Wednesday, January 30, 2013

Cinta... Biar Saja Ada 16


BAB 16

PINTU kereta di buka luas.  Pemandu yang kemas memakai kemeja hitam dan juga demim biru gelap itu menunduk sedikit pada Ariq bila Ariq menjatuhkan kaki ke tanah.  
Kali ini aku yakin yang memang Ariq bukan orang kebanyakan.  Bukan calang-calang orang.  Dia turun dan pintu kereta ditutup kembali membiarkan aku seorang cuba terkial-kial menolak pintu kereta mewah ini.

Tak sedar, pintu kereta dibuka dari luar dan wajah Ariq yang masih sugul terbias di depan mata.  Tangannya digerakkan sedikit mempersilakan aku keluar tapi aku hanya membatu.  Terpaku seketika melihat Ariq di bawah simbahan neon malam di depan flat tempat aku menyewa. 
“Tak nak turun?”  soal dia barulah aku terngadah sendiri.
“Err… nak… nak,” jawabku gagap dan Ariq tersengih tipis. 
Bila aku sudah menjauh dari pintu kereta, dia menutupnya sedikit kasar dan mengeluh berat.  Tangan diseluk ke dalam poket jeans.  Rambutnya sedikit kusut.  Tak nampak lagi Ariq yang guna produk ketam pokoknya.  Sangat berbeza dan aku tahu, akulah puncanya. 
Are you okay, abang?”  Tiba-tiba dan sangat spontan, aku bertanya begitu.  Terasa risau sungguh sebenarnya. 
Ariq sengih paksa.  “Terbalik dah.  Patutnya abang tanya Cinta okey tak?  Sebab Cinta yang…”
No, abang!”  pangkas aku menghentikan suara Ariq. 
Matanya aku renung sedikit tajam.  Memberi amaran dalam diam akan apa yang sedang terbit dari celah bibirnya. 
“Jangan panggil saya Cinta.  Saya rasa pelik sebab tak ada siapa pernah panggil…”
“Kalau macam tu, abang panggil.  Cinta Nur Naqiah… Cinta… Cinta…”
Aku tekup telinga bila Ariq mengulang nama aku.  Naik berdengung telinga. 
“Naqi tak nak abang panggil Naqi Cinta… sebab pada awalnya bukan Naqi cinta abang dan jangan cuba ubah panggilan antara kita,” pesanku sedikit tegas. 
“Dah tu, abang panggil Naqi sayang?  Boleh?”  duganya tak kalah. 
Aku tahu, Ariq masih berharap agar jawapan aku tadi berpihak padanya tapi aku masih bertegas, jawapan aku adalah untuk kebaikan semua.  Lebih-lebih lagi dia. 
“Abang dah panggil tadi sekali, kan?”  Aku mengingatkan dia yang sememangnya terlanjur berbicara memanggil aku sayang yang tanpa dia tahu, telah membawa darahku mengalir menongkah arus. 
“Sekali tak cukup.  Abang nak panggil buat selamanya.  Setiap saat, setiap masa.  Bila abang celik dari lena, bila abang lena setelah jaga.  Abang nak panggil Naqi sayang.  Sampai ke akhir nyawa abang, abang nak panggil Naqi sayang.  Biarpun Naqi membenci, abang tetap nak panggil sayang.  Biarpun pada Naqi ini semua dah terlambat, abang tetap nak panggil sayang,” ujar Ariq bersungguh-sungguh. 
Telinga aku mendengar tapi mata ini memandang langit yang kelam.  Sekelam minda aku saat ini.  Tak mampu berkata-kata melihatkan kesungguhan Ariq.  Mahu menerima dia, tapi ada banyak perkara yang menghalang dan aku perlu bertegas dengan keputusan aku yang telah aku ambil.  Tak mungkin aku berundur biarpun seinci. 
Nafas tenang aku lepaskan.  Lega bila aku hamburkan tangis biarpun di depan Ariq.  Masa itu usah aku kira malu, janji hati aku lega dan bahu aku sudah terasa ringan.  Terasa lepas bebanan namun kenapa rindu aku pada mak semakin menggebu?  Adakah mak juga sedang merindui aku atau boleh jadi dia sedang menyumpah aku kerana tangisan Kak Diah, aku tak pasti. 
“Abang boleh panggil sayang tapi bukan pada Naqi.  Tapi pada Kak Diah.  Abang boleh bahagiakan dia dan panggil sayang seumur hidup abang,” ucap aku aku sambil menelan liur.  Bimbang Ariq menerkam. 
Dia sengih sinis dan mendekat setapak pada aku lantas aku juga mengundur setapak.  Mengundur juga biarpun tadi kononnya tak nak berganjak biarpun seinci.  Melihatkan renungan dan rahang Ariq yang turu naik, siapa pun pasti kecut. 
Kalau orang lain, pasti longlai di kaki Ariq melihatkan renungan dia saat ini.  Dengan rupa paras dan bentuk tubuh yang memang menjadi idaman, semua orang pasti tergoda tapi aku tak mampu memandang itu semua kerana apa yang aku cari adalah keberkatan dalam hidup, dalam sebuah perhubungan. 
Langkah demi langkah, hingga akhirnya aku sudah rapat pada dinding kereta milik Ariq.  Aku tahu, dari jelingan hujung mata, aku Nampak pemandunya sedang memerhatikan kami dari dalam cermin sisi tapi  perbuatan Ariq saat ini  bagaikan hanya ada kami berdua saja.  Tanpa yang lain. 
“Naqi nak naik atas.  Penat,” ucap aku pantas dan cuba melepasi Ariq tapi dia lebih pantas menarik lenganku kasar dan menolak aku kembali bersandar pada dinding kereta mewah ini.
Aku telan liur dan membalas renungan dia.  “Dah lewat.  Abang baliklah.  Call Kak Diah sekali.  Tentu dia sedih abang tinggalkan dia macam tu je.”  Sekali lagi aku cuba berbahasa tapi Ariq tetap begitu.  Tiada langsung tanda hendak berganjak. 
“Macam tu je?” Dia menyoal tenang.
Aku kerutkan kening.  “Macam apa?” 
“Macam ni...”  Bibirnya tercebir sedikit. 
“Abang luahkan cinta, Naqi juga cintakan abang, tapi terhalang sebab masalah Naqi, tak boleh nak luahkan pada abang, nyanyikan lagu untuk abang, kemudian  lari, menangis.  Abang  kejar kita bertekak dan abang hantar balik.  Naqi tetap nafikan cinta kita lepas tu suruh abang balik?  Hrmm?  Is that easy for you, girl?”  Kening Ariq terangkat tinggi bersama wajah yang direndahkan sedikit hendak menyamai wajahku.
Jujur aku katakan, setiap kali dia memanggil aku ‘girl’ pada hujung soalannya, aku rasa disayangi.  Aku ketap bibir dan menjarakkan lagi kedudukan kami biarpun aku tahu sudah tiada ruang untuk aku berlalu.  Jika Ariq mahu, dia mahu mengucup aku tanpa mampu aku halang tapi aku yakin, dia tak mungkin begitu. 
Not easy for me… either for you, abang.  Tak mudah untuk kita semua, termasuk Kak Diah…”
Stop mention her name.”  Ariq memberi amaran tapi aku tetap buat tidak tahu. 
Jika nama Kak Diah boleh buat dia pulang dan terus hilang dari pandangan mataku, aku mahu menyebut nama Kak Diah sepuas hati.
“Kenapa nak suruh berhenti sebut nama dia?  She’s my sister.  She is your LOVE, abang.  Berkali Naqi katakan, this is too late and the reason why…”  Aku berjeda seraya menghela nafas yang kembali berat menghempap dada.
“…you knew it.  Semua ni bukan dalam kudrat Naqi dan hargailah apa yang dah abang dapat dengan susah-payah.  Hargai dia… Cinta Nur Nadiah dan biarkan Cinta Nur Naqiah ni begini je seumur hidup,” sambungku dalam pada cuba mendamaikan hati sendiri.
Mata Ariq dan mataku bersabung.  Ariq tak kalah, aku juga tak tewas.  Bila sekali lagi aku cuba berlalu, lengan aku dipaut dan kali ini lebih keras bila dia menolak aku rapat ke kereta semula dengan wajah yang sudah hampir pada wajahku.
Aku kaget bila Ariq membuka  mulut.
“Kalau macam ni boleh buat Naqi berhenti sebut nama dia dan cakap mengarut, I will not hesitate to touch your tounge, Naqiah!”  gumam Ariq keras dan aku cepat-cepat memalingkan wajah ke sisi kiri. 
Bila wajah Ariq menjauh, barulah aku kembali memandang dia bersama tawa yang aku buat-buat dan airmata yang kembali berjuaraian ke pipi. 
Dalam hatiku menjerit hiba.  Sampai begini layanan Ariq pada aku sedangkan aku telah berusaha  untuk kebahagian dia.  Tak pernah aku meminta lebih melainkan meminta dia meninggalkan aku sendiri tapi dia…
“Setakat ini je ke persepsi abang tentang Naqi?”  Bibirku bergetar cuba membendung tangis yang kembali bermula.
Kening Ariq berkerut.  Aku tahu dia tidak mengerti dengan soalan aku dan mudah untuk aku terangkannya. 
“Kalau ini macam ni abang boleh layanan budak jalanan macam Naqi, boleh diheret dalam pelukan abang sesuka hati abang, boleh dicium ikut suka abang, di mana harga Naqi dalam hati abang?  Atau Naqi ni perempuan ke berapa dah abang layan macam ni?  Dan abang ingat, Naqi tak semudah tu walaupun Naqi ni terbiar?”  Suaraku cukup perlahan menuturkan kata. 
Ariq nampak terpempan sendiri dengan soalan yang aku ajukan.  Biarlah begitu. Aku mahu dia tahu yang aku ini mahal harganya.  Hati aku tak mungkin mampu dia beli dengan pengakuan cinta yang berubah arah. 
No…”  Dia menggeleng.
“Abang tak maksudkan macam tu, Naqi.  Abang tak pernah ada niat nak sentuh Naqi pun.  Abang… sungguh a… abang…”  Ariq menyambung gagap. 
“Abang apa?  Abang tak sengaja tapi abang ada niat.  Lepaskan Naqi, abang.. dan percayalah abang akan bahagia.  Kalau kata abang tolak Kak Diah dan bukan dengan Naqi, pasti akan ada orang lain.  Satu lagi abang kena percaya, semua ni tak mudah untuk kita sebab Naqi tahu dan abang juga tahu, kita tak akan ada restu keluarga…”
“Abang tak perlukan tu!”  pangkas dia yakin. 
Aku ketawa sinis.  “Berapa lama abang tak perlu restu orang tua?  Mungkin abang kuat nak hadap hidup tanpa restu orang tua tapi Naqi dah lama tandus dengan kasih sayang mak.  Naqi perlukan restu dia untuk pastikan hidup Naqi juga direstui Tuhan.  Hidup ini bukan kerana cinta semata-mata, abang tapi juga kerana pengorbanan,” pujukku lembut berharap benar Ariq mengerti akan apa yang aku sampaikan. 
Aku ini anak yang tidak dipandang mak dan aku juga tak akan heret dia untuk  menjadi anak derhaka pada orang tuanya. 
“Abang hilangkan semua ketandusan kasih dalam hati Naqi…,” sela Ariq yakin tapi aku tetap menggeleng. 
“Terima kasih, abang.  Untuk ketahui yang abang  juga cintakan Naqi biarpun dah terlalu lambat dah cukup untuk hilangkan sedikit dahaga ni.  Abang baliklah.  Naqi naik dulu dan Naqi harap…”  Aku menapak melepasi Ariq dan bila bahu bertemu bahu, aku menjeling dia sedikit.  Dia yang terdiam terus.
“…kita tak jumpa lagi lepas ni, bang,” sambungku lalu aku terus menapak lemah. 
Baru beberapa langkah kau menapak, aku dengar pintu kereta dibuka dan bila aku berpaling sedikit aku lihat pemandunya sedang berbisik dekat dengan telinga Ariq.  Ariq menjegilkan matanya.  Terkejut dan aku mengerutkan kening bila muncul rasa ingin tahu. 
Tak sempat aku berlalu, Ariq menyambar pergelangan tanganku lagi. 
“Apa ni?”  tanyaku keras.  Sudah mula marah. 
“Kita ke suatu tempat,” ajak Ariq serius.
Aku ketap bibir.  “Nak ke mana lagi?  Abang tak dengar Naqi cakap tadi, Naqi nak naik rehat dan kita tak akan jumpa lagi selepas ni.  Abang baliklah…”
“Tolong, Naqi.  Kita ke satu tempat…”
“Mana?”  Mataku terjegil tiba-tiba bila bercakap dengan orang tak reti bahasa Melayu. 
“Hotel?  Rumah Tok Kadi?”  perli aku pada Ariq.
Geram sungguh dengan dia yang suka menarik aku mengikut kehendaknya.  Jika dulu, aku tak kisah diperlakukan begitu tapi hari ini, aku mahu menjadi seorang wanita.  Wanita Islam yang memelihara semuanya. 
Bibir Ariq senyum menyenget.  “You wait, girl.  Sebelum abang bawa Naqi check-in hotel, abang bawa Naqi pergi rumah Tok Kadi dulu tapi sekarang, there’s one more important thing.  Come!” 
Ariq terus menarik tanganku usai berkata-kata tak sempat aku menolak dan juga  membentak, tubuh kami sama-sama duduk di dalam BMW X7nya dan kereta terus melunjur laju membelah malam. 
Nak ke mana?  Hatiku bertanya sendiri.  Mula risau dengan tindakan Ariq yang tak terjangka setiap kali pun.  Melihatkan dia yang kadang-kala tersengih sendiri, aku jadi kecut lalu cardigan yang membalut tubuhku, aku belit lagi ke tubuh dan selendang tipis yang terbelit di leher aku buka dan dengan perlahan-lahan, aku letak di atas kepala.  Menolak rambut yang terjuntai ke dahi agar tersorok di bawah selendang yang selama ini membelit leher. 
Saat aku berpaling memandang Ariq, rahangnya jatuh.  Mulutnya terlopong dan matanya memandang aku tidak berkelip-kelip.
“Maha Suci Allah  yang menciptakan kejadian langit dan bumi.”  Hanya itu yang aku dengar dari bibir Ariq. 




KAMI akhirnya tiba di sebuah rumah banglo mewah  yang tersergam.  Aku tidaklah jakun kerana rumah mak dan ayah juga agak besar.  Cumanya, dalam saiz yang sebegitu luas, tiada tempat untuk tubuh kurus aku ini. 
“Dato’ Seri dan Datin Seri tunggu tuan  muda kat dalam,” beritahu pemandu tersebut begitu tertib. 
Hujung bibirku naik sedikit.  Terasa aneh tapi lebih kepada jengkel dengan kata-kata dan caranya melayani Ariq. 
“Jom, kita turun,” ajak dia dan aku hanya mengikut. 
Kami sama-sama menapak ke dalam rumah  yang pintunya sudah sedia ternganga  lebar.  Mataku melilau lagi dan baru hendak bertanya pada Ariq, dia sudah bersuara. 
“Ini bakal rumah Naqi.  Rumah keluarga abang,” ujarnya. 
Aku telan liur dan menjatuhkan kembali selendang ke bahu bila kaki mula menjejaki marmar rumah yang berkilat dan Nampak sangat mahal. 
“Kita buat apa kat sini?” 
“Mummy dan papa nak jumpa bakal menantu dia…”
In the middle of the night?”  tanyaku tidak percaya.
Ariq jungkit bahu.  “I don’t know it either.  Kenapa mummy nak abang bawa Naqi tapi abang percaya pasti ada sebab munasabah.  Jom…”  Tangannya dihulurkan tapi aku biarkan saja tangan Ariq jatuh kembali ke sisi tubuhnya.
Dia mengeluh menggambarkan yang dia sedang kecewa denganku tapi aku lagi kecewa dengan sikap dia.  Tak mampu aku bayangkan jika benar, Kak Diah pulang dalam tangis dan mak bertanya.  Pastilah semua salah jatuh ke bahuku lagi.
Bila kami tiba di tengah-tengah ruang rumah, seorang perempuan anggun berpaling dan seorang lelaki separuh umur juga bangkit menyambut  kedatangan kami. 
“Mummy… papa…,” sapa Ariq sambil menyalami tangan kedua-dua orang tuanya.
Aku pula kaget sendiri.  Tak tahu hendak berbuat apa melainkan turut tunduk menghulur salam buat mereka dengan tangan  yang seram sejuk.  Ini bukan apa yang aku mahukan tapi kenapa tercampak di sini bersama Ariq dan kedua-dua orang tuanya? 
Mataku menjeling Ariq yang kembali berdiri di sisi aku. 
“Riq terkejut dapat call mummy?  Kenapa?  Dah lewat ni, Riq nak kena hantar Naqiah balik,” ujar Ariq sopan.
Aku hanya berdiri tegak dengan mata yang terkebil-kebil bila dua pasang mata itu merenung aku dari bawah ke atas dan begitulah sebaliknya. 
“Naqiah?”  tanya papa Ariq.
Aku angguk.
I thought you’re with Nadiah?  Not Naqiah?”  soal mummy Ariq pula dan aku mula yakin, dia sudah tahu akan perkara  yang telah terjadi malam ni. 
“Err…”  Ariq yang kehilangan kata menjeling aku  yang sedari tadi menunduk.  Tak berani hendak mengangkat wajah. 
Mummy Ariq bangkit perlahan dan menapak penuh tertib ke arah  kami. 
“Are okay, Muhamad Nashriq?”  soal mummynya kemudian.
Ariq garu kepala dan menggeleng.  “Not so okay.”
“Kenapa?  Keluar first date pun boleh tak okey dan tiba-tiba tertukar pasangan?  Pelik…”  Mummy Ariq memberi komennya.  Tenang dan tak ada oktaf yang mahu menunjukkan suaranya bakal meninggi. 
She’s about to leave me,” jawab Ariq dan menjeling padaku.
Aku menelan liur.  Berani sungguh Ariq berkata demikian di depan mummy dan papanya.  Berani sungguh lidah itu menyindir aku.  Jika mampu, aku sudah berlari tapi demi rasa hormat pada orang tua yang masih bertutur, aku pakukan kaki.  Menanti lagi butir patah perkataan yang boleh jadi akan menyakitkan hati dan telinga. 
“Mummy ingat Ariq yang tinggalkan dia?  Kenapa Ariq cakap dia  yang tinggalkan Ariq?”  soal mummy Ariq sinis.
“Betul tu, Nashriq?  Ini ke Nadiah?”  Giliran papa dia pula menyampuk.
Aku sudah tak betah duduk.  Berdiri rasa nak tumbang.  Chandelier rasa sudah bergoyang mahu jatuh ke atas kepala aku. 
Wajah Ariq aku pandang dengan hujung mata.  Dia masih tenang bila diasak oleh kedua-dua orang tuanya. 
I love her, mummy… papa.  I love Naqiah, buat Nadiah,” akui Ariq tanpa menyorok. 
Mata mummy dan papanya membulat tapi tidaklah lama melainkan dia kembali tersenyum semula dan bila pandangan kami bertaut seketika, aku yakin senyuman itu penuh sinis. 
“Jangan risau, Dato’ Seri dan Datin Seri berdua… saya tak cintakan dia,” ujarku pula setelah lama mendiamkan diri.  Mahu memberi penamat kisah ini begini saja tanpa ada sambungannya lagi. 
Mereka bertiga memandang aku.  “Abang cintakan Naqi,” tekan Ariq geram.
Once you say yes, malam ni jugak kita nikah!”  sambung dia mengetap bibirnya dengan kening yang berkerut. 
No, I will not cause I…”
I just can’t believe this!” 
Aku tersentak sendiri bila ada satu suara lain yang menegur kami.  Pantas aku berpaling ke muka pintu dengan mata yang hampir terjojol keluar dan juga lutut yang kian longgar namun Ariq sempat memaut pinggang aku sebelum aku benar-benar rebah. 
Airmata kembali mengalir dan rasanya, nasib aku akan lebih buruk setelah ini.  Apa yang pasti, perjalanan ini benar-benar tak mudah.

~~> bersambung

RM : sowi guys lambat up-date.. RM busy nak pindah randah woo... layan komen dan maaf atas kekurangan... <3 span="" yu="">

36 comments:

  1. lama tunggu entry nie... sambung la lagi kak rehan... please!!!!

    ReplyDelete
  2. huhu...sape pulak tu....

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. setuju..haihhh mcm mna la si 'lof' ni blh ada kat sana ni...hmmm

      Delete
  4. mesti si nadiah ada kat ctu skali..huhu

    ReplyDelete
  5. mak naqi ke tu???
    sian naqi...

    ReplyDelete
  6. Auw!!!!!! Sape tu?? nak tgk naqi taksbr. Lawa sgt ke si nadiah tu

    ReplyDelete
  7. mesti nadiah yg dtg...porak peranda la hubungan naqi dgn mak dia lg...

    ReplyDelete
  8. Alamak..suspense nya.. Mesti nadiah and mak meka...

    ReplyDelete
  9. ni confirm 'lof' dgn mak dia ni....kalau dah macam ni jadinya... lari jauh2 la naqi... bawak diri... ariq pun lari jugaklah.. kalu tak lari karang kena paksa kawin dgn nadiah pulak... org kata kalau ada depan mata selalu dibenci..esok2 bila dah hilang terus baru nak tercari2... biar padan sikit dengan muka mak nadiah ni...

    ReplyDelete
  10. arghhhh stress...thanx akak RM...dh lma tnggu entry bwu....:)

    ReplyDelete
  11. tahan napas bace...siannye naqi...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..sy stuju..thn napas bace..
      sian naqi..pas ni mesti suma xsuka dye lg..

      kak rm cm pndek je n3 ni..huhu

      Delete
  12. nananananana...
    doesn't matter who's coming in the middle of the night kt rumah ariq.
    coz i know ariq mesti protect naqi kehkeh

    because: kerana
    cause: penyebab.

    ReplyDelete
  13. Tq RM. X sbr nak tggu de next n3. Lagi haru la jwbnye...

    ReplyDelete
  14. Mesti family naqi dtg..olo..ciannya naqi..oh..anginn..bawalah naqi pergi jauh..

    ReplyDelete
  15. ni mesti kelurga Naqiah dan kak diah yang timbul kan..... kasihan Naqiah..... sediha sangatttt

    ReplyDelete
  16. ADOI....apa pulak lepas ni

    HH_814

    ReplyDelete
  17. makin beratla prob Naqi lepas nie..
    mesti Naqi yg dipersalahkan..
    RM cepatlah terbangkan Naqi lari jauh dari semua org..
    kesian Naqi..sedihnye..

    ReplyDelete
  18. tahan nafas aje baca n3 nie........x sabar tunggu next n3

    ReplyDelete
  19. ciannye kt Naqi...confirm mak Naqi dgn Diah

    ReplyDelete
  20. pasti tu suara DIAH.
    n Diah dtang ngan Mak Bapak dia, huaa...
    lepas ni pasti en3 meleleh airmata, kut.. hehe

    ReplyDelete
  21. tak sabar nak tunggu..
    kejutan apa eak lepas ni...

    ReplyDelete
  22. alamak...
    dia abis time2 tgh suspen la pulak....

    ReplyDelete
  23. pulok doh....mesti mak naqi datang dgn ayah n nadiah.menangis lagilah naqi lepas ni.kesian dekat dia.

    ReplyDelete
  24. wwannurr..

    mesti si lof ngan mak bapak dia..... peras santan der nampaknya....

    ReplyDelete
  25. lamanya tunggu tak sabar tunggu next entry...

    ReplyDelete
  26. hmm,, siannya naqi.. byk betul dugaan dia.. :(
    x sabar nk tggu next en3..

    -athirah-

    ReplyDelete
  27. bawaaa aku pergiiii-naqi *lagu zizan dengan kaka :D

    ReplyDelete
  28. ahhhhh!!!! kak rehan ni pandai je buat ending.. ahahah... xsbr ni kak.. update lah cepat2!! eheh

    ReplyDelete
  29. Aahhh!!! itu mesti mak dngan kak lof dia tu! kenpe saat ni jgk dia nk dtg?!! tpi xpe,Ariq mesti mnx izin untk berkwn ngan naqi. mak dia mesti x boleh nak tolak punyalah sebb... sebab... enthlah. terse aje aje bnde tu akn berlku. kak! teruskn usaha kak! Thanks kak rehan

    ReplyDelete
  30. terasa terawang-awang lah...................... esk nak lagi............

    ReplyDelete
  31. hai sian naqi. family dia la yg dtg n suara yg dia dgr tu suara mak dia pastinya. tpi brilah peluang utk naqi pergi jauh dri dia org. brilah family dia trus merindu. tkrlah no hp naqi yg membuatkn siapa2 x dpt cri dia hgga ada pertemuan x dirancang antara naqi dan arik. next entry RM.

    ReplyDelete
  32. sperkah gerangan diri itu???? jeng...jeng...jebg.. mcm nadiah je ^_^
    Thanks kak rehan for thie entry
    -Song Hyun Sun-

    ReplyDelete