Friday, July 26, 2024

RAPUH 2

SEBAIK sahaja dia tiba di lobi pejabat, pemandunya sudah sedia menanti. Namun, wajah itu sedikit suram.  Nampak takut dan kecut.  Dahinya berkerut lebat.  Fuzah rapati.  Pintu tidak dibuka seperti biasa.  Dia tidak kisah sebenarnya.  Andai perlu, dia boleh buka sendiri.  Tetapi, dia tidak pernah dididik untuk lakukan sesuatu yang bukan tugasnya.  Dia telah diasuh untuk letakkan benteng yang tinggi antara dirinya dan sesuatu yang bukan tempatnya. 

“Maaf, cik puan.”  Suara Anas menyapa telinga.

“Kenapa?”  Permohonan maaf Anas kedengaran asing.  Lelaki ini jenis tak banyak bicara dan jarang melakukan kesilapan. 

“Baru sekejap tadi sebelum cik puan turun, engine kereta mati.  Saya dah pergi servis minggu lepas cuma tak pasti apa masalahnya lagi.  Saya dah cuba hidupkan tapi tetap tak boleh.  Maaf, cik puan.  Saya tahu cik puan nak cepat.”  Suara Anas kian gugup. 

Kerana dia kenal siapa wanita muda ini.  Andai dikatakan Tan Sri Zain itu kejam, wanita ini lebih lagi.

Fuzah pandang Rolex di pergelangan tangan.  Masa kian suntuk dan dia perlu tiba lebih dahulu daripada yang lain. Pertemuan ini adalah sesuatu yang penting.

Dia pandang Anas.  Tidak ada rasa mahu marah.  Bukan salah lelaki muda itu.

“Tak apalah.  Telefon Puan Zana sekarang…” 

Anas cepat menghubungi pembantu peribadi Fuzah. Namun, panggilannya tidak bersambut.

“Cik puan, Puan Zana tak jawab.  Cik Puan tunggu sekejap, saya pinjam kereta orang lain.”  Dia terus berlari masuk ke bangunan pejabat. 

Fuzah tak sempat melarang.  Dia hampir mengeluh.  Dia bukan tidak boleh menunggu kereta lain tetapi dia tak boleh gagal untuk hadir dan tidak juga boleh lambat. 

 Jam berdetik, masa berlalu. 

Saat ini sebuah kereta yang dia percaya sebuah e-hailing berhenti di depan pintu masuk lobi.  Dia pantas masuk apabila penumpangnya sudah keluar. 

“Cik ada pesan e-hailing ke?”  soal pemandu tersebut seraya menoleh dan setelah itu menatap skrin telefon di depan mata dengan wajah berkerut.

Dia telan liur berkali-kali melihat wajah indah di depan mata yang memandangnya tanpa perasaan.

“Kena pesan dekat mana?  Bukan saya perlu masuk dulu dan bila sudah sampai ke destinasi, baru saya bayar?”  soal wanita itu, polos. 

Lelaki itu mahu ketawa namun dia hanya menahan. Lihat sahaja dari gayanya, dia yakin, wanita ini benar-benar tidak tahu. 

“Ya, cik.  Ada aplikasi. Cik kena pesan dulu.  Nanti pemandu terima dan datang jemput cik.  E-hailing tak macam teksi, cik.”

“Kalau saya tak buat pesanan dulu, tak boleh ke?”  soal Fuzah pula. 

“Kalau macam itu, tak boleh naik cik.”

“Tapi, saya nak cepat.”  Riak wajah Fuzah mula berubah.

“Saya faham.  Cuma itulah.  Saya dah terima order orang lain.”  Lelaki itu menunjukkan skrin telefonnya.

“Tak boleh batalkan?” 

“Boleh tapi saya kena penalti.” Fuzah mengeluh di dalam hati. Sistem kerja e-hailing ini tidak semudah yang disangka. 

“Saya akan bayar tambang dan penalti itu,” tegas Fuzah.

Adoi.  Lelaki itu menggaru kepala yang tidak gatal. 

Susahnya nak bagi wanita ini faham. 

“Itu satu hal, cik.  Tapi, rating saya pun akan turun nanti.  Sekarang, kerja macam ay ani pun banyak persaingan, cik.  Kalau customer bagi rating yang teruk, habis saya. Boleh jadi, kena blacklist,” jelasnya. 

Mendengarkan cerita lelaki ini, Fuzah masih tidak mengerti.  Yang dia tahu di dalam kepalanya, dia perlu sampai ke tempat yang dijanjikan dalam masa dua puluh minit. 

“Saya tahu kerja banyak persaingan.  Anggap saja awak sedang membantu seseorang yang sangat memerlukan pertolongan.  Saya akan bayar dua kali ganda atau berapa saja yang awak nak.  Batalkan pesanan dan hantar saya ke Mandarin Oriental.  Saya perlu sampai dalam masa dua puluh minit,” ujarnya, mendatar. 

Lelaki itu kerut dahi.  Nampak tidak senang kerana pada pendengarannya, kata-kata itu lebih kepada arahan. 

“Tolong,” tambah Fuzah sepatah. 

Sepatah kata yang hampir tidak pernah diucapkan.  Dia sudah berhenti menyebut perkataan itu sejak sekian lama.  Kerana baginya, permintaan yang nampak mudah itu tidak pernah dipenuhi, walaupun daripada darah daging sendiri. 

Luth menghela nafas.  Permintaan itu kedengaran cukup tulus dan terdesak.  Dengan berat hati, dia menekan batal pada aplikasi itu dan menutupnya. 

Saat ini, mata redup itu ditatap.  Wajah wanita ini tampak pucat.  Bibirnya ada nampak merah sedikit. Pastinya kesan lipstick.  Rambutnya juga disikat rapi.  Nampak kemas dengan kot hitam dan kemeja warna kuning cair di dalamnya. 

“Mandarin Oriental, kan?”

“Ya.”

Kereta Honda City itu meluncur perlahan-lahan daripada perkarangan lobi Mahazera Tower.  Fuzah lepas nafas lega.  Dia bersandar dengan mata terpejam.  Dia tahu dia sedang tidak sihat.  Dia kepenatan.  Dia perlukan rehat dan dia hanya perlukan lelap di sepanjang perjalanan ini supaya dia boleh terus rasa ‘hidup’. 

Perlahan-lahan, dia hanyut.  Yang kedengaran hanya nafas halusnya sahaja.  

No comments:

Post a Comment