 
“Kan abang pernah cakap, jangan cakap tentang masa lalu.  Dulu masa dalam kereta Nur cakap, abang dah warning.  Hari ni dan lepas ni, abang tak bagi warning biasa lagi.  Abang diamkan Nur dengan cara tadi dan kalau perlu lebih lagi,” bicaranya serius.
Aku angguk mengiyakan.  Kecut juga bila Ziyad sedang berwajah tegang namun  bila wajah itu berubah seperti tadi, aku hela nafas lega biarpun hampir pecah rusukku menampung berat Ziyad.
“Tengok… betul abang cakap.  Kalau abang lenturkan lidah Nur dulu pasti Nur terus tak boleh nak bercakap sepatah pun,” usik Ziyad bila aku hanya terkebil-kebil memandang dia.
“Abang bersyukur, biarpun banyak yang abang tak tahu lagi, tapi abang dah mula tahu sikit-sikit biarpun ada masanya abang solat Subuh tak baca doa Qunut…”
“Tapi, abang baca doa sujud sahwi, kan?” 
Dia senyum.  “Jujur abang cakap, ada masa abang lupa doa tu,” akui dia.
“Boleh pulak?”
Ziyad angguk.  “Ya sebab abang tengah belajar ni.  Malu pun malulah daripada tak malu dengan Tuhan biarlah abang tak malu dengan manusia dulu,” selanya.
Aku senyum dan memaut belakang lehernya membuatkan Ziyad menahan kedua belah telapak tangannya di sisiku.
“Itulah yang sebaiknya dan Nur tak akan cakap lagi pasal masa lalu, Nur…”
“Janji?” 
Aku sengih.  Mahu menduga dia.  “Kalau Nur tak janji…”
“Kalau Nur tak janji, pasti ada hukuman menanti…”
“Tapi, Nur terima lamaran abang…”
“Abang tahu sebab tu tak ada hukuman.”
“Erm… seronok,” ucapku.  Melihatkan wajah bahagia Ziyad tiada apa yang mampu aku ungkap lagi. 
Cerah ini biarlah berpanjangan dan jika mendung mendatang, kuharap payung yang aku sediakan mampu melindungi kami dari kebasahan. 
“Sayang rasa seronok ke macam tu?”  tanya dia.
Aku cebirkan bibir.  “Sangat seronok.  Habis tu abang rasa abang sekarang?”
Senyuman sinis Ziyad tersungging pada hujung bibir.  Sengihnya nampak lain.
“Nur sedang ungkit kembali pertemuan kita dan kalau Nur nak tahu apa yang abang rasa sekarang, abang nak…”
Ziyad tidak menyambung kata-kata sebaliknya, lampu sisi dipadam.  Kala aku mahu melarang, suaraku juga dipadamkan oleh Ziyad.
“Ini yang abang nak…,” bisiknya dan aku hanya menjawab salam Ziyad dengan hati yang berdetak hebat.  

~~> bersambung

RM : Silalah masuk dalam peti ais balik jgn cair.  Nanti tak da org nk baca cite RM dah.. <3 :p=":p" span="span">

79 comments:

  1. RM

    Saya dah cair walaupun berada didalam bilik ber ais nie :)

    ReplyDelete
  2. hero & heroin hensem n cantik

    ReplyDelete
  3. senyum sengih senyum balik
    RM jangan nakal2...

    ReplyDelete
  4. we want more...we want more (tetibe!!!)

    RM, citer ni abis di blog ker ade novel nnt?

    ReplyDelete
  5. Ahhhh ziyad!!! Next kak rehan...

    ReplyDelete
  6. wah...haha...xdapat nak masuk dlm peti ais la kak rehan..kat ofis ni..nnt bos cari pula..hehe...awesome as always kak..:) a...unbelievable..1st commenter ke sy ni?..;P

    ReplyDelete
  7. yeaygh...hri ni pun nick suka perkataan ~~>bersambung

    typo lagi, belayar jadi belajar

    >>k<<

    ReplyDelete
  8. cite ni abih kt blog je tp mcm panjang sikit la.. tp mini jgk la..jgn sedih2..hehe..

    ReplyDelete
  9. yesss, akhirnya jadi org pertama baca n3 ni...romantiknya ziyad..

    ReplyDelete
  10. ada part sedih lg ke?

    ReplyDelete
  11. masa diorang happy tu seronok je bace tapi...ble datang badai nanti huhuhu huruhara perasaanku..dibuat RM...

    ReplyDelete
  12. X cair tp sengih sorang2...haha
    --ieja-

    ReplyDelete
  13. buatku tersenyum sorang2... kngan masa lalu....

    ReplyDelete
  14. aduh kak...mana nk cari peti ais masa ni..tggu balik rmh ptg karang dh cair terus dh ni....-along eza-

    ReplyDelete
  15. peti ais kecik la kak.tak muat nak masuk.sweet la.ni bukan cair dah ni,dah lebur dah pun.

    ReplyDelete
  16. hahaha.... semoga x ada lah lagi halangan yang berat-berat sangat..... kasihan Nur nanti bila Ziyad pi belayar.... sweet juga yan si Ziyad ni....

    ReplyDelete
  17. adui.. terlebih gula oo part akhir tu

    ReplyDelete
  18. masih ada rintangan lagi buat Atai & Ziyad pastinya, krn, ayah Atai belum ketemu.

    cepat lah sambung Akk RM :):):)

    ReplyDelete
  19. sweeeet...hahahah

    ReplyDelete
  20. blushing...blushing...

    tolong pinjamkan bntal, nak caver muka kita..

    ngee~~~ ^__^

    ReplyDelete
  21. seriously melting kak rehan...smbung cepattt...=)

    ReplyDelete
  22. Terbaik.. Semoga kisah kasih mereka bukan hanya bak pelangi yang indah namun seketika sahaja.. Teratai Nur itu, pasti akan cahayanya namun Ziyad... bukan senang meninggalkan amalan yang sudah menjadi sebati di dalam diri. Hanya yang jitu mampu bertahan dan pastilah Teratai yang mudah layu..

    Sayang RM, few errors, akak noticed ada beberapa bab yang belayar menjadi belajar. Then para teeser kat fb pun, 'aku kaget.... mukanya...' sepatutnya mukaku kan? Maaf kalau akak salah.. Teruskan berkarya walau sedih menggila bila menghayatinya.. Muahhh!!

    ReplyDelete
  23. alahai cairnya!!!!! sambung lagi kak rehan..!!!!!!

    ReplyDelete
  24. oh my....sweeetttttt...xnak dah badai melanda antara ziyad n nur

    ReplyDelete
  25. akakkkkkkk.. saya cair habissssssssss.. hahaha

    ReplyDelete
  26. mmg dah cair ni kak...haha

    ReplyDelete
  27. muehehheheee...jgan sedey2 lg pleaseeeee...bg hepi2 jer...

    ReplyDelete
  28. nape tia nangis yer? sbb terlalu gembira? ke sbb x dpt nk match teratai ngan abg taufiq?? atau sbb tia sukakan ziyad???

    ReplyDelete
  29. Handsomenya Ziyad....

    ReplyDelete
  30. adoiii dah cair ni... cepat lah sambung kak Rehan... :)

    ReplyDelete
  31. Hensem n cun btul la.. alhamdulillah dh kawen..harapnya badai yg nk menjengah nnt tak sekuat katrina atau sandy la..tsunami pon jgn..

    ReplyDelete
  32. wawawawawa tak suka dengan "bersambung" ...huhuhu nak lgi RM..besttt =D

    ReplyDelete
  33. hensemnya kapten ziyadddddd...ohhhhh sweet huh..melting laaaa..

    ReplyDelete
  34. wow...x sangka ziyad boleh berubah sampai mcm ni sekali
    nur pun..huhu,swet2

    ReplyDelete
  35. nk kapten ziyad!!!!nk gnti nur lah..hihihi..gtal

    ReplyDelete
  36. ini masuk dalam peti ais belum tentu beku tapi still cair dek panahan asmara kapten ziyad... hahahahhaa....

    -Ika Hatika-

    ReplyDelete
  37. ziyad...btul2 wat melting..hehehehe

    ReplyDelete
  38. Alhamdulillah.....ziyad dh berubah. Moga bersambung lagiiiii....

    ReplyDelete
  39. Perhhhhhh!!!!! terbaik n tidak lah menghampakan . . adigan2 romantik yg orang suka baca sekarang ni kakakaka, hehehehe nak lagi . .nak lagi . . nak lagi

    ReplyDelete
  40. sengih sengsorang ala2 tengok cerita 'Cinta Halal' kat TV3 hari tu :P

    ReplyDelete
  41. sesak nafas..huh hah huh hah....ziyaddddd!!!hahaha

    ReplyDelete
  42. sesak napas Ep gak ketika ini..
    sungguh syahdu kesah meke..

    ReplyDelete
  43. ok tersenyum2 kt bce entry ni...walaweh hbt la ziyad ni...melting...cair hbs la...hoho...

    thx sgt2 sis...tp lpas ni mst ada part pahit kn..xpa dugaan tu..hehe..smga dorg tabah hadapi ye...:)

    ~ct izaidah~

    ReplyDelete
  44. best...............

    ReplyDelete
  45. makin lama makin best. dah lama tak folo cite rehan makhtar. gud job. teruskan. just typo tue biasa but jgn selalu dibiasakan. tak bleh jadi sempurna but at least kita cuba. like it RM,

    ReplyDelete
  46. Dr Zafrina & Dr Zayed, tolong sayaaaa! Diabetes nihhh kenapa Ziyad & Nur sweet sangat niiii hahaha

    ReplyDelete
  47. arrr, blushing**blushingg....hehe, sweetnyee Ziyad & Nur...Lawa n handsome la gmbr Ziyad & Nur...huhu, sambung lagi kak RM!

    ReplyDelete
  48. Sweetnyer pasangan ni. Bestnya RM masukkan gambar berkaitan jadi lagi teruja nak terus membaca . Tapi hati ini masih dugdag dugdag menanti n3 Sedih spt yg RM warwarkan citer sedih.

    ReplyDelete
  49. kak rehan.. pliss jgn bg dorg gaduh (boleh pulak mintak mcm ni).. papepon,, sgt MELETOP TEBABOM.. best! nk lg ! :D

    -athirah-

    ReplyDelete
  50. akak!!
    sy kat hostel nih, xde peti ais..
    da cair nih.. cmne2?
    hehehe..
    best la kak.. sngt2..
    thanks.. ^^

    ReplyDelete
  51. fuhh..seb baik bapak nur xdtg ttibe nk kaco mjlis...hehehe

    ReplyDelete
  52. thumbs up kak rehan! nak lagi!! :) _lyn

    ReplyDelete
  53. dh cair ni...sweetnyerla...the best la..

    ReplyDelete
  54. oh..mmg cair...kna cari peti ais...ish2...

    ReplyDelete
  55. saya nak ziyad...
    ohhhhh.....

    ReplyDelete
  56. haih! apa lagi yang boleh dikatakan?
    dah rasa nak "kapten ahmad ziyad" plak...
    bersanding lalu bawah pedang.memang berangan dari dulu lagi dah...
    best best best! :)

    ReplyDelete
  57. adehhhhh.... terkaku terpempan.... cheesy.... hahaha! tapi seronok... nak lagi... fighting kak rehan.. love u <3

    ReplyDelete
  58. Fuhh.. fuhh.. sesak nafas den.. amboihh teratai kemain lagi ye lepas kawen ne..

    ReplyDelete
  59. oh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! serious saya da cair n x bleh nk beku balik..... msuk kluar peti ais pon still cair jgak.... hahah confirm klau da kluar buku saya nk sbuah..... heeeeeee thanks n love u kak rehan ^_^
    -Song Hyun Sun-

    ReplyDelete
  60. suke baca karya akak sebab ayat2nya cukup romantik dalam keadaan yang masih sopan. :D

    ReplyDelete
  61. Cair...memang dah cair....ooffffss....hehehhee. Terbaik lah..suka sangat tak sabar nak tunggu next entry..

    ReplyDelete
  62. ahhhh hensem nya ziyad , series tak pernahbayang teratai nur mcm tu heheh lawa gila :)

    ReplyDelete
  63. huwaaaaa.. seronok nye cerita nieh.....

    ReplyDelete
  64. Wah memanglah si Ziyad ni romantik kasanova...cair si Teratai Nur dan kami yang membacanya...tak sabar nak tahu kesudahannya.

    ReplyDelete
  65. KAK REHAN nk lgi... please3.. melting habis dgn KAPTEN ZIYAD..HANDSOME PULAK TEW.. haha .. please kak rehan nk N3 lgi.... huhu.. setiap jam buka blog ijau nie.. EXCITED BEBENO...

    ReplyDelete
  66. Hero dia dennis trillo heroin dia sapa ek? serius cantek.

    ReplyDelete