Friday, July 29, 2016

Black Swan 5

BAHU dilanggar sedikit kasar.  Isra pandang ke sisi.  Zam sedang berdiri di sisi dia.  dengan wajah kelat yang pastinya. 
“Nak kerja ke nak termenung?” 
Nafas dilepas perlahan.  “Kerja…”  Isra terus ke meja, mengutip pinggan kotor dan membersihkan meja. 
Melihatkan Isra yang bertambah dingin, Zam mendekat.  Pelanggan dah kurang ni.  Dia baru hari ni cuti semester.  Terus turun bantu ayah memandangkan ayah tak berapa nak sihat.  Dia kenal Isra dekat gerai inilah.  Pada cuti semester setahun yang lepas.  Sampai sekarang, Isra masih setia bekerja dengan ayahnya walaupun dia tahu gaji yang dibayar, tak seberapa. 

Dulu, Isra ada banyak kerja dalam sehari.  Sekarang ni, entahlah.  Tapi, apa yang menarik mata dia bukan pasal kerja Isra atau kedinginannya, tapi kesan jahitan pada tepi bibir tu.
“Kau okey ke, Ra?” 
“Okey.”
Heh.  Nak aje dia lepuk kepala Isra.  Begitulah sejak dulu.  Ini pun mujur nak jawab walaupun sepatah. Kalau tidak, dia pandang orang macam tikus tengok besi.  Nak makan tak boleh.  Tenung ajelah. 
Ada penyakit jiwa budak ni gamaknya. 
“Kau ni tak pernah berubah, kan?” 
Isra toleh pada Zam.  Dulu, Zam tak suka dia.  Tapi, cuti semester yang lalu, Zam nampak dah berubah sikit biarpun pandangan Zam lebih pada pandangan curiga.  Risau dia panjang tangan atau apa saja, dia pun kurang pasti. 
“Kau dengar tak aku tanya ni?”  Zam ketik jari depan Isra.
“Aku okey…”
“Hey, itu soalan pertama tadi.  Kau dah jawab kau okey.  Soalan kedua aku tadi… ke kau tak dengar?”  Mendidih darah Zam.
Ikut hati, dia tangankan aje.  Tapi, memandangkan ada lagi empat lima orang pelanggan, dia sabarkan hati. 
“Soalan apa?” 
Tu dia… Isra dan wajah tak beriaknya memang berpisah tiada. 
“Argh… lantak kaulah.  Tu, customer…”  Saat ini, dua orang gadis baru ambik tempat. 
Isra palingkan wajah.  Pinggan kotor diletak di belakang gerai.  Dia dekati meja. 
“Nak order apa, cik?”  soalnya sopan.
Demi memandang wajah yang tersenyum pada dia, Isra kerut dahi.  Wajah dua malam lepas.  Dah kenapa datang lagi?  Tengah malam pulak tu?  Apalah nak jadi ni?  Tak serik ke?
“Minum apa?”  soalnya buat tak tahu.
“Nak minum air yang awak buat…”
Dah sudah.  Mengayat dia pulak dah. 
Dua gadis itu tersenyum sesama sendiri melihat wajah bosan Isra.  Malulah tu ada perempuan mengorat. 
“Nak minum apa, cik?”  soalnya sekali lagi.
“Apa-apa aje.  Janji awak buat…” 
Isra ramas penumbuk.  “Makan?”
“Apa-apa aje, janji awak yang masak…”  Gadis manis itu kenyit mata. 
Dan, seperti dia cam kenyitan macam tu.  Tapi, lupa dah milik siapa. 
“Okey. Kejap…”  Isra berlalu ke gerai.  Memandang Zam yang sejak tadi tak lepas memerhatikan dia. 
Tentu Zam takut dia tumbuk pelanggan lagi macam setahun yang lepas.  Dan, andai Zam tahu dia tumbuk orang semalam, entah apalah nasib dia. 
“Diorang order apa?” 
“Apa-apa yang aku masak…” 
Eh.  Terkejut juga Zam dengan jawapan Isra.  Rasanya perempuan ni tak pernah masak pun.  Sejak bila Isra jadi tukang masak ni?
“Kau jangan main-main, Isra…”  Zam mengeluarkan amaran.  Terus dia dekati meja tadi.  Tersenyum manis.
“Boleh saya amik order?” 
Keduanya saling memandang.  “Dah order dengan abang kacak tu tadi…” 
Makinlah kepala Zam pening.  Jatuh bahunya.  Abang?  Si Israfil tu diorang kata abang?  Tapi, sekali pandang, memang Isra tu tak ubah macam pretty-boy.  Eloklah.  Dahlah budak-budak muda sekarang dok gilakan artis korea yang muka macam jambu air tu. 
Tapi dia, nak menidak… malas nak layan.  Lantak koranglah. 
“Okey…”  Zam balik ke gerai.  “Buat order diorang…”  suruhnya.
Isra sengih senget.  Segera dia bawa dulang yang sudah diletak dua gelas air.  Langsung dia ke meja.
“Eh, air kosong aje, bang?”  Dahi gadis itu berkerut.
“Nak saya bancuh air, itu ajelah yang saya reti…” 
Mulanya nampak gadis itu nak marah tapi tawa yang meletus akhirnya.  “Tak apa, bang.  Lelaki tak masak, itu perkara biasa.  Perempuan boleh belajar masak…”
Memang masak!  Rasanya dia dah cakap yang dia bukan ‘abang’ yang dimaksudkan.  Tak dengar gamaknya.  Argh… lantak kaulah! 
Isra terus berdiri di belakang sinki.  Pinggan yang masih bersusun perlu dicuci.  Dia perlu balik dan rehat.  Kesan dihentak dua malam lepas masih terasa menyengat.  Lagipun, dia perlu jumpa nenek.  Andai dia tak muncul, pasti hati si tua itu risau tak sudah.  Lima minit pun jadi untuk halau keresahan nenek. 
“Bang…” 
Isra buat tak dengar. 
“Err… terima kasih semalam selamatkan kitorang.  Kalau bukan sebab abang pandai berlawan, rasanya kami ni…”  Gadis yang berambut panjang mengurai itu bersuara.
Zam pasang telinga.  Dia dah patut agak.  Kalau tak, macam mana bibir tu… haih… memang tak serik budak ni. 
“Saya balik dulu.  Dah lewat.  Esok malam, saya datang awal sikit…”  Mereka berdua terus berlalu. 
Zam bangkit.  Besen yang penuh berisi air itu disepak.  Tumpah keluar terkena sneaker putih milik Isra.  Gadis itu hanya memandang tanpa apa-apa rasa.  Dia cuba rahsiakan tapi apa nak kata, pecah jua akhirnya. 
“Kau nak sorok daripada aku kau bertumbuk dekat gerai malam tadi?  Tapi kau tengok, pecah jugak rahsia kau…”
“Aku tak rahsiakan…”
“Habis tu?”  Suara Zam sedikit meninggi. 
“Aku tak cakap sebab tak ada apa yang rosak.”
“Dah tu, muka kau rosak tu… kau nak kata apa…”
Tangan Isra terhenti daripada terus mencuci.  “Muka aku bukan harta gerai ni.  Muka aku milik aku…”  Perlahan, tapi cukup tajam menusuk telinga Zam.
Dia ketap bibir.  Isra…Isra… andai begitu sekali gadis ini membidas, dia memang kalah untuk terus berdebat dengan Isra. 
“Kemas.  Aku nak balik awal.  Lepas tu, kau pun balik!”  Apron dibuka dan dihempas di depan Isra.  Zam terus pulang menonong.  Tak menoleh lagi. 
Hati dia, tak pernah tak geram bila berdepan dengan gadis ni.  Sejak dulu!  Sesekali dia menoleh ke belakang.  Seperti dulu dan tak akan pernah berubah gamaknya… mata Isra tak pernah menghantar kepergian dia. 




ISRA rapatkan wajah ke cermin.  Mengintai ke dalam klinik yang dah gelap gelita.  G-Shock pasar malam di pergelangan tangan dipandang.  Dah dekat jam satu pagi.  Bila masa klinik ni jadi klinik dua puluh empat jam entah sampaikan dia nak datang lagi.  Tapi, selaluan untuk dia pulang ke sarang.  Jadi, kaki dia bawa dia singgah di sini. 
Sisi wajahnya ditekup menolak cahaya kaki lima agar nampak lebih jelas tapi segalanya hitam.  Melainkan ada sikit cahaya daripada lampu kecemasan. 
Nafas dilepaskan.  Wap daripada mulutnya melekap pada cermin.  Dia jauhkan wajah.  Jari telunjuk menyentuh kawasan berwap itu.  TQ.  Dua huruf itu dilakar tapi tak lama, bila wap itu hilang, tulisan itu juga lesap. 
Kakinya melangkah setapak.  Tapi, terhenti bila ada lampu kereta yang sengaja dinyalakan pada dia.  Isra pejamkan mata beberapa kali menolak silau tapi lampu kereta itu terus bernyala terang.  Tak lama bila dia buka mata, senyuman penat seorang lelaki terbias di mata. 
Eh dia… tak balik lagi? 
“Kenapa baru datang?  Tahu kan klinik tutup jam sebelas malam?” 
Isra angguk tanpa banyak karenah.  Arel tutup pintu kereta.  Jujurnya, dia tertidur dalam kereta lepas habis bertugas.  Tubuh dia letih sangat.  Mujurlah esok dia dapat rest dan dia akan masuk bertugas malam.  Tapi, doktor sepertinya… apalah sangat jika berjaga untuk dua hari dua malam, tak pelik.  Yang pelik, bila doktor yang terlalu banyak masa lapang. 
Nak juga jadi doktor macam tu.  Tapi, dia masih belum tamat mendalami bidang kepakaran yang dia pilih. 
“Doktor pun tak balik lagi?”  soal Isra bila Arel dah berdiri tepat di depan dia. 
“Saya, rehat kejap.  Lepas tu, terlelap.  Awak ni daripada mana?  Kalau macam ni, nampak gaya hutang tak selesai sampai bila-bila…” 
“Saya baru balik kerja… lepas tu, masa lalu sini…”
“Teringat yang saya suruh datang?” 
Tiada jawapan yang Isra zahirkan.  Arel dah tentu faham sendiri. 
“Dah lewat.  Saya pun dah letih.  Lain kali ajelah…”  Kali ini, dia dah tak boleh nak bagi masa yang tepat.  Bila bertugas di wad kecemasan, masa untuk diri sendiri pun akan tiada.  Apatah lagi masa untuk bersembang dengan orang lain. 
“Saya balik dulu.  Balik hati-hati…”  Arel berlalu ke kereta.  Masuk dan terus hidupkan enjin. 
Perlahan-lahan kereta itu berundur.  Isra masih berdiri tegak di situ.  Menyeluk tangan dalam poket jeans.  Memandang dia.  Tanpa ada tanda untuk berganjak.  Haih… orang suruh balik, tercegat situ buat apa? 
Arel turunkan cermin.  “Awak nak saya hantar ke, Cik Isra?”  Kotlah Isra nak tunggu dia pelawa atau paksa macam dalam drama TV tu. 
Dia nak juga buat macam tu.  Tapi serius.  Dia tak ada kudrat nak buat wayang.  Nak paksa dan main tarik-tali.  Letihlah. 
Bila Isra menoleh dan melangkah ke arah bertentangan, Arel hanya memerhati.  Jawapannya ialah, tidak.  Isra menapak tanpa menoleh lagi.  Entah kenapa, rasa kecewa sedikit dengan diri sendiri.
Patutnya, dia paksa Isra.  Biar dia hantar.  Ataupun, tolehlah seketika.  Ini berlalu maacm tu saja hingga hilang di dalam gelap.  Apalah nak jadi kau ni, Izrail.  Tak cukup adik sendiri kau nak jaga, adik orang pun kau sibukkan jugak! 
Arel letak kepala ke stereng.  Menahan mata.  Semakin kerap dia nampak wajah itu, semakin rasa nak dibantu. 
Tapi, tak lama bila cermin keretanya diketuk orang. 

“Astaghfirullah…”  Arel beristighfar panjang dengan mata yang tajam melihat wajah yang sedang berpeluh bagai menggalas beban yang bukan sedikit.    

...bersambung

3 comments:

  1. selalu cerita tergantung....suspen betul...:)
    xsabar nak sambungan lagi...saya tamakkan???hahaha
    harap2 cerita ni dibukukan....boleh buat koleksi..
    terima kasih utk kak rehan...sume cerita best!

    ReplyDelete
  2. Suspense.. isra ke tu? 😦😦😦

    ReplyDelete