Monday, January 30, 2012

Bila Nak Saksi? [11]

[11]

USOP betul-betul tak hubungi aku langsung bila aku melarang. Jangankan kata hendak menelefon, panggilan rindu juga tiada. Aku kecewa sebenarnya. Aku mengharapkan dia menelefonku atau paling tidak pesanan ringkas pun jadilah.

Malam-malam macam ni, aku lebih suka duduk bersendirian di taman orkid mama setelah berlaku pergaduhan antara aku dan Usop beberapa hari sudah.
Sedih juga tapi tak tahu nak kongsi dengan siapa. Dengan mama? Aku takut dia syak sesuatu. Nak kongsi dengan Kak Shima, aku takut dia tercakap pada Abang Jeff. Nanti abang aku tu senang-senang je buat-buat terlepas cakap pada mama dan abah. Jenuh nak bagi jawapan nanti.

“Hai… apa nak jadi ni? Baru nak baik dah bergaduh lagi,” keluhku sambil menggeleng kepala.

“Mengeluh nampak.”
Aku terkejut bila ada yang menegur. Bila aku berpaling, Abang Jeff dah mengambil tempat duduk di belakang aku memaksa aku berpaling dan menghadap dia.

“Kenapa?” tanya dia konon mengambil berat la tu.

“Tak ada apa…”

“Tak ada apa tapi tangan tu kenapa? Lit tumbuk siapa pulak sampai luka tu? Mama dengan abah tak perasan tu. Nasib baik Kak Shima cakap dekat abang. Patutlah tak makan sama, tak solat sama. Ada yang tak kena Lit ni.”

Abang aku dah mula berandaian. Memanglah tepat andaian dia tu tapi aku belum sedia nak kongsi dengan sesiapa.

“Tak ada apalah. Lit nak nak masuk tournoment tu nanti. Biasalah berlatih tumbuk papan tu. Itu yang luka ni,” beritahuku berdalih.

“Papan ke dinding simen?” Dia jungkit kening dengan riak yang tidak mempercayaiku.

“Err… dinding. Ala, sikit jelah. Tak ada apa. Jangan kasi tahu mama dengan abah pulak. Nanti abah kata Lit rosakkan pisang dia lagi.” Aku sengaja bergurau kot-kot la wajah kelat Abang Jeff nak senyum sikit.

Tapi, tak senyum pun. Kelat macam apa entah. Aku yang dah semak semakin la bertambah semak kepala otak ni.

“Lit, sejak bila pandai bohong?” tanya dia agak keras.

Aku telan liur. Bila dah tertangkap menipu ni, sah-sah aku rasa bersalah sebab mama dan abah tak pernah ajar menipu. Tapi, sebab Usop aku pun dah menipu. Tak ada niat nak salahkan Usop tapi sejak kenal dia, hidup aku agak tunggang langgang sikit.

“Jelita… I am asking you, okay?”

Lambat-lambat aku mengangguk. Bila Abang Jeff sudah berbahasa Inggeris, makna kata tu dia memang marahlah tu. Masa ni, Kak Shima pun tak boleh nak pujuk dah. Aku berfikir juga ayat apa yang patut aku tuturkan agar sedap pada pendengaran Abang Jeff.
Setelah seketika, aku ambil je keputusan nak berterus terang. Bukan payah mana pun walaupun mungkin sukar sikit.

“Err… Lit gaduh…”

“Hah, Lit cari gaduh dengan siapa pulak?” tanya dia memangkas suaraku.

“Apa abang ni. Bagi Lit cakap dulu. Lit gaduh dengan Usop. Ni… tangan ni…” Aku angkat tanganku yang luka ni tepat ke muka Abang Jeff.

“… Lit tumbuk dinding sebab marah sangat,” luahku geram.

Turun naik nafasku bila telah berjaya luahkan semuanya pada Abang Jeff. Sebenarnya aku dah mula nak menangis. Tubir mata aku dah rasa sarat lain macam je. Tak pernah-pernah rasa macam ni. Dulu masa result periksa teruk pun, aku termenung je. Ni sampai dah nak menangis kira hebatlah penangan Usop dalam hidup aku.

“Lit jatuh cinta pada Usop tu ke?” Hah, telus dan mulus je soalan Abang Jeff.

Serentak itu, airmata aku mengalir laju. Perlahan-lahan aku menggeleng menidakkan soalan Abang Jeff. Benar begitu. Aku sendiri masih tidak tahu apakah sebenarnya yang aku rasa pada Usop. Bila dia berkata suka pada aku, aku sebenarnya rasa nak melompat je. Tapi, bila aku ingat lirikan nakalnya pada Shila masa tu, aku rasa nak cucuk je biji mata dia.

“Dah nak nangis kenapa?” Abang aku mengeluh berat.

“Lit nak abang cakap dekat mama ke Lit jatuh cinta dengan Usop? Lagipun, mama ada cakap dekat abang dia nak Lit kahwin cepat-cepat. Dah jumpa calon ni, apa kata kita cakap terus dekat mama dengan abah? Nak?”

Cepat-cepat aku menggeleng. “Lit benci dia. Dia suka mainkan Lit,” luahku sedih. Ada esakan pada hujung suaraku.
Abang Jeff ketawa kecil. “Ni sah dah. Cintalah ni. Tak ada benda lain lagi. Abang dah tahu dah. Lit jatuh cinta dah kan? Cinta pertama? Betul tak?” tebak abang aku lagi.

Eii dia ni. Dah tahu diam-diam sudahlah. Aku bukan tak nak akuinya tapi dah aku sendiri pun belum tahu lagi apa sebenarnya perasaan aku ni. Kalau betul cinta, nahaslah aku nanti. Jenuh nak pujuk diri sebab Usop tu suka mainkan perasaan orang. Atau lebih tepat lagi perasaan aku!

Abang Jeff bangkit. Dia menyapu belakang seluar trek dia sebelum berlalu.

“Nanti nak cakap dekat Kak Shima lah. Kawan baik dia ni dah jatuh cinta buat pertama kalinya.” Dia terus melangkah bersama gelak tawanya.

Aduh! Sabar jelah abang aku ni. Bukan nak memujuk tapi nak mengenakan. Lama juga aku duduk sendirian di taman orkid mama ni. Mujur bulan terang. Bintang juga penuh di dada langit. Indahnya malam membuatkan kau bersyukur kerana diberi kesempatan bernafas untuk sehari lagi.

Aku akhirnya bangkit dan melangkah malas menuju ke dalam rumah bila aku dah dengar suara mama menjerit kuat. Bila aku dongak ke beranda, ternyata Kak Shima sedang bercinta dengan Abang Jeff kat situ. Siap gelak-gelak lagi. Aku rasa, Kak Shima ni kena tangguh lagi satu semester tengok dari gaya mereka tu. Haih!!

“Buat apa kat luar sorang-sorang?” tanya mama dan abah semasa aku melalui dia di ruang tamu.

“Saja ambil angin malam,” jawabku senada lalu aku menapak terus ke atas menuju ke bilikku.

Mama mengeluh. Abah menggeleng dan aku buat-buat tak nampak dan buat-buat tak dengar. Mood aku memang rosak. Duduk je di birai katil, aku terus menggapai sebuah novel cinta.

Novel Pabila Cinta Memanggilku karya kedua penulis Syamnuriezmil. Dah beberapa kali aku khatamkan novel ni. Aku dapat rasakan kesungguhan dan keikhlasan watak Adam dalam meraih cinta Yang Ayesha dalam novel ni. Aku rasa keangkuhan Irfan dalam merebut cinta Yang Ayesha yang ternyata bukan milik dia.

Dan aku, termangu sendiri. Aku bukan Yang Ayesha. Aku Jelita. Usop bukan Adam. Bukan juga Irfan. Tapi sesekali aku rasa dia bagaikan Adam. Ikhlas inginkan aku dan sesekali aku rasa dia bagaikan Irfan, luahkan suka hanya kerana ego dan hendak memiliki.

Tapi, sebelum melihat Usop cuba bermain cinta dengan Shila, teman kepada Jun aku rasa cinta Usop sedang memanggilku? Sudah berkali dia mengatakan suka tapi mengapa aku memandang sepi panggilan cintanya? Cintakah? Atau aku saja yang merasa begini?

Novel itu aku tutup dan dengan cermatnya, aku letakkan di meja sisi katil. Perlahan-lahan aku rebahkan diri bila saja telefon bimbitku berbunyi. Dengan malas, aku raih juga telefon dari meja sisi katil.


- 1 message recieved


Aku tekan juga punat hijau dengan malas dan tiba-tiba mata aku bulat. Aku terbangun sendiri.

“Usop!!” seruku kuat.


- Macam mana tangan luka? Ok dah ke?


Bibirku menguntum senyum tanpa paksa tapi tak lama bila aku terbayang-bayang wajah gatal dia hari tu. Terus tak jadi nak balas. Aku lempar telefon bimbitku ke bawah bantal.

“Duduk kau kat situ. Jangan kacau aku!”

Aku terus rebahkan badan dan menarik selimut. Setelah selang beberapa minit, telefon imbit yang dalam mode senyap tu bergetar pula. Getaran yang hanya padam seketika dan kemudiaannya berterusan lagi.

“Eh, dia ni.” Aku merungut geram.

Tangan ni aku seluk jua ke bawah bantal menggagau telefonku dan bila aku lihat pada skrin, nombor dia. Malas nak jawab tapi aku rindu nak dengar suara dia. Sudahnya, aku kuatkan hati… kau jawab juga.

“Assalamualaikum, Lit…” Usop menyapa lembut.

“Waalaikummussalam…” Aku menjawab dingin. Padahal dalam hati ni sudah lain macam sebenarnya. Degap jantung aku ni lebih pantas dari biasa.

“Tak reply SMS saya pun?”

“Kan dah cakap, tak ada SMS, panggilan dan emel. Faham, kan?” sinisku.
Usop mengeluh.

“Saya tanya khabar. Saya risau Lit menangis ke?”

Eh, mana dia tahu aku menangis? Dia ni memang kuat betul telepati dengan aku. Kuat betul kimia. Apa orang kata, chemistery. Sampaikan aku menangis tadi pun dia boleh tahu.

“Saya tak menangis pun…,” selaku malas.

“Jangan bohong. Tak baik…”

Aku ketap bibir. Tadi, abang aku dah cakap jangan bohong. Ni Usop pulak cakap macam tu. Kalau aku tak kenal abang aku tu, mesti aku dah cakap dia pakat dengan Usop. Nasib baiklah aku yakin yang dia pun tak kenal Usop ni siapa.

“Kalau saya nangis awak nak buat apa? Nak datang rumah saya lapkan airmata saya ni?” soal aku lagi dan kali ini lebih sinis.
Usop ketawa. “Kalau Lit sudi. Sila turun ke bawah. Saya kat bawah ni. Nak naik jemput Lit kat dalam bilik tak sopan pulak.”

Mataku bulat. Cepat je aku tolak gebar yang menutupi seluruh tubuh. Seusai saja Usop berkata demikian, aku dengar mama dan abah serta Abang Jeff ketawa. Talian mati dan ketukan pulak kedengaran pada pintu.

Aku kerling jam di dinding. Dah menghampiri pukul 9.00 malam. Apa Usop buat kat rumah aku ni?

Aku tolak selimut dan terus turun dari katil dan dengan pantas aku berlalu ke pintu. Bila aku kuakkan daun pintu, wajah mesra Kak Shima tersembul dengan kening yang terangkat berkali-kali.

“Usop datang pujuk,” ujar Kak Shima dan dia terus saja berlalu.

Aku tidak terus turun. Sebaliknya aku kembali merapatkan pintu bilik. Berdebarnya hati ini sukar nak gambarkan.

Kaki ini aku atur mendekat ke arah cermin di meja solek. Aku tilik penampilan aku. Okey dah ni. T-shirt lengan panjang dan seluar trek. Sopan dah. Aku capai getah rambut dan terus aku ikat tocang kuda.

Sampai saja di bawah, aku nampak Usop sedang bersembang mesra dengan abah dan Abang Jeff. Mama juga ada sama, hanya Kak Shima tak ada. Aku jenguk ke dapur dan ternyata Kak Shima sedang membancuh air.

“Terima kasihlah sudi jenguk juga, ya Sop.” Aku dengar suara abah.

“Jenguk apa malam-malam buta ni. Orang dah nak tidur kau baru nak datang. Huh!” bebelku sendiri tanpa sedar Kak Shima dah ada di sisi.

“Dari membebel baik angkat air ni hantar ke depan. Nanti mama bising lama sangat,” arah Kak Shima.

Aku menolak tapi dia terus memaksa hingga akhirnya aku iyakan juga. Dia menyaingi langkahku. Sampai je, dia terus duduk di sisi suaminya, dah aku dengan tangan yang terketar-ketar, hidangkan air. Aku tahu mata Usop tak lepas memerhatikan aku. Tapi, aku buat selamba saja.

“Err… minumlah Encik Tetamu Malam,” sinisku tanpa sedar.

Mama mencubit bahuku sikit. Pedihnya!! Sampai hati mama. Aku bangkit dan duduk di sisi mama.

“Jaga sikit mulut tu. Tetamu datang bawa rezeki tau tak?” ucap mama keras. Aku angguk sajalah mengiyakan. Dalam hati aku menjawab juga. Nak datang, siang-sianglah. Ni malam-malam buta, buat apa.

“Usop dari mana?” tanya abah mesra.

“Saya baru balik dari asrama budak-budak tu, pak cik. Saja jenguk tanya keperluan,” jawab dia mesra juga. Abah mengangguk.

“Dah lama uruskan pusat anak-anak yatim tu?” Giliran mama pula menyoal.

Usop angguk. “Saya membesar kat situ. Bila dah dewasa ni, dah ada duit sikit saya buat keputusan nak ambil alih pulak. Tolong sikit-sikit mana yang patut. Lagipun, pusat tu dapat bantuan kerajaan penuh. Cuma yang terkurang tu, saya tambahlah sikit-sikit.”

Aku yang mendengar, rasa tersentuh pula. Buat pertama kalinya, inilah baru aku tahu siapa dia. Misteri nusantara dia selama ni hampir terungkai.

“Usop memang membesar kat situ dari kecil ke macam mana ya?” Abang Jeff pula bersuara. Ada ke tanya orang soalan macam tu. Kecutlah hati Usop nanti.

Tapi tak rupanya. Usop senyum. “Saya membesar kat situ lepas mak ayah saya meninggal dalam kemalangan masa saya umur 8 tahun. Itulah rumah saya dan penghuni itulah keluarga saya.”

Dari suaranya, aku tahu Usop agak merasa sedih mengungkit kembali kisah lampaunya. Aku mendengar penuh minat.

“Usop kerja apa sekarang selain uruskan anak-anak yatim tu dan kelas karate tu?” Abah dah mula masuk bab kerja ni. Nampak sangat dia suka kat Usop ni. Tengok cara aku dah tahu dah.

“Saya buat kerja macam-macam, pak cik. Saya kerja dekat pasaraya Parkson ada masa tu. Selain tu, saya adalah bisnes kecil-kecil. Cukuplah untuk saya yang tak berpelajaran ni,” jawab Usop merendah diri.

“Hah? Parkson? Bahagian timbang-timbang tu ke?” Mama buat suara teruja. Aku pula yang terkejut.

Usop mengangguk. Bibir itu tidak lekang dengan senyuman sejak daripada tadi. \

“Maknanya, Usoplah kot orang yang Lit bebelkan dulu tu. Ada sekali mak cik bawa dia keluar pergi Parkson lepas tu dia membebel- bebel kat jurutimbang tu. Usop la kot?!” telah mama bersungguh-sungguh.

Usop mengangguk lagi. Dan aku, rasa nak tepuk dahi. Apalah dia pergi mengaku. Nanti mama syak aku lagi.

“Maaf, mak cik. Masa tu, saya saja nak usik Jelita. Tak tahu pulak dia marah.”

Mama menyiku abah. “Dia marah-marah suka,” sela mama.

Aku siku mama pula. Dia buat muka. “Apa ni siku-siku mama?”

“Mama tu janganlah buat Lit macam ni!” Aku menggugam di telinga mama. Mama senyum je tak endahkan kata-kata aku.

“Err, Lit naik dululah. Err, saya naik dululah, Usop. Dah mengantuk!” Aku buat muka tahan mengantuk dan lepas tu terus je aku angkat punggung.

Belum sempat aku melangkah, Usop juga bangkit dan bersuara.

“Err, Lit. saya datang nak sembang dengan awak kejap.”

Aku berpaling 180 darjah menghadap semua yang ada. Mama senyum. Abah pun sama. Kak Shima dan Abang Jeff angkat kening. Aku pulak? Sangatlah tak percaya yang Usop ni berani cakap macam tu depan keluarga aku.

“Err…” Aku serba salah nak menyatakan persetujuan. Bimbang andai mama dan abah melenting. Dah la malam-malam buta ni.

“Pergilah sembang dekat taman orkid tu. Ajak abang dengan kakak,” suruh abah memberikan keizinan. Mama pun sama.

Lambat-lambat aku melangkah keluar diikuti oleh Usop sendiri dan Abang Jeff serta isterinya.
Mereka berdua memilih untuk berendui di buaian besi di garaj dan aku terus membawa langkahku ke kerusi batu yang aku duduk tadi.

“Nak cakap apa?” tanyaku mendatar.

Usop duduk di depanku. Dia tersenyum tapi tidak lama bila mata itu jatuh pula pada buku lima tangan kananku yang masih jelas luka dan lecetnya.

“Tangan macam mana?” tanya dia buat kali kedua. Kira kali kedualah sebab tadi pertama kali dia tanya dalam SMS.

“Okey je. Tak payah risau!” jawabku dingin biarpun dalam diri aku ni hangatnya sudah lain macam.

“Marah saya?”

Aku menggeleng.

“Merajuk?”

Aku menggeleng juga.

“Cemburu?”

“Tak!” Kali ini aku menjawab pantas dan tegas.

“Cinta?”

“Terlalu jauh,” jawabku juga dengan nada yang keras.

Dia mengeluh. “Tapi, awak dah ambil hati saya masa pertama kali saya lihat awak lagi,” akui dia tiba-tiba.

“Pertama kali yang mana? Pertama kali yang awak langgar saya tu ke?” tanyaku pinta kepastian.

Usop menggeleng. “Yang ni saya dengan Tuhan je tahu. Awak tak tahu tak apa. Cuma saya nak awak tahu, hati saya ada pada awak dan sebagai sistem barternya, saya nak awak bagi hati awak pada saya.”

“Eh awak ni. Awak ingat saya ni ayam? Lembu? Nak minta-minta hati pulak. Pergilah pasar. Kan tempat awak kerja tu pun ada jual benda ni semua. Ambil jelah hati dari spesis mana yang awak nak.” Aku menempelak geram.

“Tapi, saya nak hati spesis manusia yang bernama Jelita binti Johari dengan nombor kad pengenalan…”
Melopong mulutku bila Usop menyebut nama penuh siap dengan nombor kad pengenalan lagi. Dia ni memanglah menyeramkan.

“Err… mana awak tahu nombor kad pengenalan saya?”

Usop menggariskan senyuman tipis. “Kalau saya nak, nombor surat beranak awak pun saya boleh tahu, Lit,” jawab dia menyembunyikan kenyataan.

Aku garu kepala yang tidak gatal. Rambut yang asalnya kemas tadi, dah agak bersepah dihembus angin malam yang agak kuat.

“Saya minta maaf buat awak menangis malam ni,” ucap dia buat ke sekian kalinya.
Aku menggeleng. “Saya menangis bukan sebab awak… saya menangis sebab tangan saya sakit.”

“Tapi, tangan awak sakit tu sebab saya, kan? So, saya pun termasuklah dalam drama tangisan awak tu.” Cepat je dia menyambung.

“Eii, awak ni… berapa kali nak cakap, awak tak ada kena mengena dalam ini wayang gambar. Tak reti bahasa Melayu ke?” Aku dan mula membentak lagi.

“Keras kepalalah awak ni, Lit. Kalau suka payah sangat ke nak mengaku? Ke awak rasa saya tak setaraf sebab awak lahir dalam keluarga bahagia macam ni, sedangkan saya anak yatim piatu. Membesar di rumah anak yatim dan sekarang kerja jurutimbang dengan Parkson tu je? Macam tu ke hakikatnya Lit?” Soalan Usop lirih ke di pendengaranku.

Aku diam menunduk ke meja. Jari jemari ini aku sulam sesama sendiri. Hilang rasa sakit pada buku lima bila melihat ke arah Usop. Aku tidak pernah sekalipun memandang darjat antara kami. Aku juga anak orang biasa saja. Abah seorang guru besar je. Dah nak bersara pun.

“Kenapa awak cakap macam tu? Saya tak pernah cakap macam tu pun, kan?” tanyaku tidak puas hati.

Usop mendengus kecil. “Awak memang tak cakap, tapi saya boleh rasa…” sela dia.

Aku ketap bibir. Kalau awak boleh merasa, tak kanlah awak tak boleh nak rasa apa yang sedang berperang dalam hati saya ni, Usop? Saya pun tak tahu, ini cinta ke atau pun tak? Sungguh saya tak tahu. Desis hatiku sambil menatap bening matanya.

“Kalau awak rasa macam tu, betullah kot…” Sudahnya itu juga yang aku jawab. Lain kat hati lain yang aku zahirkan. Aku memang senget.

Usop mengangguk beberapa kali. Tanpa faham dengan kata-kataku. Aku tahu dari riak wajahnya, dia jelas berkecil hati dan aku pula, tidak sudah-sudah diserang rasa bersalah. Ya Tuhan, apa aku buat ni? Aku dongak ke langit cuba membendung airmata dari gugur di depan Usop.

“Payah betul nak berbicara dengan orang ada hati tapi buta cinta macam awak ni, Lit. Saya cuma datang nak minta maaf dan nak pujuk awak kalau betul awak menangis. Dah awak cakap macam tu, tak apalah. Saya boleh balik. Tak nak datang latihan pun tak apa. Ikut suka awaklah. Jangan tak datang hari pertandingan sudah.”
Dia bangkit selepas mengucapkan salam. Aku pula pandang dia dengan wajah yang terpinga-pinga. Cepat-cepat aku angkat tubuh bila dia melangkah.

“Errr… Usop!!” seruku bila dia menapak selangkah dua.
Langkahnya terhenti dan dia berpaling padaku dengan wajah yang tidak beriak.

“Macam mana saya nak percaya sebab awak tu suka mainkan saya?” tanyaku akhirnya.

“Percaya jelah dekat hati sendiri, senang kan?” Mudah saja jawapan dia.

“Tapi, hati saya keliru…”

“Kalau keliru, serah je seluruh hati awak tu pada Tuhan. InsyaAllah Dia akan membantu awak mencari keputusan,” jawab dia lagi dan terus saja dia berlalu melepasi pagar yang terkuak.

Aduh. Makin pening aku dibuatnya.

“Apa kes kau ni, Lit?” Tiba-tiba je suara Kak Shima dekat di telingaku.

“Err… entah.” Aku terus saja melangkah ke dalam menuju ke bilik. Mujur saat ini mama dan abah tiada di ruang tamu. Selamat aku nak jawab soalan mereka.

***

HARI ini, aku sekali lagi gagahkan kaki untuk keluar sendiri. Seperti biasa, pergi kedai buku nak beli buku pakai baucer buku 1 Malaysia yang Kak Shima bagi pada aku. Dia je dapat sebab dia belajar lagi. Aku memang tak dapat dah.

Keluar dari Popular, aku terus menapak ke arah tempat Usop bekerja. Aku yakin dia ada hari ini sebab hari-hari biasa, inilah tempat kerja dia. Dari jauh aku cuba intai Usop tapi tak nampak pulak. Mana dia pergi, ya?

Penat mengintai, aku akhirnya pergi bertanya juga pada salah seorang pekerja itu. Nampak macam lagi muda daripada Usop. Padahal aku pun tak pasti Usop tu umur berapa. Tak pernah tanya dan dia pun tak pernah cakap.

“Err… encik… boleh tak saya tahu, Usop tak kerja ke hari ni?”

“Abang Usop tak kerja kat sini, cik. Dia datang kejap-kejap je. Jenguk saya. Ada masa tu dia tolong saya kalau saya ada hal lain.”

Jawapan dia ni membuatkan aku semakin pelik. Apa Usop buat sebenarnya?

“Dia datang jumpa awak?”

Lelaki ini mengangguk.

“Dah awak ni siapa dengan dia?”

“Saya ni kira macam adik dialah. Saya membesar sama-sama dengan dia kat rumah anak yatim dulu. Saya yang kerja dekat sini. Abang Usop tak. Dia datang bila saya perlukan pertolongan je. Lepas tu kadang-kadang saja-saja melawat adik,” terang lelaki ini.

Satu lagi hal tentang Usop ni terungkai. Dia ni ingatkan dah habis dia rungkaikan misteri pada keluarga aku hari tu, tapi masih banyak lagi yang tersembunyi.

“Dah tu… dia kerja dekat mana sebenarnya?”

Lelaki ini gelak sikit. “Yang tu.. cik kena tanya dia sendirilah. Abang Usop tu dah amanahkan dekat saya tak nak bagi tahu sesiapa pun pasal diri dia.”

Aku ketap bibir. Terasa disindir pula oleh lelaki ini. Apa payah sangat aku nak korek pasal Usop ni. Tapi, dah dia kata amanah, aku tak boleh nak paksa.

“Emm, tak apalah kalau macam tu. Terima kasih, ya,” ucapku lalu aku berlalu. Sekelipan tu, aku berpaling dan aku lihat lelaki tu sedang bersembang di telefon. Entah-entah dia telefon Usop tak.

Aku baru teringat. Aku ada nombor telefon Usop. Kenapalah tak ingat langsung ni. Cepat-cepat aku tekan papan kekunci. Hantar SMS sudah. Jimat sikit.


- Kat mana?


Selepas beberapa ketika, barulah aku menerima pesanan balas daripada dia.


- Kerja. Banyak nak kena selesai ni. Banyak barang nak kena timbang.


Aku tahan ketawa. Dia ni nak menipu tak reti. Agaknya lelaki tadi tu tak telefon Usop kot. Sebab tu Usop boleh jawab dia sedang timbang barang. Cepat je aku balas.


- Menipu, ya?


Dan dia membalas.


- Menipu la sikit. Sebab awak tu pun tipu diri sendiri tentang perasaan awak. Titik!


Aku tepuk dahi. Pusing sana pusing sini, mesti aku jugak kena. Sudahnya, aku malas dah nak balas. Aku teruskan langkah menuju ke Jalan Hospital. Kat sanalah terletak rumah budak-budak tu. Rindu pada Wahyudah dan juga yang lain.

Alang-alang aku nak bagi buku yang aku beli ni. Baucer RM100 Kak Shima bagi, aku pakai sikit sudah. Yang lain niat sedekahkan. Aku pun dapat percuma.
Baru nak mendekat ke arah pagar, aku cepat-cepat menyembunyikan tubuhku di balik tiang. Tak adalah terlindung tapi bolehlah nak sorok muka sebab aku nampak seorang lelaki di depan pagar rumah anak-anak yatim ni.

Sebab agak jauh, pandangan pun terhad. Aku kecilkan anak mata tapi kurang jelas juga. Yang aku nampak, lelaki itu berbadan tegap, tinggi macam Usop dan pakaian dia pun segak. Slack hitam, kemeja lengan panjang berwarna biru lembut yang tersinsing sampai lengan dan juga vess biru gelap yang berada di luar kemeja, siap dengan tali leher melengkapkan gaya.

Bila aku amati lagi, memang sudah nak nampak sebab dia pakai topi la pulak. Ada ke pakai dah bergaya macam tu, nak pakai topi pulak. Hatiku merungut sendiri. Tidak lama lepas tu, dia terus berlalu masuk ke dalam sebuah kereta Honda EK berwarna perak metalik.

Siapa ek? Lepas kereta itu berlalu aku terus menapak ke arah pagar asrama. Sedang elok je tiba, aku nampak Wahyudah berjalan masuk.

“Assalamualaikum, Yudah!” laungku agak kuat.

Serta-merta budak tu berpaling dan terus berlari mendapatkanku. Wajah itu mengah tapi senyuman tidak lekang dari bibirnya.

“Kakak…” jerit dia.

Aku ketawa kecil. “Rindu kakak tak?”

Dia mengangguk berkali-kali.

“Nanti lepas dah habis pertandingan, kita berlatih lagi, ya kak.”

Kini, giliran aku pula mengangguk. Aku juga sangat rindukan mereka. Sangat-sangat.

“Kakak nak masuk ke? Kejap Yudah ambil kunci.”

Belum sempat Wahyudah menapak, aku tahan dia.

“Kakak sekejap je. Nak hantar buku-buku ni. Boleh Yudah dan kawan-kawan baca masa lapang.”
Aku hulurkan plastik Popular tu pada dia. Wahyudah menyambut dan tersengih tidak lepas.

“Terima kasih, kakak,” ucap dia.

“Err… Yudah. Kalau kakak boleh tahu, siapa tadi tu… dengan kereta?

Wahyudah senyum. “Abang kami,” jawab dia berahsia.

“Berapa ramai abang yang korang ada?”

“Tak ramai pun. Tapi, ramailah juga. Yang tadi tu salah seorangnya,” jawab dia.

Aku angguk menerima kata-kata Wahyudah sebab dari apa yang Usop dan adik lelaki dia dekat Parkson tu cakap, memang betullah tu. Ni kira batch lain la ni. Bagus betul diorang ni. Sampai sekarang tak lupa tempat mereka membesar. Aku pula, serta merta rasa insaf.

Apatah lagi bila rambut aku ni dihembus angin membuatkan aku teringat, kepala aku ni tak pernah bertutup kecuali kala di bilik air, solat dan menghadiri kelas agama serta mengaji.

“Err… kakak balik dulu, ya. Kirim salam pada semua,” beritahuku pada Wahyudah lalu aku menapak tanpa menanti kata-katanya.
Hati aku ni rasa perit tiba-tiba. Kemain Usop lilitkan selendang pada kepala aku tapi sudahnya aku buang pula. Niat dia ikhlas tapi kenapa aku selalu salah ertikan?
Ya Tuhan, tuntunlah hati yang keliru ini, doaku tidak putus-putus.

***

AKU sebetulnya langsung tidak hadir ke kelas latihan untuk pertandingan. Sedar tak sedar, aku dah ada tercongok di dalam Dewan Jubli Perak, Jalan Taman Gelora ni untuk pertandingan.

Sudah banyak minggu tak jumpa Usop. Kali terakhir adalah SMS yang tu je. Aku pun degil. Sakit hati dengan diri sendiri.

“Mana Usop ni?” Aku panjangkan leher mengintai kelibat dia.

Lama aku menjengah ke sana sini, aku akhirnya tertancap pada dia dan di sisinya… Jun? Bukan!! Tapi, Shila?!

Aku ketap gigi kuat-kuat. Geramnya aku. Dalam pada nak bertanding, macam mana si rambut sabut kepala tu boleh ada kat sini pulak? Aku tak tinggal diam, sebaliknya aku terus melangkah menuju ke arah mereka.

Sedang elok aku tiba, Jun pun ada juga.

“Eh, Lit…” seru Jun bila melihat ke arahku.

Serta merta Usop yang sedang elok bergelak ketawa dengan Shila memandang ke arahku. Wajah itu tenang. Langsung tidak beriak bersalah atau apa-apa riak jelah.

“Err, ya saya. Dah lama ke you all sampai?”

“I baru lagi Lit. Usop dengan Shila dah lama kot. Sebelum tu, I tak tahulah they all ke mana?” Jun jungkit kening pada Usop.

Menyirap darah aku waktu ni. Si Jun ni macam saja je nak kenakan aku. Yang Si Shila pulak, duduk tu dekat nak jadi kembar siam dah dengan Usop. Geramnya aku, hanya Tuhan yang tahu.

“Err… dah cabut undi ke?” Aku bertanya lagi mengubah hala amarah aku ni.

Usop tidak bersuara sebaliknya dia mengangguk saja lalu dia beralih pula pada Shila. Apa yang dibualkan aku pun tak dengar. Macam cakap dalam kelambu.

“Lit, you tolong I berlatih sikit. Dari semalam I tak warm-up apa pun.” Tiba-tiba je, Jun tarik tangan aku menjatuh daripada mereka.

Aku tak nak ikut tapi langkah kaki ini terpaksa menurut saja. Mata aku sesekali menjeling ke arah Usop dan bertambahlah sakit hati aku. Dengan aku, jangan kata nak ketawa macam tu, senyum pun jangan harap.

Apa dia ni? Kata suka aku. Kata suruh aku tanya Tuhan kenapa hati aku keliru tapi inilah jawapan akhirnya. Hati aku ternyata benar-benar terbelit dalam keliru. Dah tak nak percaya Usop lagi. Kata-kata dia semuanya dusta. Titik!

Lebih kurang setengah jam kemudian, kami semua dipanggil berkumpul. Ramailah juga. Seram pulak aku. Rasa macam dah lama tak bertumbuk dengan orang. Kalau kena partner yang agresif, mahu sedar dekat HTAA lepas pengsan nanti.

Pusingan pertama… aku lepas. Satu ucapan tahniah pun tiada yang terbit dari bibir Usop. Aku rimas sebenarnya sampailah keluarga aku datang, aku terus menghampiri mereka. Abang aku dari tadi dok kerling antara aku dan Usop. Aku buat-buat tak tahu je.

Pusingan pertama Jun dan Usop, juga mereka lepas. Masuk pusingan kedua, nama aku naik lagi. Lepas aku kucup tangan mama dan abah, aku terus masuk ke gelanggang. Lepas je pusingan ni, aku masuk pusingan ketiga iaitu pusingan terakhir untuk kategori ini.

Ada debar dalam hati apatah lagi melihatkan Usop tidak sudah-sudah bergelak ketawa dengan Shila dan Jun. Siap Shila hulurkan air lagi pada dia.

“Ingat, jangan punch muka.”
Aku dan pihak lawan mengangguk menerima arahan daripada pengadil pertandingan.

“Okey…” Prettt.. Wisel dibunyikan dan kami teruskan pertandingan.

Setelah beberapa ketika, aku rasa kemenangan akan jadi milikku bila pihak lawan bagaikan sudah lemah. Tanpa sengaja, di tengah-tengah perlawanan yang sedang memuncak, aku terpandang Shila yang sedang mengelap peluh Usop dan bila aku berpaling pada pihak lawan, sedang elok penumbuk dia singgah tepat di tengah-tengah wajahku.

Dan aku… terus berbalam pandangan. Wisel dibunyikan. Pihak lawan ditolak jauh oleh pengadil pertandingan dan aku mula terhuyung hayang.

Aku sudah tidak mampu mengimbangi tubuh sendiri. Tumbukan tadi memang membuatkan aku rasakan dunia ini berputar ligat dan tanpa mampu berbuat apa-apa lagi, aku jatuh terlentang.

“Jelita!!!”

Sebelum aku tutup mata rapat, aku dengar nama aku dipanggil seseorang dan tubuhku ini sempat disambut oleh sepasang tangan.

~~~> bersambung

21 comments:

  1. kih kih kih...lit lit..kalau dah jatuh cinta tuh..mengaku jer lah..tengok.. x pasal2 terus tumbang ble kena tumbuk sedas...

    ReplyDelete
  2. lit, ngaku je la suka kan usop...abg lit ni kenal dgn usop ke...mcm kenal je...usop pun satu, knp la p jeleskan lit lagi dgn si shila ni...best cite ni, sambung lagi rehan...

    ReplyDelete
  3. hai Jelita..sudah2xlah mmalukan dri sndri tu..
    jatuh saham tahu!!!!....
    ptutnya Jelita jnglah lalai tadi. masa nilah nak tunjuk kat usop yg awak tu jgk bleh berlgak slamba, walpun dlm hati mengiler semcm sehgga pertandingan tamat. kejab lagi mmang masaklah ko kena usik family..
    apakata kali ini.. giliran Jelita pulk buat hal...
    bgilah usop pulk gelabah tak tentu arah... heheheh..
    asyik jelita aje yg kena
    Thanks..Rehan.... saya tunggu next n3.. nak tahu jgk, babak yg selanjutnya.. :)

    ReplyDelete
  4. ee..best sungguh citer ni,tak boleh stop,cik rehan cepat2 sikit smbg,x sabar ni...

    ReplyDelete
  5. alahai lit.... camne ni.. lain kali bila buat sesuatu tu buat dgn penuh tumpuan, jgn leka... kan dah kena tumbuk... awak jugak yg sakit.... sape yea yg sambut lit tu... jgn2 usop tak.... jeng3x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. usop le tu kot yg sambut lit...saje nk buat lit jeles kot...nak bg lit ngaku perasaan dia.....rasanya usop ni bkn keje biasa2.....usop yg lit nmpk masa bual ngn wahyudah....nak tahu juga sape usop sebnarnya.....

      Delete
  6. adesss... cian LIt... ni mesti si Usop nak bg Lit cemburu... jahat betul usop... dah la si Lit ni belum pasti sgt dengan perasaan dia... huhu...

    ReplyDelete
  7. best...tp geram kat usop la...saje je kan nak buat lit jeles... lit pun lemah sangat... camtu lah kan cinta pertama.... anyway rehan teruskan ... tak sabar ni...

    -ety.s

    ReplyDelete
  8. aduih ! kesiannya jelita . usop ni saje je yea nak kasi jelita jeles . uuuhhh ! geram betul dengn usop ni ! misteri pulah tuh budak si usop nih ! huhu

    ReplyDelete
  9. hehehe... byk rahsia usop ni ekkk.. notti nihh!! sian jelita..

    ReplyDelete
  10. HAHAHAHHAHA/

    ni mesti lelaki tu usop kan? usop mesti kaya je sebenarnya n, dah berjaya, educated bla3. saje je nak memisterikan diri. betul tak akak?

    pastu mesti usop kawan abang jeff tu? btoi dak?

    ceh penuh spekulasi la saya. well done akak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju ngan faten...entah2 mlm tu abg jeff yg call usop bgtw lit nangis.....best cite ni...senyum je .baca dr awal....siap gelak2 lg...

      Delete
  11. geram dgn usop. kesian lit kena tumbuk

    ReplyDelete
  12. alaaaaaaa beznyerrrrrrrrrrrrr..mmg mntap hbis laaaaa..x bole nk stop da nihhhhhh..hehehehhe

    ReplyDelete
  13. usop ni misteri sungguh. rasanya memang family Lit dah kenal Usop ni..

    agaknya Lit kena marah tak sebab tak fokus eh?

    ReplyDelete
  14. misteri betul usop .. . semakin best dah nie.. =D

    ReplyDelete
  15. kesian lit..bukan salah dia..dia keliru..bg dia, kalo suka,jgn sakitkan hati, kalau cinta, jgn pandang prempuan lain, kalo sayang, beri peluang dia mengenal kasih...tp usop buat yg sebaliknya...dan usop patut tahu x semua yg lit tak nak,tak mahu atau x suka bukan perasaan sebenar lit...(mcm kita..kekadang sgt marah, tp bila org tanya..ko marah ke?...kita kata..taakk)
    -che`leen-

    ReplyDelete
  16. Haih... Usop ni main2 pulak. Napa buat darama depn Jelita...

    ReplyDelete
  17. mesti Usop yg sambut tu kan...
    gelabah la Usop pas ni...

    ReplyDelete