Sunday, September 28, 2014

Beast and The Beauty - Prolog / Cp.1

Prolog

   LARANGAN ayah ditelan pujukan.  Pertama kali ayah membenarkan dia pergi bersama kawan-kawan biarpun dia tahu ayah berat hati.  Setidak-tidaknya ayah tak menghalang. 
“Bagi pulak ayah kau eh, Sufi?”  Aina memecahkan hening saat mereka sedang beratur di kaunter buku. 

“Itulah... biasa mesti dia jadi bodyguard...”  Nani sengih.  Untung Sufi ada ayah yang begitu prihatin tapi ada masanya nampak terlalu mengongkong. 
Sufi sengih.  “Kau tahulah ayah aku tu risau.  Aku kan tak macam orang lain...”  Ya, dia pernah sakit.  Sekarang pun ada masa terasa ngilu lagi.  “Ini pun aku tak boleh lama.  Takut mama aku risau...” Dia berpaling pada dua orang temannya. 
Aina mencebek.  “Habis tu kau janji nak belanja kitorang ice-blended?” 
“Lain kali pun tak apalah...”  Nani memujuk.  Jelas menyokong Sufi. 
“Lepas pekena ice-blended aku baliklah...”  Mereka menapak melalui lorong.  Short-cut.  Sufi di depan.  Menggagau beg silang.  Mencari purse.  Tapi, langkahnya terhenti bila terasa beg direnggut orang.  Dia memandang ke depan.  Nak dilepaskan pergi, adalah tak mungkin.  Dua orang lelaki bertopeng merenung tajam.  Sebilah pisau ada ditangan kiri salah seorangnya.  Sufi telan liur.  Nani dan Aina turut gamam.  Kaku!
“Lepaskan sebelum kau cedera…”  arah lelaki itu perlahan. 
Terketar-ketar Sufi menggeleng.  Airmatanya dah hampir menitis.  Bila lelaki itu merentap beg tersebut, Sufi hampir tersungkur ke depan.  Bila dia bangkit dan cuba melawan, entah kenapa – boleh jadi tak sengaja, bilah pisau yang ada di tangan kiri lelaki itu terbenam tepat pada pinggangnya. 
“Sufi!!!”  Aina dan Nani menjerit kuat.  Tapi, takut nak masuk dekat. 
Nafas Sufi cungap.  Matanya terkebil-kebil.  Mata lelaki itu membulat.  Sebelum jatuh, sempat dia memaut leher lelaki tersebut dan dia dapat rasakan lelaki itu memeluk pinggangnya kemas. 
Dia nampak mata tajam itu berair dan kalut.  Dia rasa hembusan nafas lelaki itu semakin kasar.  Dia rasa detak jantung lelaki itu yang kian laju. 
Dan, dia rasa...
Allah... nafasnya sudah berada dipenghujung. 



Cp. 1

PUJUKAN kawan baiknya dibiarkan di angin lalu.  Perlahan-lahan dia menggeleng dalam senyuman.  Tahu sangat Hanani pasti akan terasa hati bila bukan sekali dia tolak pelawaan kawan baik dia tu.  Tapi dah banyak kali.  Dia tahu, Nani akan mengerti tapi orang lain, pasti tak tahu. 
“Sungguh ke kau tak nak join kitorang ni, Sufi?” Wajah Sufi direnung mesra.  Bila Sufi angguk, Nani tak ada pilihan  melainkan mengiyakan.  Tapi, nak ke yang lain faham?  Itu masalahnya. 
Dah letih telinga nak dengar Sufi dicap kera sumbang.  Dekat pejabat pun jarang bercakap dengan orang lain melainkan ada hal penting.  Tambah pulak hari ni bila ada majlis farewell office-mate, pun Sufi tak boleh nak ikut.  Majlis hingga ke malam.  Lepas waktu kerja dan dia faham kerisauan Sufi. 
“Kau pergi jelah.  Aku dah bagi hadiah dekat Nazmi.  Aku rasa dia pun faham kalau aku tak pergi…” Sufi gariskan senyuman sambil melingas memandang pada sekumpulan teman sekerja yang dah sedia nak berlalu. 
“Kalau gitu, tak apalah.  Tapi, aku rasa Nazmi tu pasti kecewa jugak kau tak dapat nak datang…” Sempat Nani mengusik.  Bukan dia tak tahu, Nazmi tu jatuh suka dekat Sufi dah lama tapi Sufi je buat-buat tak reti atau tak reti sungguh, tak pastilah pulak. 
“Okey, aku tahu kau nak maksudkan apa tu…” Dia gelak menyembunyikan rasa cJulianag nak-nak bila matanya berlaga dengan sepasang mata Nazmi.  Cepat-cepat dia larikan pandangan menala tepat pada mata Nani.  “…aku dengan dia tak ada apa.  Dengan kau memang aku ada hubungan sulit…” Giliran dia pula mengusik Nani. 
“Gila, lesbian…” Nani mencebek.  Tapi, dia juga ketawa.  Ya, ada yang pernah salah sangka mengatakan mereka pasangan songsang memandang dia dan Sufi terlalu rapat.  Hanya dengan dia Sufi gelak.  Dengan yang lain sekadar tersenyum tipis.  Kadang-kadang tak ada riak pun wajah cantik itu. 
“Eh, pergilah… nanti diorang bising…” Sufi tepuk bahu Nani dan dia pun dah sedia nak berlalu.  “…mama aku dah sampai dekat bawah rasanya.  Aku turun sekali dengan korang…” Tangan Nani diraih.  Mereka melangkah beriringan. 
“Hai, Sufi…” Fizah, salah seorang rakan sekerja menegur. “Jadi kera sumbang lagi ke kau kali ni?”  Disindir Sufi tajam beserta dengan jelingan yang penuh rasa meluat. 
Sufi sekadar angguk.  “Mama ajak balik awal…”
“Bukan tiap-tiap hari mama kau ajak balik awal?  Tak pun ayah kau?  Tak pun abang kau?” Suara yang lain pula menyindir. 
Bibir diketap.  Digenggam tangan Nani sedikit kuat bertahan daripada sabar yang nak runtuh.  “Aku kan anak kesayangan.  Biasalah…” Disinis kembali pada mereka yang bermulut becok itu.  Terus tersenyum pada Nazmi yang sejak tadi memerhati tak berkata apa sebab awal-awal lagi Sufi dah bagi tahu Nazmi yang dia memang tak dapat nak ikut sama. 
“Nazmi, good luck dekat tempat baru.  Maaf, saya tak dapat nak ikut.  Memang saya tak boleh…”  Senyuman ikhlas terukir.  Kemudian dia beralih pula pada Nani di sisi.  “Aku gerak dulu.  Jumpa esok…”
Tak menanti yang lain berkata apa, Sufi berlalu pantas menuju ke lif.  Bekerja dalam pejabat begini buat jiwa dia rasa cramp.  Kejang!  Semua nak jadi penyibuk.  Uruskan hal sendiri tak boleh ke?  Kerja masing-masing menimbun, tapi sempat lagi menyibuk hal peribadi orang. 
Sebaik saja kelibat Sufi hilang, Nani memandang rakan sekerjanya seorang demi seorang.  Menggeleng kecil dengan apa yang dah dikatakan pada Sufi tadi.  Orang tak tahu, memang senang cakap.  Dia yang jadi saksi ni, sampai sekarang masih termimpi hal 10 tahun dulu.  Masih menggigil setiap kali mendengar berita tentang kejadian ragut ni. 
“Kau orang tak elok cakap gitu?  Beruntunglah Sufi ada mak ayah yang ambik berat tentang dia…”  Nani ketap bibir.  Bicara dia mati di situ.  Malas nak terangkan pada orang yang tak pernah nak faham ni.  Buang karan!  Lagipun, Sufi pernah melarang dia daripada bercerita tentang kejadian berdarah tu pada sesiapa.  Aina pun dah lama lesap tanpa khabar. 
“Tu, anak manja namanya, Nani…” Fizah mencebek lebar.  “Menyusahkan mak bapak je tahu…” 
Yang lain ketawa mendengar kata-kata Fizah.  Ada yang mengiayakan juga.  Tapi, Nani tak ketawa.  Bunga senyum pun tak ada.  “Kau tak tahu apa pun, Fizah.  Sebab tu kau boleh cakap Sufi anak manja.  Dia tak nak pun dimanjai begitu tapi bila dimanjai macam tu, dia kata dia bersyukur.  Korang tak tahu apa-apa aku rasa baiklah korang tutup mulut daripada bercakap tentang hal Sufi,” pesan Nani. 
“Nazmi, enjoy the party.  Aku tiba-tiba baru ingat ada hal dengan umi akulah.  Sorry, tak boleh join.  Nanti aku bagi hadiah special untuk kau eh…” Nani sengih dan terus berlalu biarpun namanya diseru berkali-kali.  Mood nak bergembira dalam majlis perpisahan Nazmi lebur.  Nak berhadapan dengan Fizah and the gang  yang Nampak sangat cemburu dekat Sufi, rasanya baiklah tolong umi dekat rumah. 
“Eh, Hanani… kau pun?” Nazmi menjerit kuat tapi Nani dah menghilang di balik dinding.  Keluhan kecewa dilepaskan.  Kecewa sangat.  Setidak-tidaknya Sufi tak ada, tapi ada Nani dia gembira dengar Nani bercerita tentang Sufi. 
“Korang ni, memanglah…” Nazmi mengeluh berat.  Dia masukkan kedua belah tangan ke dalam poket dan menapak.  Majlis dah diatur dan dia adalah yang dirai, mana mungkin dia menolak biarpun hati dah tawar langsung. 


SUFI diam dalam perjalanan ke pejabat pagi ini.  Semalam balik, dia terus terlena memandangkan dia tak boleh nak solat.  Waktu inilah nak curi masa rehatkan badan dan otak yang semak dengan tidur. 
“Semalam Nani telefon.  Sufi dah tidur…”
Sufi memandang pada mama di belakang.  “Pukul berapa, mama?”
“Pukul berapa ya, bang?” Tak ingat pulak.  Suami dia yang jawab telefon semalam.  Nak dikejut Sufi tapi tahu Sufi penat. 
“Dalam jam 9 lebih kurang.  Masa tu ayah baru balik daripada masjid…” Ayah menjawab tenang sambil memandu. 
Eh, awalnya?  Tak pergi majlis Nazmi ke Nani ni?  Otak Sufi memikir.  Boleh jadi balik awal kot.  Tapi, tak kanlah pukul 9 dah balik? 
“Dia telefon daripada rumah ke?”
“Ya…” Ayah angguk.  “…dia kata dekat rumah.  Sebab ayah dia nak cakap dengan ayah semalam…”
Eh, betul ni tak pergi.  “Dia cakap apa lagi?”
“Tanya mama.  Mama yang cakap dengan dia…”
Sufi memandang mama.  “Nani ada cakap apa, ma?”
“Tak ada apa.  Katanya tak jadi nak pergi farewell kawan korang tu.  Dia ada hal dengan umi dia.  Tapi, Sufi tak cakap dekat mama dan ayah pun ada farewell office-mate?  Tak apa ke tak pergi?” Risau pulak dengan nama Benjyk anaknya. 
Yalah, setiap pagi dihantar dan bila petang dijemput balik.  Tidak ke melampau cara dia dan suaminya mengambil berat tentang Sufi?  Dia perasan jugak ada mata-mata sumbing dan mulut-mulut herot yang mencebek pada Sufi setiap kali dia mengucup dahi anaknya itu setiap pagi. 
“Tak apa ke tak pergi?”  Ayah menyoal bila Sufi diam. 
“Tak apa je…”  Sufi gariskan senyuman.  Kalau tak boleh pun, nak buat macam mana.  Dia bukan tak boleh minta izin ayah dan mama tapi tak nak mama dan ayah resah.  Kali terakhir dulu bila ayah izinkan pun, mama jatuh pengsan.  Ayah menangis sendiri.  Patah riuk jiwa dia mengingatkan saat itu. 
“…lagipun Sufi dah bagi hadiah dekat kawan tu.  Dia pun tak paksa. Semua orang dah tahu Sufi ni anti-sosial sikit…”  Sempat dia mengusik mama dan ayah.  Tersengih sumbing.  Tapi, dah kenapa Nani pun tak pergi?  Itu yang musykil tu. 
“Jangan anti-sosial sangat.  Lagipun, kalau Sufi cakap dekat mama dan ayah, ayah bagi aje pergi.  Ayah boleh aje tunggu Sufi sampai majlis tamat…” 
Dah agak ayah akan cakap macam tu.  “Sufi tak nak susahkan ayah dengan mama lagi.  Tak nak dah buat abang risau.  Kali terakhir Sufi pujuk ayah dulu, kali terakhir ayah benarkan dulu… Sufi…”  Bicaranya mati.  Tak mampu dia nak ingat peristiwa itu.  Ngilunya masih terasa.  Renungan mata tajam itu masih terbayang-bayang. 
Jelas!
Dia raba bahagian abdomennya.  Parut itu jelas dan tak mungkin hilang.  Kejadian malang yang menakutkan.  Kejadian yang hampir meragut nyawanya untuk  kali kedua. 
“Tak apalah yang lepas tu.  Masa tu Sufi baru 16 tahun.  Sekarang dah 26 tahun.  Patutnya Sufi dah boleh sendiri.  Tapi, itulah…”  Keluhan tipis terlepas daripada celah bibir mama yang ada di belakang.  “…hati ibu ni, Sufi…”  Sekali lagi kata-katanya ditelan sendiri bila Sufi berpaling.
“Sufi faham sangat, mama…”  Tangan dihulur pada mama dan bila mama menyambutnya, digenggam tangan mama erat.  “Cuma satu yang Sufi masih tak faham sampai sekarang, siapa?” 
Dipandang pada ayah yang mengerling pada dia sesaat.  Sudahnya ayah menggeleng.  Mama juga sama. 
“Siapa pun dia, moga dia sentiasa dalam perlindungan Allah…”
“Betul tu,” sampuk ayah.  “…tak cukup harta satu dunia untuk balas jasa dia sebab dah selamatnya Sufi. 
Sufi pernah sakit daripada zaman kanak-kanak.  Menderita kerana kerosakan sebelah buah pinggang.  Tiada pilihan, sebelah perlu dibuang dan kejadian malang yang berlaku dulu hampir meragut nyawa Sufi sekali lagi. 
“Allah hantar dia untuk selamatkan Sufi dan mama ayah bersyukur sangat…”  Dahi anak dikucup penuh kasih. 
Kereta berhenti tepat di depan Menara TH.  Selepas bersalaman dengan mama dan ayah, Sufi terus keluar daripada kereta.  Baru nak mendekati lif, wajah Nani terbias di mata.  Tersengih. 
“Apa cerita semalam kau?”  soal Sufi terus pada soalan.  Dengan Hanani tak payah berkias.  Buang masa. 
Nani sengih.  “Aku tak ada mood sebab pasangan songsang aku tak ada…”
“Gila…”  Sufi mencebek lebar tapi Nani sekadar mengangguk.  Manalah orang tak salah sangka dia anti-lelaki kalau dengan Nani asyik bergurau yang senget-benget aje. 
“Eh, Sufi… pagi ni ada meeting…”
“Pasal apa?”  Kening lebat Sufi berkerut.  Tak dimaklumkan pun.  Manalah aku tahu.  Buatnya diorang nak minta bentang laporan aduan pelanggan, bila masa aku nak siapkan? 
“Bukan apa-apalah.  Ni meeting nak kenalkan staff baru yang ganti Nazmi…” 
“Oh…”  Bibir Sufi muncung sedikit.  Kiranya bos jugaklah ni.  Nazmi tu bos unit diorang.  Walaupun bos kecil tapi tetap seorang ketua pada mereka.  “Awal betul dapat ganti, ya?” 
“Biasalah tu.  Kerja tengah banyak.  Tak ada orang conduct susah jugak.  Dah ada ni, kira okeylah…”
“Dan aku harap dia tak macam Nazmi…”
Kening Nani berkerut lebat.  Memikir sendiri.  Nazmi tu kerja boleh tahan bagus.  Tapi, dia dah dapat agak dah Sufi maksudkan apa. 
“Nazmi yang mata keranjang…”  bisik Sufi kemudian dia ketawa halus.  Ya, bukan dia tak tahu Nazmi suka sangat pandang dia lama-lama.  Lepas tu suka sangat bertenggek dekat partition dia. 
“Ingatkan kau tak tahu dia suka kau…”
“Heh…”  Sufi buat muka.  Dia matang okey.  Bukan lagi budak belasan tahun.  “I’m a woman.  Not just a girl…”  Sempat dia mengenakan Nani sebelum masuk ke dalam perut lif.  Baru saja pintu lif nak terkatup, wajah Fizah muncul dan tak sempat terkatup lagi, wajah seorang lelaki asing pula muncul.
“Lif ni boleh ke tingkat 30?”  Baik ditanya daripada tersalah masuk lif.  Buang masa aje.  Matanya tunak merenung tiga orang wanita di depan mata. 
Fizah angguk.  “Pejabat saya tu…” 
“Oh.  Okay then…”  Kaki lelaki itu menapak masuk.  “Saya tumpang…”  Pintu lif terus terkatup rapat. 
Sufi kerutkan kening.  Kemudian memandang Nani di sisi.  Nani jongket bahu tanda tak tahu.  Sufi terus memerhatikan belakang lelaki tadi. 
By the way, saya pengganti Nazmi…”  Tak semena lelaki tersebut bersuara.  Wajah tiga gadis itu terpinga-pinga.  Fizah lebih-lebih lagi.  “…Benjy…”
Sorry?”  Suara Fizah dan Nani bersatu. 
Lelaki itu ketawa.  “Maksud saya, nama saya Benjy…”  Matanya memandang anak mata tiga wanita di depan silih berganti tapi hinggap beberapa ketika pada pemilih sepasang mata yang tajam merenung.  Nampak tak selesa bila dia perkenalkan diri dalam lif aje. 
Alah, apa nak kisah.  Dia memang jenis selamba.  Tak payah nak tunggu rasmi bagai setakat nak bagitahu nama.  Alang-alang jumpa bakal rakan sekerja, kenalkan aje terus. 
“Err… saya Fizah…”  Gagap Fizah menyebut namanya. 
“Nani…”  sahut Nani pula. 
Kemudian suasana lif hening.  Sufi tak menyambung.  Sebaliknya hanya memerhati bening mata lelaki yang hanya memandang dia sipi-sipi. 
“Dan ni…”  Sekali lagi dipandang wajah Sufi tepat. 
“Juliana…”  Pertama kali dia sebut nama keduanya bila ditanya.  Pertama kali memperkenalkan diri sebagai Juliana.  Pertama kali tak disebut Sufi.  Atau patut dia sebut Juliana Sufia?
Entah!  Dia terasa berat lidah nak memperkenalkan diri sebagai Sufi pada lelaki ini.  Dia juga tahu mata Fizah dan Nani sedang merenung.  Dia tahu Nani sedang melopong.  Kerana sejak dulu, dia hanya suka dipanggil Sufi.  Bukan Juliana atau juga Juliana Sufia. 
“Oh, okay.  Nice to meet you guys…”  balas Benjy tenang sebelum dia memandang ke depan dan bibir tipisnya senyum menyenget. 

Juliana… 
Dan, dia dapat rasakan nama itu tergantung.  


... to be continue

RMsays : Sorry baru muncul.  Sorry jugak cerita baru (yg tajuk bajet RARE).  Sorry tiada LaiQadr atau cerita2 yg masih tak temui ENDING.  Sorry segalanya.  Kekakangan kerja, tugas lain dan juga kekontangan idea.  Seperti yg kalian tahu pada yg dah lama follow blog, untuk siapkan cerita lain, saya perlu cerita lain sebagai pendokong.  Inilah pendokong pada cerita2 yg masih belum temui 'kekuatan' untuk digarap.  (padahal mood/idea tak datang lagi).  Apapun harap enjoy.  Take care.  Allah bless.

24 comments:

  1. tq rm...harap dengan garapan cerita baru boleh bawa idea yg banyak kpd rm...

    ReplyDelete
  2. thanks kak rehan, ada bahan rehat otak bila seharian dok belajar programming jee :)

    ReplyDelete
  3. wah wah wah..
    silent doesn't meant that nothing happen.. hehe
    dan dan la kita nk speaking london nih.. huuu...
    tis is 'my' pretty boy? 😜
    terobat la sakit yg ditanggong menanti kelibat #LailatulQadr tu..
    harap bakali ketemu sama en idea & cik ilham.. moga Lt Muhd Qadr blh menunaikan janji

    ReplyDelete
  4. again. hidup huru-hara. sbb excited. hahaha.

    ReplyDelete
  5. a good start.so excited.btw, citer ni akan jadi novel ke atau habis kat sini je?

    ReplyDelete
  6. Tq kak RM. Hehe sdp tajuk crita ni. Unik. Permulaan cerita juga best dan menarik saya utk menanti entry yg seterusnya. Hihi...Teruskan usaha kak RM. :)

    ReplyDelete
  7. kak rehan..bestnya nak smbungn ag..mle2 baca tajuk igt mcm cte omputih kt tv tue, tp sbnrnya jln cte xsma pn..hehee..cpt smbung eh..tq kak..chaiyok3x!!!

    ReplyDelete
  8. BEST....
    moga dibawah lindungan Allah SWT
    inshaAllah......

    ReplyDelete
  9. Ni nak bt novel @ abes kt blog?
    Terima kasih

    ReplyDelete
  10. beruntungnya jd sufi bila dimanjakan family.. sesetengah org mungkin akan anggap ini kongkongan..tp sebenarnya nikmat yg tak ternilai..

    ReplyDelete
  11. tkaseh rehan syng..bangga plak nma sama dlm citer niee..suke 14juta kalii..JULIANA

    ReplyDelete
  12. Rindunya rm menarik ceritanya thanks a lot appreciate

    ReplyDelete
  13. Saspens gila! Best la kak RM! Habis sini jelah pleaseeeee :D

    ReplyDelete
  14. xpela..sabar menanti..cerita yg ni pun bangett

    ReplyDelete
  15. salam hangat dari kami ijin menyimak sahabat

    ReplyDelete
  16. Thank you for another story! by the way kak ade spelling error sikit2...

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum..,lama tk jnguk blog kak rehan,

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum. Baru habis baca cdykc. SANGA best.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum kak rehan,tk de dh ke smbgn citer antare mikhail dgn ariana rasenye name heroin tu...yg mak heroin sakit jiwa (gila) tu..dh lame ngidam..hehe..sorrylah kak kalau mendesak...saya ni dh lame jd silent reader...ape2 pon..sume citer akak best..tahniah.. :) <3

    ReplyDelete