Monday, November 27, 2017

Objection 20

MATANYA tertangkap Aira yang sedang terlena menyungkur di atas meja di ruang tamu.  Penat sangat gamaknya.  Dia tadi ke jeti.  Rahim datang bawa dokumen yang perlukan perhatian dia.  Juga, sedikit keperluan lain.  Bila dia balik, Aira sedang terlentok atas meja kopi.  Lena.  Zafiq duduk di atas sofa.  Condong ke depan.  Menilik wajah Aira. 
Cantik betul perempuan ni.  Comot macam ni pun cantik.  Kemudian, jatuh ke jari-jemari runcing Aira.  Kukunya tak dipotong elok.  Gamaknya, Aira gigit kuku ni.  Jarinya jangan cakaplah.  Kotor!  Kulit Aira juga nampak kian kusam.  Tak seperti hari pertama dia bawa perempuan ni ke sini. 

Bibir Zafiq pecah dengan senyum bila matanya jatuh ke bibir Aira.  Muncung!  Dah macam itik aku tengok.  Rasa nak pagut aje.  Kemudian, naik ke mata dengan alis yang begitu lebat dan panjang.  Patutlah kau boleh mabuk dengan Aira ni, Zariq… sampai kau lupa abang kau ada lagi. 
Langsung… senyum dia mati. 
Disandarkan belakang badan pada kerusi.  Menengadah siling putih.  Rumah ini dia bina untuk tinggal dengan Zariq dan Nazri sebenarnya.  Bila-bila Zariq nak ketenangan mencari ilham, dia nak Zariq balik ke sini.  Tinggal di sini dengan dia.  Cukup hanya mereka bertiga. 
Dia, Zariq dan Nazri.  Lengkap!
Tapi sayang, Zariq membelakanginya sedangkan dia telah pertaruhkan segalanya untuk Zariq.  Kain buruk di tangan Aira dia capai.  Kemudian, memandangnya lama.  Berkira-kira, mahu dikejut atau tidak.  Tapi, rumah yang dah sedia bersih ini lebih bersih.  Udara pun rasa segar. 
Dia bangun.  Mengintai ke anjung belakang.  Ada pakaiannya yang bergantung.  Juga beberapa pasang jean.  Airnya masih menitis.  Larat pula perempuan ni basuh semua jean tu dengan tangan.  Ingatkan nak memberontak? 
Zafiq kembali ke depan Aira yang masih lena.  Sesekali, kedengaran dengkuran halus.  Kan dah cakap, kau tidur berdengkur.  Kau aje tak nak mengaku.  Nak malu apa berdengkur.  Kau tu manusia!  Haih… geram betul bila dia ingat soalan Aira hari tu.  Tak percaya orang cakap dia tu berdengkur.   Ingatkan nak risaukan apa.  Risau pasal dengkur? 
“Aira?”  panggil dia perlahan. 
“Aira!”  Suaranya dikuatkan sedikit. 
“Aira!!”  Serentak itu, Zafiq campak kain buruk pada Aira.   Terus wanita itu angkat wajah.  Terkebil-kebil memandang dia. 
“Ya…”  Lambat Aira menyahut.  Dia sapu hujung bibirnya bila rasa ada air liur yang meleleh.  Wajah Zafiq nampak bengis.  Dah bila lelaki ni tak pernah tak bengis? 
“Kau dah siap kemas?”
Aira hanya angguk.  Dia masih sedikit bingung dan mamai.  Rasa mengantuk masih ada.  Letih tak usah katalah.  Membasuh pakaian Zafiq, rasa nak patah pinggang. 
“Kau tidur, kenapa?  Ada aku suruh tidur?” 
Hai… Aira kerut wajah.  Tak kan tidur pun dah nak kena minta izin?  Dia buat muka.  Tahap manalah kegilaan Zafiq ni? 
“Tidur pun, aku dah kena minta izin dengan kau ke?”  Mata yang lali, terus segar. 
Kening Zafiq terjongket sebelah.  Jawapannya, ya! 
“Kalau gitu, benda lain pun?”
“Haruslah.  Kau dalam territory aku.  Kau ingat, kan?”
“Ya.  Aku tak lupa.  Tapi, aku harap aku tak perlu minta izin kau untuk bernafas ni.”  Selamba Aira menyindir. 
Zafiq tak menjawab.  Hanya diam memerhatikan mulut yang makin tajam menyelarnya dengan setiap kata. 
“Memandangkan aku dah siapkan semua kerja dekat sini… boleh aku minta izin sesuatu sekarang ni?” 
Lelaki itu kekal menyepi. 
“Izinkan aku balik pondok dan izinkan aku untuk tak pandang muka kau!”  Aira terus angkat tubuh.  Bosan dia pandang wajah Zafiq yang tak pernah tergaris simpati itu.  Dia dah laju menapak ke pintu besar, bila Zafiq sempat raih lengannya. 
Aira menoleh.  “Apa lagi?”
“Kau minta izin, betul dah.  Tapi, ada aku izinkan?  Hah?” 
Fuh… sakitnya hati hanya Tuhan yang tahu.  “Aku dah kemas semua dalam rumah ni.  Setiap incinya.  Semua cadar dan gebar kau, aku dah basuh.  Pakaian kau.  Jean kau yang berlonggok tu, aku basuh.  Itu pun pakai tangan.  Sebab kau kata jangan bazirkan elektrik kau.  Kau ingat, tubuh aku ni robot?  Boleh buat kerja dua puluh empat jam untuk kau?  Tak perlukan rehat?”  marah Aira bertalu-talu. 
Dia mahu rentap tangannya seperti biasa tapi cengkaman Zafiq kali ini lebih kemas.  Memang nyata Zafiq tak izinkan dia pergi. 
“Kau kan dah tidur tadi…” 
“Itu terlelap.  Bukan tidur.  Aku nak baring.  Belakang aku sakit.  Kau tengok tangan aku ni…”  Aira tunjuk bahagian atas kulit sekitar kukunya.  Dah koyak.  Pedih. 
Zafiq buat-buat tak nampak.  Dia pandang beg yang dia ambil daripada Rahim tadi.  Kemudian, menarik Aira ke sofa putih itu dan dipaksa duduk.  Dia campak beg kecil tersebut depan Aira. 
“Kau bawa balik tu!”  arah Zafiq tanpa memandang Aira. 
Tak berkata apa, Aira buka zipnya.  Wajah dia berkerut pada mulanya tapi terlakar senyuman tipis bila melihat isi beg.  Dia pandang Zafiq.  Bangun. 
“Aku nak balik tempat aku.” 
Zafiq diam.  Tak lagi melarang. 
Aira menapak dan belum sampai ke pintu besar, dia toleh pada Zafiq yang memang sedang merenung dia. 
“Terima kasih!”  ucap Aira kasar.  Terus hilang di balik pintu.
Pandai pula kau ucap terima kasih!  Tak sedar, Zafiq senyum. 



BAJU putih milik Zafiq kembali membalut tubuhnya malam ini.  Esok dia akan pakai baju bersih yang lain.  Aira menyapu losen ke seluruh tubuhnya.  Lega sangat bila losen berubat tersebut sepertinya menyerap masuk ke dalam kulit.  Kemudian, dia sapu krim Vaseline ke bibir yang pecah merekah, disapu ke muka dan bahagian lain yang dirasakan kering. 
Lega! 
Lelaki tak betul tu, pandai pula bawa semua ni untuk dia.  Sebab itu dia ucapkan terima kasih.  Tapi, kalau nak kira banyak yang dah Zafiq buat untuk dia sejak hari pertama lagi.  Dalam pada mengamuk tak tentu pasal tu, Zafiq pasangkan kelambu.  Zafiq sediakan ubat.  Zafiq yang sediakan air mineral untuk dia sebelum lelaki itu hilang lebih seminggu.  Zafiq tinggalkan pakaian baru biarpun hanyir berbau makanan laut kering.  Siang tadi, Zafiq bagi dia beg berisi losen berubat dan Vaseline ni. 
Dia, hanya ucap terima kasih sekali. 
Habis tu, nak ucap berapa kali?  Dengan apa yang Zafiq buat pada dia, setakat semua ni tak akan dapat bayar segalanya.  Aira hempas beg kecil itu di tengah katil.  Rasa marahnya pada Zafiq merajai hatinya sekarang.  Tapi, marah pada Zafiq, marah lagi pada si adik.  Entah-entah Zariq pun sama bersekongkol dengan abang dia nak dera aku sebab Airin? 
Tak… hati kecilnya menafikan.  Zariq yang dia kenal tak akan sakiti sesiapa.  Lelaki itu begitu baik dan penyayang. 
Dia dah hampir hilang akal sebenarnya.   Bila teringat macam mana dia cuba hidup dalam keadaan waras bila dibiarkan sendiri di sini, sukar sangat.  Dia bercakap sendiri.  Dia menyanyi sekuat hati.  Malah, dia ketawa macam orang gila.  Semuanya nak lepaskan apa yang membuku dalam hati. 
Rasanya, sikit lagi Zafiq mengasaknya, dia betul-betul akan hilang pedoman.  Setiap kali tatap wajah Zafiq, perasaan dia berperang sesama sendiri.  Nak melawan, dia tak berkudrat.  Nak memukul Zafiq, itu satu keganasan.  Nanti, apa beza dia dengan lelaki itu?  Nak lari, dia tak berdaya.  Semua yang dia buat, hanya mampu menyerah.  Mulut bising kerana tak nak dada dia pecah.  Tak nak emosi dia makin cedera parah.  Lebih tepat lagi, tak nak jadi gila! 
Aira bangkit nak mengunci pintu bila nampak daun pintu itu dibuka dari luar.  Dia terperanjat.  Terkebelakang beberapa tapak dengan wajah cuak bila Zafiq muncul. Pada waktu sekarang. 
“Dah lewat.  Kau buat apa datang sini?”  soal Aira sambil mencapai tuala dan menyelimutkan tubuh sendiri.  Baru tadi hati dia menyumpah Si Zafiq ni.  Dah panjang pula umur kau muncul depan aku tiba-tiba. 
“Kau tahu dah lewat ni, kan?” 
“Kenapa kau selimut gitu gaya?  Takut aku apa-apakan kau?  Macamlah aku selera sangat dengan kau!  Tengok kau macam tengok bangkai aje, tahu tak?!”    Zafiq tayang wajah jijik. 
“Habis tu, kau datang menyerah dan hidu bau bangkai ni, kenapa?”  Aira terus menyindir.
Zafiq mencebek lebar.  Niat dia datang tadi, lain.  Dah jadi lain pula.  Patut dia buat apa dia nak buat dan terus pergi.  Bergaduh dengan perempuan ni malam-malam buta rasa tak berbaloi.  Letihlah! 
Aira yang lihat Zafiq diam, mula melepaskan tuala daripada terus menyelimuti tubuhnya. 
Zafiq kerut kening.  “Eh, kau buka tuala kau tu… dah kenapa?”  Dia mula kalut. 
“Kenapa?  Kau tergoda?  Eh, tak kanlah…”  Aira senyum.  Menyatakan yang dia memang tak percaya.  “Kan kau tengok aku macam tengok bangkai.  Jadi, tak apalah.  Lagipun, tuala ni lembap.  Tak selesa…”  Dalam hati, Aira terus mengutuk Zafiq. 
“Eh, Aira… pakai tuala tu…”  Zafiq mengarah.  Keras. 
“Kalau aku tak nak?”  Aira dekati Zafiq.  Lelaki itu menapak ke belakang.  Aira hampiri lagi.  Zafiq berundur.  Halkumnya bergerak tak henti-henti. 
“Aira?”  marah dia.  “Kau nak buktikan apa sebenarnya?  Kau nak buktikan aku ni lelaki?  Gitu?  Kau boleh buat sama dengan kau buat dekat adik aku?”  Haih… tak guna betul Aira ni.  Nak uji pun, tengok oranglah.  Aku ni lelaki normal.  Sihat pula tu! 
“Kau lelaki atau tak, itu hak kaulah.  Yang pasti, Zariq tu gentleman.  Dia tak akan buat macam ni.  Kalau dia tahu kau sakitkan aku, mesti dia marah kau cukup-cukup.  Silap-silap, dia tak mengaku kau abang!”  
“Masalahnya, kau tak akan jumpa Zariq!”  Suara Zafiq mula melengking. 
“Kenapa?  Kau takut Zariq bagitahu kau hal sebenarnya?  Lepas tu, kau malu sebab buat jahat dekat aku?” 
“Eh, Aira…”  Wajah Aira dipaut.  “Sejahat-jahat aku, aku bagi kau tempat berteduh.  Aku bagi kau makan minum.  Itu…”  Zafiq tarik wajah Aira.  Menunjuk pada sedozen air mineral yang dia angkat ke sini.  Lenguh tangan tak hilang lagi.  Tadi, dia hanya nak jenguk Aira.  Okey ke tidak lepas seharian dia suruh buat kerja. 
“Aku beli kau pakaian!  Yang kau pakai sekarang ni… baju aku!   Kau nak bandingkan kejamnya kau dengan kejamnya aku?  Siapa lagi kejam, Aira?” 
Betul ke apa yang Aira dengar ni?  Zafiq sedang ungkit segalanya?  Seperti dia minta semua ni terjadi?  Padahal Zafiq yang salah! 
“Okey.  Sebab kau dah sediakan semua ni, kau rasa kau tak kejam… silakan ambil balik, Encik Zafiq.  Aku tak perlukan tu.  Kau bawa aku ke sini pun dah satu penderaan.  Kau suruh aku buat macam-macam.  Kau layan aku lebih teruk daripada binatang.  Kau pergi biarkan aku dekat sini sorang-sorang berhari-hari.  Aku kena angkut air dari sungai.  Aku minum air tu.  Aku masak dengan air tu.  Aku tak dapat makan.  Aku pakai baju kotor.  Baju koyak.  Macam tu, kau masih nak cakap kau tak kejam?  Dan baju ni?”  Aira capai pakaian yang tergantung di dinding.  Entah apa yang merasuknya, dicarik sekuat hati.  Mana dia dapat tenaga, dia pun tak tahu.   
“Aira…”  Mata Zafiq terpaku.  Terkejut.  Apa kau nak pakai lepas ni, perempuan?
“Lepas tu baju T-shirt kau ni…”  Aira hampir koyakkan pakaian di tubuhnya tapi tangan Zafiq menahan.  
Matanya berbicara lantang tapi mulutnya terkatup rapat.  Zafiq hanya gigit bibir dan menggeleng berkali-kali menahan Aira menelanjangi tubuh sendiri.  Dia tak sanggup! 
“Jangan.”  Arahan Zafiq kali ini, lebih pada rayuan. 
“Kenapa jangan?  Ini baju kau, kan?  Aku nak bagi balik semua yang kau bagi.  Aku pun tak naklah kalau aku tak terdesak!”  Aira bagai kerasukan.  Dia benar-benar hampir hilang akal. 
“Kau yang simpan aku dekat sini.  Kalau bukan sebab benda ni, sebab apa kau datang sini?”  Seperti orang gila, Aira menumbuk dada Zafiq sekuat hati.  Berkali-kali.  Menjerit dan terus menjerit. 
“Aira!  Diam!  Aira!!!”  Zafiq menggugah bahu Aira.  Dipeluk erat tubuh halus itu hingga akhirnya, nafas Aira dirasakan sedikit damai, barulah Zafiq leraikan pelukan. 
Dia tolak bahu Aira.  Merenung mata itu seketika lantas mencapai tuala tadi dan diselimutkan tubuh Aira yang nampak menggigil.  Menyentuh perempuan yang bukan untuk dia, malah yang dia benci… itu benar-benar akan melanggar prinsipnya yang akan buat dia tak hormat diri sendiri untuk selama-lamanya. 
“Aku harap air bersih tu cukup untuk kau masak dan minum selama aku tak ada.  Jangan minum air kotor.  Nanti kau sakit.  Aku dengan Nazri tak ada,” jawab Zafiq.  Dia buka T-shirt miliknya sekali lagi.  Dibiarkan saja tubuh sendiri tak berbaju.  Diletak atas katil dan terus berlalu ke pintu. 
Zafiq rapatkan pintu perlahan tapi belum sempat daun pintu itu terkatup rapat, dia pandang wajah Aira.  Ada air mata yang sedang mengalir di pipi wanita ini.  Entah kenapa, kali ini titisan itu sepertinya jatuh tepat di tengah hatinya.  


... bersambung..insyaallah secepat mungkin. 

By the way, cerita ni bukan berbelit.  Walaupun bab 20 (wowww dah banyak bab) tapi, pendek2 aje.  Lepas tu, lambat update, jadinya memang akan rasa berbelit aje.  Karang kalau straight to the point, tak jadik cerita pulak.. -_-  Tambah pulak, cerita kali ni sedikit berbeza dengan watak2 sebelum ni.  Sekian... 

29 comments:

  1. Betul2 melepaskan perasaan aira.. mana zariq bila zafiq ckp zariq tiada... emmmm

    ReplyDelete
  2. Letihnya menjadi aira dan zafiq ni...masing2 dlm dunia masing2...

    ReplyDelete
  3. alahai...zafiq. penat dh aira tu. nk gila dh. huhuhu

    ReplyDelete
  4. Kesian Aira, jadi mangsa akibat salah faham. Setia menanti karya Rehan. 😉

    ReplyDelete
  5. Tiba2 ada air kat mata.. air apa ni .. sob sob

    ReplyDelete
  6. Ok! Da rase nk nanges jugak bersma dgn aira!
    Cepat lah bgtau zariq kenapa.... 😭😭😭
    Tq RM.. 😍 buat da dup dap dup dap.. 😬

    ReplyDelete
  7. Zariq bunuh diri ke karehan

    ReplyDelete
  8. Fuh aira dh xthn sgt dh...sian dia..sy sentiasa tgu update dr sis rehan..xkesah lama mana pn...sbb cite sis rehan mmg lain dr karya sblmnya...

    ReplyDelete
  9. Mmg sentiasa menunggu entry yg seterus

    ReplyDelete
  10. Dah tahap maksimum kesabaran aira

    ReplyDelete
  11. Fuhh..kerasukan betul aira..marah tahap tak ingat diri..

    ReplyDelete
  12. Fuhh..kerasukan dah aira...marah tahap tak ingat diri...suspen sungguh...

    ReplyDelete
  13. Adakah Zariq di itali seperti yang Aira duga?
    Salam kenal kak Rehan😄
    Saya Dinda dari Indonesia

    ReplyDelete
  14. Ala.. nape aira Xtanya nape Xkan dpt jumpa zariq? Tiap kali ada clue ttg zariq mesti diorang dua gaduh blk.. 😅 ni bakal novel ke RM? Klu ye mahu 20 bab lg br blh clear salah fhm ni 😅😉 bc citer ni menggamit kisah raqib dera atid dlm #hurt, sama tp Xserupa.. apapun, karya RM mmg terbaik. Vote this story to become a novel jugak please 🤗

    sian sgt kat aira, mmg dh stress melampau2 dh tu smpai Xsedar blh bertindak sebegitu..sebak pulak bc pesanan zafiq..caring pulak! 😝 At least aira aman jap bila zafiq Xde nti ni..😅 thx RM for the update 🌹🌷

    ReplyDelete
  15. Sedih btol..Aira boleh giler gini...thanks RM

    ReplyDelete
  16. Terimakasih Kak RM
    Kesabaran Aira dah sampai tahap critical dah dengan Zafiq ni...

    ReplyDelete
  17. Em....Zafiq mula tersentuh. Jln yg berliku. Semoga Zafiq dan Aira terus bertabah. Tiada siapa yg salah. Cuma keadaan yg Menjadikan masing2 bersikap begitu untuk melindungi diri, hati dan perasaan.

    ReplyDelete
  18. Emm rasanya si zariq dh innalillah kot..klu kt Paris tkkn takleh balik m'sia kn??

    ReplyDelete
  19. Tak sabar menunggu entry seterusnya...

    ReplyDelete
  20. Wahhh tak sabar nak tunggu sambungan cerita ni best ssangat ssangat 😍😍😍

    ReplyDelete
  21. Siannye aira...bila zariq nak tamatkan cerita ni

    ReplyDelete
  22. next entry 21...22...23... waiting for....

    ReplyDelete
  23. bila zafiq nk bgtau citer sebenar kat Aira??kesian Aira duk la mengharapkan si Zariq citer hal diorg kat Zafiq.

    ReplyDelete
  24. NAK LAGI..BESTT NI...JGN HABISKAN CEPAT SANGAT

    ReplyDelete