Tuesday, April 10, 2012

Kerana Sekali Cinta [11]

BAB 11

MUJUR juga aku dan Anaresa sama-sama pergi kursus kahwin. Pada mulanya risau juga takut-takut Anaresa belum menghadiri kursus tapi bila dia katakan ya, aku hela nafas lega kala borang permohonan tu aku hantar pada pihaknya.

Dia pergi baru juga bila Fakulti menganjurkan dengan bayaran separuh harga. Budak-budak sekolah semua berduyun pergi. Kahwin bila, itu tak menjadi hal. Janji sah laku. Aku pula, sewaktu menemani Sarina bertahun-tahun sudah. Andai Sarina punya sudah hancur lunyai, aku masih elok terletak dalam fail.

Sehari sudah sewaktu aku menghantar dia pulang hari itu, terasa berat hendak lepaskan dia pulang. Memang sah aku sasau. Sasau dengan budak sekolah. Agak lain juga bila jarak umur kami jauh macam ni. Nak mengada sikit, aku rasa segan. Nanti dia kata aku tak matang. Sudahnya, aku matangkan diri sepanjang masa. Dah tiba waktunya, aku ingin rasa jadi kebudak-budakkan dan aku mahu rasa Anaresa memujukku pulak.

Ingat kejadian hari tu memang buat aku senyum bila aku terpandang apa yang telah Anaresa beri. Hadiah katanya. Melihatkan dia memecut laju memanjat ke rumah sewanya membuatkan aku terkebil-kebil sendiri. Mahu kalah kalau kami berlumba ni. Berdesup!

“Mak ai… lajunya dia lari,” keluhku bersama gelengan kecil melihat dia berlari mendaki anak tangga ke rumah sewanya.

Aku sandarkan tubuh pada kereta dan menyilang tangan ke dada. Waktu ini, aku nampak Haqmi dan Aziana yang sedang melambai lagi padaku. Sedang makan budak berdua tu. Niat hendak ikut sama tapi hari sudah agak lewat.

Tidak lama setelah itu, Anaresa muncul dengan menjinjit beg kertas. Aku tegakkan tubuh dan menanti dia penuh debar. Pertama kali hendak menerima hadiah daripada seorang anak gadis, memang membuatkan aku rasa tak senang duduk. Malu sebenarnya. Dah tua-tua macam ni, menerima hadiah.
Dia memandang kiri dan kanan sebelum melintas. Bila tubuh itu hampir padaku, aku nampak senyuman semakin lebar meniti di bibir comelnya itu. Merah merekah. Semulajadi!

“Resa nak bagi abang apa?” Aku turut lebarkan senyuman.

Dia tidak menjawab sebaliknya, dia suakan beg kertas itu pada dan bila aku buat-buat tidak tahu, dia tarikh tanganku membawa aku memegang tali beg kertas tersebut.
Kala kulit kami bersentuhan, aku rasa darah ini menongkah arus. Renjatan demi renjatan aku rasa di dalam dada. Aduhai… apa ni? Anaresa hanya tersenyum polos tanpa mengerti apa yang sedang aku lalui kala ini.

Cepat-cepat aku tarik tanganku dari pegangannya dan sungguh, terkesan juga oleh mataku riak wajahnya yang berubah sedikit namun dia masih tersenyum mesra dan aku berharap agar dia mengerti akan niat di hati. Tak sudi hendak menyentuh dia selagi dia tidak halal untukku.

Aku dilahirkan menjadi khalifah di bumi. Pemimpin dan pelindung kepada kaum Hawa dan kewajipan aku adalah menjaga maruah dan harga diri mereka. Apatah lagi mereka adalah yang tersayang, maruah mereka akan aku junjung agar tak tercapai oleh mana-mana tangan.

“Err… apa ni?” soalku menyembunyikan resah dalam dada bila melihatkan ada bungkusan di dalam beg kertas itu.

“Abang balik rumah bukalah nanti. Tu je Resa mampu setakat ni,” jawab dia berdalih.

Aku angguk. “Resa dah beri hati pada abang, kan? Cukuplah tu,” pujukku pula.

Dia angguk. “Tapi, suku je baru.”

Aku kerutkan wajah. “Kenapa suku? Sikit sangatlah.” Ada rasa tak puas hati pada akhir suaraku itu.

“Suku jelah dulu. Kan abang juga kata, kita tengah memupuk kasih mencambah sayang. Nanti dah kahwin, up sikit jadi separuh.”

Dia nak main-mainkan aku ni. Tadi suku, dah kahwin separuh pulak? Lagi separuh mana?

“Itu je? Separuh lagi Resa nak bagi siapa? Kena baham buaya ke?” sinisku.

Dia mencemik. “Ada ke baham buaya?”

“Dah tu apa?” tanyaku menahan tawa. Takut pula ketawa berlebih-lebih nanti dia merajuk.

“Lagi separuh tu nak simpan untuk anak-anaklah,” jawab dia malu-malu dan tak sempat aku berkata apa, dia dah berlari laju menuju ke arah Haqmi dan Aziana yang sedang menanti.

“Eh, ada pulak macam tu budak sekolah ni?” tanyaku sendiri.

Aku menggeleng sikit melihat telatah dia. Lucu sungguh. Segala yang dia lakukan memang mencuit hati. Aku senyum sendiri lalu aku pegang belakang tanganku yang disentuh Anaresa tadi.

Masih terasa lain macam. Erk… apa aku fikir ni? Astaghfirrullah. Cepat-cepat aku beristighfar memohon ampun. Terdetik juga sedikit yang bukan-bukan tu. Tanpa fikir lagi, aku masuk ke dalam perut kereta dan beg kertas itu, aku letak cermat di sisi. Menjeling sesekali dengan bibir yang tak lekang dari senyuman.

“Zafran!”

Huh, aku tersentak. Siapa pula yang menyergah tengah-tengah orang berangan ni? Bila aku kalih pada pintu, mama tersenyum simpul. Daun pintu dikuak lebar lalu dia menapak ke dalam mendekatiku yang sedang berehat di atas katil. Letih!

“Mama… terkejut Along. Ingatkan siapa tadi panggil Zafran,” ucapku mengeluh sikit.

Hadiah pemberian Anaresa itu aku pegang saja. Mama senyum lalu dia labuhkan ududk di birai katil membawa aku membetulkan duduk, menarik kaki bersila. Mama tepuk pehaku lembut.

“Mama panggil Along… Along… tapi Along tak menyahut pun. Itu yang mama panggil Zafran. Baru sedar. Seronok nampak peluk hadiah,” usik mama.

Aku sengih dan hadiah pemberian Anaresa itu bertukar tangan. Mama tilik sikit anak patung beruang pakai baju dan topi merah logo Arsenal. Pasukan bola sepak yang aku suka layan. Mana dia dapat patung beruang ni pun aku tak pasti. Minat bola juga budak sekolah ni agaknya.

“Comel je Resa ni bagi hadiah dekat anak bujang mama ni. Dah tua-tua dapat lagi teady bear. Tak malu ke?” sela mama mengusik lagi.

Aku ketawa halus. “Nak malu apa? Dah dia bagi, Along ambillah. Hadiah ni je yang dia mampu katanya. Nanti dah kahwin nanti, Along minta hadiah lebih lagi la.”

“Hah, hadiah apa pulak nak minta? Awak tu dah kerja. Gaji dah beribu. Nak kenakan budak belajar lagi. Kesian Resa nanti,” larang mama.

Apalah mama ni. Aku bergurau je. Dalam hati aku ni, memang aku nak minta hadiah lain. Hadiah untuk menjadikan aku seorang yang lebih matang dan hebat. Hadiah yang mampu memanggil aku papa. Mungkin tidak sekarang tapi satu hari nanti, jika Allah telah izinkan.

“Tak adalah. Along gurau je. Tapi memang segan kot buka beg kertas tu tengok teady bear? Bulat mata tengok. Dahlah Si Zafrina dulu yang buka. Tak sudah-sudah bahankan Along. Tapi, comel juga buat teman tidur,” ujarku pada mama dengan wajah malu.

Mama mencemik. “Malu tapi mahu, kan?”

“Mestilah mahu. Nak harapkan Zafrin dengan Zafrina bagi cucu dekat mama lambat lagi la tu. Biar Along bagi je,” ujarku gatal.

Kali ini, mama tidak mencemik sebaliknya dia cubit pehaku kuat. Menyeringai wajah ni menahan sakit. Pedih!

“Sakitlah, ma,” aduku lalu aku ambil teady bear Anaresa bagi tu dan aku tekup muka. Merajuk sikit dengan mama.

Aku dengar mama ketawa. “Dah pandai merajuk sekarang, ya? Dulu tak pun?”

“Dulu lain, tak ada yang memujuk. Sekarang ada yang memujuk. Itu yang nak merajuk sikit ni.”

“Emm… kalau macam tu, mama pergi telefon Resa jelah minta dia pujuk Along. Itupun kalalu dia nak pujuk. Kalau dia tak nak pujuk?”

Aku larikan teady bear itu dari muka. Suka aku hidu. Ada wangian Anaresa. Bau wangi yang boleh menggoyahkan iman. Hai…

“Mama ni… budak tu ada kuliah hari ni katanya. Penuh sehari. Esok dia kata nak ponteng. Ponteng je kerja dia. Risau Along tak capai target dia nak nanti,” aduku gak risau dengan dia.

Mama ketawa. “Dah kamu berdua nak nikah tak dan-dan. Memang kena pontenglah. Yang Along ni, hari ni kena pergi try baju. Mama main pilih je butik pengantin yang ada. Yang lain katanya dah dekat nak siap, keluarga Resa uruskan. Tinggal baju kamu berdua jelah. Kot tak nak pakai baju, senang… mama jahit guni beras tu je buat persalinan kamu, nak?” soal mama beriak tenang.

Aku tahan tawa. Mama ni boleh tahan lucunya. “Yalah-yalah. Sebab tu Along dah mula cuti sekarang. Hari ni memang nak pergi tengok baju. Nantilah Zaf bawa Rina pergi sekali. Dia tak ada kuliah ke hari ni?”

Tiba-tiba teringat nak heret Zafrina sama ke butik pengantin tu. Ukuran dia lebih kurang dengan Anaresa dan rasanya, tak payah Anaresa cuba. Bagi Zafrina cuba je dah ok.

Mama jungkit bahu. “Entahlah. Tak ada la kot. Itu yang bersenang lenang kat bawah tu. Baru dah siap kemas hantaran Along. Dahlah tu, cepat siap. Nanti lewat pulak,’ ucap mama seraya dia bangkit.

“Err… ma,” seruku lagi.

Mama berpaling dan mengangkat dahu. “Kenapa? Nak suruh mama mandikan pulak? Suruh Resa jelah nanti.”

Aduh mama ni. Bikin jiwa sasau la dengan ayat-ayat dia tu. Mama tak tahu dugaan apa yang sedang aku tahan sekarang ni.

“Bukanlah.” Aku menidakkannya sedikit tegas. Mama pula ketawa halus.

“Yalah-yalah. Mama gurau je usik Along. Tengok ketahanan iman macam mana,” usik mama tak sudah.

Aku merengus kecil. “Mama ni, Along risau ni. Dia main-main pulak.”

“Dah tu, nak risau kenapa?”

“Emm… risaulah juga. Tak cepat sangat ke Along dengan Resa kahwin ni? Sempat ke mama nak buat persiapan semua. Tak apa ke tak ada kad belah rumah Resa ni?” soalku bertubi-tubi.

Mama senyum. “Dah jodoh Along sampai cepat dengan dia. Allah pun permudahkan segalanya. Tak ada apa yang tinggal dah. Hari ni Along pergi try baju. Yang lain semua beres. Pasal kad tu memang tak sempat. Biarlah. Lagipun majlis kesyukuran kan. Panggil-panggil macam tu je dah okey. Yang sebelah rumah kita nanti, kita edar kad. Ala, sikit je pun. Jangan risaulah,” pujuk mama sambil mendekat padaku.

Bahuku dia tepuk lembut dan wajah itu tenang saja. Mama ni, tak pernah merungut sikit pun biarpun aku nampak kalutnya persiapan.

“Emm… dah mama cakap macam tu tak apalah. Lega sikit Along dengar. Kalau tak cukup duit, mama cakap kat Along. Jangan diam je. Cumanya satu je Along nak minta izin mama ni.” Aku garu kepala.

Aku agak takut hendak mengutarakan niatku yang satu ini. Risau mama tak setuju tapi bila ingatkan Anaresa, aku rasa kasihan amat.

Mama jungkit kening. “Apanya?”

“Err… lepas nikah Along pindah duduk sendiri, aci tak ma?” Terluah juga akhirnya soalan ini. Dari semalam aku berfikir.

Ingatkan mama nak masam muka tapi sebaliknya dia senyum.

“Sepatutnya memang macam itulah. Kat rumah ni ada lagi Zafrin kalau Along risaukan kami. Kot kata nak hidup sendiri pun boleh, nak hidup bawah satu bumbung dengan kami pun boleh. Tapi, buat masa sekarang kesian dekat Resa jelah. Macam mana nak ulang-alik pergi kuliah. Nak mudah duduk tengah-tengah. Senang,” cadang mama.

Aku hela nafas lega. Tangan mama aku raih dan aku cium berkali-kali.

“Terima kasih, ma. Tapi, buat sementara ni kami tinggal dengan mamalah dulu. Lepas dah jumpa rumah sewa, Along pindah,” ucapku teruja.

Mama angguk. “Yang hal bola jaring bakul dia tu macam mana?”

“Jadi je. Sanggup nak awalkan sebab sayangkan game dia. Tapi, tak boleh nak sekat kalau dia dah minat. Nanti Along hantar jelah dia. Risau jugak jadi apa-apa nanti,” jawabku bimbang.

“Eleh, risau jadi apa-apa ke, risau isteri kena ngorat?” sinis mama lantas dia berlalu.

Aku garu kepala lagi. Mama ni boleh tahan kenakan aku sehari dua ni. Belum sempat dia menguak daun pintu, wajah Zafrina muncul dulu. Tak pergi kuliah ke budak ni?

“Rina tak pergi kuliah ke?” tanyaku.

“Kuliah tak adalah hari ni. Along tak keluar ke? Tak kan dekat nak jadi pengantin ni tak nak keluar langsung?” tanya dia tersengih.

“Along keluar petang sikit. Nanti Rina ikut Along. Nak tengok baju.”

“Along keluarlah sekarang,” suruh mama.

“Nantilah. Along nak peluk teady bear Resa bagi ni dulu.” Aku senyum dan rapat ke katil.

Baru saja rebahkan tubuh, aku tarik teady bear itu ke dalam pelukan. Baring mengiring membelakangi mama dan Zafrina yang tercegat di muka pintu.

“Keluar sekaranglah Along. Rina dah siap ni,” rengek Zafrina.

Aku buat tidak dengar saja sebaliknya aku pejam mata dan mengukir senyum. Ada debar di hati kala ini. Moga segalanya berjalan lancar dalam waktu yang singkat ini.

“Emm… Rina jelah keluar dulu. Nanti Along ikutlah tu. Jumpa Along kat kedai je. Aku dengar mama memujuk Zafrina.

“Ala… orang dah tunggu dari tadi lagi. Mama kata nak kejut Along?” rungut dia pula. Aduhai adik aku seorang ni. Manja terlebih.

“Rina keluarlah dulu. Nanti Along call bila dah keluar nanti,” ujarku sedikit kuat.

“Tapi… Resa datang nak ikut abang pergi tengok baju.”

Hah? Bola mataku membulat. Suara itu mesra bagaikan mimpi. Aku kakukan tubuh. Teady bear itu aku peluk erat. Mimpi di siang hari mainan syaitan. Aku mengucap panjang. Teruk sangatkah angau ini hinggakan suara itu dekat menyapa peluput telinga?

“Resa ada kuliah petang ni, tak sempat nanti.” Suara itu bergema lagi dalam bilikku.

Bagaikan terkena renjatan elektrik, tubuhku langsung terangkat dan bila aku kalih, suara itu bukannya mimpi, malah realiti. Dia sopan tersenyum malu memandangku.

“Mama kata abang ajak tengok baju hari ni. Resa petang ni ada kuliah. Pagi ni batal. Nanti esok pagi nak balik Kuala Selangor dah,” beritahu dia lagi.

Aku lihat mama dan Zafrina menahan tawa. Aku pula kelu seribu bahasa. Macam mana dia boleh ada kat sini? Dia datang dengan apa?

“Err… Resa macam mana boleh ada kat sini?” tanyaku gugup.

“Mamalah ajak. Kan nak pergi tengok baju. Ingat suruh Along jemput tapi dia kata nak datang sendiri. Itu yang mama suruh Along pergi tengok baju, tapi nak peluk teady bear la pulak dia,” jawab mama mengejek lantas dia berlalu.

Aku pandang Anaresa di sisi Zafrina yang dok mengjungkitkan keningnya berkali-kali.

“Err…” Aku gugup lagi. Kehilangan kata.

“Nanti upah, Rina. Rina bagi direction dekat Kak Long tadi. Jom kita keluar. Belanja t-shirt Guess sehelai sebagai upah. Kami tunggu kat bawah.” Zafrina terus berlalu setelah berkata demikian menarik lengan Anaresa yang nampak gamam juga.

Aku pandang tubuhku. Hai… mujur aku pakai t-shirt dengan jeans siap-siap lepas mandi pagi tadi. Mahunya seksi, jenuh dia tahan mata tengok aku. Mama pun, bukan nak terus terang. Main sorok je semua.

Zafrina pun, upah memanjang. Bukan murah apa yang dia minta. Boleh terkepak kepala dengan dia ni. Namun, bibir ini tersenyum lagi. Mataku melilau ke seluruh bilik. Bilik yang bakal aku kongsi dengan Anaresa nanti. Kongsikan segalanya dengan dia, bakal isteri.

***

KAMI tiba di Maju Junction Mall. Zafrina terus mengheret lengan Anaresa menuju ke Butik Andaman Falah. Aku pun tak pernah tahu wujud butik ni kat sini. Apa yang aku tahu, butik ini milik kawan mama.

“Along, cepat sikitlah,” gesa Zafrina.

“Cepat dah ni. Dah sampai pun. Masuklah dulu,” suruhku.

Zafrina membuka kasutnya dan terus meluru ke dalam butik. Anaresa pula duduk sopan menarik tali kasutnya. Aku cepat-cepat menarik beg sandang Anaresa meminta dia dekat denganku.

“Kenapa abang ni?” tanya dia pelik. Wajah itu berkerut.

“Resa kenapa datang tak cakap dekat abang? Kalau tak boleh abang jemput.”

“Dah Rina cakap abang suruh datang sendiri. Resa datanglah. Lagipun tak payah pun. Kelas asyik batal je. Bosan betul. Alang-alang nak try baju, datang jelah. Lagipun, tak ada hari lain dah. Kalau kata tak batal pun, Resa ponteng jugak,” jawab dia senang.

Aku jegilkan mata. “Tak elok ponteng kelas selalu. Tapi, kalau ponteng datang jumpa abang, itu tak apa.” Aku ketawa kecil.

Kali ini, dia bercekak pinggang. “Wah, datang jumpa abang tak apa, ya? Kalau macam tu baik Resa berhenti belajar lepas nikah ni.”

“Kalau itu tak bolehlah. Cita-cita Resa tu. Harapan keluarga dan haruslah harapan abang juga,” larangku tersengih.

“Esok Resa nak balik kampung dah. Abang tahu?” tanya dia.

Aku angguk. “Ni dah tahu. Resa dah cakap,” selaku.

Dia mencemik. “Bencilah mamat bunga ni,” sindir dia.

“Eh, bila pulak abang suka bunga?”

“Biasa mamat bunga je peluk teady bear ni,” sinis dia.

Aku telan liur. Aduhai, dia ternampak tadi. Ini semua mama dan Zafrina punya hal. Kenapa tak cakap Anaresa ada kat bawah. Kan dah kena.

“Abang bayang itu Resa,” ujarku tidak kalah.

Dia terdiam tiba-tiba. Wajah itu merah padam. “Berdosa bayang yang bukan-bukan.”

“Abang bayang je. Tak ada apa pun,” jawabku pula.

“Eleh…” Dia ‘elehkan’ aku lagi dan aku hanya mampu ketawa.

“Lepas try baju, kita tinggal Zafrina, ya?” cadangku.

“Eh, tak baiklah.”

“Ala, dia tahu balik sendiri. Nanti kita keluar berdua je,” pintaku lembut.

Dia menggeleng. “Bila kita berdua, pasti ada yang ketiga dan haruslah yang ketiga itu bertanduk. Dengan tujuan menghasut. Ada baiknya kita bertiga. Lagi selamat,” sindir Anaresa lagi lalu dia masuk ke dalam butik.

Aku tepuk dahi. Terkena aku kali ni. Tapi, aku tahan sajalah wajah yang semakin menebal ni. Kaki ini aku angkat masuk ke dalam butik.

~~> bersambung

Bagi pihak Cik Penulis : Kak Rehan ada hal sikit, jadi dia amanahkan saya untuk update blog dia. Dia cuma emel pada saya & sy updatekan untuk dia. harap maaf atas kekurangan katanya..

25 comments:

  1. x kisah la sape yg upload.
    Tq ye.
    X sbr tgu diorg ni kawen.
    *zue

    ReplyDelete
  2. hai..makin sweet la plak nie...

    ReplyDelete
  3. hai... bz sgt la tu wrehan smpai sarah kena update blog dia kan? whatever, nice sgt. x sbr tggu dia org kawin.

    ReplyDelete
  4. suwetnye kak RM...
    teringat lak maya pun pernah bg tedy bear yg ade bau perfume kt en.fb dan siap bg name bear2 lg...en.fb pun suke wt peluk mcm zafran kekkeke

    ReplyDelete
  5. Semangkin Sweet Zaf dan Resa ni....
    sambungggg....

    ReplyDelete
  6. wah dah nk kwin yea..arap2 la menjadi tu...cian kat zafran lm mnggu bidadari dia dtg ekeke...huhu msti nnti ade konflik kan,,,adeh

    ReplyDelete
  7. hailah Zafran asyik terkena je dgn Resa...XD

    ReplyDelete
  8. tak sabar nk tunggu diorang kawen..mesti sweetttt sangattt...

    ReplyDelete
  9. hah tu kan dh dpt.. zaf nk sgt jd bdk2 & nk resa pulak yg jd 'dewasa' tegur dia.. sekali member bg tazkirah yg ketiga tu bertanduk.. hehe amek kaw ;)

    ReplyDelete
  10. cinta makin hari makin mekar....suka tengok zafran ni jatuh cinta...sweet sangat,mcm remaja bercinta pun ada jg.tp tak sesuai ler dgn usia zafran tu...seeloknya zafran bg mantang sikit sikap dia supayawatak macho dia tu tak hilang.

    ReplyDelete
  11. hehehe sweetnyee ....tersengih-sengih jer bila baca ....x sabar nak tunggu diorang kawin..hehehe

    ReplyDelete
  12. bagusnyelah resa...separuh lagi hati simpan untuk anak2. dlm pada usia budak sekolah, dh pikir jauh.....sangat suka!!

    ReplyDelete
  13. layannn,,, macam zaf, saya pun dah tak sabar menanti hari bahagia..

    ReplyDelete
  14. zafran kena jaga macho dia . taknak jd budak2. macho mcm masa dia mengorat anahara hari tue baru lah gentlemen.

    dania

    ReplyDelete
  15. RM, rasanya lepas ni zafran kne jgk sebut dgn brhikmah bab sentuh bukan mahram ni kt resa.. dh lebih drpd sekali resa buat tapi zafran cuma segera larikan tgn dia dan diamkan aje wpun detik hati dh ada rasa bersalah.. resa pun mesti dh tau hukum cuma bila dh jd ssuatu yg normal dlm msyrakat kita utk mngambil ringan bab ini, zaf perlu jgk ingtkan resa utk 'betulkan yg biasa dan biasakan yg betul'.. :)

    ReplyDelete
  16. Nape rase mcm something will happen masa nikah bila along kata kat mama xda kad jmputan tuk kenduri kat umah resa..mcm knduri nikah akan btukar jadi jkenduri lain je..harap2 sy salah lah ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm sy rsa kad jmputan haruslah xde sbb dh x smpt.. hjung minggu tu je kot, tinggal x berapa hari je lg hehe.. so buat kenduri nikah kt rumah pengantin perempuan, tak perlu pun jemput dgn kad sebab kt kampung yg 'wajib' tu tuan kenduri kna dtg sendiri mnjemput mulut kt jiran tetangga.. :)

      Delete
  17. suke suke suke...hari2 tgk blog ni kot de n3 baru... xsabar nk tunggu zaf+resa ni kawin.. kelakar la diorg ni..

    ReplyDelete
  18. zafran hampir2 hilang macho dek penangan cinta resa..
    haha.. hohoh.. kalu dah khwin ni, compem zaf maknin nakal kan.. hehehe.. jaga2 resa.. hahah..

    ReplyDelete
  19. ble nak update yg baru nie

    ReplyDelete
  20. zafran dh xbetul dek penangan cinta resa.

    ReplyDelete