Wednesday, March 28, 2018

Kau Bicara Tentang Cinta 25

NAZ hanya memandang skrin telefonnya.  Missed call daripada Sera.  Pesanan daripada Sera.  Langsung dia tak balas.  Entah kenapa, rasa dikhianati.  Bukan kerana dia punya rasa pada Riz tapi kerana perasaan Sera pada Buya.  Entahlah… tak patut dia buat Sera begini tapi dia kesian pada Riz dan paling penting, kenapa Sera tak mengaku pada Riz yang hati itu sudah dimiliki?
Dia pula masih mempertahankan Sera hinggalah dia dengar sendiri pengakuan Sera dalam panggilan yang Sera abaikan dengan tak sengaja.  Sera tak tahu talian mereka masih bersambung dan dia juga tahu Buya muncul di kedai Sera. 
Sebagai sahabat, tidakkah dia perlu menyokong Sera dalam apa saja tindakan?  Tapi, macam mana dengan Riz?  Riz juga seorang sahabat.  Dia juga sama seperti lelaki itu.  Demi persahabatan, dia  ketepikan soal hati dan perasaan. 

Adakah kerana munculnya Buya, persahabatan mereka selama ini akan lebur?  Tak… Naz geleng sendiri.  Dia terlalu sayangkan hubungan mereka bertiga.  Dia akan pertahankan.  Sampai syurga. 
Nombor Sera didail.  Hanya sekali deringan, suara Sera menyapa.  Nampak sangat Sera sedang menanti panggilannya. 
“Kau okey, Naz?”  Itu soalan pertama Sera. 
Usah dikata betapa bimbangnya dia.  Kenapa baru sekarang Naz membalas segala panggilan dan pesanannya.
“Aku okey.  Jangan risau…”
“Habis tu?  Kenapa diam aje?  Kau dengan Riz buat aku tak senang duduk…” 
Naz ketawa kecil.  “Aku ingat, dah ada yang baru… yang lama ni kau nak lupa dah…”
“Eh, kau cakap apa ni?”  Sera kerut dahi.  Bingung. 
“Aku dah tahu hubungan kau dengan dia, Sera…”
Wajah mulus itu bertambah kerutan.  Memang dia akui pada Naz yang dia suka Buya tapi rasanya, dia tak cakap lagi pada Naz dia dah terima Buya. 
“Aku dengar dalam telefon hari tu.  Gamaknya, kau terkejut dia muncul.  Kau biarkan telefon kau macam tu.  Aku dengar…”  Ya, hari di mana dia mahu cari kenyataan demi memujuk Riz. 
“Sebab tu ke kau dengan Riz diamkan diri?”  Sungguhlah… hati Sera tersayat sendiri.  Harap sangat Naz nafi. 
“Kau tak dapat call Riz jugak?” 
Sera diam.  Mengetap bibir. 
“Bagi Riz masa.  Dia masih dalam proses nak terima tu…” 
“Habis tu, kau?”
Naz ketawa kecil.  “Aku pun perlukan masa tapi masa tu dah tamat.  Nampaknya, cepat aje aku boleh terima kau ada hubungan istimewa dengan Buya.  Yang penting kau bahagia, Sera.  Tapi, aku tak boleh jamin yang antara kau dengan Riz, macam mana…”
“Nazzzz…” Lemah jiwa Sera saat ini. 
Hubungan mereka bertiga dah lama.  Mana mungkin dia mahu rosakkan begitu saja. 
“Kau kenal aku.  Kau kenal Riz dan aku juga kenal kau dan Riz dengan baik.  Riz akan faham.  Kalau dia perlukan masa, biarlah dia ambik berapa lama masa pun.  Tapi, kau kena ada dengan aku, Naz.  Aku tahu kau kecewa, kan?”
“Kecewa dengan perasaan kau pada orang yang baru kau kenal?”  Naz sarkastik.
Sera telan liur.  Memang dia baru kenal Buya tapi sebenarnya dia dah lama tahu tentang lelaki itu.  Sebelum ini, mendengar nama pun dia dah berdebar.  Apatah lagi bila bertemu mata.  Jantung dia hampir gugur setiap kalipun. 
“Jujurnya, aku agak kecewa sebab aku pertahankan pada Riz yang kau tak mungkin ada perasaan pada Buya.  Biarpun aku dah dapat agak tapi aku tetap nak nafi.  Pada aku sekarang, bukan masalah kecewa lagi, Sera.  Kau sahabat aku.  Riz juga.  Aku nak kita sama-sama bahagia biar apa pun jalan yang kita pilih.  Aku tak ada hak nak larang kau, Sera.  Tapi, aku nak kau fikir betul-betul.  Itu aje.  Paling penting, aku akan sentiasa ada dengan kau…”  ujar Naz penuh emosi. 
Biarpun dia pernah rasa cemburu bila tahu Riz mencintai Sera, tapi perasaan Sera pada Buya langsung tak buat dia rasa berterima kasih. 
“Mak su kau okey?” 
“Hurm…”  sahut Sera dengan suara yang sedikit serak. 
“Aku tak cakap lagi dekat mak su dan aku pun minta Buya masa.  Tapi, sepertinya mak su dah tahu…”
“Tentulah, Sera.  Dia ibu, dialah ayah.  Dia akan tahu setiap perubahan kau.  Aku yakin, mak su pun nak yang terbaik untuk kau.  Sama macam aku dan aku yakin Riz juga sama…”
“Ya, Naz.  Terima kasih…”
“So… kerja kau dah siap?”  Tiba-tiba teringat dengan bunga yang Auntie Jane order daripada Sera.  Biasanya, mereka bertiga akan bertungkus-lumus bersama di kedai bunga Sera. 
“Sikit lagi.  Esok boleh datang?” 
“Pagi aku datang.  Aku off-day esok.  Petang aku ada meeting…”
“Janji?”  soal Sera tak percaya.
“Hey… sejak kita kawan, berapa kali aku mungkir janji?” 
Sera ketawa.  Tapi, sebaknya masih terasa.
“Aku sayangkan kau dengan Riz, Naz…”
“We love you too, my dear…” akui Naz perlahan. 



SENYUMAN tak lepas daripada bibir Buya.  Fuh lega bila Sera cakap, mak su terima hubungan mereka.  Rasa seperti bulan jatuh ke riba.   Tak kisahlah mak su paksa diri terima atau memang ikhlas menerima, itu tak jadi hal.  Yang pasti mak su dah tak larang.  Senang sikit dia nak jumpa Sera.  Ini tidak… dah macam pencuri pun ya. 
“Qish tengok abang senyum aje sekarang?”  Balqish yang muncul entah daripada mana labuhkan duduk di depan Buya. 
Diletak dua muk kopi panas di atas meja.  Satu untuknya dan satu untuk Buya.
“Eh, Qish ada ke?” 
Dahi Balqish berkerut.  Sejak bila abang mamai ni?  Bukan diorang makan malam sama-sama ke tadi.  Dengan Si Zul dengan Rizman sekali. 
“Abang ngigau ke?”  selar Balqish.
Buya ketawa lepas sambil menggeleng. 
“Ngigau apa pulak?  Kan mata abang terbuka aje ni.  Bukan abang tidur…”  Dia capai tangkai muk dan membawanya ke bibir.  Dihirup kopi panas itu perlahan.  Ini ubat tak bagi tidurlah ni.  Kalau tak tidur, macam mana nak mimpikan Sera?
“Qish rasa abang ni memang angau…”  Balqish menggeleng bila melihat Buya tak sudah-sudah senyum sendiri sejak tadi.
“Atau abang ni angau nak kahwin tak?”  Dia saja meneka.
Buya terbatuk kasar.  Diletak muk itu atas meja. 
“Kenapa cakap gitu pulak?  Nak kahwin dengan siapa?”  Dia sebenarnya masih tak sedia nak bagitahu Balqish tentang hubungan dia dan Sera. 
“Alaa… abang tak payah sorok.  Qish ada mata, boleh melihat.  Qish ada telinga… boleh mendengar.  Qish ada akal… boleh nilai.  Qish tahu abang serius dengan Sera tu, kan?” 
Kali ini, tiada lagi senyuman di wajah Buya apatah lagi bila melihat riak Balqish juga sama.  Riak tak selesa. 
“Mana Qish dengar…”
“Abang sembang dengan Abang Zul…” 
Damn!  Buya kutuk diri sendiri.  Itu orang pesan.  Cakap siang pandang-pandang.  Dia cuma nak teruskan rancangannya. 
“Kenapa abang rasa Qish macam tak suka dia?”  Nak juga tahu.  Gadis seperti Sera tu, hampir sempurna sebenarnya.  Apa yang buat Balqish tak suka?
“Qish tahu tentang wasiat tu, abang.  Uncle Malik ada cakap dekat Qish juga sebab Qish juga salah seorang yang daddy namakan dalam tu.  Qish memang agak terkilan dan Qish tertanya, apa hubungan dia dengan daddy sampaikan macam tu sekali daddy bagi pada dia…”  Nada Balqish jelas berbaur kecewa. 
Dia tunduk memandang permukaan air yang masih berasap.  Abang nak marah, biarlah abang marah.  Ya, dia kenal abang.  Andai dia campur tangan dalam urusan tak sepatutnya, abang anak marah.  Amaran abang saja sudah begitu menakutkan.  Tapi, ini juga berkait dengannya. 
“Qish berhak tahu, kan?”  Mata Balqish menentang mata abangnya.
Buya yang tadi mahu meletup, melepaskan nafas berat.  Dia angguk perlahan.  Tak ada guna nak marah Balqish atau Uncle Malik.  Memang Balqish berhak tahu.  Biarpun pada asalnya dia sendiri nak cakap tapi kekangan kerja buat dia lupa semua perkara malah tentang wasiat daddy itu juga. 
Nak dikira, kerusi yang dia duduk sekarang di pejabat bukanlah miliknya yang mutlak.  Ianya milik Sera. 
“Qish tak puas hati?”
“Abang boleh terima?”  Soalan Buya berbalas soalan.
Lelaki itu merengus.  Perlahan, dia geleng. 
“Habis tu, abang nak kahwin dengan dia lagi?” 
“Qish… urusan abang nak kahwin dengan dia dan hal wasiat tu, adalah dua perkara berbeza.  Qish tak akan faham…”
“Abang cakap.  Bagi Qish faham.  Qish dah dewasa.  Qish dah boleh menilai…”  pinta Balqish sedikit keras.
Buya gigit bibir bawah.  Merenung tajam adiknya.  Tak… Balqish tak akan faham.  Tiada siapa faham. 
“Kenapa abang diam?  Abang saja nak bawa dia masuk dalam rumah ni, dan nanti bila dia dah halau kita sehelai sepinggang, masa tu baru abang nak buat Qish faham?  Gitu?” 
“Dia tak akan halau kita.  Ini rumah kita…” 
“Ya… buat masa sekarang.  Sedangkan wasiat daddy yang patutnya tiada nama dia pun, dia terima, abang.  Jujurnya, Qish sejak awal tak selesa bila nampak dia dalam rumah ni hari daddy tak ada tu.  Pada Qish perempuan yang tak tahu malu aje duduk bertandang rumah orang sampai ke tengah malam berlagak seperti tuan rumah padahal tiada kaitan pun. Oh lupa…”  Balqish ketawa tiba-tiba.
“Masa tu Qish tak tahu dia penerima wasiat daddy.  Sepertinya sekarang, dia berhak untuk segala-galanya.  Termasuk untuk kuasai abang yang Qish kenal sangat tegas dan keras…”  Serentak itu Balqish bangkit dan meninggalkan Buya yang kematian kata.
Mata Buya hanya mampu menghantar adiknya pergi.  Kerisauan Balqish ada asasnya.  Tapi, Sera bukan perempuan macam tu.  Dan wasiat itu… argh… bukan Sera yang nak.  Tapi, mak su memaksa. 

Damn!!!  

10 comments:

  1. Thanks akak for new entry,terubat rindu ni ngan Sera

    ReplyDelete
  2. Aduhaii....ditelan mati mak, diluah mati bapak. Sabarlah Buya. Qish xtau tuu..

    ReplyDelete
  3. Teringat kata seorang kawan... BAHAGIA itu MAHAL HARGANYA..

    ReplyDelete
  4. Alahai... qish pulak curiga dgn sera.. buya pulak belum tetap pendirian: pentingkan harta atau betul2 sayangkan sera.. thx RM for the update 🌹🌷

    ReplyDelete
  5. Wohaaa update lg,tq2😘Aisehhhhhh...Buya Ni mcm dh ragu2 plak dgn perasaan sndri....

    ReplyDelete
  6. Tq sis rehan...jgn nnt balqish jd batu api sudahla...

    ReplyDelete
  7. Damnnn, ciss..ayat ni sangat sesuai untuk situasi sekarang..haha, teranh pelan2 kqt si qish buya..hopefully all is well

    ReplyDelete