Friday, November 25, 2011

Dalam Diriku Tiada Dia

Cerpen sequel ketiga, Aku & Obeng dan Reana Merlis.

MATA ini sedari tadi tertancap pada seorang lelaki muda yang sedang bersusah payah meletakkan salah seorang anaknya di dalam kereta. Nampak kekok benar. Kelihatan sukar di pandangan mataku apatah lagi anak kecil itu mula merengek.

Aku dongak ke langit. Memandang ke arah matahari yang terik memancar. Terasa pedih wajah di bakar mentari kala ini dan entah bagaimana pula rasanya bila anak yang yang seorang lagi itu. Yang masih dibiarkan di dalam stroller.

Entah mengapa, hati ini dihimpit rasa simpati pada si kecil. Rasa kasihan pula melihatkan anak itu sudah mula menangis kuat hingga membawa langkah maju kea rah mereka.

“Assalamualaikum, encik.” Teragak-agak jua aku mahu hulurkan salam. Bimbang dicap penyibuk oleh lelaki ini.

Dia berpaling padaku dengan pandangan yang kosong. Salam juga tidak dijawab.

“Maaf, encik. Saya bukan nak menyibuk. Biar saya tolong. Anak encik ni panas ni. Biar saya pegang dia kejap sementara encik siapkan yang sorang lagi tu,” ujarku lembut sambil aku mendekat ke arah stroller lalu aku angkat anak comel yang sudah teresak-esak itu.

“Syhhh, sayang kenapa?” tanyaku. Pipi gebu itu aku cuit mesra.

“Eh, kau siapa hah? Letak balik anak aku tu,” marah dia. Jari telunjuknya lurus tepat ke arah wajaku.

Terkedu aku dibuatnya. Malu disergah begini di khalayak ramai sedangkan niatku sekadar hendak membantu.

“Err, saya cuma nak….”

“Kau tak payah nak tolong. Aku dah biasa buat semua ni sendiri. Kau letak anak aku tu,” marahnya dengan suara yang makin kuat.

Mahu saja aku menangis di situ. Tidak pernah dimarahi begini walaupun oleh keluarga. Takut juga rasa hatiku bila melihatkan wajah tampan itu sudah merah padam. Bengis bagaikan harimau kelaparan.
Tapi, entah mengapa, ada satu naluri halus di dalam diriku memaksa aku terus mendakap anak kecil itu. Rasa sejuk hati apatah lagi melihatkan wajah menangis tadi sudah tersenyum tipis tanpa mengerti apa-apa.

Kenapa papa kamu ini terlalu garang, nak? Tanya hatiku pada si kecil. Serasa bagaikan kami mampu bertelapati sesama sendiri.

“Bagi anak aku ni.” Lelaki itu sudah merampas si kecil dari pelukanku. Lama mata itu memerhati wajahku ini dan akhirnya turun kepada tanda nama yang tergantung di leherku. Aku lihat matanya berkaca-kaca kemudiannya.

“Rafika M?” gumamnya. Aku tarik pas kerjaku itu dan aku lihat bila lelaki ini bagaikan pelik dengan nama itu.

“Ya, saya,” jawabku.

“Merlis?” tanya dia pula. Kerut sudah terentang di dahinya.

“Tak.” Aku menggeleng. “Marisa… Rafika Marisa,” sambungku dan dia terus merenungku hinggakan tikaman mata itu tepat terpanah ke hatiku.
********
HUJUNG minggu yang sepi. Aku tersentak. Mujur tidak terlepas pinggan di tangan tatkala Nadya menepuk bahuku.

“Jauh terbang,” usik Nadya. Aku senyum saja lalu meletakkan pinggan di atas rak lantas aku berlalu duduk di kerusi.

“Ingat buah hati ke?”

“Kau ni Nad. Aku mana ada buah hati. Nak gurau kasar la tu,” selaku mencebik. Geram juga andai Nadya ungkit soal teman hati sedangkan dia tahu yang hati aku ini tidak pernah berpenghuni.
Namun, sebentar tadi rasanya bagaikan aku tidak berada di sini tapi masih bersama anak kecil itu dan seorang lelaki yang berjaya memanah tepat ke hatiku biarpun renungan itu sangat dingin bagaikan salju. Langsung tiada kehangatan, jauh sekali cinta.

“Sah dah kau ni angau, Fika.” Teguran Nadya kali ini membawa aku ketawa kecil.

“Kau dah terpaut dekat siapa ni?” tanya dia telus. Aku menggariskan senyuman. Rasanya mahu saja aku kongsi peristiwa itu dengan Nadya.

“Mana ada,” dalihku lagi.

“Yalah kau tu,” cebik Nadya. Aku ketawa.

“Fika, jom jalan-jalan kat Leisure Mall. Boleh lepak Popular cari buku,” ajak Nadya. Aku tepuk dahi. Tetiba teringatkan sesuatu.

“Yalah, Nad. Aku nak dapatkan karya terbaru Reana Merlis tu. Rasanya dah keluar kot. Tapi, pelik juga, biasa dia buat promosi sendiri. Ni tak ada pun.” Aku pandang Nadya yang berwajah pelik.

“Err, kau tak tahu ke, Fika?” tanya Nadya pula.
Aku jungkit bahu. Langsung tidak faham dengan apa yang Nadya maksudkan. Nadya mengeluh.

“Penulis kesayangan kau tu, dah tak ada tau. Buku terbaru dia ni, terbit macam tu je. Aku ada baca kat internet, suami dia tak nak campur tangan lagi dalam perkara ni.”

Mataku bulat mendengarkan ungkapan yang baru saja terbit dari celah bibir Nadya. Rasa tidak percaya langsung.

“Err, kau ni biar betul, Nad?” Aku buat muka. Nadya mengangguk.

“Kalau kau tak percaya, mari sini aku tunjuk kau dalam internet.” Nadya tarik tanganku menuju ke depan.

“Kejap, ya.” Aku sekadar melihat Nadya yang sedang melarikan tetikus pada skrin komputer ribanya.

“Hah, kau tengok ni.” Nadya meluruskan jari telunjuknya ke atas dada computer. Mataku tertancap pada tajuk besar itu.

“Penulis Reana Merlis pergi dengan meninggalkan karya terakhir, Dalam Diriku Tiada Dia dan juga sepasang bayi kembar.” Nadya membaca sebaris ayat itu.

Hampir saja aku rebah. Terkejut amat. Tidak pernah pula aku tahu tapi berita ini benar-benar membuatkan aku terpana sendiri.

“Kenapa? Dia sakit ke?” tanyaku dengan nada yang sedih. Nadya jungkit bahu tanda tidak tahu.
Selepas puas menatap berita daripada internet itu, aku membawa langkahku ke bilik. Dalam hati ini masih tidak dapat menerima hakikat yang penulis kesayanganku itu sudah tiada.

Ingatanku menerawang pula kepada peristiwa beberapa hari sudah. Nama yang ditanya oleh lelaki itu. Merlis? Adakah Reana Merlis atau Merlis yang lain? Entah mengapa, aku terasa pelik pula. Ada rasa lain menujah hati dan bayi kembarnya... Benarkah?
******
BUKU terakhir daripada penulis itu aku peluk seerat mungkin. Entah mengapa, terasa dekat saja dengan dia. Cuma, tidak pernah berpeluang bersua empat mata tapi sudahnya, dia telah pergi menghadap Ilahi.

“Kita singgah Al-Ihksan kejap, Fika. Aku nak beli kasut sport untuk adik aku la,” ujar Nadya. Aku hanya mengangguk dan membontoti dia ke dalam butik kasut itu.

Sedang ralit Nadya memilih kasut suka, mataku tertancap pada seorang lelaki yang sangat aku kenali itu. Wajah yang tak mungkin dapat aku lupakan dari mindaku. Dia yang berjaya membawa debar dalam hatiku.

“Nad, aku nak ke sana kejap, ada hal,” beritahuku pada Nadya lantas berlalu sebelum Nadya berkata apa-apa.

Tubuh sasa itu aku rapati. Seperti hari itu juga, aku lihat dia sedang menolak stroller berkembar sambil bersembang manja dengan bayi yang ada di dalamnya.

“Err, Assalamualaikum, encik,” hulurku mesra.
Dia lantas berpaling dengan wajah yang berkerut seribu. “Waalaikummussalam,” jawabnya.

“Awak ni yang hari tu, kan?” Aku angguk saja menjawab pertanyaan dia.

“Maaf kalau mengganggu. Saya nak tengok anak-anak encik ni. Kalau tak keberatan, saya teringin nak tahu nama anak-anak encik ni. Comel sungguh,” pujiku ikhlas.

Aku renung anak-anak yang sedang tersenyum itu. Matanya bulat. Pipi juga tembam. Mahu saja aku cuit pipi gebu itu, tapi bimbang juga andai lelaki ini memarahiku seperti hari itu.

“Reana Marisa… Rania Merlis... ,” jawabnya sedikit teragak-agak. Aku angguk tanda mengerti. Dalam hatiku terdetik, Marisa seperti nama keduaku. Tapi, apa yang menarik perhatianku bukanlah nama Marisa itu tapi cantuman dua nama anak-anaknya menjadikan nama itu…. Mungkinkah?

“Er, kami jalan dulu,” ujar lelaki itu lantas berlalu meninggalkanku tanpa sempat aku berkata apa-apa lagi.

Andai ku ikutkan hati, mahu saja aku kejar. Tapi, bila aku mula yakin akan apa yang hati ini bisikkan, tiada gunanya. Riak wajahnya juga menunjukkan yang dia tidak berminat berbicara panjang denganku. Dan, andai benar, aku benar-benar hiba melihatkan wajah-wajah comel itu tadi lalu tanpa ku sedar, ada satu perasaan menjentik tangkai hatiku kini.
*******
LEWAT malam itu, aku menerima panggilan telefon daripada mak. Satu panggilan yang tidak pernah aku duga.

“Fika tak sedia lagi la, mak,” dalihku.

“Tak sedia apa lagi? Fika dah umur berapa sekarang? Kerja dah ada, tinggal nak berkeluarga je lagi. Ke Fika dah ada orang lain?” tebak mak di hujung talian.

“Mana ada, mak. Fika cuma tak sedia lagi.” Aku mengeluh. Mataku jelas tergambar oleh tiga wajah yang sudah mendapat tempat di hatiku kini. Terasa rindu tiba-tiba tapi untuk apa, aku tidak tahu pula.

“Dah tu, kalau Fika tak ada sesiapa lagi, Fika terima jelah. Mak dah terima cincin daripada mak dia petang tadi, tak kan Fika nak mak pulang balik? Malu la mak.”

Aku melepaskan keluhan lagi. Letih dengan sikap mak yang seringkali bertindak sendiri tanpa mahu bertanya aku terlebih dahulu. Selalu begitu.

“Siapa tu, mak. Orang mana?” Aku mengalah jua akhirnya. Malas hendak bertekak dengan mak. Bimbang dia berkecil hati.

“Mukhriz nama dia. Orang Kijal. Tak adalah jauh sangat dengan Kuantan kalau Fika nak balik dua buah rumah sekaligus,” ucap mak sedikit teruja.

Mungkin dia sudah dapat mengagak yang aku akan menyatakan persetujuan. Aku berat hati sebenarnya
hendak menerima pinangan Mukhriz bila mengenangkan cinta ini bukan milikku lagi. Sudah menjadi milik lelaki dingin itu tanpa ku sedar. Aku takut juga andai hidup tanpa cinta bersama Mukhriz. Tidakkah akan melukakan hatinya nanti?

“Fika setuju ke tidak ni? Mak nak telefon keluarga Mukhriz pulak ni,” tanya mak keras.

“Emm, ikut suka maklah,” jawabku pasrah. Mungkin sudah jodohku dengan Mukhriz. Sudahnya talian tamat di situ selepas aku titipkan salam buat keluarga semua.

Esoknya, usai aku mengaminkan doa solat Subuh, telefonku berdering lagi. Aku tilik nombornya. Mak!

“Awalnya mak telefon. Tak nampak tanah lagi ha,” gurauku. Mak ketawa kecil di hujung talian sana.

“Eh, mestilah. Berita baik tak elok kita lengahkan. Kalau boleh semalam lagi mak nak beritahu, tapi ayah cakap esok sebab dah lewat malam.” Suara mak kedengaran bahagia.

“Apa mak yang seronok sangat ni? Nak dapat menantu baru ke?” usikku bila mengenangkan kakakku yang seorang lagi yang sudah bertunang.

“Haa, pandai pun Fika teka. Memang mak nak dapat menantu ni. Bukan Kak Rafiza, tapi Fika.”

“Eh, kenapa Fika pulak?” tanyaku terkejut. Aku tarik telekung dari tubuh. Terasa hangat tiba-tiba.

“Kan mak dah cakap semalam pasal Mukhriz tu. dia dan keluarga dia dah setuju dan hantar rombongan hujung minggu ni. Fika kalau sibuk tak payah balik. Tapi, mak dengan ayah nak langsung hujung bulan ni.”

Aku mengeluh lagi. Terkejut dengan kata-kata mak. Sekelip mata dia buat keputusan untuk hidupku. Dan, hujung bulan itu hanyalah dua minggu saja lagi.

“Ikut suka maklah,” jawabku. Pasrah lagi bila tahu aku tidak mampu menolak kehendak mak.
*****
MATA Nadya bulat bila aku mengatakan yang aku bakal bernikah hujung bulan ini.

“Kau ni ribut tak ada angin tak ada, tiba-tiba nak kahwin,” rungutnya.

“Siapa cakap tak ada ribut?” Aku angkat kening pada Nadya.

“Mak aku tengah buat ribut kat kampung tu ha...” sambungku berseloroh. Sengaja aku berkata demikian untuk menceriakan sedikit hatiku ini. Rasa sedih benar bila memikirkan anak-anak kecil itu.

“Kau tak setuju nak kahwin dengan Mukhriz tu, kan?” tanya Nadya tiba-tiba. Aku diam. Angguk tidak, menggeleng juga tidak. Jika Nadya sudah dapat menangkap keresahan hatiku, entah bagaimana agaknya aku harus berhadapan dengan keluargaku lebih-lebih lagi Mukhriz sendiri.

“Entahlah, Nad. Aku rasa serba salah. Jujur aku cakap, aku terima Mukhriz pun sebab mak aku suruh. Dia kata kalau tak sudi pun, kesiankan Mukhriz tu. Aku pun tak paham apa maksud mak aku. Tengoklah, rasanya hari ni Mukhriz tu nak jumpa aku kot. Nanti aku tanya dia, kenapa dia macam tergesa-gesa sangat nak kahwin.” Segaris senyuman aku hadiahkan buat Nadya. Dia mencebik.

“Terima jelah, Fika. Jodoh dengan restu orang tua ni banyak berkatnya. Aku sentiasa doakan kau.” Dia tepuk bahuku perlahan dan aku tersenyum lagi. Perit rasanya hati.

“Atau kau dah jatuh cinta pada lelaki yang ada anak dekat Leisure Mall hari tu?” Aku terkejut dengan
soalan Nadya tiba-tiba.
Dia sudah memandangku lain macam. Tak sangka pula yang dia ternampak peristiwa aku menegur lelaki itu.

“Kalau ya?”

“As expected.” Nadya angkat kening.

“Dari cara kau hari tu pun aku dah boleh agak kau suka lelaki tu. Kalau tak, tak mungkin kau nak masuk dekat. Kau bukan aku tak kenal, bukan senang lelaki nak masuk dekat kau. Dengan yang ni kau alih-alih serah diri. Kalau bukan sebab suka, cinta… sebab apa lagi, kan?”

“Tapi, cinta aku pada mak dan keluarga aku lebih hebat, Nad. Jadi, aku kuburkan saja dia. Lagipun aku tak kenal siapa. Biarlah. Aku dah malas nak fikir. Mak aku dah dekat nak jadi taufan dah kalutnya dok uruskan majlis aku nanti,” gurauku. Nadya ketawa tapi aku tidak mampu walaupun hanya untuk tersenyum.

Buku yang aku beli di Popular tempoh hari aku capai, lalu aku belek dengan cermat. Pedih mengenangkan hidup watak utama di dalam karya arwah Reana Merlis ini yang dianggap persinggahan oleh si suami yang telah kehilangan isteri. Tegar benar dia tidak memandang isteri yang begitu luhur menyintai dek kerana rindukan cinta yang telah tiada. Tersentuh hatiku membaca novel terakhirnya itu.

Entah bagaimana kehidupan lelaki itu tanpa isteri di sisi bersama dengan anak-anak yang masih kecil? Andai ditakdirkan, aku mahu menjadi ibu pada mereka tapi tidak sudi hendak menggantikan arwah. Aku mahu menjadi diri aku sendiri. Tapi, itu semua adalah mustahil kerana aku kini akan menjadi milik Mukhriz.

Aku tersentak bila Nadya menepuk pehaku. Lalu aku berpaling pada dia. Terlalu asyik meladeni rasa rindu pada dia yang tidak pernah aku kenali.

“Telefon kau bunyi tu,” beritahu Nadya. Aku mula gelabah menggapai telefon di atas meja.

“Ya, saya,” jawabku.

“Kat mana?” tanyaku pada lelaki yang mengatakan dia adalah Mukhriz.

“Bagi alamat, nanti saya jemput awak,” beritahunya tanpa nada. Rasa lain macam saja dia ini. Bagaikan dipaksa kahwin pula.

Selepas menyatakan persetujuan, aku terus SMS alamatku kepada Mukhriz. Jauh di sudut hati, rasa was-was itu ada tapi bila memikirkan dia adalah tunangku, sejauh mungkin aku lemparkan rasa gusar itu.

“Nak ke mana?” tanya Nadya bila aku angkat punggung daripada sofa hendak berlalu ke atas. Nak bersiap. Pertama kali mahu bersua mata dengan bakal pendampingku.

“Nak keluar dengan Mukhriz. Kejap lagi dia datang jemput.” Aku terus melangkah ke dalam bilik.
Aku sekadar mengenakan baju kurung dari jenis kain kapas corak bunga-bunga kecil berlatar putih dan berbunga hijau muda saja. Sama seperti aku ke pejabat. Begitu sajalah, janji selesa. Bisik hatiku sendiri.
*****
TELINGAKU menangkap bunyi hon kereta. Terus aku berlalu ke pintu. Sebuah Honda City hitam metalik berhenti tepat di depan pagar rumah. Cepat-cepat aku sarung selipar lalu aku melangkah tenang ke arah kereta itu.

Bila aku makin hampir, seorang lelaki keluar daripada kereta. Bila dia sudah tegap berdiri dan menarik kaca mata hitamnya, beg tanganku terjatuh ke kaki. Pandanganku pegun. Lidahku kelu. Tiada sapaan jauh sekali salam.

“Awak?” Dia juga beriak terperanjat. “Fika?” tanya dia tidak percaya.

Aku angguk. “Mukhriz?” soalku pula pada dia dan dia angguk juga.

“Kebetulan yang indah,” ucapnya senada. Langsung tiada beriak gembira. Bagaikan tidak melihat sedikit keindahan pun. Yang lelah, hanyalah aku. Debar hadir lagi menghendak dada. Seakan mahu runtuh jantungku dipalu rasa cinta buat dia.

Benar katanya. Kebetulan yang sangat indah bila aku dipertemukan dengan orang yang aku cinta. Rasanya Allah itu sangat mengasihiku hinggakan dia tunaikan doa aku yang satu ini. Rasanya sudah tidak perlu aku tanyakan mengapa dia tergesa-gesa mahu punyai seorang isteri.

“Come. Hop in. Nanti lambat balik pulak,” ajaknya tanpa riak.
Dia terus masuk semula ke perut kereta dan aku terkial-kial juga hendak menarik pintu kereta dalam pada membendung rasa terkejut dengan layanannya padaku. Hati ini terasa juga dengan sikap dinginnya. Sebenarnya aku tidak mahu berfikir yang bukan-bukan. Mungkin juga Mukhriz masih dalam menyesuaikan dirinya denganku dan aku begitu juga.

“Awak memang tak pernah tahu ke siapa tunang awak selama ni?” tanya dia sejurus selepas kereta meluncur laju.

“Tak,” jawabku sepatah. Tidak selesa hendak bertutur dengan dia.

“Mesti awak tak tahu yang awak kena ditunangkan dengan duda anak dua, kan?” Aku menggeleng pula kali ini sebagai jawapan kepada soalannya.

Sungguh aku tidak tahu. Hati ini bukanlah tidak sudi menerima tapi rasa ralat pula. Patutlah mak beria menuntut belas kasihan dariku.

“Andai tidak mahu pun, berbelas kasihanlah pada Mukhriz.” Itulah pesanan terakhir mak yang membuatkan aku memaksa diriku rela menjadi milik insan yang tidak aku kenali.
Tapi hari ini, setelah bersua dengan dia. Ternyata dia lelaki yang aku cinta melalui pandangan pertama. Namun, entah mengapa, rasa berat hati pula hendak menerima dia. Terasa bagaikan dia sendiri tidak sudi menerima aku.

“Memang betullah awak tak tahu. Agaknya awak ni kena tipu, tak? Ke orang tua awak janjikan awak lelaki bujang? Saya pun bujang juga, bujang anak dua,” ucapnya berseloroh.

Tapi sayang, bila gurauan itu aku terima sebagai satu sinis buatku. Menjadi belati yang mula menggores hati ini sedikit demi sedikit. Biarpun mungkin belum dalam lukanya, tapi pedih tu kian terasa.

“Awak dah makan ke?” tanya dia lagi selepas beberapa ketika kami diam saja. Aku lebih melayan perasaan yang mula sayu ini.

“Belum lagi,” jawabku lemah.

“Nak makan? Kalau nak kita sembang dekat mana-mana restoran je. Kalau kata tak nak kita sembang je dalam kereta sambil-sambil pusing ni. Lepas tu saya terus hantar awak balik. Saya banyak kerja lain lagi ni,” tekannya menggambarkan yang dia sendiri tidak sudi duduk berbual mesra denganku sebelum kami diangkat menjadi suami isteri minggu depan.

“Tak apalah. Kita sembang kejap jelah. Lagipun, saya tak lapar,” ujarku dalam pada menahan rasa pedih yang mula menggigit perasaan.

“Saya ni jenis yang senang. Nak tahu saya tanya, kalau tak saya diam je. Jadi, saya nak tanya awak, sekarang ni kena paksa ke atau awak rela nak jadi isteri saya ni?” tanya dia tenang.

Aku diam juga. Tidak tahu harus bagaimana aku menjawab soalan itu. Hendak menjawab aku terpaksa sebelum melihat wajahnya, rasanya tidak kena dan hendak menjawab kerana aku rela sesudah bersua dengan dia juga, rasanya lagi tidak elok.

“Saya terima jodoh yang telah Allah aturkan buat saya dengan hati yang terbuka,” jawabku akhirnya memberikan jawapan mati. Aku lihat Mukhriz senyum sinis.“Jodoh yang Tuhan beri, kemudian Dia ambil kembali dan Dia ganti semula dengan yang lain. Alhamdulillah,” ujarnya bersama keluhan. Bagaikan tidak bersyukur dengan takdir yang telah ditetapkan.

Dia bersyukur tapi rasanya syukur itu tidak ikhlas terbit dari hati. Bagaikan terpaksa pula menerima kehadiranku dalam hidup dia.

“So, awak nak balik ke Kuantan nanti hari apa? Dengan apa?”

“Err, hujung minggu ni InsyaAllah. Saya balik naik bas je,” jawabku tenang. Sesungguhnya aku tidak punyai kenderaan. Malah memandu juga langsung tidak reti. Lebih selesa menggunakan pengangkutan awam sebenarnya.

“Saya pun balik hujung minggu ni. Nak saya tumpang, kan?” Dia mengerling sekilas ke arahku.

“Err, saya dah beli tiket bas pun,” jawabku serba salah.

“Biarkan jelah tiket bas awak tu. Biar saya tumpangkan. Kalau awak rasa keberatan nak buang, biar saya bayar balik harga tiket yang awak dah bayar tu,” ucapnya tenang tanpa mempedulikan perasaan aku kala itu.

Tubir mataku terasa suam. Bukan kerana cinta yang mungkin langsung tidak berbalas. Tap,i kerana kata-kata Mukhriz yang bagaikan belati. Dia cuba meletakkan harga dalam diri ini. Cuba membuat urusniaga untuk membeli seorang isteri.

Sudahnya aku diam saja. Aku bimbang andai aku berkata lagi, pastilah wajah ini dijeruk air mata. Dalam hati ini sudah dapat ku agak apakah kehidupan yang bakal aku lalui nanti selepas bergelar isterinya.

“Fika.” AKu tersentak bila Mukhriz menyeru namaku. Bila aku angkat wajah melihat sekeliling, ternyata kami kini sudah berada tepat di depan pagar rumah sewaku.

“Oh, dah sampai,ya?” Aku cuba membuka tali pinggang keledar bila Mukhriz menahan tingkahku. Wajah tampan itu aku pandang sepenuh hati bila dia juga mula merenungku tidak berkedip. Degup hati ini sudah makin menghentak.

“Sekali lagi saya nak tanya awak. Betul awak rela kahwin dengan saya? Tanpa paksaan?” Wajah itu penuh mengharap.

Berat hendak aku jatuhkan kepala mengangguk menyatakan persetujuan. Namun, bila saja wajah dua anak comel itu terbias di mataku, aku pantas mengangguk. Aku ingin mengasihi mereka seperti mana arwah ibunya mengasihi mereka.

“Betul ni?” tanya dia lagi. Jelas tidak percaya dengan anggukanku.

“Ya. InsyaAllah saya terima abang dan anak-anak kerana Allah,” jawabku lalu aku lepaskan tali pinggang keledar dan terus menolak pintu kereta lalu aku melangah tidak berpaling lagi. Setitis air mataku gugur lagi.
*******
MUKRIZ tiba di depan rumahku sewaktu aku sudah siap sedia menantinya selepas menerima SMS mengatakan yang dia sudah hampir tiba. Bila aku memasuki perut kereta, aku lihat dua orang bayi comel itu lena di dalam baby seat. Seorang di bahagian depan dan seorang lagi ada di belakang.

“Assalamulaikum, sayang,” ucapku perlahan sambil menyentuh pipi salah seorangnya. Bayi kecil itu sedikit merengek. Mungkin terasa lenanya terganggu. Aku ketawa kecil tanpa mempedulikan Mukhriz yang sedang memerhatikanku melalui cermin pandang belakang.

“Boleh tak awak jangan kacau Reana tu. Saya nak memandu ni, nanti dia jaga susah pula nak berhenti tengah-tengah highway ni. Kalau kata awak ada pengalaman nak jaga bayi tak apalah. Ni jangan nak susahkan saya,” ucapnya perlahan tapi penuh dengan amaran.

Aku terdiam. Tawaku mati. Takut pula hendak menghadapi lelaki yang aku kenali sebagai Reza Mukhriz ini. Lelaki yang akan aku kongsikan seluruh hidupku dengannya. Lelaki yang pernah sedang menghadapi kehilangan isterinya. Hari ini juga jelas, lelaki ini sebenarnya tidak sudi menerimaku andai bukan kerana anak-anak.

Tidak menyangka begini sekali Mukhriz menilai diriku. Benar aku tidak pernah menjadi seorang ibu, namun aku juga pandai menguruskan anak-anak. Aku wanita yang telah Allah titipkan naluri keibuaan itu secara semula jadi. Langsung tidak dibuat-buat.

Sudahnya, aku mendiamkan diri saja. Sesekali tersenyum sendiri melayan kaletah dua beradik ini. Dan dia, diam saja. Langsung tidak mempedulikanku.
******
TIDAK seperti biasa, aku tiba di Kuantan lebih awal. Mak tersenyum senang melihat ke arah aku yang baru saja turun daripada kereta milik Mukhriz. Dia lantas keluar daripada pagar dan terus mendapatkan kami. Aku salami dia penuh tertib. Begitu juga dengan Mukhriz.

Mak kemudiaannya menjenguk ke dalam kereta. Melihat ke arah dua orang bayi yang terlena.

“Kasihan mak tengok mereka berdua tu, Fika,” bisik mak ke telingaku. Aku hanya diam saja. Dalam hati ini, bukan lagi kasihan pada mereka, malah sudah jatuh kasih sebenarnya.

”Mukhriz nak balik Kijal teruslah ni, ya?” tanya mak pada Mukhriz. Dia angguk.

“Emm, balik terus la. Tolong mak apa yang patut. Lagipun majlis tinggal hujung minggu ni je, kan?” Dia senyum tapi aku tidak dapat merasakan keikhlasan dalam senyum itu.

”Apa kata Mukhriz tinggal jelah anak-anak kat sini. Biar Fika jaga. Dia pun akan jaga budak berdua ni juga nanti. Anak-anak lain juga, kan?” seloroh mak.
Aku lihat wajah Mukhriz mendung. Dia memandangku dan aku membalas renungan itu penuh dengan rasa cinta yang menggebu.

”Err, tak apalah, mak cik. Saya dah biasa jaga anak saya sendiri,” jawab dia akhirnya.
Aku ketap bibir. Sekali lagi dia telah menyatakan secara tidak langsung yang dia sebenarnya tidak memerlukan aku pun dalam hidupnya.

“Eh, masa Mukhriz tak ada Fika dulu, bolehlah cakap macam tu? Ni dah ada, biarlah Fika jaga. Dia boleh jaga anak kecil ni haa. Jangan risau. Lagipun, hujung minggu ni Mukhriz dah datang sini, kan?” Mak sedaya upaya memujuk. Aku juga tidak tahu mengapa mak beria-ia benar mahu Mukhirz meninggalkan kembarnya kepadaku.

Jika benar Mukhriz rela meninggalkan mereka padaku, aku gembira tapi bila keadaan menjadi paksaan begini, aku juga terasa pedih melihat tikaman mata Mukhriz yang jauh tidak bersetuju.

”Err, tak apalah, mak. Biar jelah abang Mukhriz buat balik anak-anak. Takut nanti Fika sibuk nak tolong mak pulak,” ujarku cuba meredakan ketegangan pada wajah Mukhriz yang nampak benar tidak mahu menerima cadangan mak.

”Err, terima kasih abang, tumpangkan Fika. Hari dah nak lewat petang ni. Err, Fika rasa baik abang gerak sekarang. Takut nanti tak sempat sampai sebelum Maghrib, risau juga dekat anak-anak.”
Dia memandang aku lama. Pandangan yang aku sendiri tidak tahu apakah makna di sebalikya.

”Emm, betul juga kata Fika. Dah dekat nak Maghrib ni. Saya tinggalkan Reana dengan Merlis dekat sini jelah. Lagipun, budak berdua ni bukan jenis meragam. Mungkin sebab dah biasa tak ada ibu, kan?” Mukhriz senyum pada mak kemudian dia jeling padaku.

Entah kali ke berapa sudah, Mukhriz menyatakan begitu. Aku hanya mampu tersenyum saja. Hati ini rasa terluka juga tapi luka itu pantas disembuhkan oleh rasa cintaku pada dia dan rasa kasih ini pada anak-anaknya.

Mak terus mendekat ke kereta. Aku juga sama tapi Mukhriz pantas menyambar pergelangan tanganku. Aku kalih pada dia yang sudah mendekatkan wajahnya ke wajahku. Rapat hinggakan dapat aku rasa hangatkan hembusan nafas itu menyapa wajah ini.

”Aku amanahkan anak ini pada kau. Jaga mereka berdua sebaiknya. Kalau kata sedikit pun tercalar, aku akan terima balasannya.’ Bulat mataku menerima ugutan Mukhriz.

Di sebalik kedinginan wajah itu, di sebalik ketampanannya dia sebenarnya begini orangnya. Aku terkedu lagi. Lemah segala sendi. Sudah tidak mampu rasanya hendak melangkah menghampiri Rania Merlis di bahagian depan bila mak sudah pun membawa Reana Marisa ke dalam pelukannya.

”Fika, buat apa lagi tu? Cepatlah ambil anak tu. Mukhriz nak gerak balik dah tu,” tegur mak sedikit keras.

Aku masih pegun. Bukan tidak mahu melangkah tetapi tidak mampu. Kaki ini terasa kebas. Airmataku pula sudah mula bergenang.

”Fika!” tegur mak keras.

”Err, tak apa, mak cik. Mukhriz ambilkan,” jawabnya pantas dan dia terus membuka pintu kereta.
Tubuh kecil Reana Marisa dia suakan padaku. Aku sambut tubuh itu dengan tangan yang terketar-ketar.

”Take a very good care of my daughters,” pesannya tegas lalu dia tunduk mencium pipi anak ini yang berada dekat di dadaku. Selepas itu dia terus berlalu laju.

Airmataku gugur lagi hari ini membayangkan nasib yang bakal aku lalui bersama dia nanti. Ya Allah,
andai ini ketentuan-Mu, pasrahkanlah hati. Doaku tidak putus-putus.

Aku melangkah ke dalam rumah bila ternampak kelibat Kak Rafiza merenung tajam ke arahku. Bila aku senyum, dia tetap masam mencuka.

“Mukhriz tu cakap apa dekat kau tadi?” tanya dia keras.

“Err, dia suruh jaga anak dia baik-baik. Tu je.” Aku cuba bertenang kerana aku tahu, Kak Fiza ternampak aku mengalirkan airmata sebentar tadi.

“Dia suruh jaga anak dia baik-baik, tapi kau menangis, macam tu?” sinisnya. Aku telan liur.
Tangan kak Fiza aku raih. ”Jangan salah faham, kak.”

Kak Fiza menggariskan senyuman sinis. ”Dari awal lagi aku dah agak dah tengok cara dia tu. Tapi, kalau kau tak bagi akak salah faham, okey. Akak buat tak nampak. Jangan satu hari nanti, perkara lebih buruk berlaku, sudahlah Fika,” tekannya lantas dia berlalu selepas dia melabuhkan bibirnya di dahi anak kecil ini seketika.
*****
ESOKNYA, mak datang padaku sewaktu aku sedang memotong kuku di jari kecil milik Reana Marisa dan Rania Merlis.

”Hai, seronok layan anak?” sapa mak. Aku senyum saja. Mataku terus saja memerhatikan jari kecil itu. Aku perlu berhati-hati agar tidak terluka. Bimbang juga.

”Baguslah kalau kata kamu berdua boleh terima satu sama lain. Lebih-lebih lagi Fika. Kami mula risau juga takut Fika tak nak kahwin dengan duda anak dua ni. Anak pun kecil je lagi. Baru 6 bulan. Tapi, memang kasihan betul. Dahlah dia tak harapkan sangat orang lain jaga dia. Ini bila Fika dah jadi isteri dia, ringan sikit beban dia. Benar pahala kita tolong orang ni, nak,” ucapnya mak.
Aku lihat dia. ”Apa bezanya kalau kata Fika untuk jaga anak dia. Fika tetap orang lain. Fika tetap bukan mak kandung budak-budak ni.” Aku mula terasa sesak di dalam dada dengan kata-kata mak. Aku teringat akan setiap kata-kata Reza Mukhriz yang memang jelas lagi bersuluh tidak sudi menerima aku sebenarnya.

”Besar bezanya, Fika. Bila kamu diangkat jadi isteri dia, kamu juga akan jadi ibu pada anak-anak ni,” jawab mak tenang.

Aku tidak menjawab. Sedaya upaya aku cuba menahan airmataku dari menitis. Sehabis fokus aku tumpukan pandanganku memotong kuku si adik terlebih dahulu dan tanpa aku sedar tiba-tiba saja, si akak menangis kuat.

Aku terperanjat. Mak juga. Si adik ketawa saja. Aku angkat Reana Marisa dan aku pelukknya erat.

“Ya Allah, kenapa sayang? Kenapa ni?” tanyaku lembut. Aku ucap belakangnya lembut dan bila tangisan itu reda, aku tatap wajah itu, dah bulat mataku melihat kesan calar sepanjang pipinya kesan daripada kuku Rania Merlis.

“Ya Allah. Dia gelak boleh cakar muka kakak dia, budak ni!” Mak ketawa tapi aku hanya terkedu lagi. Aku berharap agar kesan ini hilang secepat mungkin sebelum lusa. Aku tidak dapat bayangkan hukuman apakah yang bakal Mukhriz berikan andai melihat pipi gebu puterinya ini tercalar kerana kelalainanku.
******
MAJLIS pernikahanku berlangsung meriah kerana disekalikan dengan kenduri Kak Rafiza. Aku lihat bibir itu tidak sudah mengutum senyum. Bahagia bila diri menjadi milik sah jejaka pujaan. Tapi tidak pada aku. Aku tidak mampu hendak tersenyum biarpun sekali. Aku takut melihatkan jelingan Mukhriz padaku sejak daripada tadi, setelah ternyata kesan calar halus itu tidak hilang lagi dari pipi Reana Marisa.

Detak hati ini semakin hebat melanda bila malam menjelma. Usikan demi usikan langsung tidak berbekas di hatiku. Aku sedang menepuk punggung si adik setelah berjaya menidurkan di kakak bila aku tersedar Mukhriz masuk ke bilik. Nafasku mula terasa sesak.

Dia duduk di belakangku. Nafasnya tenang saja namun hati aku ini, sudah tidak mahu duduk diam. Kuat bekerja mengerah debar kerana perasaan takut.

”Kenapa dengan pipi Reana?” tanya dia tenang. Aku telan liur.

”Err, tercalar kena kuku adik,” jawabku perlahan. Hampir saja tidak didengari.

”Masa tu kau buat apa?”

”Err, Fika memang ada tapi...”

”Tapi, mata ke lain? Memang kau ni tak boleh harap ke? Jadi, untuk apa aku berhabis duit beli kau untuk jaga anak aku?” tanya dia keras.

Rasanya tercabut jantungku dari tangkainya. Tersentap hati ini dengan kata-katanya. Bergetar bibirku menahan tangis.

”Apa maksud abang beli Fika?” tanyaku tersangkut-sangkut.

”Aku tak ingin pun nak kahwin dengan kau. Kau tak akan pernah mampu menggantikan tempat arwah Reana Merlis dalam hidup kami. Sebab mak aku mendesak, tak nak orang gaji yang tak ada hubungan sah. Dia takut. Jadi, nak tak nak, aku beli kau jadi isteri aku yang sah,” jawabnya lancar saja.

Sekali lagi aku terhenyak sendiri. Menerima layanan sebegini di malam pertama, aku benar-benar merasakan, harga diriku hanya berada di telapak kaki Reza Mukhriz saja. Bila dibandingkan dengan arwah Reana Merlis, aku merasakan aku hanyalah akan menjadi patung hiasan di dalam rumahnya nanti.

”Kali ini aku maafkan kau biarkan pipi anak aku tercalar. Lain kali, aku tak akan maafkan lagi dah,” tekannya dan dia terus menarik bantal dan merebahkan tubuhnya di atas permaidani indah itu. Namun, keindahan ini tidak langsung mampu menghalang aku mengalirkan airmata.
*****
DINDING putih itu aku pandang lama. Terasa bosan benar bila kedua anak kembar itu kembali terlena. Rumah juga telah siap aku kemaskan. Seperti yang Mukhriz mahukan, langsung tidak meninggalkan sedikit habuk pun di dalam rumah teres dua tingkat miliknya ini. Rumah yang menjadi penjara buatku namun terhibur juga dengan wajah comel ini. Rumah yang memagari aku dari terus bekerja atas arahan Mukhriz.

”Aku nak kau berhenti kerja. Aku nikah dengan kau ni supaya kau boleh jaga anak aku.” Masih jelas di telingaku suara Mukhriz satu malam itu sewaktu aku menyediakan makan malam biarpun dia tidak pernah menjamah walaupun sedikit.

”Kenapa? Fika sayang kerja Fika ni.” Aku sangat sayangkan kerjaku sebagai pegawai farmasi di sebuah klinik swasta itu.

”Kan aku dah cakap tadi, aku nikahi kau untuk jaga anak-anak aku tu. Bukan nak suruh kau jadi puan besar dalam rumah ni. Lagipun Reana Merlis dulu tak bekerja pun. Dia memang dok rumah,” tekannya dengan suara yang meninggi. Terus saja terlepas cawan Correl itu dari pegangannya. Hancur berkecai.
Mukhriz tajam melihatku. ”Eh, kau ni cuai sangat kenapa? Baru seminggu kau masuk rumah aku ni? Kau tahu tak, sepanjang aku hidup dengan Reana Merlis dulu, dia sekali pun tak pernah cuai macam kau ni,” herdiknya meninggi lantas dia berlalu.

Aku terduduk ke lantai. Kaca yang selerakan itu aku kutip satu persatu. Bagaikan mengutip serpihan hatiku yang tidak sudah-sudah diremuk redamkan oleh Mukhriz. Aku pandang kelibat dia yang sedang keluar daripada rumah.

”Fika hanya ada satu jawapan untuk soalan abang tu. Sebab Fika bukan dia, bang,” ucapku dengan airmata yang berlinangan.

Aku tersentak dek tangisan Reana Marisa mungkin. Terbang segala ingatkanku pada peristiwa yang telah hampir dua minggu berlalu. Peristiwa yang membawa aku meletakkan jawatan. Pantas saja aku berlari ke atas menuju ke bilik anak-anak untuk melihat. Aku terkejut bila melihatkan tangan kanannya terselit di celah pagar baby cod. Aku pantas mendapatkannya dan bila lengan itu lepas dari pagar kayu itu, aku lihat lengan kecil itu berbekas merah.

”Ya Allah, kalau papa tengok ni, macam mana mama nak jawab, nak?” tanyaku pada dia biarpun aku tahu dia tak mungkin menjawab. Tangisnya reda dan bila kau tepuk punggungnya lembut, dia kembali lena.
Malamnya, Mukhriz tiba di rumah agak lewat. Seperti biasa, aku sambut dia di muka pintu. Tangan ini tetap aku hulurkan sebagai tanda hormat biarpun tidak pernah bersambut. Seperti biasa, dia terus naik ke bilik anak-anak. Hati aku dipalu debar lagi. Petang tadi, kesan merah itu kelihatan sedikit lebam. Puas disapu minyak tetapi tidak juga mahu hilang hingga akhirnya, aku hanya mampu menyerahkan untung nasibku di tangan Allah menanti hukuman daripada Mukhriz.

”Rafika!!!” laungnya kuat daripada atas. Aku yang baru saja hendak menghidangkan makan malam tersentak. Laju saja kakiku berlari ke atas.

”Kau buat apa sampai anak aku jadi macam ni?” tanya dia sambil memegang tangan kecil anak itu.

”Err, Fika kat bawah tadi. Anak tidur... Fi... Fika tak .... tak tahu macam mana boleh tersepit dekat pagar,” jawabku tergagap-gagap.

”Maknanya,kau memang tak tengok la anak-anak aku ni?” tanya dia dengan suara yang perlahan.

”Fika...”

”Dahlah. Pergi masuk bilik sekarang,” arahnya. Aku masih pegun. Rasa bersalah pula.

“Pergi,” jerkahnya membuatkan aku terus berlari masuk ke bilik.

Airmataku menitis laju. Aku yakin, kali ini aku sudah tidak lari daripada menerima hukuman daripada dia. Seperti mana yang telah dia tegaskan sebelum ini. Aku yang duduk di birai katil bingkas bangun bila tubuh sasa Mukhriz sudah masuk ke bilik. Pintu itu berdentum ditendangnya.

”Fika minta maaf, bang. Fika tak sengaja,” rayuku dalam esak tangis.

”Lain kali Fika tak buat lagi,” sambungku berharap agar dia mengerti.

Mukhriz tarik nafas dalam. Kakinya teratur kemas ke arahku. Dia diam saja. Bila dia semakin menghampiri, aku sudah dapat rasakan kelainan dalam renungan tajamnya.

Tali leher yang sudah sedia longgar itu dia rungkai kasar. Lalu dia campakkan tepat ke wajahku. Langkah makin menghampiri. Kemudian butang baju kemejanya itu dia buka satu persatu-satu. Aku menggeleng bila jelas di mataku kini dada bidangnya. Pertama kali melihat susuh tubuh itu, aku menjadi takut.

”Aku rasa inilah pengajaran pada perempuan macam kau ni. Tak pernah nak dengar kata aku!” ujarnya keras bila dia sudah berjaya menolak aku jatuh ke katil.

Airmataku terus menitis. ”Jangan, bang. Jangan sebab Fika silap sikit je abang buat Fika macam ni. Fika tak solat Isyak lagi ni, bang.” Aku memberikan alasan.

Mukhriz bagaikan sudah pekak. Rayuanku langsung tidak dihiraukan. Aku cuba bangkit setelah sedaya upaya aku menolak tubuhnya dari terus menghimpitku. Baru saja hendak turun dari katil, Mukhriz terlebih dahulu berjaya meraih pinggangku dan sekali lagi dia menghempas belakangku ke tilam.
Aku terperangkap bila kedua belah tanganku sudah berada kemas di dalam genggamannya.

”Tolonglah, bang. Fika tak nak macam ni,” tolakku berani. Aku sesungguhnya tidak sudi didekati dengan cara sebegini. Andai dia meminta, aku akan ikhlas melayani.

”Tolonglah, bang. Kasihanlah dekat Fika. Jangan sebab perkara tu, abang buat Fika macam ni?” soalku lagi dengan suara yang lebih meninggi.

Mukhriz langsung tidak mempedulikan rayuanku lagi. Dia makin mendekatkan wajahnya kasar dan bila bibir kami bertaut, aku yakin aku tiada lagi peluang hendak melepaskan diri hingga akhirnya aku menyerahkan segalanya dengan tiket, dia adalah suami yang hanya menganggap aku orang gaji.
******
AKU buka mata selepas merasakan tiada lagi keberatan tubuh Mukhriz yang perlu aku tampung. Aku lihat dia sedang berjalan ke muka pintu.

”Kenapa buat Fika macam ni, bang? Kalau kata anak minta dengan cara baik, Fika rela hati.” Suaraku masih jelas bersendu.

”Sebab kau bukan dia, Rafika,” tekannya lantas berlalu meninggalkan aku yang semakin hebat menangisi nasib malangku. Pertama kali didatangi suamiku dalam keadaan begitu, membuatkan airmata ini mengalir tidak henti-henti.

Lewat malam aku aku tidak dapat melelapkan mata. Setelah menjenguk bilik anak-anak dan menukar lampir dan memberi susu, aku kembali ke bilik. Rasanya Mukhriz sudah berkurung di dalam biliknya.
Buku yang hasil karya arwah isteri Mukhriz itu aku capai. Kali ini airmataku menitis lagi. Bukan menghayati garapan hebat itu, tapi menangisi nasib diri yang tidak ubah seperti sebuah cerita dongeng hingga akhirnya aku terlena bersama airmata.

Esok paginya, aku bangkit agak lewat daripada biasa. Bangkit dengan tubuh yang berasa sakit amat. Usai Subuh, aku segera menuju ke bilik anak-anak dan ternyata mereka sudah bangkit dari lena. Wajah keduanya ceria saja. Aku dekati dan aku cium mereka bertalu-talu.

”Kenapa papa buat mama macam ni, nak?” tanyaku pada mereka. Airmataku menitis lagi.

”Kenapa papa tak pernah nampak cinta mama pada dia dan tak pernah nampak kasih mama pada kamu berdua?” Aku usap pipi mereka pula.

Aku sudah hampir teresak-esak bila mengenangkan kejadian malam tadi. Terasa ngeri untuk berada di dalam rumah ini lagi andai tidak difikirkan wajah-wajah yang memerlukan kasih sayang ini. Aku kesat airmata di pipi dan terus saja aku angkat Reana Marisa dan Rania Merlis, lalu aku letakkan di atas tilam di lantai. Lampin ini perlu ditukar. Sekejap lagi perlu dimandikan pula.

Entah mengapa, aku berada diri ini diperhatikan dan bila aku kalih, ternyata Mukhriz sedang menyandarkan tubuhuku di pintu. Riaknya langsung tidak menggambarkan dia rasa bersalah terhadapku. Memang dia tidak pernah bersalah kerana aku adalah wanita yang sah untuk disentuhi.

”Abang tak kerja ke hari ni? Dah dekat pukul 7 tak siap lagi ni?” tanyaku sambil menukar lampin si kakak terlebih dahulu.

Mukhriz diam saja. Langsung tidak menjawab. Aku hanya buat tidak tahu. Rasanya sakit hati ini sudah tidak tertanggung lagi. Aku bimbang, andai aku berpaling dan menatap wajah itu, aku akan menangis lagi.

”Fika, pasal semalam tu aku...”

“Tak...” Aku mencantas. “Fika hak abang. Sebab abang dah beli Fika dulu. Terserahlah abang nak buat Fika macam mana pun. Fika terima.”

Aku angkat tubuh dan terus berlalu ke bilik air. Pampers yang kotor itu aku lempar ke dalam tong sampah. Selepas membasuh tangan, aku terus turun ke bawah dengan membawa flusk untuk diisi dengan air panas. Bila aku kembali dengan dua botol susu yang telah siap dibancuh, aku lihat Mukhriz sudah berada dekat dengan anak-anak.

Aku dekati dia dengan rasa takut dan malu yang tebal menyelimuti diri. Aku angkat Rania Merlis bila Reana Marisa berada di pangkuan papanya. Tubuh montel itu aku peluk dan aku suakan botol susu itu ke mulutnya. Terus disambar dan menyedutnya rakus. Aku senyum lagi. Terubat juga rasa hati dan aku juga sedar, mata Mukhriz sejak daripada tadi merenungku.

”Kau letak jelah anak aku tu. Biar aku je bagi susu. Aku tak suka tengok kau bagi susu. Aku nampak...” Suaranya terhenti bila aku angkat wajah menentang pandangan matanya.

“Abang nampak arwah Reana Merlis dalam diri Rafika Marisa?” tanyaku. Kelopak mata terasa suam lagi. Mukhriz diam. Bila dia tidak juga menjawab, aku terus saja meletakkan anak itu di atas tilam dan terus aku bangkit bersama titisan airmata yang kembali lebat.

Sesungguhnya, aku mahu biarpun hanya sekali Mukriz memandang aku hanya kerana aku, bukan kerana bayangan arwah isterinya. Buku itu aku capai lagi dan aku dakap seeratnya. Tabahkanlah hatiku untuk menerima dugaan-Mu ini, Ya Allah, bisik hatiku penuh rendah diri.
******
DUA minggu berlalu selepas peristiwa di bilik tidurku dulu dan Mukhriz aku lihat semakin hari semakin terus sikapnya. Pergi seawal yang mungkin dan pulangnya juga setelah aku dan anak-anak terlena.
Ketara benar yang dia tidak mahu melihat wajahku lagi.

Setelah anak-anak tidur lewat pagi itu, aku kembali ke ruang tamu. Bingkai-bingkai gambar yang jelas tertera wajah ayu milik arwah isterinya, aku kutip satu persatu dan aku letak di dalam kotak yang telah aku khaskan. Rasanya tidak elok lagi hendak mempamerkan apa yang telah tiada. Dia harus aku bawa keluar daripada dunia dia di mana hanya ada dia dan arwah Reana Merlis.

Aku perlu berjuang hingga ke akhirnya untuk menyelamatkan rumah tanggaku yang kian pincang ini. Aku cinta dia dan selamanya cinta. Aku kasihkan anak-anak dan pastilah kasih itu untuk selamanya.
Setelah siap, aku gantungkan sekeping gambar pernikahan gambar bersama dengan anak-anak di dinding.
Nampak kemas dan tidak terlalu sarat. Hanya ada sebuah bingkai gambar kami dan sebuah bingkai lukisan saja. Aku senyum sendiri biarpun aku tahu, Mukhriz pastilah mengamuk nanti.

Malam itu, usai Isyak, aku dengar derumah enjin kereta tiba di porch. Tanpa sempat membuka telekung, aku terus berlari menuruni anak tangga selepas terdengar ketukan bertalu-talu pada pintu.

Wajah itu aku lihat kepenatan. Dia merungkai tali lehernya dan seperti biasa juga, dicampakkan tepat ke wajahku. Aku tarik telekung dan terus mengambil beg bimbitnya hendak di bawa ke atas bila tiba-tiba saja, namaku diseru kasar.

“Kau buat apa ni, Fika?” tanya Mukhriz kuat.

”Fika buat apa?” tanyaku lemah.

”Siapa suruh kau pandai-pandai ganti semua gambar dalam rumah ni?” tanya dia lantang. Dia sudah bercekak pinggang. Tubuhku mula menggeletar.

”Fika cuma gantikan gambar kita dengan anak-anak je. Tak elok letak gambar orang yang dah tak ada,” ujarku cuba berbahasa. Mata Mukhriz bulat. Dia berjalan menghampiriku yang berada di anak tangga pertama.

”Ada aku suruh? Kau jangan cakap dia dah tak ada. Dia tetap kekal dalam hati aku. Kau tu yang cuba nak ambil tempat dia dalam hidup kami, tau tak?” tengkingnya lagi. Kali ini dia sudah menyambar rambutku. Aku pegang tangannya sekuat hati.

”Jangan, bang. Sakit ni,” rayuku bersungguh-sungguh.

”Kau cakap kenapa kau memandai nak tukar gambar dia dan gantikan dengan gambar kau, hah? Kau ingat dengan gantikan gambar kau dalam rumah ni, kau boleh gantikan dia dalam hidup aku?”

Mukhriz menolak kepalaku. Mujur sahaja tidak terhantuk pada dinding. Aku pegang kepala yang terasa pedih. Airmataku mengalir laju.

“Fika minta maaf, bang. Fika sayangkan abang. Fika sayangkan rumahtangga dan anak-anak kita...”

“Bila masa itu anak kau? Bila masa?” tengking dia pantas. Terangkat bahuku kerana rasa terkejut.

”Bukan anak kita.” Cepat-cepat aku memperbetulkan ayatku. Takut melihat mata Mukhriz yang merah menyala.

”Memang bukan anak kita. Itu anak abang,” ucapku lagi.

”Maafkan Fika tukarkan gambar tu. Tapi, Fika tak nak abang hidup dalam bayangan arwah lagi. Fika nak abang lihat Fika sebagai isteri abang sekarang. Fika tak mampu nak jadi dia dan tak akan jadi dia sampai bila-bila.”

”Habis tu kau pandai-pandai nak tukar gambar tu semua kenapa?” herdiknya lagi. Langsung tidak terkesankan olehnya akan tangisan dan sendu serta pengakuan cintaku padanya tadi?

Aku beranikan diri merenung mata Mukhriz. Airmata ini terus mengalir laju. Aku tidak mahu menyekanya. Biarlah ia mengalir semahunya.

“Maaf, bang. Fika tak bermaksud langsung nak menggantikan arwah dalam rumah ni. Fika tahu besar beza Fika dengan dia. Tapi, Fika cuma ada satu saya jawapan untuk soalan abang tu. Sebab Fika bukan dia. Dalam diri ini tiada dia,” jawabku lantas aku berlari mendaki anak tangga menuju ke bilik.
******
AKU terbaring lemah. Rasanya panas badanku semakin meningkat. Namun, tatkala mendengarkan tangisan anak-anak yang mungkin dahaga, aku gagahkan jua diri ini untuk bangkit dari pembaringan. Dengan langkah yang perlahan, aku menuju ke bilik anak-anak dan kala itu juga bertembung dengan wajah Mukhriz yang baru keluar daripada biliknya.

”Kau tak sihat ke?” tanya dia. Aku geleng kepala dan terus saja mencapai tombol pintu. Baru saja hendak menolak pintu, Mukhriz terus menarik tubuhku rapat pada dia.

”Aku tanya ni kau tak sihat ke?” tekannya lebih keras. Aku geleng lagi.

”Sejak bila jadi bisu?”

Kali ini, kolam air mataku melimpah lagi. Perlahan-lahan airmata ini gugur tanpa dapat aku tahan.

”Fika sihat je. Fika nak masuk tengok anak. Tengah nangis tu,” ucapnya dengan suara yang tersekat-sekat dalam pada menahan sendu. Aku takut andai Mukhriz mengherdikku lagi.

”Kau jawab dulu aku tanya ni,” ucapnya penuh ketegasan.

”Kalau kata kau mengandung baik kau cakap, senang pulak. Tengok tubuh kau ni lembik je. Kau memang mengandung, ya? Tak nak cakap dekat aku, kan?” tuduh Mukhriz.

Aku menggeleng lagi. Sesungguhnya aku sendiri tidak tahu adakah perut ini berisi atau tidak. Yang pasti memang tubuhku lemah. Aku tolak cengkamannya dibahuku tanpa daya.

“Fika tak mengandung. Kalau kata Fika mengandung pun, Fika tak akan susahkan abang,” ucapku lalu aku membawa langkah mendekati katil anak yang aku langsung tidak berhak ke atasnya kerana berkali-kali telah Mukhriz tegaskan yang aku bukan ibu kepada anak-anak itu. Airmataku gugur lagi.

“Siapkan anak-anak. Mari aku bawa kau ke hospital,” ucapnya tenang. Aku menggeleng.

”Fika tak apa-apa. Abang jangan risau.” Aku menolak ajakannya lembut. Selepas menepuk-nepuk Rania Merlis, aku terus melangkah melepasi tubuh Mukhriz dan terus saja melepasi pintu.

”Fika!”

Aku terpaku di depan pintu bilik. Perlahan-lahan aku kalih pada Mukhriz yang berada di depan pintu bilik satu lagi. Dia nampak serba salah.

”Maafkan aku pasal malam tu. Sepatutnya aku tak sentuh kau...”

”Tak apa, bang!” cantasku. Aku malu bila dia mengungkit perkara itu. Aku tidak mahu dengar lagi.
Telinga ini semakin bernanah rasanya.

”Fika faham. Abang nampak Reana Merlis dalam diri Fika masa tu, kan?” tanyaku sinis. Dia diam lagi.

”Mungkin abang tak bermaksud nak usik Fika tapi perkara dah berlalu. Fika maafkan,” tuturku lemah. Cuba menyembunyikan sebak yang menggigit hati.

”Aku janji tak akan buat kau macam tu lagi. Tapi, tolonglah. Jaga anak-anak aku dengan baik lain kali,” pesannya lalu dia berpaling.

Aku lihat susuk tubuh itu dari belakang. Perlahan-lahan airmataku merintik tapi aku pantas sekanya bila Mukhriz kembali memandangku.

”Mujurlah kalau kau tak mengandung, Fika. Aku tak rasa dah sedia nak terima anak lagi,” ujarnya tanpa rasa salah dan dia terus hilang di balik pintu biliknya.

Aku paut pintu pantas. Menggeletar tubuhku kala ini bila dia nekad berkata demikian. Makna kata, andai benar aku mengandung, dia tak mungkin mengaku ini adalah anaknya dan andai benar juga aku mengandung, anak di dalam rahim ini akan menjadi yatim dan anak terbuang sebelum masanya.

”Ya Allah, kenapa kau berikan aku dugaan sehebat ini? Aku tidak mampu menggalasnya,” gumamku sendiri dalam esak tangis yang tersedu-sedu.

Jauh sekali aku hendak menyalahkan takdir, tapi betapa sukarnya aku terima segalanya daripada seorang lelaki yang bergelar suami yang aku cintai dengan sepenuh hati. Lelaki yang ingin aku kongsikan segala kebahagiaan dan kedukaanku dengannya. Tapi sayang, dia hanya mampu memberikan aku derita sahaja.

Kaki ini aku gagahkan juga melangkah ke dalam bilik. Buku itu aku pegang lama. Aku buka helaian pertama yang terpapar nama arwah. Sebatang pen aku capai dan aku larikan mata pena itu di dada buku tersebut. Meluahkan segala yang terbuku.

Benar katamu, Reana Merlis. Dalam dirimu tiada aku dan sudah pastinya di dalam diriku juga tiada kamu. Tapi, aku khilaf kerana dalam dirinya hanya ada kamu. Cinta dan kasihnya terhadapmu tidak dapat ditukar ganti biarpun aku yakin yang cintaku pada dia lebih hebat daripada cintamu padanya.
Hingga kini, aku lelah. Jasad hidup ini bagaikan tidak bernyawa lagi. Hari ini, aku harus akui. Dalam dirimu tiada aku dan aku tegaskan berkali-kali lagi, dalam diriku jua tiada kamu. Buku itu aku tutup dah aku letakkan di bawah bantal. Biarlah kekal di situ.
*******
”FIKA nak balik kampung,” beritahuku pada Mukhriz satu hari itu sewaktu dia sedang bermain dengan anak-anaknya.

”Balik kampung?” Dia jungkit kening. Aku angguk saja.

”Anak-anak ni?”

”Kalau abang benarkan, Fika bawa balik sama-sama.”

Mukhriz diam saja. Permintaanku ini langsung tidak diberi jawapan yang pasti. Aku hanya tegak saja berdiri, menanti keizinan daripada dia.

”Nanti aku hantarkan hujung minggu ni,” jawab dia akhirnya. Aku hela nafas lega.

Buat masa ini, aku perlu berjauhan daripada dia. Aku tidak mampu lagi melihat wajah itu selepas aku mendapat tahu keadaan diriku yang sebenar. Mengandungkan anak lelaki yang tidak sudi padaku. Malah tidak sudi juga kepada anak ini.

”Kau nampak pucat, kenapa?” tanya dia tiba-tiba.

”Fika sihat je. Mungkin kurang tidur kot,” jawabku mencipta alasan. Mukhriz bangkit mendekat padaku.

Dia kini tegak berdiri di hadapanku. Telapak tangan itu jatuh di dahiku. Wajahnya berkerut.

”Panas badan ni. Demam ke?”

Aku geleng kepala. Bila aku mahu berlalu, dia pantas meraih pinggangku. Bila aku lihat wajahnya, semakin terentang kerut pada dahinya.

”Fika.....”

Aku pantas menggeleng lagi. ”Tak, Fika tak mengandung.” Cepat saja aku menidakkan. Aku takut andai
Mukhriz memaksa aku menggugurkan kandungan yang sudah berusia dua bulan ini. Setidak-tidaknya, andai Mukhriz sudah tidak menginginkan aku lagi, aku ada tanda kenangannya. Cepat-cepat aku meninggalkan Mukhriz dan terus berlari ke bilik.
*******
AKU melihat lambaian Mukhriz padaku dengan hati yang sebu. Kali ini, aku pulang tanpa Reana Marisa dan Rania Merlis. Tidak tahu mengapa, aku meminta Mukhriz menghantar anak-anak itu ke rumah maknya. Aku tidak mahu, semakin aku luangkan masa dengan mereka, semakin sukar untuk aku lepaskan mereka pergi satu hari nanti.

”Mak tengok Fika ni kurus benar? Mukhriz tak bagi makan ke?” tanya mak tiba-tiba.
Aku senyum dan menggeleng lemah. ”Mana ada. Fika penat sikit. Anak-anak tengah nak membesar. Kena kerah banyak tenaga la sikit,” jawabku berdalih.

Mak merenung aku dari atas ke bawah. ”Mak nampak susuk tubuh Fika ni dah agak berubah. Betul Fika tak apa-apa ni?” tanya mak tidak puas hati. Aku angguk lagi.

”Fika sihat, mak. Jangan risau.” Aku paut tangan mak tapi telapak tangan mak jatuh ke perutku.

”Fika mengandung, kan?’ tanya mak mendesak. Aku geleng lagi.

”Mana ada.” Aku senyum paksa.

”Mukhriz tahu tak?” tanya mak. Aku menggeleng tanpa sedar.

”Ha kan betul mak teka. Kamu memang mengandung dan yang baiknya kamu tak bagi tahu Mukhriz, kan?”

Kali ini aku sudah hampir menangis. Pedih dengan tuduhan mak pula. Sampai hati mak menuduk aku begitu.

”Kenapa tak bagi tahu Mukhriz. Tu anak dia. Dia berhak tahu,” tekan mak.

”Berhak apa, mak kalau dia tak nak anak ni? Berhak apa kalau dia awal-awal lagi pesan supaya Fika jangan mengandung? Berhak apa mak kalau dia hanya nampak arwah isterinya dalam diri Fika ni, mak?” soalku pada mak dalam tangisan yang mula kedengaran halus.

Aku lihat mak terkejut. Dia terduduk di kerusi rotan.

“Fika terima jodoh yang mak cari untuk Fika dengan hati yang terbuka biarpun awal-awal lagi Fika sedar yang dia tak pernah mahukan Fika dalam hidupnya. Dia beli Fika melalui sebuah perkahwinan untuk menjaga anak-anak dia je, mak sedangkan hak sebagai ibu ke atas Reana Marisa dan Rania Merlis tu dia tak pernah beri pada Fika,” ucapku lirih. Airmata sudah berjuraian di pipi.

Ayah yang baru saja pulang, terduduk di sisi mak tanpa berkata apa-apa. Dia mengeluh berat mengenangkan nasibku yang indah khabar daripada rupa.

“Kalau Fika dah tahu macam tu, kenapa Fika tak cakap dekat mak yang Mukhriz tak nak kan kamu?”
Aku geleng kepala. Bagaimana harus aku menidakkan perkahwinan ini sedangkan aku amat menyintainya setulus hatiku. Mengasihi zuriatnya seikhlasnya.

“Fika tak mampu, mak. Fika cintakan Abang Mukhriz awal-awal lagi,” akuiku telus.
Mak mula teresak-esak. Keluhan ayah pula semakin berat. Perlahan-lahan mak bangkit mendekati. Tubuhku dia sapa ke dalam pelukannya.

”Maafkan mak, Rafika Marisa. Mak bersalah sebab dah letak kamu dalam keadaan macam ni,” pinta mak di telingaku.

Aku geleng kepala. Tidak pernah sekalipun aku salahkan mak. Dia hanya mahu yang terbaik untukku. Silapnya hanya satu. Aku menyintai lelaki yang terlalu setia menyintai arwah isterinya. Hinggakan di dalam setiap langkahku, dia hanya terbayangkan wajah itu.

”Fika sayangkan Abang Mukhriz, mak. Tapi, kenapa dia buat Fika macam?” tanyaku pada mak. Tangisanku semakin meninggi tapi tidak lama bila pandanganku kelam tiba-tiba dan aku jatuh juga diribaan mak.
******
SAMAR-samar lampu tidur membuatkan aku buka mataku perlahan-lahan. Aku nampak ibu bapaku dan juga ibu bapa Mukhriz di hujung katil. Mak mertuaku sedang menangis. Mak aku juga. Tapi, tidak pula aku nampak Mukhriz. Bila aku cuba bangkit, ada tangan membantu aku untuk bangkit. Bila kau lihat wajah itu, ternyata wajah Mukhriz dekat di sisiku.

”Fika dah bangun, nak?” tanya mak mentuaku. Aku angguk lemah tanpa mempedulikan Mukhriz yang merenung sisi wajahku tajam.

”Maafkan mak, Fika sebab anak mak buat Fika macam ni. Dia memang tak kenal permata. Dia memang rabun hati,” sindirnya lagi. Mukhriz makin tajam merenungku.

”Susut dah ayah tengok kamu ni, Fika.” Ayah mertuaku menyampuk pula. Aku lihat dia jeling Mukhriz.

”Pandai kamu jaga isteri Reza Mukhriz. Sampai isteri mengandung pun tak tahu. Kurus kering. Pandai buat tak pandai nak bertanggungjawab pulak,” sindir ayah lagi sambil tersenyum. Mukhriz ketap giginya kuat.

”Kalau kata kamu tak nak bertanggungjawab, jangan sentuh dia. Tak adalah jadi macam ni. Mulut kata tak nak, tapi masuk dekat jugak,” tokok mak. Aku lihat mak mertuaku cubit bahu Mukhriz kuat. Wajahnya tegang.

”Marilah keluar. Kamu selesaikanlah sendiri. Sekolah tinggi-tinggi jangan jadi budak tak sekolah pulak.” Ayah terus mengajak mak dan ayahku keluar meninggalkan aku dan Mukhriz saja.

”Kenapa tak cakap Fika mengandung? Berkali-kali saya tanya, kan?” marahnya selepas pintu itu tertutup rapat. Bahasanya juga sudah agak mesra biarpun masih penuh dengan ketegasan.

”Maaf, bang. Fika janji Fika tak akan tuntut hak anak ni.” Aku pegang perutku.

”Fika janji dengan abang. Fika tak akan susahkan abang dengan kandungan ni. Fika boleh jaga diri. Fika tak akan letak hak apa-apapun. Kami tak berhak. Biarlah untuk si kembar tu je. Sungguh, Fika tak nak,” rayuku bimbang.

”Jangan paksa Fika gugurkan kandungan ni, bang,” rayuku sungguh-sungguh. Airmata sudah berjejeran membasahi pipi.

Mukhriz hanya merenungku. Perlahan-lahan dia memegang tanganku. Dia mengangkat buku milikku hasil karya arwah isterinya.

”Abang yang silap,” ucapnya tiba-tiba. Aku lihat mata itu bergenang dengan air jernih.

”Abang yang silap sebab buat Fika macam tu. Abang tak tahu, Fika dah lama tahu tentang arwah. Abang
tak sangka Fika ada buku ni dan abang tak sangka, layanan abang pada Fika sama seperti apa yang arwah gambarkan. Abang marah bila mak nak jodohkan abang dan abang lagi marah bila Fika setuju. Pertama kali bertemu Fika dulu, abang tak dapat nak terima huruf pada pangkal nama Fika. Masa tu, abang dah rasa lain macam. Tapi, abang tak sanggup bunuh cinta abang pada arwah dengan menerima Fika,” beritahunya panjang lebar. Aku sudah tersedu-sedan.

”Tapi, abang buat juga, kan. Abang nampak arwah dalam diri Fika, kan?” tanyaku penuh emosi.

”Abang tak pernah nampak arwah dalam diri Fika malah abang nampak keistimewaan dalam diri Fika yang arwah tidak ada. Rafika Marisa dan Reana Merlis adalah dua orang yang berlainan. Tapi, abang takut. Abang takut abang melupakan Reana Merlis andai abang terus melayani Fika baik-baik. Abang tak nak begitu. Bila abang tahu Fika lah orang yang menjadi tunang abang, abang bertambah benci. Sedaya upaya abang cuba nafikan perasaan ini. Abang benci bila melihatkan layanan Fika pada anak-anak.
Abang tak mahu begitu. Bagi abang, Reana Merlis adalah yang terbaik buat anak-anak itu. Tapi, bila Fika ada, ternyata layanan Fika terlalu tulus untuk anak tiri. Abang hadir dekat dengan Fika malam tu kerana Fika. Lelaki mana yang sanggup bertahan melihat isteri yang halal untuk disentuhi di depan mata. Entah bagaimana harus abang minta pada Fika setelah apa yang telah abang buat. Abang manusia biasa yang hanya ada nafsu ke arah itu. Abang rindukan belaian seorang isteri dalam hidup abang setelah arwah pergi. Malam itu, abang tak sengaja buat Fika macam tu. Tapi, sebenarnya abang cuba zahirkan kasih sayang melalui sentuhan tu, berharap Fika dapat mengerti. Tapi, Fika makin jauh. Bila abang cakap abang tak sedia lagi hendak menerima kandungan Fika, abang tak ada niat. Waktu tu, abang takut Fika berbelah bahagi antara kasih kepada anak kandung dan anak tiri.”

”Sampai hati abang buat Fika macam tu. Fika tak pernah bezakan mereka. Fika sayangkan si kembar tu macam anak sendiri, tak kan itu pun abang tak nampak?” tanyaku keras. Sakit hatiku menerima kenyataannya hari ini.

”Abang nampak dan sebab itulah abang sentiasa dihantui rasa bersalah. Bersalah kerana memperlakukan Fika begitu sedangkan layanan Fika pada kami tak pernah kurang. Bersalah kerana cuba menafikan cinta kedua yang telah Allah titipkan untuk abang hargainya. Dan tatkala terbaca tulisan Fika pada buku ni, hari ini abang akui seikhlas hati, dalam dirimu tiada dia, sayang. Hanya kamu, Rafika Marisa. Maafkan abang. Izinkan abang baiki semula perjalanan hidup kita,” bisik Mukhriz ke telingaku. Aku angguk jua akhirnya.

Untuk apa lagi aku bawa rajuk di hati bila dia sudah mengakui cintanya padaku. Tak mungkin aku tolak biarpun seribu kali terluka, kerana aku adalah Rafika Marisa yang menyintai Reza Mukhriz.

”Fika izinkan ingati arwah selamanya,” ucapku tenang. Pipi itu aku pegang lembut. Dia angguk.

”Dan Fika harus berjanji, lahirkan anak untuk abang setahun seorang. Non-stop selama 3 tahun,” ujarnya dengan senyuman nakal.

Aku muncungkan bibir dan pantas dikucup oleh Mukhriz. Bila aku tekup mulut, dia ketawa besar.

”Dah sihat sikit, nanti kita balik Kijal. Kat sana abang ada bina sebuah gazebo kayu. Mungkin pernah menjadi milik Reana Merlis tapi kini, ianya akan menjadi milik Rafika Marisa untuk selamanya. Terima kasih kerana sudi menerima abang dan anak-anak.” Dia kucup dahiku lama.

”Err, gambar kita tu...” tanyaku bila tiba-tiba teringatkan gambar yang membuatkan dia berkasar denganku itu.

”Abang dah buang...,” selanya selamba.

”Tapi, kenapa?” Aku mula hendak menangis lagi.

”Sebab kecil sangat. Tak nampak. Abang dah hantar kedai suruh print-out besar-besar. Biar jiran depan rumah pun nampak,” guraunya.

Dia ketawa bila aku tarik mula. Aku mula yakin hari ini, inilah wajah sebenar di sebalik sikap dinginnya. Inilah Reza Mukhriz yang pernah menjadi teman kepada arwah Reana Merlis. Kini, aku aku percaya, dia diciptakan untukku, dan aku diciptakan untuknya biarpun dia pernah dimilik orang lain terlebih dahulu.

***TAMAT****

Mencari pengganti itu tidak semudah yang kita sangka. Jangan sesekali mengharapkan yang serupa kerana Allah jadikan manusia itu semuanya berbeza. Kala hadir pengganti, pandanglah dia sahaja. Usah direnung mencari apa ada di sebaliknya, tapi pandanglah dia kerana dia adalah seindahnya yang telah Allah ciptakan untuk kita. Sat orang tanya, RM neh suka sangat cite sedih. Err, tak tahu nak jawab apa. Hahah... Salam sayang.. Dah lama tak bercerpen. Harap enjoy..~~~> RM

36 comments:

  1. hmm...rasanya bekas wife laki tu kembar or kakak or adik Rafika Marisa . . . apa pun tak sabar nak baca :)

    ReplyDelete
  2. wah x sbr nk tguu smbgn dia...rse cm best...apa pon RM post cpt2 tau... :D

    ReplyDelete
  3. sambungan obeng dan reanna merlis...tak sabar nk tgu..

    ReplyDelete
  4. erk..rm(rafika marisa) dgn rm(reana merlis) tak ade hubungan..hehe..kita sbr jap ek..hehe..nnt leh taw mcm mn reza mukhriz punya pe'el dlm DDKTD ni..eheh..

    ReplyDelete
  5. tungguuuuuuuuuuuuuuu.....mesti best ni..cepat kuar idea RM

    ReplyDelete
  6. ni sambungan reana merlis ekkk... oowhhh akak tak sabar nak baca...pesal garang bebenor obeng oiii..

    ReplyDelete
  7. saya baru nk bagi cadangan...
    tup2 dah kuar..
    saya mmg suke...
    tp serius berdebar-debar.. hahaha..
    kak,,, jgn jadikan redza cm mikhail tau...
    jangan tau,... hehehe...

    rafika marisa... ish,,, mcm reana merlis jugak..
    n of coz mcm rehan makhtar...hehehe..
    be waiting...

    SSG=)

    ReplyDelete
  8. haha..buat semua sila sabar & buat SSG..tak sama kot dgn khail tp rasanya akn jd lg jahat dari khail..hahaha..

    ReplyDelete
  9. ... saya tak sggup obeng dgn orang lain... please.. jangan.

    ReplyDelete
  10. saya pon tak sanggup obeng ngan orang lain .
    tapi tak pe la . at least , cite ni happy ending kan ? anyway , thumbs kak RM . memang terbaek la . :)

    [aya]

    ReplyDelete
  11. best betul cite nie..dh lame tggu..nanti jangan lupe sambung cerpen yang lain tu tau

    ReplyDelete
  12. mukriz reza...biarkanlah kenangan itu hidup, tapi jgnlah terus hidup dalam kenangan yang membunuh keindahan hidup di hari ini..hidup ini terlalu singkat utk terus berasa kesal n mengenang..fika..usah jemu memburu bahagia kerana setiap kelahiran insan sudah tersurat takdir bahagianya...cuma faktor masa....mukriz n fika..hidup ini masih panjang...di sela2 waktu saat kalian mudiki sungai takdir ini pastikan bahtera kasih kalian tak goyah di rayu badai...peace no war okey...

    ReplyDelete
  13. reza mukriz n reana merlis satu kisah yg sgt indah...kehadiran rafika marisa hanya merobekkan keindahan itu....tidak bolehkah membiarkan reza begitu setia dengan cintanya...perlukah wujudkan pengganti??...apa2 pon sy hargai usaha dan kreativiti RM...cuma lebih indah jika kisah reza mukriz dan reana merlis tamat di cerpen kedua~~~

    ReplyDelete
  14. semuanye RM. huhu.. pening2.

    ReplyDelete
  15. ble nk smbung cter nie agy , xsabr rse y nk tggu smbngan cter nie ???
    erm snang cter wt novel je larh , bio sya boleh beli n bce slalu tentang jln khidupan reza n rafika nie ..
    RM terbaekkk

    ReplyDelete
  16. sedih.siap mengalir air mata.tak sabar nak tunggu sambungan yang seterusnya.

    ReplyDelete
  17. sedeh ke cite neh..hehe..sedeh la jugak kot..hehe..mane u all dapat gosip sy nk sambung cite ni..tak ada sambungan dah..org kata cun dah 3 sequel ni..

    kisah reza mukhriz & rafika marisa end here..

    ReplyDelete
  18. sedeh r,3 ari 3 mlm x henti nangis,wuah(x5)

    ReplyDelete
  19. sy teringin nak bace smpai baring2......arghhh apesal tabley kopi!!!! woooo... :'(

    ReplyDelete
  20. rehan, sy nak tau ape name gambar cerpen yg rehan tarok tuh :)

    ReplyDelete
  21. sedey....sedey...sedey...
    tpi,SUKA!!!!
    hahaha...

    ReplyDelete
  22. dh bce lbh 5X pi stiap kli bce msti menitiskan air mata ...
    huhu cdey sgguh cter nie ,
    pi pape pon terbaekkkkk larh RM .

    ReplyDelete
  23. sedihnya... rasa pedih bila kita selalu lupa bahawa setiap manusia itu berbeza,ada keistimewaannya dan lagi pedih bila ungkapan itu datang dari org yg kita sayang setidak-tidaknya hargailah yg didepan mata.

    ReplyDelete
  24. mula2 nak mintak maaf andai komen sya nih kasar bahasanye...

    cinta tuh kadang2 membuatkan kita jadi bodoh-sebodoh2nya, rabun-serabun2nya etc...tgk je la si Fika tuh, suami dayus macam tuh pon masih bole maafkan...kalo aku dah lame aku tuntut cerai, pisahkan si mukhriz daripada anak yang belum lahir tuh...lepas ape yang die buat kat Fiza, die tak bole dapat satu hak pun atas fiza & anak die....

    eiii panas aku ngan si mukhriz...panas lagi aku ngan kebodohan fiza tuh!!!

    ReplyDelete
  25. suka ending dia...

    ReplyDelete
  26. duk bc, sedih nyer...blh plak mukhriz bandingkan dgn arwah isteri..
    tp nasib baik ending dia berbaik semula...

    ReplyDelete
  27. sume citer2 RM rse dekat sgt ngan hati..rse mcm sume watak 2 hidup je..hehe..but it so sad la..

    ReplyDelete
  28. sdih bila obeng dgn org lain... nk obeng ngan reana... :(

    ReplyDelete
  29. baca komen2 nie..dah membuktikan yg semua pembaca mcm ADA jer dlm cerita tukan..tahniahlah...berkesan penuisan RM nie....tahniah..saya pun terpaksa cari tisu lg nie.....tahniahlah.....

    ReplyDelete
  30. wa...RM ni mmg gempak...aku & obeng best...reana merlis nangis tak cukup air mata..yang ni...mmg terbaik!!

    ReplyDelete
  31. tak nak sambung ke part 2.....nak tahu apa jadi selepas ada anak sendiri...sayang pada kembar bagaimana?

    ReplyDelete
  32. kadang..yg kedua itu lebih baik.. :)

    ReplyDelete
  33. Gabungan yg hebat..(R.M)
    -REHAN MAKHTAR
    -RAFIKA MARISA
    -REZA MUKHRIZ
    -RANIA MERLIS
    -REANA MARISA

    Sedap kot name2 ni..t lau ade anak t,bleyh la ciplak ckit name2 ni.heheheh

    ReplyDelete