Monday, May 27, 2013

Tiba-tiba, Dia Ada 24

BAB 24

RUMAH ni cantik.
Itu persepsi pertama aku saat menjejakkan kaki dalam rumah sewa ni.  Cukup lengkap semua perabot untuk dua orang penghuni.  Yang menariknya, semua berwarna putih.  Nampak suci dan murni.  Terang hati.  Terbuka minda tapi jenuh nak cuci kalau kotor. 

Apapun, aku tetap tak boleh nak sangkal citarasa Ayie yang memang ada kelas tersendiri.  Biarpun kecil tapi aku rasa penuh dan mewah dengan kenakalan serta kebaikan dia melayani aku.
Bibir aku tak lepas tersenyum.  Bila Ayie keluar jumpa kawan-kawan dia untuk dapatkan nota yang pensyarah mereka bagi, aku terus mencari buku nota yang ada atas meja.  Cari punya cari, akhirnya buku nota aku yang berwarna hitam tu aku capai. 
Aku ketap bibir.  Nafas aku atur setenang mungkin.  Adakah dia dah tulis apa yang aku nak.  Kalau tak, rugi je aku mengugut.  Aku belek helaian pertama. 
Ada lima ayat yang yang telah dia tulis untuk aku.  Aku baca satu persatu tapi aku pun tak tahu macam mana nak sebutkannya.  Apakah maksud tanda bacaan dia?  Sebutan dan juga ejaan lagilah haram nak reti. 
Ayie pun.  Ma dengan pa pun tak pernah bagitahu aku yang Ayie ni pandai bahasa Jerman dan aku pun tak pulak terfikir.  Bukan ke dia memang wajib pandai ke sebab belajar kat sini?  Okey, aku akui aku agak lemau di situ.
“”Jom tidur.” 
Dua patah ajakan Ayie buat aku kejung.  Langsung bagasi yang baru aku nak letak atas almari terlepas daripada pegangan dan jatuh mengenai kaki. 
Sakit. 
“Ya Allah... Sakit?”  tanya Ayie risau.
Gila tak sakit kena kaki.
Tapi, aku tak boleh nak mengaduh.  Lidah aku keras betul sekarang ni.  Tiba-tiba rasa meremang bulu roma bila suara dia mendekat sekelip mata.  Menggeletar mengingatkan peristiwa kali pertama dicium dia.
“”Arya, sakit tak ni?”
Mata ni Ayie dah duduk mencangkung sambil mengusap kaki aku.  Dia  mendongak, mencari wajah aku  yang masih kaku.
“I’m asking...”  Dia bersuara bagai memberi amaran bila aku tak menjawab.
No... i am not okay.  Carry me to bed. 
Huh, aku nak jawab tu.  Memang aku nak jawab tapi suara aku memang tak ada langsung.  Tak terkeluar.  Ayie dah bangkit.  Bercekak dengan bagasi di tangan lantas dia letak je beg kami tu atas almari.  Kemudian dia pandang aku balik. 
“Kenapa ni?  Baru sekali Ayie kiss, dah bisu macam ni sekali, eh?”  tanya dia datar.
Aku ketap bibir.  Lalu, menunduk. 
Malu. 
“Sakit?” 
Aku menggeleng sudahnya.  Menafikan yang memang sakit pun.
“As simple as that  jawapan dia.  Angguk pun Ayie faham.  Jom, rehat... letih dah pindah...”
Hek eleh... macam banyak barang dan jauh ke kami pindah.  Tapi, itu bukan lagi menjadi dengunan dalam kepala aku sebaliknya...
Okey, aku dah melayang ke udara.
“Eh, apa ni?” tanya aku sambil cuba menggelupur agar Ayie melepaskan aku daripada gendongan dia. 
Dia senyum dan mengisyaratkan aku agar diam.
“Jatuh nanti.” 
Terus saja kaki dia menapak ke sisi katil.  Aku dah telan liur yang terasa payau.  Sungguh payau ni. 
“Dahaga?”  soal Ayie sebelum dia letakkan aku di atas tilam.
Aku kerutkan kening.  “Tak cakap apa pun...”
“Tu telan air liur?”  tanya dia tersengih.
“Tapi... Ayie tak cakap Arya dahaga air...”
“Habis tu?”  cemik aku. 
Ayie letakkan aku cermat di tengah-tengah tilam.  Dia terus bangkit dan menarik laci meja solek sebelum kembali semula bersila dekat di kaki.  Di tangan dia ada botol minyak yang rasanya mama dia bekalkan daripada Malaysia
Penutup dibuka dan dia terus sapu minyak tersebut pada tempat terkena beg tadi.  Dah nampak sedikit merah.  Boleh jadi esok lebam.  Huh, lokek sungguh kulit. 
“Ayie  nak cakap Arya dahaga kasih sayang,” ujar Ayie.
Tiba-tiba.
Suka berdiam diri lama sebelum menjawab dan tiba-tiba dia bagi jawapan.  Serta-merta aku tarik kaki aku bila Ayie dah siap letak minyak.
Huh, buat aku kujat jantung tiba-tiba.
“Arya dah cukup kasih sayang ma dengan pa bagi...” 
Entah kenapa sengalnya aku, itu aku pergi cakap dekat Ayie.  Apa lagi dia, tergolek-golek gelak biarpun aku ni kemain serius muka.  Muka kelat. 
Tak lama, Ayie meniarap dan bangkit duduk bersila.  Dia mengesot sedikit pada aku.  Botol minyak tadi dia letak di atas meja di sisi katil tapi tangan dia masih lagi mengusap kaki aku.
“Itu kasih sayang ma dengan pa... Ayie cakap ni pasal kasih sayang lain...”  Dia senyum dan terus merapatkan tubuh dia pada aku. 
“Huh?  Really?”  tanya aku cuba meredakan ketegangan. 
Ayie angguk.  Aku pura-pura menguap.  Buat-buat menggeliat.  Konon letih. 
“Uwargh... dah malam.  Dok sini payah sikit nak tune waktu tidur.  Ayie tidurlah.  Esok kuliah awal pagi, kan?  Petang kita pergi Alexa nak,” ujar aku tanpa menghiraukan pandangan Ayie yang kian meredup.
Baru nak tarik gebar, Ayie menahan.  Bila dia tarik tangan aku lepaskan gebar tersebut, Ayie kurangkan cahaya lampu tidur.  Samar-samar.  Cukup saja untuk nampak wajah aku dan wajah dia. 
Dia tarik gebar putih itu sampai ke paras dada.  Kemudian dia senyum lagi sambil mengemaskan sila.
“Aryana, let me tell you this...”  Ayie mula bersuara lagi. 
Tangan dia dah naik  menyentuh anak rambut aku.
“Kasih sayang ma dengan pa lain.  Diorang sejak azali memiliki kita.  Dunia terbelah, laut terbalik pun, diorang tetap mak dan ayah.  Tak boleh nak bantah dah.  Tapi sekarang ni, Ayie nak cerita pasal kasih sayang lain,” sambung dia.
Aku terkedu.
Huh, serius aku tahu apa dia cuba nak katakan. 
Jujur aku mengerti apa yang tengah Ayie dambakan.
“Let me ask...”  Kata-kata dia terhenti. 
“Ayie ni siapa pada Arya?”
“Suami,” jawab aku yakin.
“Tak rasa Ayie tak layak untuk wanita secantik dan sematang seorang Aryana?”  soal dia lagi.
Aku angguk dan menggeleng serentak.
“Any explaination about this…”  Dia angguk dan geleng juga ikut perbuatan aku tadi.
Aku sengih. 
“You are younger than me.  That’s a fact.  Itu tanda anggukan.  Tanda gelengan pulak, bila Ayie katakan Ayie tak layak untuk seorang wanita yang cantik dan matang macam Aryana… err… pasal cantik tu thanks you… memuji.”  Aku sengih loyar buruk.
Ayie jegilkan mata seketika.  Wajah dia jelas dia dah sabar nak aku habiskan ayat. 
“Tak ada istilah tak layak.  Kita berjodoh and here we are…”  Aku pulangkan paku buah keras.
Bagi balik ayat dia pada aku hari tu. 
“Aryana…, please…”  Ayie merayu dengan mata yang semakin kuyu dan layu.
“Okey… ni sungguh ni haa… tak ada istilah layak atau tak.  Muda atau tua.  Muda tua itu umur.  Itu hakikat.  Tapi sekarang ni, kedudukan Ayie dalam diri Arya.  Dalam rumah ni.  Arya kena hormati.  Tak ada siapa boleh bantah hak Ayie pada Aryana.   Biarpun ma dengan pa dan cukup bagi kasih sayang…”
“So?”  Ayie mencaras lagi dengan senyuman kembali terukir.
Nampak gaya macam puas hati dengan penjelasan aku tu. 
“Ayie bolehlah nak tanya ni eh?” 
Aku menceberkan bibir.  Mata dia merenung dahi aku. 
“Kasih sayang pa dengan ma buat macam ni?”  Soalan itu disertakan dengan kucupan pada dahi aku. 
Aku angguk.  Ayie senyum.  Ma dengan pa sampai sekarang tak lepas kucup dahi dan ubun-ubun kami adik-beradik.  Setiap  kali kami nak keluar rumah, itulah yang ma lakukan. 
Bila kucupan lepas, dia menyoal lagi. 
“Kasih sayang ma dengan ada buat macam ni?” 
Kali  ini, bibir hangat dia singgah di pipi aku.  Sebelah kiri. 
Lepas dan soalan yang sama dia tanya lagi bila dia kucup pipi kanan sebelum kami saling berbalas pandang. 
Aku angguk juga. 
Yalah, ma sampai sekarang kucup dahi dan pipi aku.  Papa pun ada jugak sesekali bila dia tak ingat anak dia ni dah umur berapa.  Tapi, itu tanda mereka kasihkan aku. 
Ayie sengih lagi. 
Huh, hilang kata-kata la tu. 
Okey, itu kata aku yang dia hilang kata-kata tapi sayang, dia masih gagah bersuara. 
“Kasih sayang ma dengan pa ada buat macam ni...”  Dia lagakan hidung kami lama dengan mata saling merenung dan saling merasai nafas yang mulai hangat menyapa wajah.
Aku angguk yakin. 
“Kasih sayang ma dengan pa ada buat macam ni?” 
Dan, soalan itu tak mampu aku jawab lagi.  Nak menggeleng menafikan juga tak mampu bila bibir kami bertaut. 
Mata kami bersabung beberapa saat bila Ayie mengangkat wajahnya daripada terus dekat dengan wajah aku.
“Kasih sayang ma dengan pa Arya ada buat macam tu?”  soal dia macam tak puas hati bila aku tak jawab.
Aku diam.  Kemam bibir. 
“You did not answer me… Ayie kena ulang tayang ni…”
Tiba-tiba.
Tiba-tiba lagi.
Dia bawa mulut dia singgah lagi ke bibir aku.
Tak payah aku bersuara…
Tak sempat aku menahan…
Tak dan nak melarang…
Sekali lagi tautan itu kejap.  Kali ni, bukan tiga saat aku sekelip mata tapi lama hingga aku dengar nafas Ayie sudah sedikit resah. Akhirnya, wajah kami terasa jauh.   Aku buka mata seketika tapi, bila jari Ayie merayap pada sekitar pipi dan akhirnya menyentuh bibir aku pejamkan mata rapat-rapat semula
“Ma dengan pa taka da macam ni, kan?  Tak ada, kan?”  soal dia. 
Aku menggeleng sudahnya dan aku dengar tawa Ayie sekali.  Aku rasa nafas hangat dia.  Aku rasa bahu aku dipaut. 
“Kalau tak ada, kasih sayang suami yang Ayie maksudkan tadi...”
Aku buka mata bila mendengarkan perkataan suami tu muncul daripada bibir Ayie dengan megahnya. 
“Trust me?”  tanya Ayie.
Aku angguk sekali.  Tak ada apa lagi yang nak pertikaikan kepercayaan aku pada dia.  Seperti kata mama, dia suami.  Dia ada darjat yang tinggi dalam hati dan jiwa aku sebagai seorang Aryana dan isteri pada Zakhri Adha. 
“Sie sind die Frau, die ich bin in der Liebe mit,” ucap Ayie. 
Okey, itu ayat pertama yang dia ucapkan masa kami turun daripada bas hari mula-mula kami tiba.  Aku siap hafal.  Dan itu pun dengan begitu gigih.
“You are the woman that I’m in love with.,” ucap aku mengalih bahasakannya. 
“And it was you…,” sahut dia.
Ich liebe sie so sehr...”
“I love her so much...,” sambung aku.
“And it was also you.”
Aku angguk mengerti dalam debaran yang tak payah nak cakap.  Macam orang palu gendang perang okey.  Wajah je tenang, dada aku sikit lagi nak jadi transparent. 
“Gott sei Dank, ich habe Sie...” Ini ayat dia masa dekat Reichtaq.
Aku senyum manis.  “Thank God I have you...”
Ayie senyum dan mengangguk berkali-kali bersama telapak tangan yang tak puas meraba pipi aku. 
“Dan demi Allah…”  Matanya merenung aku tak lepas.
“Keine Worte können beschreiben, wie viel sie mir bedeutet.”  Wajah Ayie sangat serius masa ni. 
Ini ayat masa kami bersemuka dengan Khai.  Aku kerutkan kening.  Rasa nak menangis boleh tak?  Aku memang tak rasa dia muda.  Dia memang sempurna untuk seorang Aryana yang banyak kekurangan ni.
“No words can describe how much she means to me,” jawab aku.
“Allah knows… how much you means to me, Aryana…”  Kata-kata Ayie sangat gentleman saat ni. 
Ayie senyum dan mengangguk. Serta-merta aku tambah umur dia bertambah lapan tahun, menjadikan dia tua daripada aku setahun. 
“I want you too... so badly.”
Bibir aku menyenget.  Satu lagi dia tak cakap.  Ada lima okey.  Aku ingat memang lima dan memang dia tulis ayat tu lima tapi aku dah lupa. 
“Yang last sekali Ayie cakap dalam kereta tu...”
Kening Ayie berkerut.  “Eh, kan dah cakap tu...”
“Bila?”
Baru nak buka mulut nak cakap... peliknya... Ayie dah matikan ayat aku membuatkan aku tenggelam jauh dalam rasa panas dalam cuaca dingin di musim luruh Berlin.

Hati aku menjawab, yeah… I want you too, so badly… ayang!

~~> bersambung

RM : hohohoho dan hohoho...  sila senyum sampai siling eh... LOL

79 comments:

  1. yes akhirnya setelah beberapa kali terjah blog RM.

    ReplyDelete
  2. Ohmaiiiiii!!!im melted..terawang2....owh3....tq kak rehan...snyum smpi tlnga..& u r the best!!

    ReplyDelete
  3. hoyeahhh...cayaq dh neh..hahaa

    -Yannie-

    ReplyDelete
  4. kak Rehan membunuh di pagi isnin!

    ReplyDelete
  5. senyum.. senyih menyenget lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari ini, senin yg ungu-biru-kelabu buat aku, kelam-kelibut sekejap.. jumpa seorang yg nickname pun ayie.. tak tau pun nicknamenya itu, selalu sebut nama penuh.. ayie arya pun akan pegang jawatan yg sama mcm ayie sorang ni.. kebetulan sgguh!!.. senyum, songel...

      Delete
  6. melayang ke german dh rse nye... :p

    ReplyDelete
  7. like it's...........14juta kali........

    ReplyDelete
  8. senyum sampai ke langit dah ni rehan ooi

    ReplyDelete
  9. homaiii...homaiiii...

    ReplyDelete
  10. no words can describe..huhu..best

    ReplyDelete
  11. Wah akhirnya..arya dah tau bahasa german ayie....emmmm melayang perasaan...

    ReplyDelete
  12. ni bkn senyum smpi syiling tp senyum smpi ke langit dh ni... hahahhahah.... so sweet....

    ReplyDelete
  13. terbuai2 hati ni.. wants some more pls....

    ReplyDelete
  14. ohmai....serius best !!!..

    ReplyDelete
  15. melting, blushing, hotting etc.... :D

    ReplyDelete
  16. I'm melting....help me RM

    ReplyDelete
  17. ohmaiii tq RM, baca SAK buat diri terbuai sendiri.. en hubby pun dah mula suka SAK selepas saya suh dia baca sekali, yess akhirnya arya milik ayie ...

    ReplyDelete
  18. ohmaii..senyum sorg2 baca dlm sejuk kt library ni..sah..xlama lg da cucu made in jerman..hehe

    ReplyDelete
  19. Awesome! Melting... melting.. melting.. :)

    ReplyDelete
  20. good job...you buat kami semua tak boleh tutup mulut.asyik sengih memanjang....ha..ha..ha..la..la..la

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah.... Senangnya...

    ReplyDelete
  22. he make me missss my ayang sooo badly.... he he he...

    ReplyDelete
  23. uhuk..uhuk...silibus kasih sayang..hehehe

    ReplyDelete
  24. Ayie da lbih maju...tidak lagi MSU, tpi TDU..

    >>k<<

    ReplyDelete
  25. emm....monday moody dah hilang bila baca n3 nie... thanks RM...memang tersenyum sampai ke telinga....

    -sj-

    ReplyDelete
  26. cepatlah dibukukan saja Rehan...menguji kesabaran betui setiap kali menunggu E3 baru...boleh gitu..
    Mereka telah melayari malam pertama mereka dan adakah Aryan telah menemui seorg suami yg matang dalam diri seorg Ayie yg muda 7 tahun darinya..

    ReplyDelete
  27. ayat-ayat cinta yang bisa membunuh..hahahaha

    ReplyDelete
  28. tak sabo rasanya nak jumpa arya junior dan ayie junior.

    ReplyDelete
  29. Ayie dah buktikan.. dia bukan gay!! hehehe

    ReplyDelete
  30. hohoho..i want you too...
    so sweettttttttt n3 ni..
    thx rehan..

    ReplyDelete
  31. ohmaiii...
    hahaha

    ReplyDelete
  32. bukan senyum sampai siling lagi, rasanya dah sampai langit. Thanks akak ^^

    ReplyDelete
  33. Ohmai dah tak tau nak senyum camne hihihi(imah)

    ReplyDelete
  34. Hehehe senyum tak cukup bibir ni, yippeee

    ReplyDelete
  35. homaiii homaiii... cairrrr... senyum terlebih gula 10kilo. adehhh

    ReplyDelete
  36. Cair juga ya Arya... macam Ayie pulak yang lebih tua dari Arya bila berbicara soal hati... pandai mengayat... macam papa Zaf juga ya.... hehehe

    ReplyDelete
  37. baca dua kali pun tak puas2... senyum smpai bintang.. hahah

    ReplyDelete
  38. Senyum sampai siling...tembus bumbung...terus ke bulan...hihihihi

    ReplyDelete
  39. rasanya semua dah melayang-layang ni.... termasuklah saya

    ReplyDelete
  40. oo..ohhh....suwitttnya..yg anak2 dara jgnla berangan nak jumpa ayie dlm versi life nya.. satu dlm sejuta kot.ekekekeke...

    ReplyDelete
  41. haha ehh...ada ja ramai suami2 mcm ayie dlm dunia realiti ni...terutama masa awal2 kawin .tappi tak la berayat mengayat gitu..tu dah dikira buang masa utk romantika..hahah..cara masing2 ja la....pandai cik RM buat ayat mengayat yang ummppp....habis dah semua anak2 dara dok berangan tak sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ummimimi....suami2 x tunggu ayat2 terus ngap kecuali time memujuk biler kiter merajuk.. susah nak jumpa camni..kaki mgayat biasa kot

      Delete
  42. rasa bahagia sangat-sangat ari ni.....alahai rm

    ReplyDelete
  43. banyak yg senyum sampai kebulanlah...terselih mulut asyik senyum sendiri....ayat power rengges betul nie....terbaiklah kak

    ReplyDelete
  44. Luv this....
    Tak sia2 penantian 2 hari ini... Great timing RM... Kau obati kerinduan kami dengan sangat memuaskan... Hehehehe
    Next please....

    ReplyDelete
  45. yes!!! saya da pengsan... sekian :)
    -Syira Azmi-

    ReplyDelete
  46. yeahhh .. melting :)))))) ..nhehehheh

    ReplyDelete
  47. oh maiiii.. senyum dah melekat kat silingg.. ayie <3 sweet sgt.. ich liebe dich!!

    ReplyDelete
  48. omo..omo...love it kak Rehan...^_^..nak lagi..:)

    ReplyDelete
  49. Keke,.senyum smpai ke langit hehe,.

    ReplyDelete
  50. Hehe..senyum lebar sampai ke telinga.Hip2 hore..:-)

    ReplyDelete
  51. n3 nie baca berulang2 kalipun masih tersengih,tersenyum...mmm...seriburius puas hati...thanks RM

    -sj-

    ReplyDelete
  52. im in love.................

    ReplyDelete
  53. senyum sampai ke langit.. :)
    aduyaii..confirm spekulasi sblm ni xbenar langsung..
    tq ayie susah2x jer translate sume ayat2 melting tu..
    wat jantung terkehel dari paksinya..hehehe

    TQ..rehan.M..

    ReplyDelete
  54. Again bca...n also melted again..again n again...adehhh!!!

    ReplyDelete
  55. tetiba cam ada background dok nyanyi lagu Ajari Aku..Anuar Zain masa bace nih..hhehehe....

    ReplyDelete
  56. Huarghhh nak Bab 25 pleazzzze, dah melting pot tahap excited ni Cik writer, sukenye

    ReplyDelete
  57. lagi...lagi next n3

    ReplyDelete
  58. so romantikkk okey..!!! unni u r d best..!!

    ReplyDelete
  59. lol . gila tk sabar nak beli ...

    ReplyDelete
  60. x sabar nak beli buku nie kadang kadang nak tergelak ada
    please sambung

    ReplyDelete
  61. Salam..nk tny kat mana sy boleh beli online nvl ni? Sbb sy cari kat web karya seni & penulisa2u dua x jumpa..boleh bg link kat email sy ni? Sbb nnt klu replu kat sini sy takut x perasan... ni email sy.. hafizahmuhamad@gmail.com

    ReplyDelete