Wednesday, October 21, 2015

Dengarlah Jeritan Hatiku 1

BAB 1

HUJAN.  Wajah mendongak memandang langit.  Tak ada tanda nak berhenti ni.  Dok berkurung dalam pejabat, tak tahu langsung di luar hujan.  Ash mengerling jam di pergelangan tangan.  Jam pun mati.  Semalam elok lagi.  Sekarang, tak tak dengar langsung dentingan jarum.  Dahlah ini jam hadiah pertama yang dia dapat. 

Huh… keluhan tipis lepas daripada celah bibir.  Dia dah sedia untuk berlari menuju ke hentian bas.  Lambat-lambat nanti, tengah malamlah baru sampai rumah.  Lagipun, hujan air aje pun.  Beg tangan kulit yang satu-satunya dia ada itu dibawa rapat ke dada.  Diletak dibawah selendang.  Orang tak apa sakit.  Jangan beg ni rosak.  Setahun dia buat keputusan nak dapatkan beg ni.  Ini pun dibayar dengan mata yang terpejam.  Terbang lapan keping not lima puluh ringgit. 
Baru dia nak buka langkah, lengannya dilanggar orang.  Beg yang ada dalam pelukan, lepas ke lantai yang basah.  Jam di pergelangan tangan juga jatuh di kaki.  Berdenting bunyi kala terhempas di atas lantai. 
Mata Ash bulat memerhatikan dua harta kesayangannya.  Rasa mahu menangis melihat pada jam yang berkecai tanpa ada tanda mampu diselamatkan lagi.  Dia duduk mencangkung.  Diambil beg dan dikutip alatan jam yang terpenggal. 
“Awak, sorry…” 
Tak sedar, seorang lelaki turut sama mencangkung di depan dia.  Mengutip cermin yang nampak dah retak.  Jam jenis apalah perempuan ni pakai sampaikan lerai macam ni sekali. 
“Awak, sorry,” pinta lelaki itu sekali lagi. 
Kali ini, barulah Ash angkat mata.  Memandang tepat pada mata kuyu itu.  Mata yang tergambar rasa bersalah. 
“Saya tak sengaja.”  Lelaki itu tersengih menampakkan gigi yang putih bersih tersusun rapat. 
Rasa nak marah, tapi apa gunanya.  Bukannya jam dia akan jadi elok.  Lagipun, jam ni dah tak berdenting biarpun dah tukar bateri baru. 
“Tak apalah.  Benda nak jadi.  Lagipun, bukan rezeki saya.  Jangan rasa bersalah,” balas Ash berbasa-basi.  Siap dikutip semuanya.  Dia angkat tubuh dan sedia nak berlalu.  Tapi, suara lelaki itu sekali lagi mematikan langkah. 
Ash berpaling.  Kening tipisnya naik menyoal dalam diam. 
“Ini…”  Cermin yang nampak retak itu dihulurkan. 
Ash menyambut dalam sengih sinis.  Adalah ni, terlupa kongsi apa-apa rezeki yang dia dapat, hinggakan Tuhan tarik melalui perkara sebegini remeh.  Dan itu pun, sebagai manusia tamak – dia tetap rasa kecewa. 
“Dahlah jam ni hadiah pertama yang saya pernah dapat.  Hadiah untuk diri sendiri pulak tu,” gumam Ash. 
“Apa awak cakap?”  Lelaki itu kerut kening.  Wajahnya ditundukkan sikit mencari butir bicara Ash tapi kurang jelas. 
“Eh, tak ada apa…”  Ash menggeleng dan menggawangkan tangannya. 
Segaris senyuman tipis diguris buat lelaki ini.  Bila sopan macam ni, nak marah pun tak jadi.  Setidak-tidaknya, ini peringatan kecil Tuhan buat dia.  Tertulis bukan rezeki, apa nak dikata.  Dia letak jam tersebut dalam beg. 
“Saya gerak dulu...”  Terus Ash berlari memijak lopak air hujan menuju ke seberang jalan. 
Mata lelaki itu terus tunak memerhatikan tubuh yang sudah ada di seberang jalan.  Bibirnya koyak dengan senyuman tipis.  Jarang betul jumpa perempuan sopan dan sabar macam tu.  Nak-nak, bila dia dah rosakkan barang perempuan tu.  Tak berkata apa jauh sekali meminta ganti. 
“Woi…”  Bahunya ditepuk.  Terus dia berpaling. 
“Tengok apa macam nak makan?”  Soalan itu diterima dengan sengihan dan gelengan tipis. 
“Dah lama turun?”  tanya dia pada kawan baik di depan mata. 
“Baru aje.  Kebetulan nampak kau tercegat depan pintu lobby.  Apa hal?”  Sebolehnya, memang Amri cari wajah Yuga yang sedang memandang ke tempat lain.  Apalah yang dipandang, tak pastilah dia. 
Bahu Yuga terjongket.  Malas nak dicerita pada Amri ni.  Bukan boleh pakai.  Nanti dia kena bahan sia-sia.  Kakinya diatur kemas menuju ke lif.  Pantas, Amri mengikuti. 
“Yuga, ceritalah,” desak Amri nak tahu. 
Namun, Yuga sekadar diam. Sesekali, dia berpaling juga tapi dah tak nampak susuk tubuh itu.  Amri ambil alih berdiri di depan Yuga. 
“Ceritalah, weh.” 
Mata Yuga memandang tepat pada mulut Amri yang herot.  “Jumpa calon jodoh.”  Dia lebarkan senyum. 
“Hah?  Jodoh?”  Nyata, Amri memang terkejut habis. 
“Bukan jodohlah, Am.  Aku kata calon jodoh.  Calon aje baru.  Bukan betul jodoh lagi.”  Dia menggeleng bagai tak puas hati dengan Amri dan terus meloloskan diri masuk ke dalam lif. 
Senyuman terus bergayut pada bibir.  Memang calon jodoh.  Tapi, mahukah calon itu menerima dia sebagai calon juga?  Mahukah diterima orang seperti dia? 
“Tapi…” 
Amri terus berpaling sebaik saja mendengar suara Yuga perlahan. 
“…ada ke orang nak dekat orang macam aku ni, Am?”  Senyuman tipisnya retak sendiri. 
Tak menanti Amri menjawab, Yuga terus hayun langkah ke bilik Amri.  Baru saja nak labuhkan duduk, dia terpandang frame gambar di atas meja Amri.  Terus digapai dan ditenung satu persatu wajah yang ada.
Staff department kau, Am?”  soalnya sambil terus merenung.
Amri tak menjawab dulu.  Sebaliknya, dia bawa tubuhnya berdiri tepat di depan Yuga.  Menanti kawan baiknya itu memandang pada dia kembali. 
“Ya.  Semua tu staff department aku.  Tapi, ada dok lain-lain unit.”  Dia terus menjawab sebaik saja Yuga menalakan pandangan pada dia. 
“Ramai jugak…”  Bicaranya mati sebaik saja dia terpandang satu raut wajah.  Ditenung lagi penuh minat. 
“Ini…”  Suaranya meleret.  Dia kembali memandang pada Amri. 
“Ini?”  Jari telunjuk Amri lurus pada seraut wajah yang masam mencuka.  Seingat dia, Ash dipaksa tangkap gambar bersama-sama waktu ini biarpun dia tak sudi. 
“Ini staf yang paling rajin.”  Amri senyum sendiri. 
Dahi Yuga berkerut.  “Nama dia siapa?” 
Tak menjawab, sebaliknya Amri hanya ukir senyuman senget.  Ash pasti dah balik awal sebab hari hujan.  Andai tidak, dia pasti perkenalkan dengan Yuga.
“Nanti kau akan jumpa dia jugak,” balas Amri dan terus duduk di kerusi meninggalkan Yuga yang terus asyik merenung gambar tersebut. 
Aku dah jumpa, Am.  Aku dah jumpa dia… 


RASA tak selesa betul tak ada jam ni.  Bagai ada sesuatu yang hilang.  Ash meraba pergelangan tangannya.  Rehat nanti nak pergi beli jam harga sepuluh ringgit.  Boleh tahan setahun pun, jadilah. 
“Kenapa?” 
“Hah?  Kenapa apa, bos?”  tanya Ash kembali bila disergah oleh ketuanya. 
“Iyalah…nampak dok garu tangan tu.  Kena jangkitan ke apa?”  Dahi Amri berkerut lebat.  Dia pandang tangan Ash. 
“Jam tak ada, bos.  Tak biasa tak ada jam.”  Bibir Ash pecah dengan senyuman. 
“La, pasal jam ke?  Mana jam kesayangan awak pergi?”
“Dah rosak.” 
“Tak hantar repair?” 
Dia menggeleng pula.  “Dah tak dapat diselamatkan.” 
Bibir Amri herot dengan senyum.  “Salah sendiri ke?” 
Ash diam seketika mencari jawapan pada soalan Amri.  Nak diikutkan bukan salah dia tapi, benda nak jadi sebab yang jam tu bukan lagi rezeki dia.
“Ha’ah.  Salah sendiri cuai,” akui dia. 
“Tak apa.  Nanti beli lain.  Atau nak saya hadiahkan?”  Kening Amri terjongket tinggi.  Entah Ash faham ke tidak, tak tahulah.  Ash ni ada kala lurus lebih daripada bendul. 
“Tak apalah, bos.  Hari jadi saya lama lagi.  Tunggu hari jadi sayalah.  Masa tu, saya tak nak jam.” 
“Habis tu, nak apa?” 
“Err…”  Ash julingkan mata ke atas.  Cuba memikirkan apa yang sepatutnya.  Akhirnya, dia temui jawapan.  Tersengih pada Amri penuh makna. 
“Nak minta bos mohon saya naik gaji.  Boleh?” 
Bulat mata Amri.  “Hai… kalau hotel ni saya punya, jangan kata saya naikkan gaji awak.  Hotel ni saya bagi awak.”
“Amboi, bos…”  Ashita mencebek lebar.
Amri hamburkan gelak besar.  Dengan Ashita, tak pernah dia tak hamburkan tawa.  Malah, melihat pada wajah gadis ini saja memang dah mampu buat dia tersenyum.  Entah apalah mantera yang Ashita guna bila berdepan dengan dia. 
“Saya kan, Ash…”  Punggung bertenggek pada meja.  Amri peluk tubuh memandang tepat pada Ash di depan mata. 
“Dulu tak adalah suka dengan kerja ni.  Tapi, lepas masuk sini, kenal semua orang dan kenal awak lebih-lebih lagi, rasa meriah betul hidup saya sekarang,” luahnya luhur.
Dahi Ash berkerut beberapa lapis.  Lain macam ayat bos bagi ni.  Atau dia terlalu jauh tersasar demi mentafsir setiap layanan dan setiap kata-kata Amri pada dia? 
“Lain macam pulak ayat bos tu.  Macamlah saya ni oksigen…”
“Kalau saya anggap awak macam oksigen untuk saya?”  cantas Amri.  Kening lebatnya terjongket tinggi.
Bertahan degup dalam dada, Ash gelak sambil menutup mulut.  Dia tak boleh bila segalanya mula jadi serius ni.  Dia takut. 
“Bos ni.  Kalau bos anggap saya oksigen, saya anggap bos macam karbon dioksida, tau?” 
What?”  Mata Amri bulat.  “Seteruk itu?” 
Tapi, Ash menggeleng.  “Mana ada teruk.  Andai pokok memberi oksigen dan menyedut karbon dioksida – menjadikan manusia dan alam saling bersangkutan, saya dengan bos pun macam tulah.  Bos perlukan pekerja dan saya perlukan bos yang baik macam bos ni.”  Pandai betul dia putar belit ayat. 
Entahlah.  Janji sedap dengar sudah. 
“Awak ni kan… tengok…”  Amri tayang wajah serius.  “Buat saya rasa bahagia lagi.” 
“Bos pun sama akan buat saya bahagia bila naikkan gaji saya…”  Ash menceberkan bibir.  Saja buat wajah serius. 
Terus Amri berdiri.  “Hey, kan saya dah cakap.  Kalau hotel ni saya punya, jangan kata naik gaji, hotel ni saya bagi…”
“Sembang,” cebek Ash lebar. 
“Kalau gitu, ambik sayalah…”
“Oh, itu tak nak.”  Wajah Ash cuak.  Dia menggawang tangan tanda tidak sudi.  “Jangan buat pasal.  Saya nak kerja aje.  Bukan nak bos.” 
Buatnya teman wanita Encik Amri ni datang luku kepala dia, tak ke menangis tak berlagu nanti.  Tercalar air muka nanti dibalun kerana seorang lelaki.  Lagipun, dia tak pernah ada rasa istimewa itu pada Amri.  Melainkan dia suka.  Ya, sekadar suka saja kerana dia tak pernah membenci sesiapa. 
“Eh, bos datang jumpa saya ni, kenapa?  Apa-apa boleh saya bantu?” 
Oh, baru teringat.  Tengok.  Pandang Ash, segalanya boleh terbang melayang.  Bahaya betul. 
“Esok pesan semua datang awal, ya?” 
“Sebab?” 
Senyuman senget Amri terukir.  Dia bangkit berdiri tegak.  “Ada kejutan.” 
“Wah, macam ada yang istimewa aje, bos?” 
Amri angguk.  “Ya, seseorang yang istimewa.” 
“Siapa?”  Riak Ash benar-benar teruja. 
“Seseorang…”  Amri senyum.  “…yang memang istimewa, Ash.” 

Ya, memang istimewa.  Kerana seseorang itu adalah orang istimewa.   

...2bCont...

43 comments:

  1. Huhu.. jangan 'hurt' sgt ye rehan citer ni... but intro dh suspen..

    ReplyDelete
  2. Huhu.. jangan 'hurt' sgt ye rehan citer ni... but intro dh suspen..

    ReplyDelete
  3. Yuga...adakah tuannya sepelik namanya...menarik..

    ReplyDelete
  4. Yuga...adakah tuannya sepelik namanya...menarik..

    ReplyDelete
  5. Macam biasa
    Permulaan yg bagussss sangatt
    Mmg ohsam
    Buat kita x sabar tggu next n3
    Nexttttt rehan

    ReplyDelete
  6. Macam biasa
    Permulaan yg bagussss sangatt
    Mmg ohsam
    Buat kita x sabar tggu next n3
    Nexttttt rehan

    ReplyDelete
  7. Wah best... Tak sabor tuk esok... Adakah seseorang untuk dia.... Aku tu tukar jd dia.... Hehehehehehe

    ReplyDelete
  8. Wah best... Tak sabor tuk esok... Adakah seseorang untuk dia.... Aku tu tukar jd dia.... Hehehehehehe

    ReplyDelete
  9. cinta tiga segi ek... best...best..best :D

    ReplyDelete
  10. Yeayy..akhirnyaa ad citer baruu..xcited!!!
    Harap2 citer ni n hurt akan ad ending yg membahagiakan

    ReplyDelete
  11. Adui x sabar tgu next entry...huhu

    ReplyDelete
  12. Entri pertama pun dah mengetarkan rasa..
    Mengharapkan bahagia😃😊😊

    ReplyDelete
  13. Rehan cerita kali ni jangan 'HURT' sangattt... takut hati kak sue yg terasa sama sakit.. adakah yg istimewa tu 'Yuga'...

    ReplyDelete
  14. Yesszzz..cerita br...mcm biasa..saya suka..soo sweettt....

    ReplyDelete
  15. Yesszzz..cerita br...mcm biasa..saya suka..soo sweettt....

    ReplyDelete
  16. Permulaan yg mengujakan.. Tak Sabar tunggu seterusnya

    ReplyDelete
  17. best.!!!xsaba nk bc yg seterusnye

    ReplyDelete
  18. Best...harap x sama cam hurt huhu

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum. Masih baru follow blog ni. Permulaan yg menarik :)

    ReplyDelete
  20. i love u kak rehan.thanks utk cerita baru ni <3 #rehanmakhtaristhebest

    ReplyDelete
  21. akak takpernah mengecewakan,, penantian yang tidak sia2. ^^

    ReplyDelete
  22. Tq best unik n menarik

    ReplyDelete
  23. Akhirnye...RM is back...mmg ttgu2 karya RM..

    ReplyDelete
  24. Intro yg sgt best..dah buat akak terpikat..baru sempat nak baca

    ReplyDelete
  25. Intro yg sgt best..dah buat akak terpikat..baru sempat nak baca

    ReplyDelete
  26. Istimewa mcm mne tu?

    ReplyDelete
  27. baru nak start marathon ni. better late then never kannnn. hahahaha
    saya pun macam Ash, kalau tak pakai jam rasa macam tak kena je, aksesori paling penting.

    ReplyDelete