Thursday, August 03, 2023

Anak Perempuan Dato' Pengarah 10

SATU persoalan yang sangat mengganggu tenangnya sekarang adalah tentang kejadian di KLIA.  Bukan yang hari ini, tapi yang hari tu.  Apakah wajahnya adalah seraut wajah yang tak mudah diingat dan begitu mudah dilupakan?  Apakah wajahnya tidak langsung meninggalkan bekas pada ingatan wanita itu? 

Haih… tak sedar, Lukman mengeluh.  Menggeleng kecil.  Cuba menolak persoalan demi persoalan yang dikait dalam kepalanya.  Tak pernah-pernah dalam hidupnya dia membiarkan dirinya terlilit dengan persoalan begini.  Jika dulu, rasa tak beri manfaat langsung.  Membazir sumber fikiran.  Tapi sekarang, tak pula rasa membazir. 

Dalam tak sedar dia koyak senyum pula.  Sebelah keningnya terjongket.  Dia tak sabar nak tengok.  Masalah itu akan tewas atau dia yang perlu mengalah. 

“Kenapa?” 

“Kenapa, bos?”  soalnya kembali bila soalan itu diaju. 

Lukman mengerling pada Maliki yang ada di sebelah.  Nampak penat.  Kali ini, dia tak dapat nak ikut Maliki kerana urusan dengan wakil Dato’ Talhah ini. 

“Sejak tadi aku tengok kau kejap kerut kening, kejap senyum.  Lepas tu, geleng-geleng.  Macam ada yang tak kena?  Kau ada masalah ke, Luk?”  soal Maliki, berterus-terang.

Rasanya, sejak Alif pergi… Lukman semakin dingin.  Dia hanya boleh lihat Lukman senyum bila bermain dengan anak-anaknya dan juga anak buah sendiri.  Selebih itu, wajahnya sentiasa serius.  Boleh jadi kerana bekerja dengan dirinya yang keras satu ketika dahulu, Lukman tak ubah seperti mengikut jejaknya. 

“Ada masalah, kau kena cakap dekat aku, Luk.  Apa aje,” pinta Maliki.  Wajahnya jelas berlumur gundah.

Bukan sekali dia cakap perkara ini, tapi kerap kali.  Dia sudah tidak mampu kehilangan.  Cukuplah Alif seorang yang pergi dalam keadaan begitu.  Demi isterinya.  Wanita yang dia cinta hingga akhir usia.

“Aku harap kau boleh terima dah apa yang dah jadi.  Aku sendiri pun dah terima.  Susah tapi itulah kehidupan.”

Buat seketika, Lukman koyak senyuman tawar.  Dia tahu apa yang Maliki mahu sampaikan.  Dia sendiri juga dah lama terima kepergian Alif.  Tapi, Maliki dah salah faham.  Dia sendiri juga salah faham pada dirinya sekarang.

“Yang tu saya sendiri dah lama terima.  Bos jangan risau…” nafi Lukman.

“Mana aku tak risau kalau kau sekejap kerut kening, sekejap senyum.  Aku risau kau gila.  Aku tak nak cari lawyer dan PA lain.”  Maliki senyum senget. 

Lukman mengerling tajam.  Maliki ketawa. 

“Aku gurau aje.  Tapi, betullah.  Aku rasa kau memang ada masalah.  Tak pernah aku tengok kau macam orang sasau sejak aku kenal kau ni.  Apa yang dah buat kau nampak sasau ni?” 

Sekali lagi, Lukman mengerling pada Maliki sebelum beralih semula ke jalan raya.  Perlu ke dia beritahu Maliki?  Biasanya dia tak pernah sorok apa-apa daripada Maliki.  Cuma, perkara ini tak pernah ada dalam hidupnya.  Tapi, memikirkan kisah cinta derita Maliki yang rasanya sehingga kini menjadi cerita rakyat, mungkin Maliki ada jawapan pada persoalannya. 

“Bos rasa, rupa saya ni mudah dilupakan ke?” 

“Jujurnya, aku tak faham dengan soalan kau ni.”  Maliki kerut dahi. 

“Contohlah.  Bos terserempak dengan saya.  Lepas tu berdiri lama depan saya.  Rapat.  Macam peluk saya.  Dalam lima minit macam tu.  Beberapa hari lepas tu, bos jumpa saya lagi sebab urusan lain.  Adakah bos akan ingat saya?  Atau bos memang lupa?  Atau akan buat-buat lupa?” 

Seperti yang dia telah, Maliki sendiri termangu dengan soalannya.  Lelaki itu tunak memandang ke depan.  Tiada tanda untuk membuka mulut. 

“Mestilah aku ingat.  Berdepan dalam seminit pun, boleh ingat.  Ini kan… apa kau cakap tadi…”  Maliki seperti salah dengar tadi.  Itu yang fikirannya tergendala seketika.

“Berpeluk?”

“Eh… tak adalah.  Saya kata macam.  Nak beritahu yang kedudukan tu rapat.”  Lukman betulkan tanggapan Maliki.

“Itu lagilah.  Memang akan ingatlah.  Lagipun, lepas beberapa hari aje jumpa balik.  Bukan beberapa tahun.  Yang banyak tahun pun boleh ingat.  Ini berapa hari.  Tipu sangatlah tak ingat…”

“Kan?”  soal Lukman laju.

Anehnya, kenapa Tiani tak ingat dia langsung?  Atau ada sesuatu yang menyebabkan Tiani begitu mudah lupa akan pertemuan yang dramatik tu.

“Haa tengok… kerut kening lagi.  Kau memang ada masalah ini,” komen Maliki.

“Masalah ni masalah saya carik sendiri, bos,” jawabnya bersahaja.

Mendengarkan jawapan Lukman, Maliki pandang sisi wajah itu lama.  Lukman terus tenang memandu.  Tak pernah lagi Lukman cari masalah melainkan tugasnya menyelesaikan masalah orang.  Masalah dan Lukman adalah seteru.  Tak akan selari.  Tak akan bersama.  Lukman akan hindari segalanya yang bakal menjadi masalah. 

Dia juga sama.  Hanya satu sebab sahaja yang menjadikan lelaki seperti mereka sanggup galas masalah itu. 

“Kau jatuh cinta ke, Luk?”  soal Maliki, tiada lapik.

“Saya syak benda sama jugak,” jawab Lukman dengan wajah tidak beriak. 

Maliki kerut kening seketika.  Pengakuan itu sangat mengejutkan.  Tapi, riak wajah Lukman itu lebih mengejutkan.  Jatuh cinta, tapi macam terjatuh dalam longkang.  Well… rasanya dia kena akui, cinta itu memang ada jatuh bangunnya.    

“Bukan syak.  Tapi tidak syak lagi.  Kau memang jatuh cinta,” balas Maliki dengan senyuman lebar. 

“Tapi, kenapa muka ketat sangat?”  Biasanya orang jatuh cinta ni wajah akan berbunga.  Musim sejuk pun akan jadi musim bunga. 

“Sebab saya tak biasa carik masalah…”  jawab Lukman, jujur.  Maliki tahu itu.

“Luk…”  Maliki angkat tangan.  Diletak atas bahu Lukman.  Ditepuk perlahan. 

“Jatuh cinta ni… kau tak carik pun, dia akan datang sendiri.  Tak kira masa, atau sesiapa aje dan di mana pun.  Kau tak boleh elak.  Ini kan fitrah kejadian.  Cuma aku nak tahu, kau jatuh cinta pandang pertama ke?”  soalnya lagi dengan senyuman yang masih bergayut pada bibir. 

Lukman senyum.  Mengerling pada majikannya seketika. 

“Kali kedua pandang pun, masih jatuh cinta…”  jawab Lukman.  Tenang dan meyakinkan.    


...bersambung 


RM : Buat masa ni, saya terpaksa hentikan cerita ni kat sini aje dulu.  Bukan sebab tak nak terus update.  Tapi, macam saya dah beritahu... cerita ni masih samar-samar.  Saya masih tak jumpa hala tuju cerita ni.  Biasalah kalau pakai peta dengan kompas aje ni.  Lambat sikit perjalanan tu.  Sesat sekejap, terpesong simpang, keluar balik.  Mencabar tulis cerita yang tak berapa cerap arah tuju ini. Saya janji akan siapkan juga.  Lagi satu, saya rasa saya kena berehat sekejap daripada menulis atau memikirkan apa aje plot cerita.  Bila fikir balik, sejak 11 tahun lepas, saya tak pernah berhenti.  Usah bimbang kerana saya bukan nak bersara, cuma nak rehat.  Akhir kata dengan rendah hati, saya mohon maaf dan sampai jumpa lagi.  

23 comments:

  1. jangan rehat lama2..kami tunggu luk cari masalah dan selesaikan masalah ni

    ReplyDelete
  2. No worries kak rehan! Have a good rest! Come back when you feel like to! When? Its for you to know, and for us find out! Till then, i will read your another books, slowly! Xoxo, NA.

    ReplyDelete
  3. Its okay kak rehan. Have a good rest. We'll wait for another goosebump chapters. Love always.

    ReplyDelete
  4. You need the rest kak rehan. Appreciate the update too 😊

    ReplyDelete
  5. Xpa la, at least akak stop smpi kita tahu lukman dah sedar dia jatuh cinta :)

    ReplyDelete
  6. Alaaaaa....
    Rehat laa asal jangan berhenti menulis 🥰

    ReplyDelete
  7. Yakin sungguh ya Luk..


    Jgn lama menyepi ya..nt rindu 😘

    ReplyDelete
  8. Halah nanti ternanti kalau lama2.. apepun, have a good rest RM.. kembali nnt dengan senyuman manis di muka Lukman nnt ye..

    ReplyDelete
  9. selamat berehat kak rehan.. hv a good rest<3

    ReplyDelete
  10. its okay kak rehan atleast we know that luk ready falling in love at the first sight

    ReplyDelete
  11. Tq utk update ni rm. Selamat berehat..jgn lama2 ... Semoga terus dpt berkarya dfn tenang. Tertgu2 lar i kisah luk n tia nie... Reread sumpah, sua, tua , dua.

    ReplyDelete
  12. rest well my favourite author! <3

    ReplyDelete
  13. Thank you update Author. Rehat baik baik. Kami akan tunggu.

    ReplyDelete
  14. it’s okay rehan👍🏻just take your time but jangan lama ii sangat tau😭🫶🏻gonna miss you..btw please keep going and don’t give up!fighting sis!❤️

    ReplyDelete
  15. Lukman gives off vibes Jack Hawthorne. Saya sangattt sukerr 😭😭🤍

    ReplyDelete
  16. Rindu kt Tiana dgn Luk 🥺

    ReplyDelete
  17. masih menunggu sambungan kak rehan ;)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum kak RM, kalau akak yang sedang baca ini, semoga sihat selalu. Saya tak sabar nk tunggu sambungan kisah Tia dgn Lukman... 😊

    ReplyDelete