Thursday, May 10, 2012

Kerana Sekali Cinta [21]

BAB 21

PENAT memang penat. Namun, kala mata aku ni tertancap pada susuk tubuh Anaresa yang dibaluti persalinan pengantin berwarna krim sedondon dengan baju Melayu yang ada ditubuh aku ni, lelah itu hilang. Apatah lagi kala dia menghadiahkan senyuman mesra di kejauhan.

Nampak dia sedaya upaya menjadi seorang pengantin yang sempurna kala ini. Aku nampak lelah di dadanya. Aku nampak penat dari sinar matanya yang kian pudar namun bola mata itu tetap bulat dan sedar melayani tetamu mama dan abah serta belah keluarga dia yang agak ramai. Kawan-kawan aku juga ramai.

“Hai, tengok isteri tak berkelip-kelip,” tegur satu suara dan aku terus berpaling. Ternyata wajah Anahara dekat denganku.

“Eh, Ana… bila sampai?” tanyaku teruja.

“Baru je. Dari jauh nampak awak mengelamun je. Sarina dah sampai ke?” soal dia.

Aku angguk dan meluruskan jari telunjuk ke arah khemah di mana adanya Sarina sekeluarga dan juga teman-teman pejabat yang lain. Sibuk berbual dengan Anaresa selepas kami makan beradap tadi.

“Suami mana?”

Anahara berpaling ke belakang dan melambai pada suaminya yang sibuk melayani dua orang puteri mereka di meja makan. Aku turut sama melambai pada Mukhlis bila kami bertaut pandang.

“Dah makan ke?”

“Kejap lagi. Biarlah Mukhlis layan anak-anak dia dulu. Saya saja datang tegur awak nampak ralit sangat.”

Aku senyum. “Penat sikit.”

“Kerja kahwin ni memang penat. Tapi, sekali seumur hidup, tak apalah. Janji puas hati, kan?” Dia angkat kening.

Wajah itu masih mulus dan ayu. Sikap dan tutur katanya juga masih seperti dulu malah lebih lembut dan mesra. Bibir merah merekah itu tidak lekang dengan senyuman. Dia memang cantik dan Anaresa juga tidak tewas.

“Oh, sebelum lupa. Tahniah untuk buku terbaru dan terima kasih bagi buku free lagi kali ini,” ucapku pada Anahara.

“Terima kasih pada awak dan rasanya apa yang saya bagi tu tak ada apa langsung andai nak dibandingkan dengan pertolongan awak dulu, Zaf,” balas Anahara.

“Yalah, nak bagi wang ringgit macam tak kena pulak. Nak bagi hati, hati saya dah berpunya, nak bagi doa, sentiasa saya mendoakan. Bagi buku jelah menjadi tanda ingatan tulus ikhlas saya pada awak, Zaf,” sambung dia lagi.

Aku ketawa halus. “Jodoh ini indah, kan Ana?” tanyaku tiba-tiba. Jauh lari dari topik asal.

“Sangat indah. Dan Allah juga telah aturkan jodoh yang terbaik buat awak yang memang punyai hati yang baik, Zaf,” ujar Anahara membuatkan aku berpaling pada dia.

“Kalau saya baik, kenapa awak tak nak saya dulu?” Saja aku bertanya begitu. Sekadar hendak melihat air wajah Anahara bertukar keruh tapi sayang, memang tidak.

Wajahnya setenang air dikali. Andai dulu, membentak saja. Aku senyum dan dia ketawa halus.

“Bergurau je awak tahu, Zaf! Haih…” Dia geleng kepala.

“Tapi, kalau awak nak tahu jawapannya, mudah je. Sebab Allah nak bagi Anaresa pada awak. Macam pernah awak cakap, satu hari nanti akan ada hati yang menyerah untuk menjadi milik awak dan ternyata dia Anaresa. Tahniah dari saya.”

Dan aku… mengangguk lalu aku halakan mataku ke arah Anaresa yang rupanya sedang merenung ke arah kami berdua.

“Emm… saya ke sana dulu, ya?” pinta Anahara lembut dan bila aku mengangguk, dia terus berlalu mendekat pada suami dan anak-anaknya lantas aku bawa langkahku ke arah khemah merapati Anaresa yang sedang melayani kawan-kawan pejabat aku.

“Wei… banyak soal betullah korang ni?” sergahku tiba-tiba bila terdengarkan soalan bernas dari mereka. Dah berisi ke? Boleh diorang tanya? Tak munasabah langsung.

“Kami tanya sebab kami prihatinlah,” sela Sarina dan disambut tawa masing-masing.

“Tak payah nak prihatin sangatlah. Biar aku je prihatin kat bini aku. Kau tu, pergi sana. Anahara dah sampai,” beritahu aku pada Sarina dan dia terus bangkit dari duduk dan berlalu ke arah khemah yang satu lagi.

“Terima kasih, abang,” ucap Anaresa padaku.

“Sebab?”

“Selamatkan Resa dari kawan-kawan abang. Soalan diorang, membunuh. Macam ni, CPP lagi mudah kot.”

Aku senyum. “Biologi lagi seronok kot?” usikku dan dia menyiku perut aku.

“Teruk betullah abang ni. Ingat sikit, Resa ni baru tahun kedua tau. Ada dua tahun lagi kalau tak lulus semua. Kalau tidak, mahu extend lagi setahun.”

“Eh, tak bolehlah macam tu. Kenalah gred pada waktunya,” pesanku serius.

Dia senyum. “Resa cuba. Tapi, abang tu janganlah asyik nak apply biologi je.”

“Eh, siapa goda siapa?” tanyaku.

Wajah dia memerah. Bibirnya diketap hebat. “Dah tu, kalau tak goda suami sendiri, nak goda siapa?” Dan dia bawa langkahnya berlalu menjauh dari khemah. Hendak masuk ke dalam agaknya dan aku membuntuti langkahnya.

“Nak pergi mana?”

“Masuk solat kejap. Dah petang ni,” jawab dia.

“Okey. Kita solat sama-samalah. Tapi, tadi nampak Jimmy tak?”

Dia angguk. “Ada je tadi duduk dengan Azi dan Haqmi. Kawan-kawan lain pun ada. Pensyarah pun ada datang jugak,” jawab dia dan aku angguk lalu aku sapa tangannya ke dalam genggamanku.

“Hah, nak pergi mana Zaf?” Terkejut bila Kak Anisara menyergah. Huh, nak gugur jantung.

“Tetamu ramai lagi, kan? Nak kemana korang berdua ni?” soal Kak Aniraha pula. Serius nama pelik adik beradik dia. Sampai hari ni aku terbelit nak sebut.

Aku senyum saja dan Anaresa juga. “Nak naik solat kejap,” jawab Anaresa dan aku hanya mampu garu kepala lalu kami menapak ke atas.

“Solat je tau. Nanti turun balik.” Entah dari mana, ayah mentua aku pula mengusik.

Bila kami kalih, mak mentua aku juga sama. Nampak macam baru siap bersolat juga. Wajah itu nampak lembab lagi. Dan aku hanya angguk saja.
Tiba di bilik, aku terus rebahkan tubuh kejap. Penat sangat hari ni. Bergambar sana sini. Sampai ke padang depan rumah sana pun kami diheret. Manalah mama cari jurugambar tu semua. Ikut suka dia je bentuk kami pose. Tapi, dah siap gambar mesti menarik.

Anaresa diam. Bila aku angkat tubuh, dia sudah menutup pintu bilik air dan tak lama lepas tu, bila dia keluar, dia hanya berkemban dengan tuala separas peha menampakkan pehanya yang putih gebu tu. Aku senyum dan mendekat pada dia.

“Abang jangan memandai ek. Sila pergi bersihkan diri. Resa tunggu abang berjemaah. Cepat sikit, nanti orang kata apa pulak. Tetamu ramai lagi,” ucap dia bersama senyuman sambil menjauh dariku.

Aku garu kepala lagi dan mengurut pangkal tengkuk. Lenguh lantas aku berlalu ke dalam bilik air membersihkan diri. Bila aku keluar, Anaresa sedang menyarungkan telekung. Bila dia terlihat kelibatku, dia suakan kain pelikat dan baju Melayu dan aku menyambutkan senang.

Usai memberi salam, aku basahkan bibir dengan zikrullah. Memuji kebesaran Allah atas nikmat yang telah Dia kurniakan buat kami hamba yang hina dina ini. Moga diberkati rumah tangga kami yang baru berusia sebulan ini hingga kea lam barzakh. Moga dikurniakan khalifah-khalifah yang beriman dan cerdik serta sihat tubuh badannya pada kami dalam mengikat kasih sayang kami sampai bila-bila.

Aku kalih pada Anaresa usai aminkan doa dan dia sambut tanganku lantas mengucupnya lembut.

“Didik Resa jadi isteri yang baik untuk abang…”

“Dan ibu yang mithali pada anak-anak abang,” sambung mencantas kata-katanya. Dia senyum dan angguk lalu aku paut kepalanya lembut, dan bibir ini aku lekapkan lama pada ubun-ubunnya.

“Terima kasih, sayang,” ucapku.

***

“MAK dan ayah harap sangat Resa jadi isteri yang baik. Umur bukan penghalang untuk Resa laksanakan tanggungjawab Resa pada Zafran. Dia suami Resa. Kami dah serahkan Resa pada dia,” ujar mak mentua aku saat aku ingin menghantar dia pulang hari tu.

“Betul tu, Resa. Dosa kamu sekarang Zafran yang tanggung. Kami tak ada hak lagi ke atas diri kamu sikit pun. Dengar kata suami, jadi isteri yang baik. Jalankan tanggungjawab sebaik mungkin biarpun Resa masih sekolah. Ingat segala didikan ayah dan mak pada Resa,” sambung ayah mentua aku pula.

Anaresa tunduk memainkan cincin di jari manisnya. Bahu itu mula terhinjut-hinjut dan tahulah kami yang dia sedang mengalirkan airmata. Aku senyum. Kedua mertua aku juga sama. Kakak-kakak ipar aku juga begitu. Zafrin dan Zafrina juga. Hanya mama dan abah nampak sebu hendak senyum. Semua pakat buat drama.

“Resa tahu, mak… ayah,” sahut dia dengan suara yang serak.

Ayah mertuaku kemudiannya memaut tanganku. Ada genangan air jernih di tubir mata tuanya.

“Zaf jaga amanah ayah baik-baik. Ayah dah lepaskan tanggungjawab ayah pada dia dan kamulah yang sepenuhnya bertanggungjawab pada dia,” ucap dia dan aku senyum lalu aku paut tubuh tua itu erat.

“InsyaAllah, yah. Dari mula hingga saat ini, Resa tak pernah gagal jalankan tanggungjawab dia pada Zaf zahir dan batin,” beritahuku agar dia mengerti yang anak dia itu menyempurnakan kekurangan aku.

Pelukan terlerai dan aku terkejut dari ingatan itu. Terleka hinggakan tidak sedar pintu almari buku itu tertutup sendiri. Dalam pada masih bercuti tapi Anaresa ada kuliah. Nak habiskan seminggu macam ni rasa tak berbaloi bila Anaresa sibuk dengan kuliah. Bosan memang bosan. Sudahnya, aku koyak balutan pada buku yang Sarina berikan minggu sudah.

Bila aku buka muka surat pertama, seperti biasa ada tinta tangan di situ. Tulisan itu tetap cantik malah semakin kemas. Aku membacanya dalam hati dan memang benar kata Sarina. Aku terpecah amanah bila mana, rasanya lebih bermakna andai kata-kata ini aku baca bersama Anaresa.

Lantas aku tutup semula buku itu lalu aku letak di dalam almari buku yang sememangnya menjadi tempat aku menyimpan segala jenis buku yang aku ada. Macam banyak je tapi yang banyaknya buku rujukan berkaitan sivil dan struktur je. Hanya novel dari Anahara yang selain daripada itu. Pintu almari aku rapatkan dan aku ukir senyum hingga akhirnya mata ini lena dengan sendiri.

“Abang…”

Aku cuba angkat kelopak mata yang berat. Lembut saja suara itu menyeru aku dan bila aku cuba angkat lagi, aku nampak wajah Anaresa tersenyum pada aku. Dekat je wajah itu.

“Resa…,” seruku lalu aku tarik dia rebah di atas dada aku. Lalu aku pejamkan mata. Indahnya mimpi. Siang hari pun ada Anaresa.

“Abang bangkitlah. Asar nak habis dah ni,” ujar dia lagi membuatkan aku mengangkat kelopak mata sekali lagi dan ternyata bukannya mimpi bila Anaresa mencubit pipi aku.

Hah? Mata aku bulat. Pukul berapa dah ni? Kan aku janji nak jemput dia dari kuliah. Mati aku!

“Resa balik sendiri ke?”

Dia angguk.

“Naik apa?”

“KTM. Tadi, Zafrina jemput dekat Batu Caves,” jawab dia.

“Aduhai… maaf sayang. Penat kot sampai tertidur tak sedar tadi. Kesian Resa,”

“Ala… tak ada apa pun. Kebetulan Resa habis kuliah awal sikit dari biasa. Latihan bola jaring pun batal. Itu yang balik sendiri. Abang pun bukan selalu cuti, kan? So, cuti jelah. Rehat cukup-cukup, ya?” Nada Anaresa manja macam biasa.

Aku tolak tubuh dia dan turut angkat tubuh aku juga. Letih kenduri beberapa hari lepas tetap terasa. Meriahnya keadaan rumah ni, masih bergema.

“Kenapa Resa menangis hari ayah dan mak nak balik tu? Bukan ke sebelum ni Resa dah hidup dengan abang sebelum kita kenduri?” soal aku pada dia. Saja ingin tahu apakah yang terbuku di dalam hati seorangh isteri kala mak dan ayah mereka melepaskan mereka pada seorang suami.

Mata kami bersabung dan dia gariskan senyuman. “Resa rasa jauh sangat dari keluarga Resa masa tu. Kan seorang isteri, biarpun bapa itu meninggal dunia andai suami tidak mengizikannya pulang, dia haram untuk meninggalkan rumah suaminya?”

Aku ketap bibir dan tangan aku ni ringan menyapa pipinya lembut. Dia memang seorang isteri kini. Aku langsung tidak nampak dia sebagai budak sekolah lagi.

“Allhamdulillah, isteri abang ni terdidik dengan baik sebagai anak dan juga akan dididik dengan baik sebagai isteri. Sayang jangan risau. Abang tak kejam macam tu tapi bila Resa faham dan mengerti akan hak-hak Resa sebagai isteri dan abang sebagai suami, abang bangga dengan Resa dan rasanya, abang faham kenapa Resa mengalirkan airmata hari kenduri tu. Masa kita akad nikah, mungkin Resa dah rasa sikit-sikit tapi bila diraikan dalam majlis besaran macam tu, mesti Resa lebih terhentak dan seperti yang abang janji dengan ayah dan mak Resa, abang jaga Resa dengan nyawa abang. Resa amanah dan kita berdua bakal ada amanah juga dari Allah nanti,” ujarku panjang lebar cuba menenangkan hati dia.

Dia aku lihat mengesat juring matanya. “Resa pegang janji abang tapi kalau Resa terluka…?” Dia bertanya penuh makna membuatkan aku mengerutkan wajah. Agak pelik dia sikit.

“Abang ubati…,” selaku tenang.

***

LENA aku terganggu. Aku tersedar bila terdengar suara Anaresa sedang menangis teresak-esak. Apa pulak tak kena ni?

“Sayang…,” panggilku perlahan.

Dia tak angkat wajah langsung malah duduk berteleku di depan almari buku milik aku di tepi meja belajar.
Nak tak nak, aku ringankan tubuh yang penat menapak ke arah dia. Pelik dengan dia. Kenapa menangis jam tiga pagi? Sakit ke?

“Sayang sakit ke? Kenapa tak tidur ni? Sayang tak sihat, ya?” Aku usap kepalanya lembut. Rambut yang lepas bebas itu aku selak sikit menyentuh pangkal lehernya. Biasa saja suhu. Tak panas.

Dia semakin menunduk dan mengalirkan airmata membuatkan aku semakin risau. Gundah hati ini, hanya Allah yang tahu.

“Sayang… cuba cakap. Kalau sayang diam menangis macam ni, abang tak tahu nak buat apa,” pujukku lagi.

Anaresa angkat wajah dan memandangku dengan airmata yang berlinangan di pipi.

“Ya Allah… menangis kenapa ni?” Aku silangkan sila di depan dia. Mata yang layu terbuntang luas. Bila aku bawa jariku hendak menyapu airmatanya, dia menepis.

“Sayang kenapa?”

“Abang tipu Resa, kan?” Suara itu serak dan tersangkut.

“Abang tipu apa ni?” Sedapa upaya aku juga cuba membendung telahan dia padaku. Anaresa tidak menjawab sebaliknya, dia renung mataku dengan bening mata yang sayu itu.

“Ini…” Dia suakan sebuah buku padaku yang memang dia ambil dari susunan kemas koleksi novel milik Anahara.

Aku telan liur. Buku pertama itu yang pernah menjadi saksi bisu kisah hati aku pada Anahara yang tak kesampaian.

“Sayang… ini kisah lama abang. Kan abang dah terangkan.”

Dia mengelak lagi bila aku mengelus tangannya. “Abang bohong Resa. Hari ni, baru Resa tahu betapa dalamnya cinta abang pada Kak Anahara…”
Aku mengucap panjang lalu aku raup wajahku berkali-kali.

“Apa Resa cakap ni? Itu kisah lalu abang. Dah bertahun berlalu dan sekarang dalam hati abang ada Resa je,” akui aku bersungguh-sungguh tapi nampaknya dia tak mahu percaya.

“Memang abang cintakan dia, kan?”

“Pernah sayang. Pernah. Abang pernah cintakan dia tapi setelah Resa dia tak ada lagi dalam hati abang. Resa nak curiga dan menangis sebab tulisan ni?” tanyaku agak geram.

“Kalau betul abang tak suka dia lagi, kenapa abang simpan semua koleksi novel dia sampai hari ini dan ini yang terbaru kan?”

Dia luruskan jarinya ke arah novel yang Sarina berikan padaku tempoh hari. Aduhai. Kenapa Anaresa jadi macam ni?

“Sayang… dia penulis dan abang sokong dia.”

“Kenapa abang tak sokong penulis lain jugak.”

“Sebab dia kawan…”

“Istimewa di hati abang, kan?” cantas Anaresa.

“Subhanallah, isteri saya Anaresa binti Abdullah… sayang ni kenapa?”

Dia diam lalu tunduk membelek helaian buku pertama yang aku miliki dulu. Ada tinta tanganku di dadanya. Dada aku ni dah mula sesak mendengarkan Anaresa membaca bait-bait ayat yang aku pernah lahirkan dari hati dan aku abadikan di atas dada buku itu.

“Dan… aku juga mencintaimu namun takdir berkata tidak pada hubungan kita lantas dia membawa engkau pergi menjauh dariku dan izinkan aku di sini setia menjaga cinta ini biarpun aku sedar, kau tidak ditakdirkan untukku, malah aku mahu Tuhan jaga kisah hati ini untuk kamu, Anahara…”

Anaresa membaca ayat itu dengan suara berselang sendu. Dia menutup kasar buku tersebut dan memandang aku.

“Padanlah abang simpan elok buku-buku ni selama ni,” ucap dia lalu dia bangkit dan terbaring di sisi katil tanpa alas membuatkan aku terkedu sendiri.

“Sayang… jangan macam ni.” AKu memujuk bila aku mendapatkan tubuh yang sedang terbaring mengiring di atas permaidani.
Sedihnya hati aku. Sedangkan baru malam tadi, aku berjanji hendak menjaga hatinya dan kini, dia terluka tanpa aku duga.

“Sampai hati, abang. Padanlah Resa nampak abang rapat berbual dengan Kak Anahara hari kenduri tu. Lepas tu abang kemain janji dengan Resa nak jaga hati Resa tapi rupanya, abang sedang sorokkan sesuatu dari Resa.”

Masya-Allah. Sensitifnya dia. Hanya kerana itu dia bersikap begini.

“Kan malam tadi Resa elok je? Kenapa Resa pergi belek buku-buku abang tu?” tanyaku lancar tapi tidak lama lepas tu aku menyumpah diri. Lantangnya lidah ni berbicara. Tertanya macam tu pulak dan haruslah dia terus merajuk.

“Memang betullah yang abang tak nak Resa jumpa buku abang ni, kan? Abang memang tak nak Resa usik kan?” soal dia lalu dia palingkan tubuh dia menghadap katil pula.
Melarikan pandangan mataku ke wajahnya.

“Ya Allah, sayang. Abang tak maksudkan macam tu.” Aku cuba pegang bahunya tapi dia menepis.

“Kan abang dah terangkan, kami tak ada apa-apa. Resa jangan jugde abang dengan Anahara macam ni, yang.” Bersungguh-sungguh aku memujuk.

Dia diam dan mengeraskan tubuhnya bila aku sentuh bahu itu lagi. Susahnya nak pujuk. Pelik dengan dia. Betullah mama kata dia nampak lain sehari dua ni. Aku tahu dia penat tapi tak pernah aku memaksa dia. Hari ini, bila kisah lama dia ungkit rasa kecil hati jugak.

Namun, aku tidak pegun lama di situ. Tak sudi nak biarkan salah faham dia rosakkan hubungan kami. Lelaki matang harus pantas dan tuntas. Lantas aku bangkit dan rapat pada almari buku tadi. Hadiah daripada Anahara itu aku ambil dan terus mendekat pada dia lalu aku rebahkan tubuh rapat di belakangnya.
Rambutnya aku belai dengan tangan kiri dan sebelah lagi, aku belek buku dan aku letak di depannya dan aku baca perlahan.

“Zaf… saya tahu sejak dari mula, bukan saya di hati awak. Kerana cinta untuk kita dulu tak pernah ada biarpun hadir untuk seketika. Anaresa yang terbaik untuk awak, Zaf tapi rasanya, awak adalah yang lebih terbaik untuk dia. Dia cintakan awak tapi rasanya, awak lagi cintakan dia. Bila awak berbelas pada saya dan Aryana satu waktu dulu hingga sanggup ketepikan rasa hati awak, Allah akan berbelas ihsan pada awak dengan menghantar hati lain buat awak dan ternyata hati itu milik Anaresa.

Selamat melayari bahtera buat kalian dan...” Aku matikan suaraku di situ.
Lama suasana sepi tapi aku yakin, Anaresa sedang menatap bait-bait ayat yang Anahara tujukan buat dia.

“… Dan buat Anaresa, Kak Ana mungkin terbaik dalam hati Zafran masa tu tapi rupanya Anaresa ada yang lebih baik buat dia. Cintanya hebat tapi bukan untuk orang lain. Cinta hebat itu hanya untuk Anaresa. Sayang kamu berdua. Ikhlas… Anahara.”

Anaresa menyambung tinta tangan itu dengan suara yang serak namun dia masih tidak berpaling pada aku. Buku itu aku tutup dan aku letak di sisi.

“Ini buku terbaru dia yang Sarina berikan pada abang masa Resa ke Skudai hari tu. Dia pesan supaya kita baca sama-sama. Lepas baca ni, abang tak tahu nak kata apa lagi. Tapi, bukan ke Resa berjanji dengan semua orang nak jadi isteri yang baik untuk abang dan tahu tak Resa, isteri yang baik tu tak akan menuduh suaminya tanpa usul periksa? Isteri yang baik itu tak akan membelakangi tidur suaminya?” tanyaku pilu.

Bila aku hendak bangkit berlalu, dia pantas berpaling dan menyambar tubuhku ke dalam pelukannya.

“Resa minta maaf tapi Resa sedih bila terbaca ayat-ayat cinta abang pada dia,” akui dia dengan esak tangis.

Aku senyum bangga. Menang tanpa bertanding tapi dalam mood pilu dinihari ini, tak boleh ketawa.

“Abang bukan Fahri dan Resa bukan Aisya ataupun Maria,” selaku mendatar. Saja buat-buat tak ada perasaan.

“Fahri tu siapa? Aisya dengan Maria tu siapa pulak?” soal dia polos.

Aku tepuk dahi. Tak tengok movie ke? Aku tengok juga setelah dipaksa oleh Zafrina dan mama. Zafrin pun tengok cerita ni. Dekat panggung wayang lagi sebab Zafrina paksa kami teman dia.

“Err… itu filem tajuk Ayat-ayat Cinta,” jawabku.

“Habis tu apa kaitan?”

“Dah tu, Resa cakap ayat-ayat cinta? Abang jawablah, abang bukan Fahri dalam filem tu sampai nak buat ayat-ayat cinta.”

“Abang ni. Benci betullah!”

“Benci suami dapat…”

“Dosa…,” sahut dia dan aku ketawa. Dalam hati syukur bila rajuknya hilang tapi pelik sungguh, kenapa mesti nak sentap bagai? Apa tak kena dengan dia?

~~> bersambung

22 comments:

  1. zafran memang cool!terserlah kematangan disitu^^

    ReplyDelete
  2. hahhahah...nakal la zaf p mainkan anaresa plak..ayat2 cinta bercerita...sambg2 RM. xkn resa pregnant kot..hhehe

    ReplyDelete
  3. kenape Resa sangat touching ni..hehehe...sensitip tibe2...laen macam je..pregnent erk..hahaha

    ReplyDelete
  4. mesti die emo sebb die pregnant..ahhaha (maya dhira)

    ReplyDelete
  5. wah.. kak rehan..
    baik hatinyerrr bagi entry lagi...
    syg lebey la.. hehe

    cerita ni akak nak bukukan ke??
    atau jadikan mini novel mcm yg lain je??
    huhu.. klu boleh mini novel je..

    hehe..thank u bgi entry di kala daku kesibukan..
    pengubat lara..

    ~adik eema~

    ReplyDelete
  6. betnyeeee...Resa ni dh pregnant ni..huhuhu..bestnyeee..

    ReplyDelete
  7. next n3... best sngt, mybe kot ressa pregnant.. hehehe

    ReplyDelete
  8. resa pregnant ke? sentap je ngan zaf.

    ReplyDelete
  9. RM...... saya sukaaaaaaaaaa..... i love it... tq tq... tak der ler banjir2 dah...

    KI

    ReplyDelete
  10. resa pregnant kot... heheheh
    iftighazi

    ReplyDelete
  11. dh pregnant ke si resa tuh..hehehe

    ReplyDelete
  12. ayat-ayat rehan ni buat saya rindu dekat tok laki saya ha ha ha -liyahuma-

    ReplyDelete
  13. huaaa...cuak sket tang hujg 2....
    pas 2 lega lik...eheheheh
    romantik btl la dia org bedua...adehhh...terbang melayang2

    ReplyDelete
  14. Zaf kalu ngan anahara, serius je percakapan..
    kalu ngan resa, memanjang nakal..hahaha..
    oh.. lebiu lah kak...
    menghitung hari menanti penghujung cerita ini..
    mmg SAH resa ada isi nih..
    tu y sensitp.. x pun nak datang bulan..haha

    ReplyDelete
  15. hahaha.... Love Cople ni kalau dah cemburu semua ayat-ayat cinta keluar....
    mesti Resa mengandungkan... biasalah pembawk baby....
    Kalau Zaf tahu mahu melompat..... dan Resa x boleh melompat lagi.... main bola jaring....hehehe

    ReplyDelete
  16. comel :)go kak RM teruskan lagi :)
    -aira dhamirie-

    ReplyDelete
  17. harap...dapat berita baik dari resa dan zaf...

    sambung...

    ReplyDelete
  18. Alahai Resa menuduh Zafran tanpa usul periksa...
    Nasib baik Zafran jenis yang pandai menyelesaikan masalah...#^_^

    ReplyDelete
  19. ala...x mo la resa prgnant..huwaaa...
    <<>k<<

    ReplyDelete
  20. caya lah zaf.mmg gaya suami yg matang pndai pujuk isteri tgh sensitif.mmg prgnnt la tu kalau dh thp sensitif tiba2.

    ReplyDelete