Saturday, August 27, 2011

Terlerai Kasih 18, 19, 20


BAB 18

Keesokan harinya, aku ke pejabat seperti biasa. Menjalani rutin harianku. Meja Fara masih kosong. Sudah berkali-kali aku memohon kepada Encik Azhan agar mengatur temuduga secepat mungkin. Sebetulnya aku sangat memerlukan seorang pembantu.
Bebanan kerja yang semakin bertambah membuatkan aku tiada masa untuk keluarga malah untuk diri sendiri juga. Ditambah pula dengan beberapa projek baru yang akan dimulakan tak lama lagi. Aku lelah.
Hanya aku saja yang terkial-kial menyiapkan laporan setiap bulan dan akulah juga yang akan ke tapak projek menyemak kemajuan kerja untuk memastikan jumlah bayaran yang akan dibuat. Biarpun masih ada beberapa orang staf di bawahku, aku tidak sanggup mengarahkan sesuatu yang di luar bidang tugas mereka.
Rinduku pada Fara menggunung tinggi. Entah mengapa, sejak dari hari pertama dia ke sana hanya sekali SMS yang ku terima daripadanya mengatakan yang dia selamat tiba namun perjalanan menuju ke destinasi sebenar masih terlalu jauh katanya.
Mungkin saja di sana tiada coverage hingga menyebabkan Fara terpisah oleh dunia luar dan terpisah khabarnya daripadaku.
Tanganku masih ligat melarikan pena membuat beberapa perkiraan di atas dada A4 putih sambil menekan mesin kiraku. Biarpun tanpa pembantu, amanah harus dijalankan dengan baik.
Dalam kesibukan aku memerah otak membuat kira-kira, aku tidak sedar bila wajah Am hadir di mindaku.

“Please, Am! Please don’t do this again! Wafi takut!” rayuku dengan tangisan yang tertahan-tahan. Tanpaku sedar, terlunjur laju namaku dan namanya dari celah bibir.
Hebat lelaki ini kerana bisa membuatkan aku menitiskan airmata yang ku kira telah lama kering.
“I won’t! Kan senang kalau Fiah mengaku awal-awal. Kemain payah nak mengaku. Sampai ke tahap ni baru Fiah nak berhenti bersoal jawab dengan Am! I am sorry, okay?”
Aku mencebirkan bibir. Mengesat saki-baki airmata yang sedikit tersisa.
“Lagi-lagi sorry! Nanti sorry Am tu tak bermakna pulak satu hari nanti!” marahku. Benci benar bila dia menuturkan maaf.
“Buat tak pernah nak fikir! Lepas tu minta maaf je pandai!” Suaraku makin meninggi.
Hilang sudah rasa takutku. Yang ada hanyalah rasa marah yang meluap-luap. Mahu saja aku tampar wajah selamba itu. Biar dia sedar akan tindakannya yang boleh membunuh sebentar tadi.
Aku mengetap gigi bila Am hanya tersengih memandangku sambil mengelus tanganku lembut. Aku cuba menarik tangan itu dari terus dinodai jemari kasarnya. Aku tidak rela disentuh sesuka hati oleh lelaki biarpun oleh seorang lelaki yang mula ku cinta.
“Tersengih-sengih tu kenapa? Am dengar Wafi sedang baca puisi ke? Kalau Am rasa nak bunuh diri, Am buat macam tadi bila Am memandu sorang-sorang. Jangan nak libatkan Wafi pulak!”
“Bukan Wafi… tapi Fiah!” ujarnya lembut membetulkan sebutan pada namaku. Ikut akulah nama aku!
Hatiku makin membara bila Am masih dengan wajah selambanya. Tahulah kau tu handsome so tak payah buat muka tak bersalah macam kera langsat! Aku mencemik.
“I fall in love for you at my first sight!” ujar Am penuh makna dan kali ini lebih romantik hingga terus menusuk tepat ke jantungku. Membawa debaran yang berentak hebat.
“Am tak perlukan masa membuat kira-kira untuk menyintai Fiah dan Am tahu Fiah pun sama. Tak usah pakai pakai formula, format atau calculator! Tanpa Am, Fiah memang seorang akauntan yang cekap tapi bersama Am, Fiah tak mungkin dapat membuat closing account pada cinta Am sebab cinta kita tak akan dapat Fiah ditutup selamanya!”
Suara parau Am yang lunak itu membuatkan aku hilang punca. Namun, masih ada bening tawa yang bakal pecah dari mulutku mendengarkan Am membuat metafora antara cintanya dan kerjayaku.
“Akaun dengan cinta sama, ke?” tanyaku dengan kening yang sedikit terjungkit.
“Of course! Sebab cinta ni adalah hasil tambah Ilham dan Wafiah!” ucapnya ceria.
Aku terngaga demi mendengarkan sepotong nama yang keluar dari celah bibir Am tadi. Bagaikan pernah terdengar sepotong nama tu? Benarkah apa yang diucapkan atau aku sendiri yang tersalah dengar?
“Nama siapa Am sebut tadi?” Aku mengerutkan wajah pohon kepastian.
“Erk… nama siapa?” soalnya kembali dengan suara sedikit ragu-ragu. Aku memandangnya dengan hujung mata, sedikit curiga dengan kata-katanya tadi.
“Tapi, tadi Am se…”
“Assalamualaikum, encik!”
Belum pun sempat aku terus membuat soal siasat, cermin kereta Am diketuk oleh dua orang lelaki yang segak dengan uniform PDRM. Berderau darahku. Sudah pasti kerana pecutan Am yang melebihi paras bahaya tadi. Am menurunkan cermin.
“Wa..waalaikummussalam!” jawabnya sedikit kaget.
“Maaf, encik! Ada kecemasan ke? Kenapa pasang lampu hazard?” soal salah seorangnya yang sedikit membongkok.
“Kereta rosak ke?”
“Tak ada apa, tuan! Saja berhenti sekejap!” Am menggeleng beberapa kali.
Wajahnya menyeringai mempamerkan riak yang tidak bersalah. Itulah dia, pakar benar tayang wajah begitu.
“Kalau tak ada apa, rasanya lebih baik encik teruskan perjalanan!” nasihat pegawai polis itu lagi.
Matanya mengerling sekilas kepada genggaman tangan Am pada jemariku. Aku cuba menarik bila pegawai itu beralih pandang padaku tapi Am sekadar buat-buat tidak mengerti.
Rasa malu sudah menyerbu naik ke wajah. Pasti wajahku kini merah padam menahan malu. Seorang wanita bertudung sepertiku berdua-duaan dengan seorang lelaki di bahu jalan yang agak lengang dengan tangan yang bertautan memanglah akan menimbulkan curiga.
“Kot ya pun nak bercinta bukan di sini tempatnya, encik!” sinis pegawai itu padaku dan Am.
Aku ketap bibir dan Am hanya tersengih memandangku sekilas.
“Kalau nak buat anak pun bukan di sini tempatnya!” bidas pula yang seorang lagi seraya berlalu menuju ke kereta proton Waja bercop PDRM di pintunya.
Saat itu, sukar untukku gambarkan perasaanku. Berketup ketap gigiku menahan sabar. Malunya hanya Allah yang tahu. Tidak pernah aku terperangkap dalam hal sebegini sebelum ini dan dengan Am pula, hanya dengan ‘temujanji’ bidang terjun kami, aku dimalukan sebegini.
Memang mulut polis itu pun tiada insurans. Gurauannya terlalu kasar pada pendengaranku.
Am ketawa mengekek dan aku terus menarik tanganku dari genggamannya dengan kasar.
Dia memusingkan badannya menghadapku. “What now?”
“Apa Wafi pulak?”
“Fiah!” Am membetulkan sebutanku. Aku mendengus.
“What ever!”
Am mengeluh dan menarik kembali tanganku ke dalam genggamannya. Biarpun aku menghalang, tanganku tetap berjaya di raihnya. Tapi, aku tetap tidak mahu kalah lalu aku rentap terus tanganku dari pautannya.
Aku memusingkan wajah ke luar cermin. Malas hendak menghadap wajah itu. Takut jua mahu diserahkan segalanya padanya nanti. Bimbang andai keimanan yang setipis kulit bawang ini tercarik sedikit demi sedikit.
“I thought we are already okay just now?”
“Tak ada yang okey pun!” Aku menempelak geram.
“Polis tu bergurau je. Kalau nak proses anak pun bukan sekarang!” ujarnya selamba.
“Don’t you ever mention that!” Aku keras memberi amaran padanya.
“Sooner or later yes, my unpredictable princess!” ujarnya separuh berbisik.
Aku buat-buat tidak mendengar. Sudah berkali-kali dia mengatakan aku begitu.
“I love you!” ucapnya lembut. Kali ini, naluri wanitaku tercuit dengan ucapan sayang yang telah lama tandus dari hatiku dan Am terus memandu.

Aku tersentak bila daun pintu di tolak seseorang. Hilang kejadian di lebuhraya beberapa minggu sudah. Fariza muncul dengan raut yang sedikit cuak. Mungkin takut padaku yang bersentiasa bertegas dengan semua staf.
Aku tidak mahu dia terus menjurangkan hubungan kami. Bagiku mereka semua adalah teman. Mungkin tidak seerat mana seperti aku dan Faralina tapi sebolehnya aku mahukan hubungan yang mesra antara kami.
Salahku jua kerana terlalu egois dengan rasa marah dan dendamku selama ini hinggakan ku pandang sepi setiap yang ingin menghulurkan persahabatan dan kini aku mahu segalanya berubah.
Sejak akhir-akhir ini, wajahnya itu selalu saja terjengul di pintu bilikku. Setelah Fara, dia pula yang Encik Azhan sambar untuk dijadikan setiausahanya. Kerani kewangan itu tidak membantah langsung. Sekadar mengikuti arahan bos.
Pernah aku cadangkan agar Encik Azhan mengatur satu temuduga untuk mencari setiausaha untuknya tapi dia sekadar tersenyum.
“Kalau tak jumpa yang secantik dan secekap awak, baik saya suruh staf kita yang mana ada je!”
Masih ku ingat kata-kata Encik Azhan dulu bila dia mengarahkan Fara menjadi setiausahanya.
Kini, hanya tinggal Sharul dan Suraya sahaja yang membantuku di waktu kecemasan. Itupun jika Sharul tidak perlu ke tapak projek.
“Kenapa, Iza?” tanyaku mesra sambil melemparkan senyuman.
“Bos nak jumpa Cik Wafi! Katanya ada interview orang baru!”
“Hari ni, ya?” soalku jelas lupa. Fariza mengangguk
“Ya, Allah! Macam mana saaya boleh terlupa ni,” rungutku pada diri sendiri. Satu keluhan berat terbit dari celah bibirku. Entah bagaimana aku terlupa dengan temuduga itu. Mungkin kerana perancangan Encik Azhan yang begitu tergesa-gesa menyebabkan aku sentiasa dicemburui masa.
“Sekarang?” tanyaku lemah. Fariza mengangguk.
“Baiklah! I’m on my way!”
“Baik, Cik Wafi!” Fariza terus berlalu.
Aku mencapai kot labuhku dan terus berlalu menuju ke bilik mesyuarat di sebelah bilik Encik Azhan.
“Selamat pagi, bos! Maaf bos, terlambat,” ucapku hormat dan terus mengambil tempat di sebelahnya.
“No, it’s okay, Wafi! I tahu you tak sempat nak get ready. Lagipun I tahu you perlukan pembantu secepat mungkin. I dah minta Fariza jadi PA I, so tinggal budak berdua tu, I takut you tak menang tangan kalau Sharul ke site!”
Aku mengangguk tanda faham. Bos kan bos, saya ni kuli hanya mengikut jelah! Keluh hatiku.

Temuduga membawa ke petang. SMS daripada Am juga tidak sempat ku balas. Jauh sekali menjawab panggilannya hinggakan membawa dia hadir ke pejabatku petang itu.
Aku tidak sempat bertemunya. Kehadirannya hanya dibisikkan oleh Fariza sebentar tadi yang kebetulan menghantar dua botol air mineral untuk kami.
Jam di dinding sudah hampir ke 4.30 petang dan di luar sana masih ada seorang lagi calon. Badanku benar-benar dimamah keletihan.
Saat pintu terkuak, hampir saja aku mengangkat batang tubuhku bila wajah seseorang yang cukup ku kenal muncul di depanku.
“Zura!” seruku terkejut.
“Wafi!” balasnya pula. Encik Azhan memandang kami silih berganti.
“Kamu berdua ni dah kenal ke?”
Aku mengangguk. “Kawan lama, bos!” ujarku tanpa selindung.
“Sila duduk, Zura!” pelawaku.
“Mintak tu!” Aku menunjukkan ke arah fail hitam yang dibawanya. Dia menghulurkan padaku lantas kembali ke kerusinya.
Sudah lain benar minah ni! Keningnya terandam nipis, bibirnya merah, pipinya juga merah jambu begitu juga dengan alis matanya yang melentik dengan bulu mata palsu. Aku tersenyum sinis. Non-organic beauty!
“Sijil SPM bos!” maklumku pada Encik Azhan.
“Kalau you rasa okey yang ni, I tak ada halangan! You yang nak pakai orang! Sijil ke, ijazah ke, it is fine to me! Janji you selesa nak kerja dengan dia! Faralina dulu pun you yang pilih sendiri. I ikut je!” ujar Encik Azhan perlahan.
“I keluar dululah Wafi! You boleh handle sendiri, kan? I ada hal sikit dengan IF Group!” Encik Azhan lantas berlalu menyerahkan bulat-bulat tugas ini padaku.
Sesekali menyampah juga dengan sikap Encik Azhan yang meletakkan berbagai beban di bahuku. Bila difikirkan semula, elok juga bila majikan mempercayaiku dan aku tidak akan sesekali merosakkan kepercayaan itu.
Aku rasa inilah peluang yang perlu aku gunakan sebaik mungkin. Masih tersisip dendam itu pada Zura sekeluarga rupanya.
“Okey, macam ni Zura! Jawatan ni adalah sebagai pembantu kewangan kat syarikat ni. Secara tak langsung, kau adalah pembantu aku. We all dah setuju nak bagi kau peluang dan aku harap kau sudi belajar daripada yang lebih berpengalaman. Kalau kau setuju, esok kau datang, kita sign offer letter. Gaji dan elaun semua adalah seperti yang dinyatakan dalam iklan la. Ada apa-apa pertanyaan berkaitan kerja ni?”
“Maknanya kau jadi bos aku ke?” Tanya Zura ragu-ragu.
“Ya,” jawabku tenang.
“Ada masalah ke?” perliku.
“Kau sebagai apa kat sini?” soalnya lagi.
Aku menggeleng kecil dan menghadiahkannya sebuah senyuman yang penuh dengan ejekan.
“Zura… Zura! Aku minta kau tanya pasal offer aku pada kau ni! Bukan pasal aku!”
Zura tersengih malu.
“Tapi, kalau kau nak tahu pasal aku, kau akan tahu juga nanti Cuma aku nak double confirm, kau setuju dengan offer ni! Nanti kerja kau teruklah sikit!” ugutku dalam tidak sedar.
“Aku setuju! Tapi, gaji tak boleh naik lagi ke?” Soalan Zura membuatkan aku ketawa kecil.
“Kau ni kan, kerja pun tak lagi, dah nak minta increament pay. Ingat sikit Zura, kau sorang saja yang datang temuduga ni bawa sijil SPM yang apa orang kata… cukup-cukup makan je,” ucapku lembut namun masih jelas sinisnya.
“Orang lain semua datang dengan ijazah sarjana, paling kokak pun, diploma tapi kau apa ada!” ejekku.
“You have nothing jadi bersyukurlah dengan gaji yang kami tawarkan so don’t be so greedy! It is not good for you!”
Sengaja aku mengenakannya dalam Bahasa Inggeris. Biar dia tergaru kepalanya macam beruk kena kutu! Bentak hatiku marah.
Aku mengangkat tubuhku mengatur langkah ke arah pintu. “Jumpa kau esok! Jangan lambat. Sharp 8.30 a.m.!”
Hatiku mula diamuk dendam lagi. Setelah bertahun, akhirnya wajah itu datang sendiri kepadaku membawa bersama episod duka yang lalu.

BAB 19

PETANG itu, aku, Zura dan beberapa orang teman kami yang lain sedang mengulangkaji petang itu di anjung rumahnya bila terdengar derap tapak kaki yang keras menghentak lantai papan.
“Zura, kau jangan berkawan dengan si Wafi ni lagi! Kau tak payah nak ajak dia belajar sama-sama kat rumah kita!” jerit Makcik Zahrah tiba-tiba.
Kami semua pantas berdiri. Aku lebih-lebih lagi. Terkejut besar dengan suara Makcik Zahrah. Pandangannya padaku penuh dengan kebencian sehinggakan aku tidak berani menentang matanya.
“Kenapa, mak?” Zura mula berwajah pelik.
“Kenapa apa?” sergah Makcik Zahrah pada anaknya.
“Kau bukan tak tahu yang si Wafi ni bukan dari keturunan baik-baik! Dulu, ayah dia ada hubungan sulit dengan betina mana entah. Lepas tu, kakak dia si Waznah tu pulak yang buat hal. Kamu semua jangan berkawan dengan dia ni!”
Makcik Zahrah mula menuding jari telunjuknya padaku. Dekat. Sehinggakan bersentuhan dengan hidungku.
“Lepas tu, sekarang ni orang kampung semua tengah heboh yang si Waznah tu tengah mengandungkan anak luar nikah!”
Berdesing telingaku kala ini. Rasa ingin disumpah sahaja Makcik Zahrah. Rasa ingin ditampar sahaja mulutnya yang tidak habis-habis menjaja perihal keluargaku. Kini, kesabaranku sudah tiada.
Biarlah aku dikatakan kurang ajar melawan cakap orang tua kerana usiaku hanya 14 tahun Aku tidak peduli lagi bila teman-teman lain juga mula bercakap sesama sendiri dan mula menjauhiku.
“Lama-lama nanti, kau pulak Wafi yang bagi cucu haram dekat mak kau. Dulu, ayah kau buat hubungan sulit dengan perempuan mana entah, lepas tu Kak Anah kau. Entah-entah lepas ni, kau pulak!” sergah Makcik Zahrah kuat.
Aku ketap gigi. Tangan aku genggam seeratnya. Menahan amarah yang mula merasuk diri. Kali ini, aku tak mungkin diam. Apa yang akan berlaku selepas ini, aku sudah tidak peduli. Sekalipun, aku terpaksa menggalas kesannya seumur hidup ini, aku juga tetap tidak peduli.
“Kau balik, Wafi! Aku tak nak anak aku jadi macam kau!”
“Makcik Zahrah jangan berani cakap pasal keluarga saya lagi kalau makcik tak nak menyesal. Makcik ingat saya ni apa? Memang keluarga dan keturunan saya bukan daripada golongan baik-baik macam keluarga makcik, tapi saya akan bela maruah keluarga saya! Ingat makcik jangan sampai saya dengar lagi makcik cerca arwah ayah dan kakak saya!” Suaraku sekadar cukup-cukup dengar tapi ada ketegasannya.
Makcik Zahrah dan teman-teman yang lain nampak terperanjat besar dengan tindakanku yang pasti mereka tidak jangkakan.
“Kurang ajar kau ni Wafi,” jerit Makcik Zahrah nyaring.
“Kau berambus dari rumah aku, anak haram!”
Aku tidak perlu menunggu lama. Terus sahaja aku melangkah bersama buku-buku sekolahku. Aku berhenti seketika di tangga batu itu lantas berpaling pada semua yang mula memandangku jengkel. Aku menghadiahkan mereka senyuman sinis.
“Kau ingat Zahrah! Kau juga ada anak perempuan. Kata-kata kau pasti menjadi satu doa untuk anak kau!” ucapku lantas terus berlalu. Rasa hormatku padanya memang sudah tidak berbaki.
Keesokan harinya, aku berjumpa dengan Zura. Meminta supaya dia mengerti akan keadaan aku. Tidak pernah aku minta lahir dalam keluarga yang begitu keadaannya. Aku tidak dapat mengatur takdir hidupku sendiri. Memang tidak mampu. Itulah yang emak beritahuku malam tadi.
Tapi, aku benar-benar hampa bila Zura sendiri mengherdik aku di depan teman-teman yang lain. Aku mengalirkan airmata bila sahabat yang sudah ku anggap sebagai adik-beradik sendiri itu, tergamak menghina aku. Malah sama hebat dengan emaknya.
Aku bercerita pada emak dan Kak Anah selepas pulang dari sekolah. Emak hanya memujukku dan Kak Anah hanya menangis kerana rasa bersalahnya pada kami semua. Sejak hari itu, aku nekad untuk akan membawa hidupku tanpa insan yang bergelar kawan.
Hampir terlompat aku apabila seseorang menarik hujung tudungku setelah aku hampir tiba di bilikku. Bagaikan hendak luruh jantung akibat terkejut dalam pada aku sedang memutarkan kembali kisah silam itu.
“Apa ni?” bentakku marah.
“Marah nampak?”
Aku menarik nafas dan melepaskannya perlahan-lahan apabila melihat wajah Am yang tersengih padaku. Memanglah marah! Rungutku sendiri.
“Kenapa bergurau macam tu?” soalku bernada kecewa setelah Am merapatkan daun pintu dan kami sama-sama melabuhkan duduk.
“Maaf..”
“Kan Fiah dah cakap, jangan…”
“… suka minta maaf. Nanti satu hari takut maaf tu tak laku dah. Nak buat apa-apa fikir dulu, jangan buat dulu, dah tu minta maaf! Kan, kan?”
Aku mengukir senyuman pahit. Sedikit sebanyak kehadiran Zura membuatkan dendam yang hampir terurai itu kusut kembali.
“Kalau dah tahu, buat jugak,” rungutku lembut.
“Okey, lain kali Am fikir dulu sebelum buat!”
“Tarik-tarik tudung orang, macam budak-budak je. Kalau bukan Am tadi, Fiah tampar je!”
“Wah, beraninya dia!” sela Am.
“Am tak kenal Fiah lagi! Fiah ada blackbelt Taekwon-do tau!” ujarku bangga.
“Mak ai… takutnya Am…” balas Am mengerutkan wajah seperti orang ketakutan.
“Ha, tahu pun takut! Lagipun tadi, kalau terbuatnya tudung Fiah ni tertanggal, macam mana?” tanyaku sambil memegang hujung tudung berwarna orange muda itu.
“Kan orang lain dah nampak rambut Fiah, nak ke?”
“Eh, tak naklah!” jawab Am pantas. Dia menggeleng berkali-kali. Perangai macam budak-budak. Bisik hatiku sendiri.
“Semua yang ada pada Fiah hanya untuk Am je. Hanya Am sorang saja berhak untuk tengok semua milik Fiah!” tegasnya dengan wajah serius.
Aku tersenyum. Dari ke hari, aku mula belajar akan sikapnya. Mood yang boleh bertukar sekelip mata, selalu saja buat muka tak bersalah bagaikan anak kecil dan hari ini, sudah pandai cemburu pula. Langsung tidak mahu berkompromi.
“Love you!” bisiknya. Aku tidak mampu menjawab.
Bisakah Am menuturkan kata cinta begitu lagi setelah dia mengetahui lahirnya aku di dalam sebuah keluarga yang pincang?
Aku memandang Am tanpa perasaan. Tumpuan mindaku beralih pada Zura. Suratankah? Atau sekadar kebetulan pertemuan kami? Bagaimana jika mulut tempayan itu membuka pekungku yang bertahun ku tutup kemas.
“Muram ni kenapa?” Soalan Am membawa aku kembali menatap wajahnya.
“Lapar?” soalnya dan spontan aku mengangguk.
“Am call tadi, Fiah tak sempat nak jawab,” beritahuku bersama rasa bersalah.
“Tapi, Am tak perlu ke sini pun! Kan selalunya Fiah akan call balik! Kenapa nak datang?” soalku sedikit tidak selesa dengan kehadirannya pada waktu pejabat.
“Tak boleh ke?” sela Am.
“Boleh tapi Fiah takut apa pulak kata Encik Azhan nanti. Staf lain lagi. Bukan apa, Fiah takut ada pulak yang terjatuh cinta dekat Am. Menangis lagu dangdut la Fiah nanti,” gurauku agar dia tidak rasa bersalah.
Am tersenyum padaku. Anak matanya bersinar-sinar menikam bola mataku. Setiap kali, renungan itu mampu membuatkan aku ditimpa perasaan.
“Ala… biarlah diorang nak terjatuh cinta ke, terjatuh tangga ke, Am peduli apa! Bukan Am yang terjatuh pun! Am terjatuh pada Nur Wafiah je!” Aku mencemik. Ada saja jawapan dari mulutnya.
“Bos Fiah memang tak suka ke Am datang sini jumpa Fiah ke?”
Aku menggeleng menidakkan sangkaannya.
“Fiah tak cakap macam tu pun. Cuma Fiah rasa segan dengan mereka semua. Lainlah kalau pejabat ini Am punya,” usikku.
“Kalau macam tu, Fiah kerja dengan Am jelah nanti. Am boleh minta daripada Uncle Azhan!”
“Uncle?” Aku menjungkitkan kening.
“Kenapa Am panggil Encik Azhan uncle? Rasanya Am baru je kenal dia, kan? Lainlah kalau Encik Izham. Hari tu masa kita pulang dari KLIA pun Am panggil uncle jugak! Am ni agaknya ada sembunyikan apa-apa daripada Fiah kot,” dugaku cuba memancing penjelasan daripada Am dan dia mula tersengih menggaru kepalanya yang gatal barangkali. Tayang muka tak bersalah lagi.

BAB 20

ESOKNYA aku terpaksa ke IF Group atas permintaan Izham. Pertemuan kali ini ku rasakan sangat berbeza dari yang sebelumnya. Bahasa tubuh dan tingkah Izham kali ini tampak dingin sungguh.
Kesungguhannya dalam bekerja sudah nampak berkurangan benar atau dia sudah tidak sudi bekerjasama denganku lagi. Itu aku tidak pasti.
“Kalau Encik Izham tak puas hati dengan payment yang saya luluskan ni, saya minta maaf sebab saya tak akan mengubah apa-apa. Kalau Encik Izham nak tahu, kami dah hantar orang ke tapak projek untuk memastikan jumlah yang dituntut setimpal dengan kemajuan yang berjalan tapi nampaknya, laporan mereka ada beberapa perbezaan,” tegasku bila dia mempersoalkan jumlah pembayaran yang telah diluluskan.
“Contohnya?” Soalnya pula pinta penjelasan.
“Seperti yang encik lihat dalam laporan tu muka surat tiga para dua, memang barang sudah ada di tapak projek tapi kerja pemasangan masih belum dijalankan sedangkan jumlah semua tuntutan adalah selepas kerja pemasangan. Kami tak mahu berlaku sebarang corruption dalam pembayaran! Lepas tu kena quiry oleh pihak encik!”
Kali ini, aku perlu bertegas dan benar-benar berharap agar dia bersetuju sahaja dengan jumlah ringgit yang akan dibayar. Aku sudah penat bermain dengan nombor. Mata yang sudah sedia rabun, bertambah pula rabunnya nanti. Keluh hatiku.
Lama Izham memerhatikan kertas di tangannya dan akhirnya dia mengangguk. Aku melepaskan keluhan lega. Tidak perlu berulang-ulang kali menyediakan laporan yang sama lagi.
“Baiklah, kalau begitu kami akan bersetuju dengan jumlah yang awak luluskan ini. Lain kali kami tak mahu terima sebarang rungutan daripada perunding ke, sub-kontraktor ke! Saya tak mahu semua ini sampai ke meja Pengarah. Haru biru nanti!” ujarnya separuh berjenaka.
Bagiku jenaka itu kedengaran hambar benar. Tidak seperti Izham yang dulu. Dulu, dirinya yang takut-takut berani itu sentiasa mengusikku tatkala bersua mata. Usikan yang menimbulkan rasa geli hati dan perasaan itu setakat itu. Tak pernah terbit rasa cinta.
Tapi kini, dia bagai menjauhkan diri. Setiap kali berurusan, sudah jarang dapat ku lihat wajahnya. Sejak akhir-akhir ini juga aku jarang benar melihat Am andai aku ke IF Group. Sibuk benar dia. Mengalahkan Pengarah! Getus hatiku.
“Kalau tak ada apa-apa lagi, saya minta dulu, Encik Izham! Ada orang baru nak report duty hari ni!” ujarku telus lantas menghadiahkan dia satu senyuman manis.
Benar, aku ingin menjadi Wafiah yang lain. Yang mesra, yang bertolak ansur dan yang bersih daripada dendam lagi.
Izham merenungku tidak berkedip. Aku gelisah!
“Encik Izham, I got to go now!” ulangku bila dia berterusan menjamah wajahku dengan matanya.
“Oh, ya… o.. . okey!” balasnya kaget.
Aku tersenyum lagi sebelum meneruskan langkah. Belumpun sempat aku memulas tombol pintu, dia memanggilku.
“Cik Wafiah!”
“Ya, saya!” jawabku lembut.
“Next weekend we’ll celebrating our annual dinner. Sekali meraikan Pengarah Urusan baru. Hopefully Cik Wafi sudi menghadirkan diri!”
Aku tidak mengulas. Mengangguk tidak, menggeleng pun tidak. Sekadar tersenyum tipis padanya. Bukan aku tidak tahu akan majlis ulang tahun syarikat IF Group Sdn. Bhd. tapi setiap kali itu aku mengelak untuk menghadirkan diri
Tidak betah rasanya berada bersama-sama orang ramai dan kini majlis meraikan pengarah baru, majlis ini pasti lebih meriah dan dihadiri ramai orang-orang besar.
“You are most welcome to the function!” ujar Izham memancing minatku.
“Terima kasih sebab menjemput, tapi saya tak dapat nak janji datang ke tidak. Kalau janji tak boleh nak mungkir lagi. Kalau tiada aral melintang, saya datang. Kalau tak ada saya pun, majlis tetap akan berlangsung jugak, kan?” selaku bernada gurauan.
“You have to! Got surprise to you!” pancing Izham lagi.
Surprise? Aku angkat kening mencari kepastian dalam wajah Izham. Aku menggeleng akhirnya.
“Thanks but no thanks! Saya balik dulu!” Aku lantas mengatur langkah tanpa menghiraukan Izham yang mungkin masih merenungku.
Sesekali muak juga rasa hati dengan perubahan demi perubahan dalam diriku. Menjadi wanita yang lemah lembut dan penuh dengan sopan santun membuat aku ketawakan diri sendiri.
Saat aku melalui meja depan, Fatehah tiada di tempatnya. Ingin juga aku menyapanya tapi memandangkan dia tiada aku aku mempercepatkan langkah.
Langkah pantasku mati tiba-tiba tatkala terbias oleh mataku susuk tubuh yang cukup ke kenal dan tak ingin ku temui lagi tapi kali ini ada wanita di sebelahnya. Wanita itu Fatehah. Ya, tak salah lagi! Memang Fatehah tapi benarkah itu dia?
Aku mengecilkan anak mata. Ah, tersilap orang barangkali! Pujuk hatiku tidak mahu menduga serong dan aku terus menapak keluar daripada Menara Tun Razak.

“I’m so sorry, Zura to make you wait!” ujarku saat melihatkan Zura yang sedang menantiku sudah tersengguk-sengguk menahan mata yang mengantuk. Dia bingkas bangun dengan mata yang terpisat-pisat.
“Kau dah lama sampai ke? Aku ada hal penting tadi, so terpaksa masuk lambat. Tak sempat nak maklumkan sesiapa!”
“Tak apa!” jawabnya pendek.
“Mari, Zura. Kita ke bilik aku!” ajakku dan dia terus menyaingi langkahku. Aku menghempaskan badan ke kerusi eksekutifku dan Zura mengambil tempat di depanku. Matanya meliar ke kiri dan kanan dengan keadaan bilik yang agak tidak terurus ini.
“Sorrylah, bilik aku ni tengah nak transform. Tu yang jadi macam kapal pecah sikit!”
“Besarnya biliknya kau, Wafi!” ujar Zura berwajah terkejut. Eh, mestilah! Dah aku akauntan kat sini! Memanglah besar! Bentak hatiku. Dalam pada aku cuba mengubah diriku menjadi lebih berlemah lembut, masih terselit jua dendam pada wanita ini.
“Tak sangka, lepas PMR dulu terus tak jumpa kau! Kau pergi belajar kat asrama, kan! Tak sangka betul! Tup-tup sekarang dah jadi bos kau ye?”
“Bukan bos. Aku pun kuli macam kau jugak!”
Aku tersengih nipis. Malas hendak melayan Zura melainkan untuk kerja-kerja rasmi sahaja.
“Semalam kau bersembang dengan siapa tu, Wafi?” soal Zura.
Matanya membulat menunjukkan betapa dia berminat dengan orang yang aku temui semalam. Pastinya orang itu adalah Am. Aku yakin itu tapi aku tidak sedar bila dia melihat kelibat Am.
“Kenapa kau nak tahu?” soalku sambil lewa.
“Sajalah. Pakwe kau ya. Handsome ya dia!” Zura menyulam jemarinya sesama sendiri dan aku sudah menunjukkan wajah yang mual dengan sikap gediknya.
“Kalau ya pun dia pakwe aku, dah tu handsome pulak, ada kena mengena dengan kau?” sindirku. Zura ketawa halus.
“Tak adalah, kalau bukan pakwe kau aku nak la!” akui Zura terus terang.
“Kau ingat yang kau nak tu barang mainan yang mak kau beli untuk kau masa kau kecik-kecik dulu ke?”
“Ala janganlah marah! Tapi, aku pelik la! Kenapa sejak dari dulu, semua yang handsome mesti terpaut pada kau? Dari sekolah rendah, sampai sekolah menengah hinggalah sekarang?” soal Zura jelik memandangku.
“Dah tu, kau nak aku buat macam mana?” Aku mula membentak.
“Tapi kalau bukan pakwe kau, aku ingat nak ngorat dia la. Bila dia nak datang lagi?” Wajah Zura sudah ditimpa perasaan. Benci aku melihatnya. Tidak pernah berubah sejak dari dulu.
“Okey, Zura! Stop it! Kau datang nak kerja, kan?” soalku kasar menghentikan angannya yang memualkan. Dia mengangguk.
“Kerja kau kat sini adalah membantu aku dan beberapa pegawai lain dalam penyediaan laporan akaun syarikat. Kau akan amat diperlukan jika semua yang lain berurusan di luar. Mereka memang sibuk dan aku sendiri sesekali terpaksa turun ke tapak projek dan waktu tu aku harap kau boleh membantu. Aku akan ajar kau sikit-sikit dan aku harap kau tak segan nak menimba ilmu!” nasihatku padanya. Dia mengangguk tanda faham. Aku menekan butang interkom.
“Suraya, boleh Su masuk kejap!”
“Baik, Wafi!” Seketika kemudian wajah Suraya sudah ada di depanku.
“Su tolong bawa dia ke tempat Faralina dan kenalkan dia dengan semua. She’s part of us now! Saya minta Su dan kawan-kawan semua tak lokek untuk memberi tunjuk ajar pada dia dan saya rasa dia tak akan segan untuk belajar dan Zura tolonglah, selain hal kerja, jangan kau nak libatkan hal-hal lain pulak dari jam 9.00 pagi hingga 5.30 petang, faham?”
Zura mencerlung pandang padaku yang bagaikan memberi amaran padanya dan akhirnya dia berlalu apabila dijemput penuh sopan oleh Suraya. Aku menggeleng kesal dengan sikapnya yang tidak pernah berubah. Zura… Zura! Keluh hatiku.

...bersambung..

No comments:

Post a Comment