Monday, May 13, 2013

Tiba-tiba, Dia Ada 8


BAB 8

AKU labuhkan duduk di atas anak tangga paling atas di dalam rumah banglo dua tingkat milik Muhara ( Mukhlis Anahara ) ni.  Dari jauh aku perhatikan mama yang sedang membelek sebuah majalah. 
Yang ada di depan dia masih bersusun lagi.  Entah apa yang mama nak cari.  Aku pun tak pasti mana dia cari majalah pengantin tu.  Bersungguh-sungguh. 

“Tengok apa?”  tegur Aryan sambil menyiku aku.
Aku pandang dia.  Bahu terangkat. 
“Mama tu sejak bila suka tengok majalah?” 
Aryan sengih.  “Sejak nak dapat menantu kata dia…”
“Eh?” 
Aryan angguk. 
“Papa mana?” 
“Dalam bilik kot.  Tadi kami pergi rumah atuk lepas meeting.  Nenek suruh kakak pergi sana nanti dengan Ayie…” beritahu Aryan pada aku.
Kening aku kerut.  “Dah kenapa pulak?” 
Dalam hati aku berdoa, janganlah nenek larang.  Takut jugak.  Dulu mama pernah cerita sikit-sikit deritanya dia menjadi menantu tak diharap oleh nenek.  Buatnya dia bantah aku dan Ayie, aku tak apalah… budak Ayie dan keluarga dia macam mana?  Keghairahan mama dan papa pulak macam mana?
“Nenek tak izinkan ke apa?  Heh, zaman apa nenek nak larang lagi?”  Aku senyum senget.
Aryan ketawa kecil dan menggeleng.  “Mana ada.  Nenek tak sabar nak tengok kakak naik pelamin.  Kalau tak nak pergi pun tak apa.  Nanti hari kejadian tu nenek dengan atuk sampailah… cumanya…”  Suara Aryan meleret.  Terhenti di situ buat seketika.
“Cuma apa?”  tanya aku. 
Seperti biasa, suara datar tanpa perasaan.  Mata ralit memerhatikan mama.  Serius betul mama aku ni.  Biasa dia belek manuskrip penulis-penulis junior dia je.  Hari ini, majalah pengantin you. 
“Nenek pelik, kenapa tergesa-gesa sikit.  Atuk pulak risau…” 
Aku pandang Aryan.  “Nenek pelik, kakak mula-mula rasa pelik jugak.  Tapi dah atuk nak risau pasal apa?” 
Gigi putih Aryan terserlah bila dia sengih.  “Atuk risau…”  Dia berbisik dekat dengan telinga aku.
“…risau kakak berisi dulu.  Dekat nak pitam dia fikir kata atuk…” 
Aku tekup mulut dan jegilkan mata.  Faham sangat apa maksud berisi yang Aryan bisikkan tu.  Ada ke patut sampai ke situ atuk risau.  Aku ini tak ada agama ke apa?  Atuk ni pun… tak sayang cucu nampaknya.
“Atuk pun, tak agak-agak…” 
Aryan senyum lagi.  “Katanya risau sebab dulu pa masa nak kahwin dengan ma papa pernah buat alasan tu tapi tak ada apa pun… darah muda pa sayang ma masa tu, itu pulak cerita nenek…” 
Aku ceberkan bibir.  Ada jugak cerita pelik antara papa dengan mama aku ni.  Tak pernah tahu pulak.  Apa yang aku tahu sekarang, papa tu sekarang Haji Mohd Mukhlis okey. 
“Kot ya pun, janganlah nak ingat kakak pun macam tu… tapi ingatkan kakak sorang rasa pelik, nenek pun eh?”  soal aku pinta kepastian sekali lagi.
“Alah… orang tua, kak…  nenek dengan atuk tu dah tua dah.  Risau jugak dengan orang muda macam kita.  Tapi kata nenek dengan atuk, dia percaya dengan didikan ma.  Katanya ma tu tabah.  Lembut dalam tegas.  Hormat orang tua…” 
“Macam kakak, kan?”  sampuk aku.
“Eleh…”  Aryan jelirkan lidah dan kami sama-sama tertawa hinggalah…
“Gelak apa malam-malam ni, Aryan?  Arya?” 
Papa tegur kat belakang okey.  Aku tekup mulut.  Aryan pun.  Lambat-lambat kami sama-sama berpaling, mengangkat wajah memandang papa yang sedang berdiri tegak di belakang.  Memakai kain pelikat dan juga baju Melayu. 
Kami sama-sama sengih. 
“Eh, pa…”  Aryan bersuara. 
Papa nampak sedikit tegang air wajahnya.  Suara dia juga datar tanpa nada.  Jarang papa macam ni sejak dulu lagi melainkan ada urusan kerja tak selesai. 
Aku siku Aryan.  Boleh jadi papa terdengar perbualan kami tadi.  Padanlah… Aryan dah tayang muka cuak.  Aku telan liur.
“Nenek dengan atuk cerita apa lagi dekat Aryan?”  soal papa lantas mengambil tempat duduk di belakang kami. 
Tangan dia berlabuh pada bahu Aryan.  Aku nampak Aryan sedikit  pucat muka dia.  Itulah, siapa suruh umpat papa. 
“Err… tak ada apalah, pa… biasa-biasa je.  Aryan pun tak tanya lebih,” jawab Aryan.  Kelentong je lebih.
“Tapi, betullah yang nenek dengan atuk cerita tu.  Tentang pa dengan ma.  Ingat mudah ke pa nak dapatkan ma tu.  Korang apa tahu.” 
Wajah papa dah berubah.  Dah ceria sedikit.  Dia tepuk bahu kami berdua dan bangkit. 
“Tapi, itu zaman jahiliah.  Tak fikir kesan.  Bila fikir balik, kesal jugak.”  Dia gelak. 
“Jadi, kamu berdua tu nak buat apa-apa fikir kesan kat diri sendiri, orang lain dan semua perkaralah.  Jangan buat ikut suka je.  Ingat pesan pa ni…” Papa menyambung tegas. 
Kami angkat kening sesama sendiri.  Boleh tak nak gelak sama tapi takut papa marah.  Jadi kami ambik keputusan, senyum sudah.
“Hebat eh pa dulu?”  puji Aryan.
Papa gelak kuat.  Baru dia nak buka mulut, ada suara berdeham di anak tangga paling bawah. 
Mama dah bercekak pinggang.
“Abang buka cerita lama dekat anak-anak kenapa?  Buat malu je dengan perangai lama abang tu,” tegur mama dengan wajah kelat.
Papa ketawa lagi. 
“Tak ada apalah.  Ha, yang awak daripada tadi dok belek majalah tak hiraukan abang… dah siap ke cari bahannya?” 
Mama tak jadi marah.  Bibir dia koyak dengan senyuman lebar.  Kaki dia menapak naik ke atas tangga perlahan-lahan dan penuh sopan. 
Lengan papa dipaut bila mereka dah berdiri bersama. 
“Ann minta maaf.  Abang ni pun… kan abang dah tidur tadi.  Ann dok belek untuk anak abang jugak.  Bukan orang lain.  Nak pastikan semuanya lancar dalam kesederhaan.”
Papa mencemik.  “Kan abang cakap… mama dengan abah pun pesan jangan dok susahkan diri.  Ambik pakej kat mana-mana hotel dah.  Tak payah Ann nak bersusah payah,” bantah papa tapi aku dah nampak wajah mama muncung.
Kami berdua tinggal senyum jelah.
“Boleh buat semua tu tapi Ann nak buat dekat rumah kita ni.  Biarlah kita raikan majlis Arya dekat sini.  Ann percaya, Arya pun mesti nak buat majlis kat rumah ni, kan?”  tanya mama.
Mata dia beralih pada aku.  Cepat-cepat aku angguk.  Yalah, aku memang ikut perangai mama jugak dalam hal ni.  Buat apa nak hebat-hebat sangat.  Kalau perlu buat majlis kenduri kesyukuran lagi bagus.  Tak payah naik pelamin bagai.  Menyusahkan aku je nanti.  Mesti menjadi tontonan umum.  Dan aku, sejak bila suka muncul di tengah-tengah orang ramai? 
“Ha’ah la, pa… kakak memang nak buat kat rumah.  Ala, nanti minta pa sponsor Aryan kahwin lah.  Dekat hotel lima bintang, okey?”  Jari-jemari tangan kanan Aryan menegak dengan wajah yang bercahaya. 
Over punya budak. 
“Amboi… orang suruh sambung Master, banyak cerita.  Nak kahwin tak dan-dan.  Lelaki bina kerjaya dululah,” marah papa lembut.
Aku gelak.  Aryan merengus.
“Ayie tu lagi muda dari Aryan apa?  Boleh je dia kahwin.  Papa izinkan lagi dengan kakak ni haa…” 
Aryan dah buka cerita muda tua ni.  Apalah budak Aryan ni. 
“Kakak dah sampai masa dan Ayie tu anak Uncle Zaf.  Mama percayakan Ayie tu.  Kalau Aryan nak sangat, cari calon yang sesuai, lepas tapisan ma dengan pa, kami sponsor penuh, okey?”  janji mama.
Apa lagi, melompat budak Aryan ni.  Terkinja-kinja sampailah papa cubit lengan dia, barulah dia berdiri tegak bagai patung hidup.  Terkebil-kebil buat muka suci.
“Sambung master dulu,” tekan papa lalu papa tarik tangan mama turun. 
“Sayang dah jumpa catering semua ke?” 
Aku dengar soalan itu muncul dari celah bibir papa dan aku nampak mama angguk. 
“Keluarga Zaf nak buat sekali harung je.  Masa suntuk.  Ayie kan nak balik Jerman dah.  Bolehlah diorang balik honeymoon dekat sana,” jawab mama tersengih.
Ingat kenangan lama dengan papa ke apa tu sengih semacam. 
“Kalau macam tu, yang lain biar Arya uruskan sendirilah dia nak pakai apa.  Tarikh pun Ayie dah pilih, kan?  Dia dah bagitahu Arya ke belum?”  tanya papa lagi.
Aku kerutkan dahi dan pandang Aryan.  Mana Ayie bagitahu lagi.  yang aku tahu dia nak nikah sebelum dia balik Jerman.  Itu je.
“Ayie tak cakap pun tarikh dekat kakak?” 
Aryan pandang aku dan aku pandang dia.  “Ala… tak apalah.  Janji kakak dengan dia selesai sebelum Ayie balik Jerman,” jawab Aryan positif. 
Aku jelir lidah.  Kalau tentang Ayie, orang dalam rumah ni semua positif.  Tak ada satu pun yang negative tentang Ayie. 
Aku terus menapak ke bawah meninggalkan sendiri.  Bila aku hendak menghala ke dapur, aku dengar lagi mama bersuara. 
“Biarlah dia bincang berdua.  Janji kita selesai bahagian kita sebagai parents, yang lain kita doakan moga diorang tu boleh sesuaikan diri.  Ann risau sikit sebab Arya tu kadang-kadang ikut perangai abang… kalau ikut Ann tak apa.  Sabar je…” 
Mama gelak.  Okey, mama kutuk papa dan puji diri sendiri di situ.  Aku capai gelas dan senyum sendiri.  Tapi, memang itu hakikat.  Mama sangat sabar melayani karenah papa selama ni.  Itu aku tahu.  Entah jam berapa papa tiba di rumah masa mula-mula bina empayar sendiri dulu pun, mama tetap menanti sampai terhangguk-hangguk di meja makan.
“Sayang ni kalau mengata abang…”  rungut papa. 
Tapi mama tetap ketawa.  Aku letak birai cawan ke bibir dan mengintai di balik tiang.  Nampak mama dengan papa yang sedang duduk bersantai di sofa depan. 
“Tak betul ke?  Memang abang macam tu dulu, kan?  Sampai mama dengan abah ingat sampai sekarang perangai abang muda-muda dulu,” tokok mama.
Aku hanya senyum memerhatikan mereka.  Rambut mereka dah sama memutih tapi kemesraan mereka kekal hijau.  Aku sandarkan belakang pada dinding.  Dalam hati berdoa, moga aku dan Ayie juga kekal begitu selamanya.  Andai terduga pun, aku harap aku dan Ayie mampu hadapi berdua.  Tak saling menyalahkan malah saling memahami seiring dengan waktu dan usia hubungan kami.
“Berangan?” 
Aku tersentak.  Teguran Aryan buat aku hampir terlepas gelas yang ada di tangan.  Aryan ni kalau tak sergah aku tak sah agaknya.  Buatnya aku kojol kat sini, dia dah tak ada kakak.  Dia tak tahu gamaknya? 
“Aryan ni dah kenapa?  Suka terperanjatkan kakak.  Lama-lama kakak boleh jadi lemah semangat, tahu tak?”  marah aku.
Aku letak gelas di atas kabinet dan terus menapak keluar memanjat anak tangga untuk ke bilik tapi diekori oleh Aryan. 
“Aryan nak apa?  Gaji lambat lagi.  Kakak tak ada duit.”  Selamba aku kenakan Aryan.
Dia sengih.  “Bukan duit.  Kakak tu duit banyak kata tak ada… tak ada sungguh baru tahu.  Ayie call…,” bisik Aryan dekat telinga aku.
Kaki aku terhenti pada anak tangga paling atas. 
“Dia call nak apa?  Macam tak boleh  nak jumpa lagi?  Kakak nak tidurlah.” 
“Ala… dia call handphone kakak.  Pergilah jawab…”  suruh Aryan bersungguh-sungguh.
“Aryan masuk bilik kakak eh?”
Dia angguk. 
“Buat apa?”
“Dah dengar telefon bunyi.  Aryan pergi jelah,” jawab dia. 
Aryan berjalan semula menuju ke bilik dia.  Apalah adik aku sorang ni.  Teruja lebih nak dapat abang ipar ke apa?
Pantas, aku berlari ke bilik.  Skrin telefon bimbit yang gelap gelita itu aku pandang lama.  Eh, sungguh ke dia telefon atau Aryan ni main-main. 
Aku angkat Samsung Note II itu dan aku sentuh skrinnya.  Terus terang dan ya, memang nama Ayie tertera pada skrin untuk beberapa minit dah. 
“Ayie call kenapa ni?”  Tak payah nak tanya khabar.  Tanya tujuan dia terus.
Tapi sayang, bukan suara Ayie.  Bukan suara lelaki.  Tapi suara perempuan.  Suara perempuan ketawa penuh sopan dan kemesraan.
Alamak eh… siapa ni?  Jangan dia cakap mama Ayie, Aunty Anaresa pulak.  Dengan suara kasar menyapa panggilan.  Bukan ke patut beri salam.  Okey, aku nak cakap padan muka untuk diri sendiri. 
“Err… siapa, ya?”  tanya aku dengan suara yang kembali lembut. 
Okey, sebenarnya tadi pun dah agak lembut tapi tanpa salam atau pertanyaan khabar memang agak kurang sopan.
“Aunty Resa…,” akui perempuan di hujung talian.
Huh, seperti aku tebak.  Memang mama Ayie dan dengan bahasa lainnya, bakal mama mertua aku okey.
“Errr, aunty.  Arya ingatkan Ayie tadi.  Aunty sihat?”  Huh, aku mula berbahasa.  Penuh sopan dan kelembutan.  Hormat orang tua.
“Aunty sihat.  Uncle Zaf pun.  Arya buat apa tadi?  Maaflah call Arya malam-malam ni.  Pakai nombor Ayie pulak tu.  Bukan apa, aunty minta nombor telefon Arya tapi dia tak bagi.  Aunty cari jelah dalam handphone dia,” beritahu Aunty Resa bersama tawa kecil.
Aku mengangguk kecil. 
Baru faham.  Dah Ayie pun kenapa tak bagi nombor kalau mama dia dah minta.  Tak pasal-pasal aku macam terkurang ajar sikit jawab panggilan.  Memang, aku ni kurang selesa kalau sesiapa saja buat panggilan malam-malam ke rumah. 
Pada aku, masa ini adalah masa untuk aku dan keluarga.  Melainkan ada urusan yang memang tak mampu dielak.  Macam sekarang ni, tak boleh elak la.  Bakal mak mertua you.
“Arya tak buat apa pun.  Tadi sembang dengan ma dan pa.  Lepas tu Aryan bagitahu Ayie call.  Ingatkan dia sungguh…”  Aku ketawa halus.
“Maaf eh, aunty.  Tak sengaja berkasar sikit.” 
Aunty Resa ketawa.  “Patutlah kalau Arya kasar sikit.  Kot-kot Ayie call ke.  Buat apa call anak dara orang malam-malam, ya tak?  Baguslah tu.  Arya tahu bezakan mana baik dan mana yang kurang baik.  Sebab tu aunty pilih Resa untuk Ayie tu.  Dia tu lain sikit…” 
Aku diam.  Mengetap bibir bawah dan memikir. 
Dia tu lain sikit?  Apa maksud Aunty Resa yang Ayie tu lain sikit.  Lain yang macam mana? 
Ohmai…
Sudahlah aku baru nak buang rasa aneh dan janggal tu tapi Aunty Resa pulak cakap macam tu.  Menebal pulak la rasa curiga aku pada niat Ayie nak memperisterikan aku ni. 
“Apa maksud aunty?  Ayie ada orang lain ke?” 
Okey, tak tahu nak cakap apa tapi aku rasa jantung aku agak cedera sikit.  Sebab Ayie?  Apakah tandanya ni?  Sebelum ni aku rasa tak ada apa-apa tapi bila mama Ayie sendiri cakap macam tu, aku rasa agak…
Apa patut aku gambarkan. 
Boleh jadi…
Kecewa. 
Mungkin.
Tapi, Aunty Resa ketawa.  Sadis, rasa kecewa tu tak hilang melilit hati kecil aku ni. 
“Tak adalah macam tu, Arya.  Ayie tu tak pernah jatuh cinta.  Tak pernah ada special girlfriend sejak dulu.  Aunty ingat dia pergi Jerman, sangkut dah dengan awek Jerman tapi tak ada jugak.  Hari tu papa dia tanya, tak girlfriend ke, dia kata dia nak kahwin terus kalau ada calon untuk dia.  Hidup sunyi katanya,” beritahu Aunty Resa.
Okey, boleh percaya ke tak?  Tapi, tak akan Aunty Resa nak tipu aku, kan?  Ini kawan lama mama dan papa.  Mesti dia cakap betul.  Sekarang, aku boleh hela nafas lega sikit.  Halau jauh-jauh rasa curiga tadi. 
“Oh, macam tu ke?  Risau tadi.  Arya ada jugak tanya Ayie, ada awek tak sebelum ni.  Risau juga nanti Ayie terpaksa lukakan hati sesiapa…”  Jujur akui apa yang pernah aku risaukan selama ni. 
“Arya tak payah risaulah.  Ayie tu kiranya Arya lah orang pertama dalam hati dia.  Aunty telefon ni nak tanya pasal tarikh.  Ayie dah beritahu ke?” 
Sebut pasal tarikh, aku pun baru teringat.  Tadi mama dengan papa sebut.  Ayie tak pernah cakap pun.  Dua tiga hari ni bersua mata, tak ada pulak dia sebut pasal ni. 
“Err… jujurnya Ayie tak cakap pada apa-apa pasal tarikh, cumanya dia ada cakap nak selesaikan semuanya sebelum dia balik Jerman.  Sebenarnya bila dia kena balik sana, aunty?” 
Tiba-tiba gemuruh pulak.  Sebab tak pernah sebut tarikh, aku tak rasa gementar.  Setakat cakap sebelum dia balik Jerman, entah bila tarikh yang betul, tak melekat dekat kepala langsung. 
“Minggu depan.  Arya nak ikut ke?  Ayie cakap terserah pada Arya.  Tapi katanya, dia nampak Arya berat hati nak ikut.  Mungkin kerjaya Arya lagipun Ayie dah nak habis tak lama lagi.  Aunty dengan uncle tak kisah.  Apa-apa jelah yang Arya rasa terbaik untuk korang berdua…,” pesan Aunty Resa lembut.
“Arya mungkin tak dapat ikut, aunty.  Rasanya Ayie pun faham tu.  Kami dah bincang.  Cuma pasal tarikh tu Ayie tak cakap apa-apa lagi.  Kalau kata sebelum dia terbang balik Jerman, tak beberapa hari lagi la, kan aunty?”  soal aku sedikit resah.
Gemuruh dalam dada.  Yalah, nak jadi isteri.  Menamatkan zaman bujang sendiri.  Dulu dalam bilik tu atas katil boleh bergolek-golek sorang satu katil.  Ini dah ada suami, tidur pun mesti menyempit. 
Ohmai… aku harap Ayie tak tidur lasak.  Kalau tak, ada nanti aku seret dia keluar tidur dekat beranda.
“Dua hari sebelum Ayie berangkat.  Aunty harap Arya mohon cuti lama sikit dengan papa Arya.  Boleh pergi honeymoon dekat sana.  Kenal-kenal tempat tinggal Ayie dekat sana.  Nanti baliklah lepas tiga empat hari.  Boleh macam tu?”  cadang aunty pada aku.
Kepala otak aku ligat berfikir.  Boleh ke macam tu?  Rasanya papa tak kisah kalau aku cuti lama sikit.  Aryan ada dan semua bayaran pun papa sendiri boleh uruskan.  Rohaya pun ada.  Juita juga ada. 
“Tengoklah dulu macam mana, aunty.  Arya bukan tak nak ke sana tapi takut mengganggu Ayie pulak.  Dia kat sana nanti mesti dok rumah bujang.  Jenuh juga nak terjah je…”
“La…”  Aunty Resa mencantas dengan keluhan.
“…korang duduk la hotel.  Aunty dengan uncle sponsor hotel eh?  Tiket diorang dah beli tau.  Dua.  Adik-adik ipar aunty sponsor.  Kalau Arya tolak, tak tahulah macam mana.” 
Ingatan aku berundur beberapa hari. Perbualan aku dan Ayie hari tu.  Dia cakap dia beli tiket dua.  Aku duga untuk orang lain tapi ternyata untuk aku.  Memberi makna yang aku memang dah tak ada pilihan lainlah.  Kalau tak pergi, buat rugi tiket ribu-ribu tu. 
“Kalau macam tu, Arya macam tak ada pilihanlah melainkan ikut Ayie ke sana.  Cumanya memang tak boleh lamalah,” putus aku.
“Kalau macam tu, lega hati aunty.  So, nak terima Ayie ni dah sedia ke?” 
Aku angguk biarpun aku tahu aunty tak nampak.  Memang dah sedia tapi nak juga tahu persediaan aunty dan keluarga dalam menerima aku.
“Aunty sungguh ke sudi terima Arya?  Arya kan lagi tua daripada Ayie.  Aunty tak risau orang bercakap ke?” 
Sekali lagi, Aunty Resa ketawa.  “Kalau aunty sekeluarga tak ready, kami tak pinang Arya untuk anak teruna kami tu.  Aunty dengan uncle sangat berharap Arya dapat bimbing Ayie tu.  Dia baik cumanya biasalah… muda sikit, kan?  Ada masanya perangai budak-budak dia tu ada jugak.  Harap pandai-pandailah Arya bentuk dia, ya?  Saling membantu.  Aunty dulu kahwin dengan Uncle Zaf, muda jugak.  Tak apa jarak umur tu… berbalik pada jodoh, ya nak?”  pujuk Aunty Resa.
Hati aku lega.
Gila tak lega bila aku dengar pengakuan daripada mulut bakal mak mertua aku sendiri.  Bibir aku merekah dengan senyuman melebar. 
“Insya-Allah, aunty.  Harap jugak Ayie boleh terima Arya seadanya.  Harap masalah umur Arya tak jadi masalah nanti…” 
“Haa…” 
Ohmai… aunty ni pun suka mencantas kata-kata aku.  Tapi, bolehlah.  Daripada Ayie tu yang suka nak kenakan aku. 
“Kalau macam tu, Arya kena bersalin cepatlah.  Nanti dah bertambah umur takut effect kesihatan Arya pulak,” cadang Aunty Resa bersama tawa yang kuat.
Amboi dia… fikir cucu terus?  Larat ke Ayie tu nak tanggung aku dan anak-anak nanti?  Tapi, apa susah nak fikir.  Dua-dua buah keluarga pun mampu apa.  Sementara Ayie tamatkan pelajaran.  Lagipun, dia pun boleh kerja, kan?
“Aunty ni, malulah Arya…”  Aku tekup mulut menahan tawa halus.
“Nak malu apa.  Nanti beranak ramai-ramai eh?  Meriah nanti keluarga kita,” usik dia lagi sebelum talian dimatikan.
Aku labuhkan duduk di birai katil bersama keluhan tipis.  Lama jugak aku sembang dengan mama Ayie.  Baru nak letak telefon atas meja sisi katil, telefon berbunyi lagi.
Malas nak tengok siapa yang telefon, aku terus sentuh skrin dan lekapkan telefon ke telinga. 
“Ya, Arya here…”
“Of course, I know you are Aryana… you are my wife to be, after all…”
Heh, Ayie?!  Mata aku bulat. 
“Tadi mama Ayie call, ni Ayie pulak?”  soal aku terkejut.
“Ada urgent ke?” 
Risaulah pulak.  Kot-kotlah Aunty Resa terseliuh nak turun tangga ke lepas cakap dengan aku.  Cramp rahang ke sebab banyak sangat gelak.  Kan aku dah dikira bertanggungjawab. 
“Urgent sangat…” Suara Ayie serius.
“Apa?”  Aku juga turut serius.
“Ayie rindu…”
Ohmai… dah pandai mengaku rindu.  

~~> bersambung

RM : L.E.T.I.H... hehh.. 

34 comments:

  1. ayie always rindu hahahahah

    ReplyDelete
  2. Bestnya... Nak lagi.. Hehehehhe

    ReplyDelete
  3. hullamak..mak mertua to be call..degup jantung mesti lagi laju drpd lepas buat larian 100m kan..?

    ReplyDelete
  4. hehhehe...xdpt nk bygkan resa, ana, mukhlis n zhafran versi beruban...ohmai

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tul tu...klu yg lain2 ok la..tp resa cam muda jer lg..:D

      Delete
  5. Oh my.. ayie ni buat cair jerr

    ReplyDelete
  6. TIMA KASIH RM.........

    ReplyDelete
  7. ayie sweetttt.... :D

    ReplyDelete
  8. nak lagi kak rehan..pleaseeeee.. sori paksa tpi best sgt. i want more.

    ReplyDelete
  9. alamak..cair bila bc ayat last tu...

    ReplyDelete
  10. COMELNYAAAAAA... NAK AYIE BOLEH TAKKK. HEHE THANKS KAK REHAN :)

    ReplyDelete
  11. walaupun ayie hanya sebut 3 baris ayat...sudah cukup mencairkan hati ini.....hehehehehe next n3 laa RM...

    ReplyDelete
  12. comelll..x dapat nak imagine mcm mane rupa ayie ek :D

    ReplyDelete
  13. Ayie dh pndai nk rindu merindu kan.. herm..cite yg makin menarik,xsbr nk tgu next n3,dan xsbr nk tgu dorang bersatu,pasti nya sweet kan.. ^_*
    #Schariedah Schalus

    ReplyDelete
  14. Ohmai cairrrrrrr ne next kak RM

    ReplyDelete
  15. cotton candy ayie ni.

    ReplyDelete
  16. ohmai...makin ramai le pengantin remaja pasni..hehehe...

    ReplyDelete
  17. Ayie... dah pandai rindu. Esok2 nak duduk jauh2 camne?

    ReplyDelete
  18. Amboi Resa dah x sabar nak jadi nenek ke??... Ayie dah pandai merindu nampak.... hehehe... so sweettt...

    ReplyDelete
  19. Bg marathon lh rm.......baru best

    ReplyDelete
  20. Ai pun rindu...
    kt budak 2orang ni...
    heheheh ;)

    ReplyDelete
  21. Anty Resa ni suka ketawa yerk...cramp rahang

    >>k<<

    ReplyDelete
  22. ohmaiii...ayie rindu arya..sudahhh, terikut sis rehan dh ni..ohmaii

    ReplyDelete
  23. puas bace n3 kali nie..cukup panjang...best lh RM..♥

    ReplyDelete