Monday, January 20, 2014

Cinta Yang Kucari (Teaser)

Don’t worry, my dear Luthfiya…”  Tawanya masih tersisa.  Dia mendongak memandang langit yang kelam.  “I won’t tell your future husband about that.  Promise!” 
“Kalau Encik Payed nak bagitahu dia pun, saya tak boleh nak halang.  Boleh jadi masa tu saya juga bersalah…”

“Sebab buat saya tergoda?”  duga Payed pantas. 
Luth telan liur.  “Maafkan saya kalau masa tu Encik Payed rasa tergoda tapi ikhlas saya cakap, saya tak pernah terniat nak goda siapa.  Saya sedar diri saya siapa.  Saya sedar yang saya manusia tak sempurna.  Sebab itu kalau mampu, saya nak cari hanya cinta abadi…” 
Fikiran Payed mengelamun seketika.  Tenangnya Luthfiya saat ni.  Dia hampir mengugut tapi dia tak gila bila lihatkan Palee juga tersengih gembira. 
“Saya nak minta maaf pada awak, Luth.  Maafkan saya atas kejahatan saya.  Saya tahu saya manusia jahat…”  ujar Payed mula sedar diri bila beberapa kali terpukul dek kata-kata Luth. 
“Saya tak kata Encik Payed jahat…”
“Tapi, orang cakap.  Mummy dan abah saya cakap.  Palee cakap.  Kawan-kawan cakap.  Awak aje tak cakap tapi mesti awak pun rasa saya gitu, kan?”  telah Payed.  Dia tersenyum sinis.  Tak payahlah tak mengaku, Luth.  Aku tahu aku ni jahat mengalahkan puaka. 
“Pada orang lain, saya tak tahu tapi pada saya…”  Bicara Luth terhenti seketika.  Benar apa yang dia rasa selama ni.  Dia tak pernah layak menghukum sesiapa.  “…pada saya, saya tak pernah anggap Encik Payed jahat.  Cuma Encik Payed terpesong dan tersalah langkah aje.  Siapa kita sebagai manusia hendak tentukan yang jahat itu selamanya jahat dan yang baik itu akan terus kekal baik?  Hanya Allah, Encik Payed.  Tapi, kalau mampu, yang baik tu teruslah jadi baik dan berbuat baik dan pada yang jahat itu berubahlah ke arah kebaikan sebelum roh dijemput Tuhan.  Saya percaya, Encik Payed juga tak jahat.  Cuma Encik Payed masih samar-samar nak cari jalan pulang.  Jalan menuju Tuhan.  Jalan yang penuh dengan kasih, sayang dan cinta,” sambung Luth panjang lebar. 
Saat ini, Payed benar-benar terduduk.  Matanya ternampak lagi gadis yang memejam mata menikmati hembusan angin di beranda.  Bayangan yang kian kabur kerana matanya yang dirasakan berpasir. 
“Bukan cinta dunia.  Tapi, cinta pada Allah.  Cinta yang kita semua patut cari,” tambah Luth bila Payed langsung tak memberikan reaksi. 
“Saya dah berdosa kerana buat Encik Payed tergoda kerana fitrah lelaki, kehendaknya hanya pada wanita.  Sebab tu Islam menuntut kaum wanita ni menutup aurat yang boleh mendatangkan syahwat pada lelaki tapi nampaknya, Encik Payed telah buktikan yang saya masih tak sempurna pemakaiannya.  Masih lagi tak sopan di mana-mana.  Untuk itu, saya juga minta maaf dan percayalah, saya dah maafkan Encik Payed.  Dan…”  Bicara Luth kali ini bercampur sebak. 
Tak tahulah kenapa.  Hati dia sebu.  Dada dia menyempit.  Sesak nafasnya.  “Saya tak pernah anggap Encik Payed jahat sebabnya selama mana manusia itu hidup, selama itu dia ada peluang untuk berubah.  

......

RM says : This is not an entry but a teaser to please you guys... rasa tak adil bila update dekat page fb saja.  Kalian yang mungkin hanya singgah di blog juga berhak merasai.  

semoga...
apa yang ditulis ini...
tak banyak pun...
mungkin sikit...
kita rasai...
hingga ke dasar hati...

ALLAH bless ^_^

22 comments:

  1. Dush... Baru ingatkan ade bab baru.. Rupe2nye teaser.. Tapi xpe kah.. Blh melepaskan rindu kat luth ngan payed

    ReplyDelete
  2. Thanks for the teaser. Cant wait for the next entry...

    ReplyDelete
  3. kecanduan kisah luth dan payed..

    ReplyDelete
  4. wwannur....

    crta sebenar payed dgn luth jugak.. hehehehe pandainya akuu keng..kengg

    RRRRMMMM.....n3

    ReplyDelete
  5. thank u RM. really appreciated it. suka sangattttt citer ni.

    ReplyDelete
  6. Nape ada one dpn nama RM. Adakah mbawa maksud RM hanya 1 atau RM kerabat Wan.

    ReplyDelete
  7. RM, sangat2 dihargaii...terima kaseh!!!
    ~Aminah AR

    ReplyDelete
  8. Bl nk ada en3 br RM syggg...

    ReplyDelete
  9. Bl nk ada en3 br RM syggg...

    ReplyDelete
  10. Baru dapat TTDA pg ni..x sabar nk baca!

    ReplyDelete
  11. terima kasih RM...kerana memahami....

    ReplyDelete
  12. ha3.. pastinya x lma lg Payed akan trsungkur kerana ego sndiri..

    ReplyDelete
  13. Betol tu. Akak amat2 jarang on fb lebih suka bc kat blog jer.... byk2kanlah story kat blog ......rindu piya n payed.....
    Nishaaini

    ReplyDelete
  14. asal kali ni sya rasa RM sgt slow utk up kn n3 bru..rmai yg tertnggu2 stp n3 baru RM..

    ReplyDelete
  15. pergh..ayat yg tersusun yg dilontarkan Luth mmg menyesakkan dada ..berhemah tapi makan dalamkan

    ReplyDelete
  16. Luth terlalu perfect. ....I like payed

    ReplyDelete
  17. Lelaki 'nakal' perlu gadis pandai membelai fikirnya dan memaknakan yang dia sentiasa ada dan memahami. Another teaser for patching?

    ReplyDelete
  18. kata rm sibuk x smpat buka fb tp asyik kluar kt fb je..kt blog ni bila lg dh nk brsawang dh...

    ReplyDelete