Sunday, June 02, 2013

Tiba-tiba, Dia Ada 28

BAB 28

SEKARANG dah masuk musim sejuk.  Tinggal sajli je tak turun lagi.  Dah lama tak nampak salji, rasanya aku akan jadi sangat teruja untuk berguling dalam timbunan yang memutih tu. 

Tangan masih ligat membasuh macaroni.  Makan tengah hari mudah bagi aku dan atas permintaan Ayie sendiri.  Bila telinga dah  menangkap bunyi salam, aku jawab perlahan.  Tangan aku basuh dan terus berlari ke pintu dengan kain putih yang masih mengelap tangan.  Bila daun pintu aku kuak, Ayie sedang meniup telapak tangannya. 
“Sejuk betul...”  Dia kemudiannya  memegang kedua-dua belah pipi dia yang nampak merah.
Aku intai ke belakang bila Ayie melepasi pintu.  Angin musim sejuk ni  memang sangat sejuk.  Rasanya berita cakap tadi, suhu dah mula turun.  Sekarang rasanya sudah turun pada tahap sepuluh darjah Celsius dan rasanya bila-bila masa sajli boleh turun kalau suhu semakin turun dengan begitu pantas.
“Awal balik?”  tanya aku seraya menutup daun pintu.
“Fuh... rasa panas sikit...”  Dia menarik mafela tebal dari lehernya dan terus duduk di atas sofa dengan  kaki naik ke atas meja kopi. 
“Kuliah satu je hari ni.  Lagipun, Ayie nak keluar kejap lagi.  Nak jumpa orang kejap...”  Dia menjawab lembut sambil memandang aku yang sedang berdiri di depan sinki.
Aku senyum.  “Jumpa siapa?” 
“Khai... Arya ikut sama tau...”  
Aku kerutkan kening.  Tiba-tiba je.  Semalam tak cakap apa pun.  Lepas kami balik daripada Alexa, dia tak sebut pulak tentang Khai.  Malam tadi pun diam je.  Hari ni dah kenapa?  Tiba-tiba je.
“Tetiba je,”  komen aku perlahan.
Ayie kalih dan menyangkut tangan pada belakang sofa dan menindih tangannya dengan dagu. 
“Yeah... semuanya tetiba.  It just  happened and for sure, for some reason...”  Dia tayang gigi lagi.
Aku menceber dalam senyuman.  Betullah tu.  Semuanya berlaku dengan sebab musabab biarpun telah ditakdirkan semuanya.
“Macam kita... dan rasanya Ayie kena berterima kasih pada Ieza kot... kalau tak mesti tak boleh ada dengan Arya sekarang...” 
Tangan aku terhenti dari kerja-kerja di sinki.  Wajah dia aku tenung.  Kalau dia  mengayat, memang kalah Shakespears. 
“Kalaulah...”  Aku berjeda. 
Ayie yang tak sabar terus tegakkan tubuh. 
“Kalaulah apa?”  Dia bertanya sambil melompat daripada sofa dan terus mendekati aku lantas dia lompat pulak ke atas cabinet. 
“Kalaulah Ayie hidup sezaman dengan Shakespears, pasti dia tak dinobatkan sebagai  penyair hebat.”  Aku gelak setelah bahankan Ayie.
Tapi, Ayie tak marah.  Dia ikut sama gelak tipis dan menggeleng kecil.
“Kalau Ayie hidup sezaman dengan dia dan Aryana binti Mohd Mukhlis tak ada jugak, tak jadi Shakespears nya Ayie ni...” 
Okey, dia dah kenakan aku balik.  Aku masamkan wajah dan Ayie bahan gelak bersungguh-sungguh. 
“Seronok gelak dekat orang?” 
Dia angguk.  Aku terus diam malas nak hiraukan dia.  Biarlah dia bahagia dengan gelak dia tu. 
“Tapi, perkara paling seronok adalah jadi anak Puan Anaresa dengan Encik Zafran.” 
Aku kalih pada dia.  “Dah memanglah.  Permata hati tu.  Syurga dunia akhirat...” 
“Yeah... sebabnya.  Banyak rentetan daripada tu.  Kejadian sejak azali.  Jadi anak pada ma dengan pa, yang memang kawan baik dengan ma dengan pa Arya... kenal Arya, ma dengan pa suka Arya, pinangkan Arya untuk Ayie... so sekarang ni, kira Arya adalah yang paling seronok dalam hidup Ayie...” 
Berkerut dahi aku nak cerna kata-kata dia.  Terbelit.  Jangan kata kuasa dua, kuasa kuda otak aku bekerja sejak hidup bersama dia. 
“Apa Ayie nak katakan ni... terbelit otak...”
“Eh, terbelit?  Mesti serabut.  Meh Ayie sterika...”  Dia pegang rambut aku. 
Ditariknya sikit.  Baru aku jerit bagi gegar otak dia, Ayie dah buat lagi.  Dia tarik rambut aku dekat dengan hidung dia, lalu dia hirup bau rambut aku lama.  Siap dengan mata terpejam.  Menyatakan betapa dia menikmati bau rambut yang tak basuh dua hari dah. 
Aku ketawa bila dia kerutkan dahi. 
“Wangi, kan?” 
Ayie kerutkan kening dan senyum. 
“Tentang Arya... tak ada apa  yang tak wangi...”
“Eleh... kalau mengayat  memang bagi dekat Ayie, kan?” 
“Mana ada.... Arya pun mengayat Ayie apa?” 
“Bila?”  Mata aku terjegil. 
Rasanya lepas kali pertama dulu, memang aku lebih hormati dia.  Hormati jadual dia yang padat.  Kadang-kadang biarpun tak ada kuliah, dia ke pustaka.  Cari bahan katanya.  Tolong senior buat projek akhirla, itu la, ini la...
“Nak kena cakap ke bila?”  Kening dia naik berkali-kali.  Mencabar.
Aku buat muka tenang sambil menarik kuali leper dari dalam laci cabinet dan aku parking tepat di atas tunggu
“Dua tiga hari sudah tu ke?  Yang Arya cakap Germany tu eh?”
Ayie senyum ketap bibir pada mulanya.  Nampak macam nak nafi tapi dia angguk juga. 
“Ya... ya... yang tu lah.  Sanggup belajar dengan Mr. Mc’ Goo eh nak ayat Ayie...”  usik dia.
“Dah tu, tak kan nak ayat jiran pulak...” 
Ayie diam bila aku membalas macam tu.  Dia pandang aku lama.  Tangan dia terhenti daripada terus bergendang.
“Sebut pasal jiran, diorang ada tanya Ayie dekat kampus, ada sorang perempuan kat rumah.  Awek ke?”  Ayie mula bercerita. 
“Tak pasal-pasal kena luku dengan Ayie.  Ada ke dia cakap awek.  Ingat Ayie ni tak ada agama ke apa nak main bersekedudukan dengan perempuan bukan-bukan.” 
Hati aku gelak mengekek.  Dah jadi pak nenek dah dia.  Membebel dengan bibir merah yang terjuih-juih.  Nampak tak puas hati sungguh. 
“Dah tu Ayie jawab apa?”  tanya aku berminat nak tahu.
Wajah Ayie  mendongak memandang siling.  Bibir dia herot sana-sini. 
“Ayie cakaplah, isteri Ayie...tapi diorang tak percaya pulak.  Kata adiklah, kakaklah... apalah...”  Dia kalih pada aku.
“Perlu ke kita buat clarification eh?  Ajak diorang makan-makan dekat rumah?  Okey macam tu?” 
Terkejut jantung aku dengan cadangan spontan dia tu. 
“Siapa nak masak?” 
Dia tak jawab, sebaliknya dia juihkan bibir dia pada aku.  Jari telunjuk aku terus  menuju pada diri sendiri. 
“Arya?” 
Ayie angguk. 
“Nak masak apa?” 
“Apa-apa jelah.  Makanan kita.  Kena buat ni.  Nanti kecoh kata Ayie tinggal dengan perempuan pulak.  Dah pasal-pasal diorang dapat dosa, sebab fitnah.  Kita buatlah makan-makan doa selamat sikit, kebetulan masuk rumah baru ni.  Dapatlah kita jauhkan diorang daripada dosa memfitnah, ya tak?”  Kening dia naik bertanya dan  memberi cadangan.
Macam tu pulak. 
Tiba-tiba je.
“Erm... yalah.  Bila tu Ayie tetapkan.  Nanti kita pergi cari bahan masak.  Yang petang ni kata nak jumpa Khai tu, Ieza ada sekali ke?” 
Dia angguk. 
“Eh, kenapa Khai suruh Ayie datang?” 
Aku dah naik risau tiba-tiba.  Bukan ke Khai tak bagi dah adik dia nampak kelibat Ayie.  Karang terjun lombong budak tu karang, jenuh. 
“Jangan risaulah... Ayie nak tolong Khai buat projek akhir dia.  Arya pergi lepak dengan Ieza.  Kita dalam satu kawasan tapi tak adalah jumpa.  Kami lepak satu tempat je.  Nak pergi mana?”  Ayie tanya aku.
Aku mengangguk.  Mengerti.  Tapi, mana aku tahu nak pergi mana?  Berlin bukan tempa aku.  Ini tempat dia.
“Bukan tempat Arya kat Berlin ni...”
“Yeah... sebab tempat Arya kat sini...”  Ayie menyampuk.
Tersengih sambil menepuk dada dia sebelah kiri.  Okey, dia nak cakap tempat aku dalam dada dia, dekat di hati untuk disayangi, dekat dengan lengan untuk dilindungi?  Boleh tak aku nak senyum sampai bumbung rumah lima tingkat ni. 
“Ha... ha... sengih lebar sangat tu...”  tegur Ayie.
Terus aku tekup mulut.
Ayie  ketawa.  Tangan aku ditarik. 
“Tengok wajah Arya malu-malu, senyum simpul macam ni, buat Ayie rasa Ayie lagi lama  hidup daripada Arya.  Tapi, kenapa sesekali Ayie rasa Arya layan Ayie macam adik.  Macam pertama kali kita jumpa?” 
Terus padam senyuman aku.  Tak payah bomba datang pancut air besar tu dekat muka aku yang memang rasa terbahang ni, padam terus senyuman itu.  Betul ke dia rasa macam tu?  Memang betul ke aku layan dia macam adik sesekali?  Macam orang lagi muda daripada aku?  Sungguh ke ni?  Dia tak tipu ke?
Mangkuk kaca yang berisi macaroni mentah itu aku letak di sisi sinki.  Dekat dengan bahan-bahan masak yang telah aku sediakan.  Sebelah tangan menongkat pada kabinet putih bersih tu.  Langsung tak ternoda.  Wajah Ayie yang aku nampak tenang, sedang senyum senget dekat sofa, aku pandang tak lepas. 
“Bila masa Ayie rasa macam tu?  Selalu ke?”  Debar hati aku. 
Yalah, bukan apa.  Aku ni tak layan dia sebagaimana seorang isteri layan suami ke?  Percakapan aku ni memang cara layan dia macam budak-budak ke?  Bila?  Kalau ya, memang aku tak perasan.  Aku tak sedar langsung.  Awal-awal dulu memang ya, tapi sekarang aku rasa tak ada dah.  Cumanya, bila empunya diri perasan, memang ada  yang tak kenalah ni. 
“Naa… tak la selalu.  Sesekali…”  Dia sengih sambil menyengetkan kepala dia dah terus landing ada belakang sofa. 
Dada aku masih berdebar.  Tiba-tiba rasa bahu kiri aku makin berat dalam pada menjaga setiap perbuatan dan amalan agar bahu kanan lebih rebeh. 
“Kenapa muka macam jeruk prun rendam air asam jawa tambah cuka ni?” 
Aku kerutkan kening.  Apa jenis perumpaan Ayie bagi ni?  Macam aneh je.  Aku ada jugak perumpaan sesat macam tu, tapi dia lagilah menyesatkan.
“Peribahasa apa tu?” 
Ayie geleng.  “Itu peri-peri…”  Gelak.
“Haih… main-main.  Sungguh Arya nak tahu ni… bila masa Ayie rasa Arya layan Ayie macam budak-budak?  Memanglah tak selalu, tapi yang sesekali tu… bila?”  soal aku sedikit menggesa.
Ayie tak terus jawab.  Dia bangkit dan mengangkat jeans dia yang sedikit londeh.  Baju panas setebal alam tu dia buka dan disangkut pada bahu sofa.  Kaki dia menapak mendekati aku dan seperti biasa, port biasa… dia bertenggek atas kabinet. 
“Sesekali eh…”  Dia ulang perkataan tu.  Suara dia meleret.
“Sesekali… bila ya?”  Dia macam soal diri dia sendiri.
Aku pulak, sabar menanti jawapan dari celah bibir Ayie yang masih carik dengan senyuman.  Apa yang buat dia senyum pun aku tak tahu. 
“Arya rasa?”  soal dia tiba-tiba.
Dahi aku dah berlapis-lapis.  “Manalah Arya tahu… apa yang Arya tahu sekarang ni Arya dah berdosa sebab layan Ayie endah tak endah je.  Kalau Ayie rasa macam tu, memang Arya berdosa besar sebab abaikan Ayie…” 
Serius.
Memang aku dah meremang bulu tengkuk segala.  Rasa dekat dengan api neraka.  Syurga aku ada pada Ayie.  Muka dah cuak semacam.  Detak hati pun sampai dah boleh dengar dah.
Wajah Ayie mati dari senyuman.  Telapak dia ringan naik singgah ke dada kiri aku.  Serius buat makin laju jantung aku bergetar. 
“Eh, kenapa jantung semacam je ni?”
Wajah dia cuak.
Aku ketap bibir dan menggeleng.  “Takut terabaikan Ayie… berdosa…”  Airmata aku dah meniti di birai kelopak. 
Sikit lagi Ayie bersuara, aku akan terus menangis.  Langsung tak masak nanti.  Sia-sia je sediakan bahan-bahan masak ni. 
Tapi Ayie, kembali melebarkan bibir dia.  Kepala aku ditarik dan terus dibawa tersembam ke dada dia. 
“Kenapa ni?  Ayie cakap je.  Kenapa sampai dosa pahala ni.  Arya takut sangat ni kenapa?  Nyesal pulak cakap macam tu tadi…”  Dia berbisik lembut. 
Aku ketap bibir.  Kan dah cakap, dia titikkan ayat dia, airmata aku pun menitik ke pipi.  Ingat pesan mama, hak Ayie dalam diri aku biarpun dia jauh lebih muda.  Hari ni, Ayie sendiri cakap dekat aku macam mana aku layan dia. 
“Arya minta maaf…”
“Ayie maafkan…”  Cepat je dia menjawab.
“Cuma nak tahu, bila Arya layan Ayie macam budak-budak…” 
Dia tak jawab soalan tu.  Sebaliknya dia ketawa dan tolak kepala aku lalu kedua-dua belah tangan dia mengapit pipi aku lembut.  Ibu jari dia menyentuh airmata yang tersisa. 
“Budak-budak yang dah boleh jadi bapak budak ni, memang suka kalau Arya layan macam budak-budak.  Manja apa… dah lah tak nak nangis.  Abaikan jelah.  Ayie tahu Arya tengah usaha keras nak jadi yang terbaik.  Tak apa tak capai yang terbaik pada diri sendiri pun, janji Ayie dah rasa Arya sentiasa persembahkan yang terbaik.  Dah lebih dari cukup dah tu,” ujar dia separuh memujuk. 
“Kalau tak… tak kan sanggup ikut Ayie datang sini… tinggalkan keluarga.  Tinggalkan jawatan besar dalam Muhara tu.  Hidup dengan suami yang masih belajar dan tak ada pendapatan pun lagi.  Kena layan masalah-masalah  yang suami Arya hadap.  Nak kena belek Mr. Mc’Goo lagi nak faham Germany sebab suami asyik buli cakap bahasa Jerman je.  Terima suami seadanya… itu dah kira terlalu baik  untuk seorang Zakhri Adha ni tau…”  Dia menyambung sambil mencubit hidung aku yang sederhana tinggi ni. 
“Jangan risaulah, baby… kalau Ayie rasa ada yang tak kena dengan Arya, Ayie tegur secara baik.  Bukan ke tugas seorang suami tu mendidik isteri dalam rumah tangga?  Hrmm?”  Kening dia naik. 
Aku diam tak berkata apa tapi memang betul pun. 
“Kalau kata ada tak kena dengan isteri Ayie, Ayie yang akan tanggung dosa.  Jadi, jangan dok risau sangatlah.  Arya pun kalau rasa ada yang tak kena dengan Ayie, tegur je.  We complete each other.”
Wajah dia didekatkan dengan telinga aku.  Rambut aku yang jatuh ke sisi wajah dia selak dan aku rasa dia dekatkan bibir dia hingga menyentuh cuping telinga. 
“Kalau tak… tak kanlah Arya percayakan Ayie sepenuhnya, kan?”  soal dia menutup pujuk.
Aku ketap bibir. 
Tiba-tiba rasa merah wajah.  Rasa kaku tubuh.  Rasa membahang seluruh tubuh.  Rasa darah menongkah arus.  Dia ni memang… dalam memujuk tu, mengena pun ada jugak.  Aku tolak bahu Ayie dan terus berlalu ke sinki. 
“Tak nak kawan…” 
Ayie gelak.  “Tak nak kawan tak apa… dah kahwin.” 
Terus dia lompat turun dan mengambil jaket dia di bahu sofa dan berlalu ke bilik dengan tawa yang tetap bergema menghiasi ruang hati aku.
Fuh… lega.
Gila tak lega you… buatnya suami tak reda aku layan dia ala kasar, tiket ke neraka kelas pertama aku dapat nanti.  Sudahlah amalan selama ini pun belum tentu diterima.  Tambah pula dosa pada suami, sungguh aku tak mampu nak galas.  Jadi, memang aku tak pernah ada niat hendak melanggar aturan Allah di muka bumi ni. 



PETANG yang sangat nyaman. 
Sejuk hingga ke tulang hitam.  Dah lama rasa udara Khatulistiwa, sekarang ni tinggal dalam latitude empat musim, memang payah sikit tubuh aku nak terima.  Hidung rasa berair dan kulit pulak rasa macam keras.  Baju panas pun macam tak mampu nak bagi kehangatan yang cukup je. 
Ada beberapa orang budak-budak sedang berjalan laju di atas kaki lima di depan rumah kami.  Hendak berkejar balik rumah gamaknya.  Atau lari daripada rumah.  Ayie pandang aku dan senyum.  Dia seluk poket jeans dan mengeluarkan kunci kereta. 
“Nak pergi mana ni?”  tanya aku. 
“Nak jumpa diorang dekat mana?” 
Ayie tarik tangan aku.  “Tiergarten,” jawab dia sepatah.
“Apa tu?”  Kerut kening aku. 
Taman.  Taman yang paling besar dekat Berlin ni.  Macam-macam aktiviti ada kat situ.  Nak jogging pun boleh…” 
Aku angguk.  Memanglah.  Orang Negara empat musim, tak kira bila pasti akan melakukan aktiviti out-door.  Beriadah.  Dekat Malaysia je ramai  yang beriadah atas katil, depan TV atau paling jauh sikit dekat laman dengan pegang gadjet.  Huh…
“Cantik tak?” 
Ayie angguk.  “Cuma musim ni Arya hanya akan  nampak kuning sikit, kelabu sikit.  Sikit masa lagi tengok-tengok air tasik pun beku.” 
Pintu kereta dibuka.  Ayie mengambil tempat dia dan aku masuk ke sebelah penumpang.  Tali keledar aku tarik.  Ayie hidupkan enjin dan kereta terus bergerak perlahan.  Musim sejuk ni bawak kereta slow je.  Karang terbabas sebab jalan raya licin, sia-sia je. 
“Jauh tak?”  Aku menyoal lagi. 
Perasaan ingin tahu tu memang tak payah cakap.  Sejak dia masuk kuliah, ini kali pertama kali keluar menziarah tempat-tempat selain daripada pasaraya. 
“Tak jauh…”  Dia menggeleng.
“Dalam 6.6 km je dah sampai.  Ambik Friedrich-Krause-Ufer Straße, pada kelajuan sopan santun macam ni 15-20 minit dah sampai…,” jelasnya.
Aku ketawa kecil sambil menekup mulut. 
“Ayie memang sopan-santun…,” usik aku.
Ayie kalih sesaat dengan senyuman senget. 
“Apa yang sopan, apa  yang santun?”  tanya dia pula.
“Apa-apa jelah…”  sela aku.
Dia nampak tak puas hati.  “Cakaplah…”  Dia dah mula nak merengek.
“Tak ada apa-apa…”  Terus aku membuang pandang ke luar cermin.  Tengok dahan-dahan pokok yang dah bogel.  Langsung tak ada daun dah.  Hanya tinggal dahan dan ranting kering.
“Ayie sopan sebagai Zakhri Ada dan santun sebagai seorang suami…” 
Kerutan pada wajah Ayie terentang menerima kata-kata aku yang berbentuk separuh bisikan. 
“Which means?”  giat dia.
Aku kalih dan menayang gigi.  Ayie pandang aku dua saat kali ni sebelum kembali menadah mata dekat jalan raya. 
“Sie sind ein Mann in meinem Herzen,” ujar aku biarpun sedikit tersangkut-sangkut. 
Memang pronounce aku ke laut gamaknya bila aku nampak bunga tawa yang bakal pecah pada bening mata Ayie.  Bolehlah daripada tak ada.  Sebelum tidur semalam, aku siap hafal apa  yang Mr. Mc’ Goo cakap. 
“Kenapa gelak?” 
Tawa Ayie yang tertahan-tahan terus pecah. 
“I am so impress,” puji dia.
“Impress tapi gaya macam stress je…,” cemik aku. 
Huh, rasa nak merajuk tiba-tiba.  Terus aku masamkan wajah. 
“Merajuk?” 
Aku diam.
“Jangan merajuklah.  Nak merajuk nanti kat rumah.  Dalam kereta tak sesuai.  Payah nak pujuk.”  Dia senyum sekilas. 
“Ayie kagum sungguh ni.  Tak tipu.  Ni dengar Ayie nak jawab…”  Tangan aku diraih kemas.  Mata dia menala ke depan.
“Dah tentulah I am a man in your heart.  Nobody can live in you heart but me.  Ayie dah buat pagar karan dalam hati Arya tu.  High voltage.  Orang nak sentuh kena renjatan.  Terus kojol…” 
Ayat pertama tu adalah apa yang aku maksud tadi.  Terharu okey.  Ni sungguh ni terharu ni.  Balik rumah nanti tiba-tiba rasa nak merajuk je.  Merajuk ada makna. 
“Tapi kan…”  Ayie menghentikan suara dia.  Dia nampak nak ketawa lagi.
“Pronoune dia macam salah sikitlah.  Terbelit otak Ayie nak faham tadi…”  Dan dia, terus bantai gelak lagi. 

Buang karan betul budak ni. 

~~> bersambung

RM kata : Ini kisah mereka... mereka itu siapa?  Aryana, Ayie dan juga kita.  kita, ya kita... kita yang tulis, kita yang baca yang komen yang share yang like yang juga silent reader... kita semua kerana kehebatan kita2 semua terus menyokong blog ni dan karya kita.  

34 comments:

  1. sob sob sob..nak merajuk ada makna

    >>k<<

    ReplyDelete
  2. Suke...arayie dh sesuaikan diri masing2..

    P/s : ada skit typo.. "di atas tunggu" rs nyer mcm "di atas tungku" kan...sbb nk masak ms tu

    ReplyDelete
  3. sayang sis ketat2..teruskan berkarya, kami ada menyokong sis...sis berkarya, arya n ayie wujud sntiasa..

    ReplyDelete
  4. Hamboih Ayie ayat tak engat tuh...caiyok...Ara jgn melawan, tak leh menang dgn mamat german chelop nih

    ReplyDelete
  5. yaey! overtime RM,tq so much!!..karang gg dh ni bc ayt2 RM..manis melekat xmo hilang..hehe

    ReplyDelete
  6. Bahagia nya ..... I Like .... Hehehe....

    ReplyDelete
  7. Bahagia nya ..... I Like .... Hehehe....

    ReplyDelete
  8. hhehehee...biasa la mula2 blaja..mne ada org terus pndai
    :)

    ReplyDelete
  9. Thanks RM..... bertemu lagi ngn arayie.. upppppssssss.utk RM....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahagia rasa hati bila saling melengkapi....
      So sweetttt...

      Delete
  10. terbaik rehan...dia orang masih dlm tempoh menyesuaikan diri..best..x sabar nak tunggu next n3

    ReplyDelete
  11. sweettt.. tqsm kak rehan <3 it

    maslina aini mat saad

    ReplyDelete
  12. sgt amat sgguh terlampau sukeeeeeee!!hehehehe

    ReplyDelete
  13. 10q RM,4 the n3 dan juga pengajaran yg diselitkan dlm n3 kali ni. Buat sy terfikir...dlm pd suami saya x pernah compalain n sporting dgn apa saja yg saya buat, adakah saya pernah terabaikan dia??? Kne tnya kt Ince Hubby la gamaknye...

    ReplyDelete
  14. Thanks akak krn this new entry n krn tetap mnyambung kisah ni. *sebenarnya tak tau nak cakap apa ;)

    ReplyDelete
  15. thanks a lot akak for the n3 we will always support you :)

    ReplyDelete
  16. non stop senyum la baca cerita ni...boleh jadi awet muda :D

    ReplyDelete
  17. Arayie.. saling melengkapi walaupun berbeza usia.

    ReplyDelete
  18. new entr tq very much..muah..x tau nak ckp apa kali ini tapi seniasa ternanti sesuayu dr rehan. sweet ada pegajaran..ada perumgatan..dan benar apa yg dikata rehan ini kisah masyarakat kit

    ReplyDelete
  19. bahagianya rasa..walaupon kat sana musim sejuk tp dlm hati ni dh berbunga2 dh ni..

    ReplyDelete
  20. "Budak-budak yg dh boleh jadi bapak budak ni"
    Sweetttttttt.

    ReplyDelete
  21. hermmm....nk merajuk jgk lh...suuuwittt...

    ReplyDelete
  22. selalu baca dalam senyum..
    garapan cerita kak rehan mmg terbaik! =)

    ReplyDelete
  23. tq RM..ade gak n3 weekend2 ni...teruskn yer?

    ReplyDelete
  24. Tq RM, baca n3 ni ngan Hubby, hubby senyum simpul ..so romantik dorang tu, i siap ckp ngan hubby i nak merajuk gak lah... hehehe.. apapun tq RM ..luv u

    ReplyDelete
  25. first time komen. nak bagi semangat n support kat kak rehan. before ni silent reader je.. dalam banyak-banyak novel, banyak-banyak cerpen, mini novel. kak rehan punyalah yang saya ternanti nanti. buat saya senyum sepanjang hari. buat saya jatuh cinta berkali-kali. pedulikan apa yang orang-orang jeles tu cakap, kami sentiasa ada untuk kak rehan. :)

    ReplyDelete
  26. Sebenarnya dlm kehidupan berumahtangga mmg ada kebahagiaan, keceriaann, usik-mengusik dan merajuk.......cuma kena bijak menguruskan agar tidak menjadi kesulitan kpd pasangan. Hihihi

    ReplyDelete
  27. best.. tq kak rehan :D

    -athirah-

    ReplyDelete
  28. ahaks...arya dh manje miaw miaw ngan ayie..like byk2 ayie dah jd MAN...really nmpk MAN sgttt...hehehe..klu jumpe ngan ieza tu nnti bg arya brainwash lg si ieza tu pelan2..slowly but surely...gambate..!!

    ReplyDelete
  29. Uwahhhhh....kenapalh citer nie makin besttttt.....??????.

    ReplyDelete
  30. MAN...betul-betul MAN lah.....terbaiklah ayie...betul-etul AS A MAN..

    ReplyDelete
  31. mmg terbelit otak la ngan ayat2 jerman ayie yg manis tahap diabetes ni..hahaha
    ayie & arya saling melengkapi..harap2 ieza akan berubah
    kearah kebaikan...

    deabak! Rehan.M

    ReplyDelete
  32. RM... bile nak sambung nih? huwaaa.
    everyday 1 n3 pleashhhhh.. *blinking eyes* :-p

    ReplyDelete