Wednesday, November 22, 2017

Objection 19

BALDI air dijinjit perlahan.  Aira menapak dengan berhati-hati.  Berselipar basah, dia boleh jatuh tergolek macam hari tu.  Kebun dia kena siram.  Cepat sikit membesar.  Nasiblah Nazri tolong sediakan sedikit baja organik.  Sihat sikit tanaman dia. 
Aira menyiram perlahan tanamannya.  Setelah siap, dia duduk mencangkung.  Membelek kot-kot ada ulat ke.  Syukurlah tiada.  Bibirnya koyak dengan senyuman.  Lebar. 
“Kau kena tabah macam aku.  Apa pun jadi, kau kena hidup dengan baik.  Aku perlukan kau,” ujar Aira seperti berbicara dengan manusia.

Tak… tanaman ini juga adalah hidupan.  Kerana itu dia sering berbicara dengan tanamannya.  Semua perlu tabah dan kuat.  Sama sepertinya sekarang.  Sesekali air mata dia menitis, kerana dia marah.  Marah kerana tak tahu apa yang buatkan Zafiq begitu marah. 
Kalau kata Airin lukakan hati Zariq, Zariq pasti dah lama lupakan Airin.  Perkara itu dah bertahun berlalu.  Dah lebih lima tahun.  Malah, Zariq tentu ada di Itali.  Mengejar cita-cita.  Berbahagia.  Entah-entah dah jumpa pengganti di sana.  Bermata biru, berambut kuning.  Tapi, sengaja tak nak Zafiq tahu.  Sengaja seksa dia! 
Aira bangkit.  Dia berlalu ke dapur.  Pondok ini dah bersih dan kemas.  Memanglah keadaannya daif dan serba kekurangan.  Tapi, cukuplah buat sementara.  Dia di sini bukan selama-lamanya.  Dia nekad akan cari ikhtiar untuk balik semula ke tempat asalnya. 
Bagaimana?  Itu biarkan dulu.  Dia akan fikirkan kemudian. 
Ikan bilis yang Nazri bagi hari tu, ada lagi.  Cukuplah dia goreng segenggam.  Makan dengan nasi panas.  Sedap aje.  Dia pernah rasa berlapar lebih teruk sebelum ini.  Apa yang ada ini, dah lebih daripada cukup.  Janji tak lapar. 
“Kau senyum kenapa?  Dah gila?” 
Baru nak dibasuh beras, suara kasar itu mengejutkannya.  Aira beristighfar dalam hati.  Nasiblah tak tumpah. 
“Orang gila tak basuh beras.  Dia makan beras mentah.”  Dia malas nak toleh sebab dah tahu siapa yang datang.  
Huh.  Zafiq mendengus.  Menjawab aje tahu.  Aku jahit mulut tu, kau tahulah nasib kau!  Dia pandang beg yang masih ada di situ.  Langsung tak terusik padahal dari semalam dia letak dekat situ. 
“Kenapa kau tak simpan beg tu?” 
“Bukan aku punya.  Aku tak dididik untuk ambil atau buka barang orang,”  selar Aira.  Dia duduk di atas bangku.  Membasuh beras.  Dah lepas tengah hari.  Dia masih belum makan lagi.
Berlagak!  Itu yang Zafiq rasa saat ini.  Nak aje dia heret Aira dan humban ke laut.  Sakit betul hati dia dengan setiap jawapan Aira.  Padahal dah diseret ke sini, masih lagi berlagak persis Tuan Puteri di istana sendiri. 
“Kalau aku tinggalkan dekat situ, itu maknanya untuk kau.  Kalau bukan untuk kau, siapa lagi yang tinggal dekat sini?  Beruk?” 
Aira sengih sinis.  “Nampak gayanya kaulah beruk tu.  Sebab itu beg kau…”
“Eh, Aira…”  Zafiq meluru pada Aira.  Berdiri tepat di belakang gadis itu yang sudah menoleh padanya.  Mulut tu… dia renung tajam bibir merah Aira.  Hari tu kata nak tukar hati dia dengan hati monyet.  Hari ni kata dia beruk pula! 
Tapi, kenapa tiba-tiba mati kata pula?!  Haih
Aira mendongak.  Memandang pada Zafiq yang nampak diam.  Tadi, seperti nak mengamuk.  Dah diam pula!  Dia pun malas dah nak panjangkan cerita.  Perut dah lapar ni. 
“Kiranya, aku memang kena ambil juga ke benda tu?  Kalau aku tak nak?” 
“Pilihan apa yang kau ada?”  selar Zafiq tajam.   
Dah agak dah jawapan tu.  Saja aje tanya.  “Letak ajelah situ.  Nanti aku ambil.  Aku lapar.  Kalau kau tak ada apa-apa, eloklah kau pergi dari sini.  Jangan sampai aku maki kau …”
Tiba-tiba Zafiq ketawa.  Teringat kata-kata Zariq bila dia tanya, hebat sangatkah seorang Aira di mata adiknya itu sampaikan tak lekang nama Aira daripada bibir Zariq?
“Dia tak pernah cakap kasar, bang.  Tak pernah cakap kotor.  Apa saja, dia tak pernah maki orang.  Orang buat dia, dia sabar aje…”  Zariq senyum masa tu. 
Tapi hari ini… boleh pakai ke kata-kata Zariq ni? 
“Biasa aku percaya kata-kata adik aku tanpa aku syak apa-apa.  Tapi, kali ni aku rasa Zariq sengaja tipu aku.  Bila dia cakap kau tak pernah berkasar, tak pernah cakap bukan-bukan.  Tapi, kau buktikan kau berbeza dengan pujian Zariq.  Kau berlakon depan Zariq tapi kau tunjuk diri kau sebenarnya depan aku.  Kau dah biasa maki orang, sebab tu kau boleh maki aku.  Betul tak?” 
“Aku maki orang yang patut kena maki!  Macam kau!”  Hish… rasa nak aje ayun periuk ni pada kepala Zafiq.  Biar hilang ingatan! 
“Kalau gitu, maki ajelah.  Aku tak kisah pun.  Aku dah biasa.  Lagipun, kau maki orang yang patut kena maki… iaitu aku…”  Ibu jari Zafiq menunjuk pada dada sendiri.
“Dan kau…”  Kemudian, jari telunjuknya lurus pada Aira.  “…orang yang patut dilayan dengan kejam sebab kau sendiri kejam!”
Hey, Zafiq…”  Aira letak periuk nasi yang baru dia bubuh air.  Melangkah pada Zafiq.   “Kau cakaplah aku kejam macam mana sekalipun, aku tetap tak mengaku.  Kau tu salah orang.  Ingat kata-kata aku ni.  Satu hari nanti, jangan kau datang sujud dekat kaki aku minta maaf.  Masa tu, aku sepak muka kau!”  Amaran dikeluarkan.
Dia akan kotakan masa tu.   Hari di mana Zafiq menyesali tindakan sendiri. 
Melihat wajah Aira kali ini, mata Zafiq terkebil-kebil.  Dia telan liur.  Terasa payau semacam.  Apatah lagi wajah Aira begitu dekat dengan dia.  Sentiasa menadah wajah di bawah dagunya.  Bibir yang kering itu… kepala Zafiq terasa berat.  Perlahan-lahan, mahu jatuh ke wajah Aira tapi dia kemudiannya tersedar.  Zafiq pejam mata.  Mengemam bibir.  Terus dia menjauh. 
“Kau pergi bawa beg tu masuk sekarang juga, Aira.  Lepas tu, masak.  Aku nak makan,”  suruhnya tanpa memandang Aira. 
Aira yang sedang mencebek.  Dia tahu.  Tapi, malas nak layan.  Tak menjadi kudis pun kalau Aira buat muka pada dia.  masalahnya, buat muka macam mana pun Aira tetap cantik!  Tak guna betul!
“Kau tak risau aku letak racun ke?  Aku ada jumpa pokok beracun dekat pulau kau ni.  Aku simpan. Nak gunakan pada masa yang sesuai.”  Sengaja Aira ada-adakan cerita.
Zafiq ketap bibir menahan senyum.  Nak menipu salah orang.  Ini pulau dia.  Segenap ceruk dan pohon dia kenal. 
“Bukan kau kata, racun orang bukan cara kau ke?  Kau kata kau nak tikam aku sampai tembus ke belakang.  Tenung mata aku.  Cakap kau puas hati.”  Serentak itu dia menoleh.
Masa ni Aira sedang pegang sebilah pisau.  Tersenyum tajam.  Tapi, kenapa dia nampak Aira sedikit lain sekarang.  Atau hanya pandangan dia saja sedangkan Aira tak pernah berubah? 
“Kau nak cuba sekarang?”  Aira cuba angkat pisau tersebut.  Mahu dihunus pada Zafiq tapi lelaki itu sekadar terus mendabik dada yang sedikit terdedah bila butang kemeja itu hanya dikancingkan sampai ke tengah dada.
“Silakan, Aira.  Be my guest!”  Giliran Zafiq pula menggiat. 
“Kau ingat aku ni gila macam kau?!”  Aira menjeling dan terus menjinjit beg itu masuk ke dalam.  Dasar lelaki gila! 



SUSAH dia nak percaya.  Lelaki yang tuduh dia macam-macam malah sanggup tepis pinggan Nazri sebelum ni, kemain menelan apa yang dia hidang.  Sampai tak angkat kepala?  Sedap sangat ke?  Nak aje dia tanya.  Tapi, bengap juga Si Zafiq ni.  Tak cakap pula dalam beg tu ada makanan.  Kenapalah kau sumbat makanan dengan baju yang kau baru beli tu?  Habis semua berbau.  Dah satu hal aku kena basuh dulu pakaiannya. 
Bau hanyir makanan laut kering, jangan cakaplah.  Dia masih berkurung dalam bilik air yang tak berupa bilik air ni.  Malas nak makan dengan Zafiq.  Boleh muntah dibuatnya.  Kalau dengan Nazri, seleralah juga.  Tapi, satu buat dia tertanya.  Zafiq marah tak Nazri datang pulau hari tu?  
Argh… lantaklah. 
“Kau sakitkan Nazri, aku sakitkan kau dua kali ganda!”  Aira tonyoh bajunya sekuat hati.  Menzahirkan rasa geram yang sukar nak bendung dengan sikap Zafiq ni.  Tapi, apa kerja Si Zafiq ni, ya?  Kaya sangat.   
“Mesti dia tokan dadah?  Atau seludup manusia?”  Aira berteka-teki sendiri.  Mendongak.  Memikir sesuatu yang begitu jauh dengan logik akalnya.
Yalah.  Berapa banyak berita dia dengar tentang kegiatan jenayah yang dilakukan di sempadan negara.  Macam-macam benda nak di seludup.  Baru-baru ni katanya rakyat Malaysia kena tangkap sebab cuba bawa masuk air ketum?  Buat malu ajelah! 
“Kau tuduh aku, kau ada bukti ke?” 
“Huh?”  Aira menoleh.  Dia buat muka.  Terkejut aku.  Bila masa kau datang, syaitan?  Hai… kalaulah dia boleh cakap kuat-kuat, kan seronok. 
“Kau maki aku, kan?” 
“Tak…” Aira mencebek.  “Aku sumpah kau…”  Dia berpaling dan merenung Zafiq tajam.  Biar terbelah dua.  Puas hati aku! 
“Kau kata aku apa?”
“Tak payah tahu.  Yang kau datang kacau aku ni, kenapa?  Habis dah makan?” 
“Habis?  Kau ingat kau masak sedap sangat?  Lauk masin, kuah tawar.” 
“Yalah tu.  Aku tengok kau makan sampai tak angkat kepala?  Itu kau kata tak sedap?”  Dia buat-buat ketawa.  Kemudian, kembali membilas kain. 
“Kan aku dah pernah cakap.  Aku ni jenis sayang pada rezeki.  Dah itu yang ada, aku makan ajelah.  Nak buang sayang.  Kau ingat aku ni jenis kau ke?  Suka membazir?  Membazir makanan, membazir masa, membazir tenaga, membazir kasih sayang…”
“Okey kejap…”  Aira bangkit.  “Kau cakap tu, macamlah kau kenal aku?  Aku nak membazir makanan?  Tuhan… kau memang tangkap salah orang.  Lepas tu, membazir masa?  Lagilah kau bersalah pada aku sebab kau buat aku terdampar dekat sini buang masa dengan kau.  Membazir tenaga?  Rasanya, sepanjang aku hidup hinggalah saat ni… depan kau ni, aku langsung tak sempat nak rehat pun.  Lepas tu membazir kasih sayang?   Dengan siapa?  Aku sentiasa hargai kasih sayang yang aku dapat sebab aku ni…”  Patah bicara Aira terhenti di situ.
Tak guna dia berkata lanjut.  Zafiq tak akan terima.  Dia larikan pandangan.  Sebab aku ni anak pungut.  Waktu ini matanya terasa basah.  Mahukah Zafiq percaya?  Dia pandang Zafiq.  Mengesat birai mata dan kemudian duduk semula tanpa mempedulikan Zafiq yang masih tegak berdiri di belakang dia.  Kalau kata Zafiq ketuk kepala dia dengan kayu pun, ikut sukalah.  Bukan sekali lelaki itu pegang tangannya.  Tak rasa ke telapak tangan yang sebegini kasar sejak awal.  Ini tanda dia pun hidup tak senang.  Hanya menumpang. 
 “Sebab Zariq bukan orang yang betul-betul kau suka, kan?  Kau cuma nak mempermainkan dia?  Sebab kau tak tahu, dia kaya.  Sebab tu dia satu-satunya kasih sayang yang tak pernah kau hargai.  Betul tak, Aira?” 
Mata Aira terpejam rapat.  Dia buang semua air.  Memerah pakaiannya dan bangkit untuk keluar dari situ.  Malas nak ulang benda sama.  Buat kering tekak aje.  Sebaik saja dia melalui tubuh Zafiq, lelaki itu menahan.  Lengannya digenggam kemas. 
“Kenapa kau diam?  Tak pula kau nafi? 
“Kalau aku nafi, kau nak terima?”  sindir Aira.
Mulut Zafiq terkunci rapat.  Wajahnya berkerut sana-sini.  Lidahnya terasa perit dengan kata-kata Aira. 
“Kalau aku bantah semua pertuduhan kau ke atas aku, kau nak bagi peluang dekat aku?”  tanya Aira lagi. 
Tapi, kebisuan Zafiq menjawab segalanya.  Zafiq tak akan pernah sedar melainkan Zariq muncul dan menjadi saksinya.  Masa tu, dia akan gelakkan Zafiq.  Gelak sampai satu dunia dapat mendengarnya. 
Aira rentap tangannya.  Berjalan ke ampaian bila Zafiq mendekati. 
“Lepas ni pergi rumah aku.  Aku ada kerja untuk kau…” 
“Ya…”  sahut Aira ringkas.
“Malam ni pun kau kena masak…”
“Baiklah…”  Dia malas nak melawan.  Penat!
“Jangan berlengah.  Terus datang!”
“Ya…”
Aik… pelik ni.  Begitu akur.  “Kau ni mesti nak tunjuk perasaan lagi, kan?” 
“Ada kepentingan ke untuk aku kalau aku tunjuk perasaan?  Kau mana boleh nampak semua tu?  Lagipun, dekat sini hanya undang-undang kau yang berkuasa.  Jadinya, saya menurut perintah, tuan,”  ujar Aira sarkastik dan sementelah pakaian sudah tersidai, dia terus berlalu ke jalan menuju rumah Zafiq. 
Melihat Aira yang mendahuluinya, Zafiq hanya diam.  Tubuh Aira nampak sedikit susut sekarang.  Malah, ada bahagian kulitnya sedang menggelupas.  Bibir yang kering itu, nampak dah berdarah sedikit.  Mungkin kekurangan air. 

“Betul ke apa yang aku buat ni, Tuhan?”  Zafiq raup wajah.  

27 comments:

  1. Bila la si Zafiq ni nak sedar yg dia dah salah org...😢😢😢

    ReplyDelete
  2. Huhuhu....zafiq....betul ke sedar ni...

    ReplyDelete
  3. Jgn menyesal kemudian hari zafiq..siasat balik...aira dh keras
    aty tu..tq sis rehan

    ReplyDelete
  4. Ketagih, apa jadi dgn aira����..go aira go

    ReplyDelete
  5. Sungguh kau akan menyesal zafiq
    Sesal yg tak terampun

    ReplyDelete
  6. agaknya si zafiq ni jenis hati batu.... rasa dia saja yg betul

    ReplyDelete
  7. Thanks kak rehan.. Rindunye dgn tulisan akak.😍

    ReplyDelete
  8. Siannya aira..
    bila zariq nk tonjolkan diri @ pak cik n mak cik tu leh selesaikan bg pihak zariq.. tapi mana zariq, adui zafiq sayang.. jgnlah garang

    ReplyDelete
  9. Kesian aira...bilalah zariq dh sedar

    ReplyDelete
  10. Sedihnya.....ooooh...Aira...kasihannya dia

    ReplyDelete
  11. Aishhhh sampai bila nak sedar ni zafiq oi.

    ReplyDelete
  12. Aishhhh sampai bila nak sedar ni zafiq oi.

    ReplyDelete
  13. Xblh ke zafiq usaha utk siasat lbh mendalam latar blkg aira tu.. dptkn bukti dr kawan2 lama ms zmn belajar dulu ke..ni aira anak pungut pon Xtau! sian aira, brp lama lg nk tanggung derita ni 😔😓 thx RM for the update 🌹🌷

    ReplyDelete
  14. Bila la zafiq ni sedar diri...haihh 😓😓kesian sungguh kat aira...asik terseksa..

    ReplyDelete
  15. TQ Rehan...w.pun lama menunggu tapi berbaloi...

    ReplyDelete
  16. Habiskan kat blog ya sis rehan..selalu sabar menunggu.

    ReplyDelete
  17. Hanya mampu ckp terima kasih kt kak rehan..
    Apa2 pn jd dlm n3 akn dtg hanya dr dia..sya sabar mnunggu

    ReplyDelete
  18. Sbb Zafiq dh dibutakn mata hatinya dek terlampau sayangkn Zariq rasanya tuh..

    ReplyDelete
  19. Lamanya la nk boleh tau kebenaran..belit molek..

    ReplyDelete
  20. Sedihnya nasib Aira...
    But, step by step kebenaran mulai terungkap
    Thanks Kak rehan dah update cerita ni...

    ReplyDelete
  21. cuba la selidik dulu..kang kalo cinta dah mai..nak pujuk blk susah tau tak...haihh..

    ReplyDelete
  22. Ya tuhan..ternanti2 jln cerita yg Akan dtg..please kak RM...

    ReplyDelete
  23. ape yg jd pd zariq sebenarnya?dh mati ke sakit jiwa?

    ReplyDelete