Thursday, April 25, 2013

Hanya Ingin Kau Cinta 22


BAB 22

PERBUALAN MAK NGAH dan Nine mengetuk gegendang telinga saat aku sedang membilas pinggan kotor.  Aku panjangkan leher sedikit, menjenguk ke ruang depan.  Nine sedang bersandar pada bingkai pintu, menemani mak ngah yang menyapu serambi. 
“Seronok dok kampung?”  Itulah soalan mak ngah.
“Kat mana-mana pun pada saya seronok, janji ada teman.  Hati tak sunyi,” jawab Nine penuh mesra.

Aku pandang lagi.  Dari kejauhan, nampak jugak Nine senyum biarpun senyuman itu nampak mengeraskan wajah dia.  Bilasan akhir pada pinggan terakhir selesai.  Aku letak cermat dia tas penapis dan berlalu, duduk di atas tangga.  Memasang telinga yang pasti. 
Mak ngah mendekati pintu.  Susuk tubuhku aku nampak jelas.  Sedang mengelek bakul kain dan memegang sebatang penyapu. 
“Sebab ada Naina ke apa?”  Suara mak ngah jelas mengusik.
Nine menggeleng.  “Sebab buat pertama kali rasa diterima orang lain…”  Dia menelan liur seketika.
“... yang benar-benar terima saya tanpa apa-apa syarat.”  Bibirnya merekah lagi dengan senyuman tapi sayang... hambar.
Kepalanya ditoleh ke pintu dapur dan aku cepat-cepat menyorokkan diri di balik dinding, tak mahu Nine mengesan aku yang sedang mengintip perbualan dia dan mak ngah.
Wajah mak ngah nampak berkerut dengan kata-kata Nine.  Boleh jadi dia rasa terbelit dan aku sudah biasa dengan ayat-ayat Nine yang boleh buat aku berfikir banyak kali sebelum menjawabnya. 
“Naina dah cerita tentang kamu.  Kata dia kamu ada yatim.  Macam dia.  Tak ada orang tua.  Selama ni membesar dengan siapa?”  Perbualan mereka berubah serius.  Nada mak ngah juga kian mendatar. 
Nine tunduk.  Dipatahkan sebatang demi sebatang jari-jemarinya yang jelas runcing dan kasar. 
“Dengan sorang bapak angkat, mak ngah...”
“Tapi, macam tak bahagia je?”
Nine panggung kepala.  Dia memandang mak ngah, senyum dan  menggeleng.
“Bahagia je Cuma ada rasa kosong dalam hati.  Payah nak cerita, mak ngah.  Ada masanya saya sendiri tak faham apa yang kosong tu sampailah saya jumpa Naina,” jelas Nine sepatah-sepatah.
Mata mak ngah tepat memandang Nine.  Jarang-jarang berkedip.  Renungan tidak percaya.
“Setidak-tidaknya, ada yang bantu membesarkan, betul tak?”  duga mak ngah dan sekali lagi Nine senyum tawa dan mengangguk.
“Sekarang kerja dekat mana?  Memang selama ni tinggal di Bangkok ke?” 
“Ha’ah...”  Kepala disandarkan pada bingkai pintu sebelum menyambung.
“Masa saya umur belasan tahun, saya diambil dari sebuah rumah anak yatim dan dibawa menetap di sana.  Bapak angkat saya tu orang sini tapi dia berhijrah dari banyak tempat sebelum betul-betul kukuhkan perniagaan dia di sana.  Saya kerja dengan dia.”
Terangguk-angguk mak ngah menerima penjelasan Nine.
“Sekarang ni, cuti ke apa?”  tanya mak ngah.
Raga besar itu diletakkan di tepi pintu.  Dia juga melabuhkan duduk di sisi Nine yang nampaknya sedang merenung jauh ke tengah laman sana.  Terlindung wajah dia kini. 
“Saya berhenti sebab saya nak tinggal di Malaysia selamanya.  Hujan emas negeri orang, lebih baik negeri sendiri yang hujan batu ni, mak ngah,” jawab Nine berkias.
Aku ketap bibir.  Sedih mendengarkan ayat-ayat dia.  Sejak dari semalam lagi dan membawa ke pagi tadi.  Kini sudah lepas waktu makan tengah hari pun, dia masih nampak sayu.  Ada yang berbuku di hatinya yang tak mampu dia lepaskan. 
Perlahan-lahan, aku atur langkah memanjat anak tangga.  Jeans skinny aku sapu belakangnya.  Baju T berkolar berwarna merah hati ini aku kibas sedikit.  Meminta angin masuk menghembus kulit badan yang terasa sedikit lekit.  Panas.
Mendengar derap tapak kaki pada lantai kayu, mereka sama-sama berpaling.  Wajah mak ngah melangut.  Nine juga tapi tidak lama sebelum dia melarikan bola matanya kembali ke tengah laman.
“Dah siap, Naina?” 
“Dah mak ngah...”  Aku senyum. 
Mak ngah bangkit bersama keluh sedikit kasar.  Memegang birai pintu dan mencapai raga tadi serta penyapu yang bersandar pada dinding. 
“Emm... mak ngah nak rehat kejap.  Dah kenyang, mata mulalah berat...”  Dia ketawa kecil dan terus mengatur langkah perlahan-lahan ke arah dapur.
“Nine nak makan apa malam nanti?  Mak ngah masak istimewa untuk Nine,” jerit mak ngah bertanya pada Nine sedang elok dia melepasi ambang pintu. 
Suara mak ngah hilang.  Nine ketawa kecil dan menepuk lantai di sebelahnya, meminta aku duduk di situ. 
“Kenapa ketawa?”  Punggung aku labuhkan bersama soalan yang diajukan.
“Seronok, Cik Naina,” jawab dia.
“Perut kenyang mesti seronok, kan?”  duga aku sekadar hendak berbahasa.
“Naa...”  Bibirnya terceber.
“Sebelum ni macam-macam hidangan ada tapi jiwa saya tetap lapar.  Rasanya bukan lapar tapi tahap kebulur.  Sekarang ni, rasa makin terisi dan terus terisi.”
Bermakna sungguh kata-kata Nine.  Aku naikkan hujung bibir.  Tiba-tiba kehilangan kata.  Dalam kepala berperang sesama sendiri.  Antara kehendak aku untuk menuntut bela atas pemergian ayah dan umi dengan mencari dalang yang sebenarnya dan juga permintaan Nine yang aku rasakan cukup berat hendak aku tunai namun terlalu jujur menyapa hati. 
“Kenapa diam?”
“Diam kenapa?” 
Soalan itu terpacul serentak dari mulut kami masing-masing.  Pantas kami saling memandang.  Lama-lama bunga tawa pecah. 
“Saya tanya dulu,” ujar Nine.
Sambil membuang pandang ke tengah laman dan jauh juga ke tengah bendang  yang nampak menghijau, mendamaikan jiwa dan hati yang agak resah, aku hanya guriskan senyuman.  Mengalah. 
“Tak ada apalah... saja berfikir.  Bagi  otak berkembang sikit.  Rasanya lepas kena tumbuk banyak  kali hari tu, otak saya dah tak betul...”  Aku tekan sisi kepala sedikit kasar. 
“...saya rasa saya bukan saya,” gumam aku dengan nada yang sedikit menakutkan. 
Tak ubah bagai hendak mengusik anak kecil dengan nada suara yang kononnya ngeri.
Nine buat wajah kecut. 
I wonder who are you?”  bisik dia. 
Dari hujung mata, aku nampak dia mengoyak senyuman tipis. 
A ghost,” balas aku, juga dengan nada berbisik.   Mata terjegil sedikit.
Tawa Nine meledak tapi tak lama, bila dengar mak ngah berdeham dari dapur.  Memberi amaran barangkali. 
Then... you are the most beautiful ghost I’ve ever seen.  Are you a ‘puntianak’?  Perlu saya cucuk paku atas tengkuk, untuk terus nampak you cantik macam ni?”  tanya Nine dengan wajah serius. 
“Pernah jumpa hantu ke?”  selaku sinis. 
Nine tidak menjawab.  Hanya menggeleng sambil sebelah tangannya menggendang lantai.  Sedikit merdu bunyi  yang dialukan.  Rasanya sudah lama tidak bersenandung. Kali terakhir telinga aku tersapa oleh bunyi-bunyian yang merdu ada pada majlis makan malam pelatih di PULAPOL dulu.  Setelah itu, dihantar menjalani latihan khas, telinga aku hanya dijamu dengan bunyi ledakan bom dan juga ledakan peluru-peluru dan juga kaliber sahaja. 
Tamat saja cuti beberapa hari nanti, aku akan mendengar lagi bunyi tembakan bila menjalani latihan penembak tepat.  Letih.  Ada masanya hidup bagai tiada tujuan melainkan hanya sumpah setia pada Negara biarpun nyawa terkorban. 
Menjadi perwira, diangkat gambar merata-rata.  Dianugerahkan pingat untuk dikenang tapi akhirnya, sejauh mana bahagia yang aku mahukan.  Kini, bila ada tujuan, muncul hal arwah ayah dan umi.  Tidak satu tapi dua bila Nine juga muncul menjadi salah satu tujuan hidup di mana aku mahu menoktahkan segalanya dan bermula dengan huruf baru iaitu Dzulkarnain. 
“Saya nak jumpa awak lagi esok, lusa, minggu depan, tahun depan, satu dekad lagi dan satu kurun lagi, Naina...”
“Moga Tuhan mengizinkan...” sambung aku menamatkan ayat Nine. 
Dia mengiyakan namun tetap ada tapi nya. 
“Kenapa saya rasa masa untuk kita semakin singkat?”  Suara dia kedengaran tulus menyoal. 
“Hidup kita memang singkat, Nine... saya atau awak, esok lusa entah berpeluang tengok keindahan ni lagi, kan?”  aku senyum dan memandang dia sekilas sebelum melunjurkan kaki dan menyilangkannya. 
Lega... setelah penat berdiri membantu mak ngah di dapur.  Berbeza semangat aku jika waktu menjalankan tugas.  Rasa tak pernah lelah. 
“Tapi, walau apapun yang jadi nanti, sama ada awak atau saya tak ada lagi dan tak mampu bersama, saya harap salah seorang antara kita akan hidup dengan bahagia,” sambung aku.
Lama Nine diam.  Cuba menghadam kata-kata aku.  Kepalanya terdongak, menadah siling.  Alisnya nampak bergerak-gerak.  Rahangnya jelas kelihatan, menampakkan dia seorang lelaki yang benar-benar lelaki. 
Janggut sedikit dan kumis tipis menghiasi atas  bibirnya sekarang ini menjadikan dia lelaki idaman wanita tapi dalam hati lelaki ini, hanya ada aku. 
Buat pertama kali merenung dia, ada rasa sayu menujah hati.  Siapa dia sebenarnya?  Sesungguhnya, aku tak percaya akan teori Amar.  Jauh tersasar.  Sebelum ini telah aku sedar, dia terlalu kacak dan tegap orangnya tapi tersorok dengan pakaian hitam yang sering menjadi alas tubuhnya.  Hari ini, bila dia santai begini, mata dan setiap gerak gerinya bagaikan merayu kasih, mengharap sayang.
“Siapa awak sebenarnya, Nine?”  Rasa berair mata aku waktu ini. 
Tak tahu kenapa, hati aku terasa amat sebu.  Nafas aku kian sesak dan tebing kelopak mata terasa suam.  Semuanya tiba-tiba. 
Aneh...
Nine bangkit.  Wajah aku langsung tidak dipandang.  Dia berlalu ke birai pagar kayu yang masih utuh.  Baru saja dicat dengan warna hijau lumut.  Dilabuhkan punggungnya pada pagar dan dia memandang aku lama. 
“Siapa awak?” Sekali lagi soalan itu bergema. 
“Saya nak tahu...”  Aku bergumam sendiri, melarikan wajah bila mata Nine semakin tajam menikam bola mata. 
Rasa tembus ke belakang kepala.
“Saya tak baik, Naina... tapi saya cuba menjadi yang terbaik.  Saya jahat, Naina tapi saya berlari jauh untuk tinggalkan semua yang jahat.  Saya manusia, Naina tapi sebelum ini saya tak rasa saya ni manusia sebelum saya jumpa awak.  Sebelum saya pandang anak mata awak.  Sebelum saya tahu wujudkan wanita nama Naina dalam dunia ni,” jawab dia bermadah.
Aku kerutkan kening.  Cuba mengerti tapi sayang, pening juga.
“Be frank to me...”
“Yeah... saya dah jujur.  Terpulang pada awak nak tafsirkan.  Cuma satu saya nak tanya dan saya perlukan jawapan.  Bukan jawapan dunia biarpun awak bukan apa-apa pada dunia ni, tapi jawapan awak sebab awaklah dunia saya.”
Aku ketap bibir. 
Dalam kepala aku memikirkan sesuatu.  Nine dengar perbualan aku dan mak ngah pagi tadi.  Dia dengar dengan jelas.  Itu ayat yang aku katakan pada mak ngah tentang dia dan saat ini, dia sedang mengatakan ayat yang sama pada aku.
I am sorry...”  Rasa bersalah menyerang tiba-tiba hingga aku perlu ucapkan maaf. 
Takut dia terkecil hati dengan kata-kata mak ngah.
“Naa...”  Dia menggeleng.  “Don’t be.  Tak ada siapa salah.  Saya cuma nak tahu satu jawapan daripada mulut awak...”
“Apa?”  Cepat saja aku menyoal.
Nine menjeling.  “Gelojoh.”  Sebutir-sebutir dia sebut suku kata daripada perkataan itu.
It’s a mean word la,” bantah aku.
Nine menggaru janggut dia.  “Kalau itu mean word, apa yang tak mean nya?”
“Tak sabar?  Perhaps…”  Kening aku terangkat tinggi dan Nine hanya senyum bersama kening yang juga terangkat. 
“Okey, kurang sabar.  So, my officer… let me ask you this…”  Dia bangkit daripada pagar serambi.
Langkah diatur. 
Kemas.
Bergaya… biarpun dalam pakaian biasa namun tegapnya tubuh dia mampu memakukan pandangan aku buat seketika.
Tangan diseluk ke dalam poket track bottom.  Rambut yang sudah panjang mencecah kolar baju itu diraup berkali-kali. 
“Saya nak tahu, kalau kita diberikan waktu untuk kongsi hidup kita biarpun kita tak tahu untuk berapa lama, sampai bila dan di mana… awak sudi terima sambut huluran tangan saya?” 
Tenang.
Cukup bersahaja.
Jujur malah aku rasa ketulusan hati dia menembak tepat ke jantung aku.  Seram sejuk.  Malah terasa sedikit gementar.
I think, I shoot on the target, Naina… Sharp.  Hundred.  Dan apa jawapan awak?”  gesa dia lagi.
Perlahan-lahan, dia duduk mencangkung tepat di depan aku.  Tegak hanya dengan bertahan dengan hujung kaki saja. 
“Awak… se… sedang lamar saya ke?”  Menggigil suara aku. 
Ketakutan ini adalah lebih daripada ketakutan bila kepala aku diacu muncung pistol Neo tempoh hari.  Sungguh.
Tangan Nine nampak bergerak-gerak hendak meraih jari-jemari aku.  Tapi, aku nampak dia menahan kehendaknya.  Aku tahu dia mengerti yang aku seorang wanita.  Biarpun tidaklah sempurna, maruah dan adat aku junjung melainkan waktu-waktu tak terduga. 
“Lagipun, awak dah pernah kiss saya… kat sini…”  Dia sengih.  Jari telunjuknya rapat pada bibirnya sendiri.
“… so awak kena bertanggungjawablah dan ragut separuh keturunan saya.”
Tak sedar, aku tekup mulut dia.  Suaranya kuat sungguh.  bagai sengaja dikuatkan.  Nak suruh mak ngah dengar barangkali.  Aku berkalih ke belakang.  Lega bila mak ngah tidak muncul. 
Tapi…
Bila aku kalih kembali ke depan, wajah Suryani yang sedang menjegilkan matanya berdiri tegak di atas anak tangga terakhir.  Memandang kami dengan mata yang terkebil-kebil.
“Ha… Kak Nai cium Abang Nine dan itupun dekat…”  Dia berdecit.
“Mulut?”  Suryani terjerit atau lebih tepat lagi sengaja dia menjerit. 
Mak ngah tergesa-gesa keluar daripada dapur. 
“Apanya Yani?  Apa yang mulut-mulut ni?”  soal mak ngah bercekak pinggang dengan senduk di tangan.
Aku bulatkan mata pada Suryani memberi amaran.  “Don’t you dare…”  gumam aku pada dia. 
Nine aku hadiahkan dengan jelingan maut.  “You too… jaga awak, Nine!” 
Menggelegak hati.  Pantas aku bangkit dan menjauh sedikit daripada Nine dan Suryani  yang nampaknya sudah menjadi satu pasukan.  Menembak hendap aku tanpa apa-apa pertahan. 
“Tak ada apalah, mak ngah.  Jom Naina tolong mak ngah masak.” 
Mak ngah pun pelik.  Kata hendak rebahkan badan, tapi di dapur juga dia.
Sebelum sempat melangkah, telinga aku sempat tersapa oleh keluhan tipis Nine.  Dia sedang meramas rambutnya.  Nampak sedikit kesal. 
I am sorry… I mean no harm…”  Bibir dia berbicara.
Tapi aku hanya meluruskan dua batang jari dan menegakkan ibu jari, menggayakan pistol di pegang dan aku halakan ke tepi kepala sendiri. 
Don’t die… I.Love.You…”  Gerakan demi gerakan bibir itu berkata tanpa suara.
Aku telan liur.  Tak sedar, terpeluk lengan mak ngah. 
“Eh apa ni?  Terkejut mak ngah,” rungut dia. 
“Apa apa, mak.  Kak Nine lamar Kak Nai tapi dia…”
“Tolak?”  pangkas mak ngah dengan mata bulat. 
“Eh mana ada?”  dalih aku. 
Lengan Suryani aku tarik sedikit kasar hingga dia mengaduh. 
“Kakak bukan cium dia, ya… masa tu dia kena tembak.  Kakak buat CPR je,” jelas aku pada Suryani dekat pada cuping telinga dia.
“Kira cium jugaklah, kan?”  Dia gelak.
“Yani!”  Aku ketap gigi.  Geram.
“Hah, dah kena tolak budak Nine tu?”  sergah mak ngah pada kami  yang sedang berbisik-bisik. 
“Tak tolak, mak ngah… dia diam… bukan ke perempuan kalau diam tu…”
“Tanda setuju…”  Suryani menjerit menyambung kata-kata Nine. 
Aku pandang dia.  Dia tunduk menggaru kepala. 
Mak ngah senyum dan Suryani, memandang aku penuh makna.  Pandangan penuh persoalan. 




... bersambung

RM : Lovey dovey saja... Bilalah nak masuk part aksi neh... ohmai...  

15 comments:

  1. Wahhhhh... Nine ♡♥♡ Naina! Mak Ngah.. terima lah Nine tu. Sama2 anak yatim piatu.

    ReplyDelete
  2. Naina....terima aje Nine...bahagia bersama....insyallah ada hikmah mereka berdua bertemu....Kesian Nine....yg berusaha utk jadi insan semula.....

    ReplyDelete
  3. nine sgt misteri....lawak la naina ni...diam tanda setuju kan? ha ambik...hehehe

    ReplyDelete
  4. X sabar nak tau kisah yg seterusnye.ape2 RM saya nak ucapkan syabas STK mmg the best.nnak tgu nine ngan naina pula apa endingnye...

    ReplyDelete
  5. X sabar nak tau kisah yg seterusnye.ape2 RM saya nak ucapkan syabas STK mmg the best.nnak tgu nine ngan naina pula apa endingnye...

    ReplyDelete
  6. hahahhaha.... serious comel gila :D
    -Syira Azmi-

    ReplyDelete
  7. rm...kasi dia kawin dulu le....lepas tu baru masuk part aksi...hehehhe

    ReplyDelete
  8. ohmai RM..xpe RM..suka part lovey dovey nih...muehehhee...

    ReplyDelete
  9. oh maiii cepatlah RM sambung N3 ni tak sabor da ni nak tahu klimak citer ni sesak plak dada tunggu n3 seterusnya

    ReplyDelete
  10. wahhh...

    love in the air...
    bunga-bunga je rasa nya...(walaupon tgh sakit nie..huhu)

    thank k.rm..

    ReplyDelete
  11. hurm saya rasa nine salah sorang yg terlibat dgn kemalangan maut parents @ ibu bapa naina.. betul tak RM?

    ReplyDelete
  12. best........tq rm atas n3 ni.
    bila lg n3 baru yer.....

    ReplyDelete
  13. Sori. nk komen dr smlm lg tpi internet pulak wt hal. slp typo agaknay kak nain tengah lamar kak nai. mgkin abang nain tengah lamar kak nai kan? ya sy smkin tkut bila meka sndiri x tau brp lama meka dpt pertahankn hubungan meka. Mgkin ada slh sorg yg akan mati dulu. sadis giler part tu kan?

    ReplyDelete