Friday, January 20, 2012

Bila Nak Saksi? 8

[8]

MATA lelaki Cina separuh umur itu tajam merenung ke arahku yang sedang menitiskan airmata. Sudah hampir teresak-esak sebenarnya. Takut usah digambarkan dengan kata-kata. Buatnya terjadi apa-apa pada Usop, aku tak mungkin maafkan diri.

“Sorry lah, encik. Dia tak sengaja tadi. Buku-buku dia jatuh,” ucap Usop pada lelaki Cina itu. Dia tersengih-sengih nak meraih simpati lelaki Cina ni agaknya.

“Hey, solly solly….,” rungut lelaki Cina ini.

“Lu ingat solly lu olang itu ar boleh bikin dia tak mati ke kalau kena langgar sama gua tadi?” tanya dia kasar dalam pelat dia.

“Ala, tak apalah. Bukan kena pun,” sela Usop pula.

Lelaki Cina itu bercekak pinggang. “Itu memang talak kena woo tadi, tapi kalau kena ar, wa mampus wo.”
Kali ini Usop pulak bercekak pinggang. Aku rasa dia nak mula nak marah lelaki Cina depan kami ni. Aku pula memang sejak daripada tadi bersembunyi di belakang Usop. Nasib baik aku ni tak lah besar mana. Terlindung la juga oleh susuk tubuh Usop ni.

“Eh, apek. Gua dah say sorry to you tapi lu masih marah-marah. Kalau langgar, langgar la. Lu apa mau risau. Bukan lu langgar dia, lu langgar gua sebab gua hadang dia. Lu jangan risau la, apek. Kalau lu langgar gua pun tak ada siapa nak saman lu la sebab gua ni tak ada family. Lu jangan cari pasal kat sini ar, apek. Gua dah minta maaf lu banyak cerita haa…” Usop sudah mula meninggikan suaranya.

Aku pula yang kecut. Berbeza benar wajah bila si penyabar marah ni.

“Err, Usop awak janganlah mengamuk kat sini.” Aku cuba memujuk dia tapi dia hanya menjeling tajam padaku.

“Itu amoi ar…”

“Wei, apek. Lu jangan nak tuding-tuding jari dekat bini gua. Sekali gua bagi ni kat mula lu, lu yang terlantar dekat HTAA sana. Orang dah minta maaf, lu bikin kecoh ya?” marah Usop agak kuat.

Melihatkan Usop yang sedang mengangkat penumbuknya, lelaki Cina itu terus berlalu ke arah keretanya dan dia terus memecut laju.
Aku pandang Usop dan tersenyum. Sebenarnya nak ketawa, tapi aku takut sebab dia masih berwajah cemberut.

“Apa senyum-senyum?” tanya dia sambil merampas buku dari tanganku.

“Senyum pun tak boleh,” selaku perlahan.

Entah bagaimana hendak aku gambarkan perasaan aku kala ini. Rasa lucu bila Usop mengakui aku isterinya. Hati rasa berbunga je. Rasa macam taman bunga atau musim bunga dalam hati ini dan Usop tak boleh tahu.

“Suka ke saya mengaku awak bini saya?” tanya dia sinis.

Erk, aku telan liur berkali-kali. Bulat mataku rasa tercekik air liur sendiri. Aku rasa, Usop ni amalkan ilmu sihir sebab semua yang terlintas di hati aku, dia dapat teka dengan tepat.

“Eleh, mana ada. Pandai je awak ni spekulasi,” dalihku.

“Emm, baguslah kalau tak ada sebab saya pun tak lalu nak buat bini perempuan cuai macam awak ni. Tak pasal-pasal kahwin sebulan dah jadi duda saya. Mata letak dekat lutut!”

Aku telan liur. Itu ha, dah pandai nak mengutuk aku. Aku ingatkan tadi, dia juga suka, rupanya dia memperli aku lagi. Memang nak kena.

“Nak doakan saya mati cepat nampak?” tanyaku kasar.

“Mati tu bukan kerja saya. Saya tak doa, saya cuma cakap. Doa dengan cakap ni lain, Cik Jelita. Jangan rupa dan nama je jelita, tapi otak jengkaut. Main terima je, tak nak tapis, tak nak cerna,” bidas dia lagi.

Eleh mamat ni. Aku memang dah dibadai angin satu badan. Sudahlah aku menolong dia, dah jadi macam ni dia nak marah aku lagi. Ingatkan nak pujuk, tapi dia melengking lagi ada.

“Eh, yang awak nak marah-marah saya ni kenapa? Ada saya suruh awak tolong saya tadi? Ada saya suruh awak hadang tubuh saya tadi? Ada ke saya paksa awak marah apek tu tadi? Ada?” tanyaku geram.

Semuanya ada. Sebab memang tak ada yang tak ada. Semuanya ada. Disebabkan Usop, semuanya ada. Sampaikan hati aku ni pun dah jadi macam taman orkid mama. Berbunga setiap kali menyeru nama Usop tapi sayang, baru nak kembang, Usop dah cantas.

Padahal, aku ni sebenarnya nak menangis sebab tu aku buat-buat garang. Malu juga bila Usop menyergah. Mama, abah dan Abang Jeff pun tak pernah sergah aku macam ni. Yalah, selama ni berkepit je dengan keluarga. Dah terbang sendiri ni, ada pula yang sudi menemani dan lengkap dengan pakej marah sekali.

“La, kenapa tak cakap tak bagi saya tolong? Kalau awak cakap tadi kan senang. Okeylah, semoga awak selamatlah ya, Cik Jengkaut!” Dia jegilkan matanya padaku.

Jengkaut dia panggil aku. Ini memang tidak adil. Aku rampas kembali buku-buku dari tangannya dengan kasar.

“Okey, lepas saya hantar buku-buku ni kat budak-budak tu, awak jangan ingat saya nak jumpa awak lagi, Usop Sontorian!” balasku keras lalu aku menapak laju.

“Apa awak panggil saya?” tanya Usop setelah dia berjaya membuatkan langkahku mati.
Aku tahu Usop nak ketawa tapi dia tahan je. Bahu dia nampak bergetar tadi wajah itu muram dan tajam renungannya.

“Usop Sontorian! Kenapa? Marah?”

Dia menggeleng. “Nak marah kenapa sebab awak salah. Ada ke gigi saya ni macam Usop Sontorian tu?” Tanya dia sambil sengih tayang giginya yang putih dan tersusun rapat itu dekat padaku.

“Eii.. busuk! Tak gosok gigi!”

Aku kembali melangkah tapi Usop terus menahan langkahku dari terus maju. Sudahlah di tengah-tengah terik mentari, bergaduh pulak tepi jalan raya. Mujurlah orang tak berapa ramai, andai tidak… free show!

“Kenapa awak ni?” tanyaku geram.

“Tak puas ke awak nak buat saya marah, hah? Tadi panggil saya jengkaut? Buruk sangat ke nama Jelita tu? Dah ni nak halang jalan orang pulak.”

Usop ketawa kecil tapi ketawa yang dibuat-buat sebelum dia matikan tawa itu lalu di rampas buku-buku di dalam pelukanku.

“Ini buku saya. Masa bonus yang awak sedekahkan tadi tu dah tamat. Tak payah buat amal jariah dekat saya lagi. Awak boleh balik dan minggu depan, kalau kata tak nak datang ikut suka awaklah. Awak tak ada, saya boleh je hidup dengan budak-budak tu,” jawab dia bertambahlah menyakitkan hati aku ni.

Ya Tuhan dia ni. Nak je aku tangankan dia. Tangan aku ni ringan je. Tapi, disebabkan dia lagi tinggi dari aku, aku diamkan saja tangan aku ni. Nanti elok-elok tak berlanggar dengan kereta tadi, mata aku lebam kena tumbuk oleh Usop.

“Oh, berlagak ya?” Aku mengangguk beberapa kali.

“Sikitlah. Kalau dengan orang macam awak ni, memang kena berlagak sikit. Oh nak jawab soalan awak tadi, memanglah kalau dengan awak kena je nama tu, tapi kalau perangai ni…” Dia memandangku dari atas ke bawah dan sebaliknya.

“…memang sesuai je gelaran jengkaut tu. Nanti balik pergi tukar nama, ya? Kalau keluarga awak tanya, cakap saya yang hadiahkan nama tu pada awak!” Dia terus menyindir dan terus saja berlalu menuju ke Kompleks Teruntum meninggalkan aku terkulat-kulat sendirian.

Bila difikirkan, elok saja aku dilanggar kereta tadi. Sakit tubuh, boleh baik tapi sakit hati aku ni, semakin menjadi-jadi pula. Ingatkan dah menolong tadi, ada la sisa belas nak tanya okey ke, K.O ke, tapi sudahnya aku pula kena marah.

“Eleh, benci awak Usop Sontorian,” ujarku biarpun aku tahu Usop tidak mampu mendengarnya.

Aku merengus kasar dan berpatah balik menapak ke arah perhentian bas, tepat di depan Parade. Ada pula dua orang lelaki di situ. Sejak dari tadi melihatku. Naik rimas rasanya. Dengan rambut yang lepas bebas dihembus angin ni, aku rasa nak menjerit je.

“Jangan harap nak datang lagi minggu depan. Kau carilah pengajar lain yang lebih hebat dari aku ni. Yang boleh layan budak-budak tu macam aku layan.”

Aku terus mengomel sendiri. Geramnya hati, payah nak luah dengan kata-kata. Ada pula batang pisang abah yang masih tinggal sebatang tu jadi mangsa aku nanti.

“Hai, cik adik… bercakap dengan siapa tu?”

Aku berpaling, salah seorang lelaki tadi menegurku. Paling tak tahan, ‘cik adik’? Aku rasa nak gelakkan je. Walaupun aku ni tidaklah arif tentang cinta, namun panggilan cik adik itu rasanya sudah berkepuk ditinggalkan orang. Memanglah orang asli agaknya mereka berdua ni.

Aku buat tak layan. Menjeling pun tidak tapi dari sipi-sipi, memang sah dia orang asli. Rambut dia kerinting, kulit juga kelabu. Tapi, apa nak kisah. Anugerah dan kejadian Tuhan kan, tapi tolonglah… rayuku di dalam hati.

Tolong jangan ganggu aku. Aku tengah mendidih ni. Karang, muka dia pulak aku gantikan jadi batang pisang abah.
Aku tarik telefon bimbit berwarna pink terang dari poket seluar. Aku tekan papan kekunci beberapa kali dan terus aku tekan OK.
Merayu Abang Jeff datang menjemputku bila mama sudah memberikan arahan yang aku perlu menanti abang aku tu datang. Bila tu? Aku kena tunggu je, sebab dia suruh tunggu. Haih…

“Sombonglah dia…”
Kali ini aku berpaling sembilan puluh darjah dan ternyata, dua orang mamat ni dah dekat berada di belakang aku.

“Cantik rambut dia…,” puji salah seorangnya pula.
Siap main cuit-cuit lagi rambut aku ni ha. Aku tarik semula rambutku dan aku sudah berpaling bercekak pinggang pada mereka.

“Eh, apa ni? Siang-siang buta nak kurang ajar dengan perempuan? Tak ada budi bahasa ke? Orang mana ni? Orang Malaysia ke orang Marikh ni?”

Mataku tajam merenung mereka. Aku memang menahan marah dari tadi. Dahlah marahkan Usop, alang-alang ada yang sudi tadah muka, memang aku cepuk je nanti mamat berdua ni.

“Mak… garangnya dia.”

Aku hampir nak tergelak dengan mereka panggil mak. Nak mengorat tapi panggil mak. Apalah?!

“Mak tak ada kat sini. Tapi, cik manis jelita ni ada. Boleh kami teman.” Yang seorang lagi pula semakin galak.
Aduhai, memanglah nama aku Jelita. Kau tak payah puji, memang aku ini adalah jelita. Ujar hatiku geram.

“Eh, tepilah.” Aku menepis bila mereka semakin galak menyentuh rambutku.

Bila aku hendak berlalu, mereka menahan. Yang peliknya, ada yang memandang tapi agaknya mereka ingatkan aku dan mamat berdua ni tengah buat penggambaran kot. Langsung tak ada insentif nak menolong.

Pelik aku masyarakat sekarang. Padanlah mama dan abah serta Abang Jeff melarang aku keluar bersendiri selama ni. Yang Usop pulak, haihh… tak nak sebut nama dia lagi.

Aku terus melangkah hendak berlalu dari situ tapi tangan mamat asli tu masih ringan hendak menyentuh rambutku dan bila si perengus marah, aku angkat penumbuk tapi belum sempat aku tumbuk, aku tengok wajah lelaki tadi menyeringai.

Aku renung tangannya yang kemas di genggaman… Aku pandang pula wajah yang ada di sisiku kini. Ternyata dia. Wajah itu merah. Cengkaman tangan kasar itu pada jemari lelaki tadi rasanya semakin kuat kerana wajah mereka berdua semakin berkerut.

“Tangan ni Tuhan bagi suruh buat kerja yang elok. Bukan usik perempuan macam ni. Kau orang berdua tahu tak siapa perempuan yang kau orang usik ni?” tanya dia tenang tapi penuh ketegasan.

Wajah mamat asli tadi semakin kalut bila Usop mendekatkan wajahnya ke arah mereka. Memanglah Usop ni tinggi. Lelaki-lelaki ini hanyalah separa dagunya saja. Sementelah aku ni, hanya takat dadanya kot. Tak sempat nak ukur.

“Maaf, bang. Kami tak buat lagi,” ucap mereka hampir serentak.

“Minta maaf pada kakak ni,” arah Usop seraya melepas cengkaman pada lelaki itu.

Mereka sedikit tunduk dengan wajah yang takut.

“Minta maaf, kak,” pinta mereka dan terus berlari meninggalkan aku dan Usop di sini.

Aku menguntum senyum bila merasakan Usop memang sengaja kembali. Risau denganku barangkali.

“Hah, kenapa senyum?” sergah dia.

Aku terkejut namun senyumku semakin melebar. Rasa nak jerit kuat-kuat nak cakap pada dunia, Usop suka aku biarpun hakikatnya jauh panggang dari api.

“Awak kenapa, hah? Suka sangat ke lelaki tu pandang awak, usik awak macam tu?” Pertanyaannya membuatkan senyumku tawar dan wajah ini berkerut seribu.

“Kenapa cakap macam tu pulak?”

“Dah tu, senyum meleret je. Awak suka sangat ke lelaki tu usik rambut awak ni?” Usop rentap sedikit rambutku.

“Aduh, pedihlah. Kenapa nak tarik rambut saya?” Aku memarahi dia.
Usop senyum sinis.

“Oh, pedih? Tahu pulak pedih? Awak tahu kan, kena bakar api neraka nanti lagi pedih berjuta kali? Tapi, ni bagi je jantan tu sentuh awak sana sini,” bebel dia.

Aku telan liur. Kelopak mataku terasa suam. Rasanya aku sudah mahu menangis. Mama sendiri pun tak pernah menegur aku begini. Mama juga mahu aku bertudung tapi tidaklah sampai begini cara dia menasihatiku dan aku tidak pernah membiarkan sesiapa pun menyentuh kulitku.

Rasanya, Usop sudah melampau dalam berkata-kata. Andai dia ingat aku hanya mampu menerima, dia silap.

“Siapa awak nak cakap saya suka lelaki usik saya, hah? Bila masa saya bagi mereka tu usik saya, hah? Mulut tu jaga sikit?” marahku.

Sekali lagi, Usop menghadiahkanku sekuntum senyuman penuh sinis. Dia menyeluk poket jeans lusuhnya.

“Tadi tu, bukan kena usik ke?” tanya dia.

Aku ketap gigi. “Dia orang pegang rambut je kot dan saya pun marah. Awak kalau tak nampak jangan pandai-pandai nak tuduh saya?”

“Hah, pegang jugak!” sela dia mengejek.

Aku dah bercekak pinggang. Geramnya aku pada Usop ni.

“Kalau dia orang pegang rambut pun, apa awak kisah? Saya ni amanah awak ke? Keluarga saya suruh awak jaga saya ke? Saya ni isteri awak ke?”

Usop meraup wajahnya yang nampak tegang. Aku tahu dia sedang marah padaku tapi aku juga marah pada dia. Bukan salah aku. Tapi, aku yang kena. Ingatkan dah ditolong kali kedua ni, lain ceritanya. Tapi, bertekak jugak kami akhirnya.

“Memang awak tu amanah saya tau. Selagi awak berkhidmat pada saya, saya wajib menjaga awak. Selamat pulang pada keluarga tanpa kesan calar sikit pun. Ini lagilah nak tengok orang cuit sana sini. Eh, Jelita…” Usop menyeruku kasar.

“Saya kalau nak isteri, biarpun saya ni anak yatim… saya tak nak perempuan yang dah kena cuit sana-sini. Walaupun pada hujung rambut je. Hak awak ni…” Dia melarikan jari telunjukku ke seluruh tubuhku.

“… untuk saya je nanti kalau betul saya dah sah jadi suami awak, faham?! Jadi, jagalah sebaiknya. Tak kisahlah, siapa lelaki tu nanti. Ini tidak, ada selendang beli, kotor sikit buang. Lepas tu biar je rambut tu terbang sana sini. Ingat cantik ke? Macam jerangkung dekat bus-stop, tau tak?” herdik dia padaku.

Tubir mataku semakin sarat dengan airmata. Rupa selekeh Usop pun aku dah nampak kabur dia tapi dia selamba je bagaikan tiada perasaan setelah memarahiku.

“Awak tak ada hak nak marah saya macam ni, Usop,” tegurku dengan suara yang bergetar.
Dia sekali lagi meraup wajahnya. Ada keluhan kecil yang terbit dari bibirnya sebelum dia memandangku kembali.

“Saya tak maksudkan macam tu tapi tolonglah Lit. Tolong saya dengan jaga diri sendiri,” ujarnya lagi dengan suara yang kembali rendah.

“Abang awak dah sampai kot. Saya balik dulu.”

Usai berkata demikian, dia terus berlalu dan aku terus saja mengalirkan airmata melihat kelibat dia hilang di selekoh dan serentak itu, telingaku menangkap bunyi hon. Bila aku berpaling, ternyata benar kata-kata Usop, kereta Honda City hitam metalik milik Abang Jeff berhenti tepat di depanku.

Aku cepat-cepat sapu sisa airmata di pipi. Eh, macam mana dia tahu kereta Abang Jeff sedangkan semalam, Abang Jeff jemput aku dengan kereta abah?

“Lit, hop in. Cepat sikit,” suruh Abang Jeff setelah dia menurunkan cermin kereta di sebelah Kak Shima.

“Lit tengok apa tadi?” tanya Abang Jeff setelah dia mulakan perjalanan.

“Err,…”

“Usop ke?” jawab Kak Shima bagi pihakku.

Rasa macam ada setiausaha kalau dengan Kak Shima. Tak sempat aku nak jawab, dia jawab dulu. Senang, kan? Jimat air liur lagipun aku dah tak ada mood nak bercakap. Rasa balik ni, nak peluk mama je.

“Usop yang mengajar sama-sama dengan Lit tu ke?” Abang Jeff bertanya lagi.

“Eh, yalah abang ni. Yang sama-sama dengan Lit la. Kan Lit kan?”

Aduh, letih aku dengan laki bini dia. Sebut laki bini ni… teringat pula kata-kata Usop. Macam betul je dia nak jadikan aku isteri dia sampai macam tu sekali marahnya sedangkan dia buat perumpaan je. Seriau aku memikirkannya.

“Emm, dialah,” jawabku malas lalu aku memejamkan mata bila aku lihat abang dan kakak ipar aku ni masing-masing bertutur bahasa mata. Telepati la konon. Benci!

***

PETANG yang tak berapa nak mendamaikan sebab langit gelap. Sekejap lagi pasti hujan sebab aku lihat awan hitam dah berarak di langit yang mendung.

Aku hanya duduk sendiri di atas bangku simen, di taman orkid mama. Bosannya. Beberapa hari lagi hari minggu lagi. Perlu ke aku ke sana selepas beria-ia tidak mahu ke sana lagi.Ada rasa bersalah bila aku katakan, tidak sudi lagi hendak membantu Usop menguruskan kelas karate anak-anak yatim tu.

Apalah singkat sangat pemikiran aku? Agaknya betullah kot, Usop cakap aku ni macam jengkaut. Main kaut je tapi tak pernah nak cerna.

“Hai… nak pergi tak ni? Pergi karang malu sendiri je dekat Usop ni,” ujarku sendiri.

“Anak mama ni, Usop je sejak akhir-akhir ni.” Mama menegur tiba-tiba.

Aku berpaling dan dia sudah merapati bunga orkidnya.

Dibelainya bunga-bunga yang kembang elok itu sebelum beralih kepada pasu yang lain pula. Bila sunyi tanpa Kak Shima dan Abang Jeff, hanya mamalah teman aku kat rumah ni.

“Emm… entahlah ma,” selaku malas.
Lemah semangat bila teringatkan Usop memarahiku beberapa hari sudah. Bersungguh benar dia memarahiku.

“Kenapa kerap sangat mengeluh ni? Nak kata mama tak bagi masuk tournament tu, mama izinkan. Nak kata tak bagi keluar rumah, abah dan mama dan bagi kepercayaan dan keizinan. Sejak balik hari Ahad hari tu, Lit muram je. Apa yang tak kena ni?”
Mama labuhkan duduk di depanku. Tangan itu diletakkan di atas meja batu yang berwarna coklat gelap ini.

“Mama… Lit tanya sikit boleh?” Aku sudah bersedia hendak berbicara tentang lelaki yang baru aku kenali itu tapi entah mengapa, aku rasa dia bagaikan sudah lama mengenali aku.

Aku rasa dia terlalu dekat dengan aku selama ni tapi mengapa aku tidak pernah perasan atau ini sekadar halusinasi aku saja?
Mama angkat kening. “Apa dia?”

“Kalau seorang lelaki ni marah pada kita, sebab kita tak pakai tudung, tak menjaga diri. Lepas tu ada pulak orang lain cuit-cuit hujung rambut kita la, bersiul kat kitala, merenung kitalah… apa maknanya tu, ma?” tanyaku polos.

Mama senyum segaris. Mata itu memandangku penuh curiga.

“Ini nak cakap… siap nama lelaki tu, Lit? Mama lupa.”

Eleh, mama ni. Pandai pula berdrama. Tengok dari rupa dan senyuman dia tu aku dah tahu dia tak lupa, tapi sengaja nak suruh aku sebut nama dia tu lagi.

“Usop…,” selaku malas.

“Haa… Usop. Nak cakap pasal Usop ke?”

Aku mengeluh berat. “Mama… Lit tanya mama, kenapa mama tanya Lit balik.’

“Tak adalah. Mama tanya, betul ke yang cakap macam tu pada Lit Usop?”

Nak tak nak, aku angguk juga memberi jawapan pada mama.

“Kalau macam tu, jawapan dia senang je. Lit ajak Usop datang rumah,” jawab mama akhirnya.

Tapi, apakah jenis jawapan itu? Atau akukah yang tak pandai nak cerna jawapan mama atau memang jawapan mama ni berbentuk jerangkap samar? Aduhai, apa kena dengan keluarga aku ni?

“Kenapa nak ajak dia pulak? Lit baru kenal dialah.” Aku memprotes dengan wajah tidak puas hati.

“La, kalau Lit nak tahu jawapannya, Lit ajak. Kalau tak, mama pun tak boleh nak cakaplah jawapan dia macam mana.” Mama masih mencari dalih dan dia terus angkat tubuhnya dan berlalu ke dalam.

Aku pula masih duduk termangu sendiri. Memikirkan kehendak mama kali ini. Aku baru je kot kenal Usop tu. Tak ada beraninya nak ajak datang rumah.

“Masuk Jelita… nak hujan dah ni. Nanti demam, tak boleh nak pergi mengajar karate. Nak masuk pertandingan lagi dan abah pesan, jangan kerjakan pisang dia pulak,” laung mama.

Huh, panjang pesanan penaja. Aku bangkit malas berlalu ke dalam rumah bila titisan hujan mula singgah ke wajahku.

“Nak tahu jawapannya, nantikan….,” bisik mama bila aku sampai di sisinya.

Huh, seriau aku dengan mama.

~~~> bersambung

Akhirnya...ada juga semangat lepas fail hilang hari tu..hehe..

14 comments:

  1. ngehehehe... rasa nak gelak part usop suntorian tu..

    ReplyDelete
  2. serius rindu usop ngan Lit. hehe. ingat awak dah merajuk takmo sambung sbb fail hilang hari tu.

    usop ni memang penuh misterilah. heartless pun iye gak. selamba je tukar nama jelita jad jengkaut. haha.

    ReplyDelete
  3. best giler... suka kt usop sonto.. heheheh. tq rehan..

    ReplyDelete
  4. Ingatkan dah accident Si Usop tu... fuh lega tak apa2...
    Tak sabar nak tunggu sambungan cerita hinggakan Jelita jadi isteri Usop...

    -ety.s

    ReplyDelete
  5. waaa...npe mcm de conspiracy je mak si jegkaut neh?


    *eyhh hajar pon de kt sini :)

    ReplyDelete
  6. Rm, bukan insentif tau, it's initiative.. Rindu kat lit ngan usop!!

    ReplyDelete
  7. usop 2 jahat sangat. pada2 la pun. ngan perempuan kene gentleman. kalu silap tegur la baik2. nie main lepas je. tahu la selamba, cool but xsuke la lelaki mcm 2. kene wujudkan watak baru nie. yang caring, tahu menjaga hati but dalam masa yang sama apabila menegur 2 kene ngan caranya.

    wah! lamanya xde cite nie. dah ok yea? rase mcm ade something yang kurang la. bace 2 xmasuk dlam hati terus. lebih kurang macam nie lah. nak masuk ke xnak. masuk, xnak. xnak, masuk. akhirnya masuk lah gak. hehehe.

    ape pun saya suke ngan gaya bahasa awak. baguslah. saya admire awak kerana penulisan awak. keep it up but buat lebih baik lagi. mungkin lagi baik dari TK n SAPK. wish u best of luck...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak komen skit leh x? hehehe. saya peminat penulis but saya rasa ok la ngan bab 8 nie.

      1) setiap orang ade cara nak tunjukkan die sayangkan seseorang. maybe cara usop kasar n selamba but dalam hati die sentiasa bimbang dengan tindak tanduk lit. lagipun mereka baru kenal. kena amik masa untuk say saya cintakan awak. sekarang nie biasa2 dlu yea. ingat la antara kata hati n kata yang dluahkan sememangnya xsama. hehehe

      2) maybe cite nie lama xkuar then 2 yang rasa macam masuk xmasuk. it's ok. take time n ada masa baca la balik dari awal. akan tahu la mcm mana sebenarnya lit n gak usop 2. hehehe

      3) sama macam kat atas. saya juga mengagumi penulis. rasa mcm suke je ngan ayat yang die buat, gaya bahasa yang digunakan but saya perasaan ada gak kesalahan yang die buat. but sikit sgt kalu nak dbandingkan dengan kekuatan pada cite nie.

      last n not for the last, saya suke ngan n3 kali nie. tbaik! alhamdulliah. saya sentiasa yakin dengan karya penulis n hope penulis juga begitu. setuju skali ngan kat atas. maybe BNS boleh jadi lebih baik dari TK n SAPK...i'allah. amin...

      Delete
  8. sokong usop, kadang2 teguran yg keras dpt menyedarkan kelalaian, dah berbuih nasihat secara lembut dan baik mak Jelita suruh menutup aurat, tapi masih degil! biar sentap sikit kena dgn usop.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kin....mb tu cara usop nak sedarkn jelita....ilang stress baca cite ni...thanks rehan

      Delete
  9. lama dh tggu usop n jelita ni kluar..usop sontorian...hehe..kak, xsbr dh ni nk tau yg next punya

    ReplyDelete
  10. Ayat2 Usop mmg mcm pedang...
    tp dlm kasar&sinis tu, dia tnjukkn dri dia
    yg protective...

    ReplyDelete
  11. Makin lama kenal Usop ni makin terbayang muka Farid Kamil..naper yer??

    ReplyDelete
  12. geramnyer ngan usop tu... nk tgur pun agak2 laa.. jgn nk marah2 mcm tu.. mmg stiap org ade cara trsendiri but bolehke die fikir lit tu trime nsihat die? x boleh ke nsihatkn dgn cara elok? sdangkn lit tuu prmpuan yg jiwanya lembut,, sensitif,, cpat mnangis n whatever laa..
    bayangkn jika die kne,, kaitkn dgn hal sensitif anak2 yatim dye.. bolehke dye nk trime? hehe,, don't take serious.. renungan bersamaaaaaa

    ReplyDelete