Friday, March 30, 2012

Ku Ingin Milikimu (Special Edition)

Special Edition

JARIKU ligat membelek helaian album perkahwinan kami. Sungguh bak kata Mukhlis dulu. Gambar candid begini lebih natural. Aku senyum lagi. Syukur pada Allah atas izin-Nya semua ini terjadi dalam hidup kami.

Setelah puas membelek gambar-gambar yang bagaikan kami kembar siam itu, aku tutupnya cermat dan terus meletakkan semua ke atas katil dan aku bawa tubuhku mendekat pada pintu luncur yang ternganga luas. Membiarkan tubuhku yang sedia kesejukan dihembus penghawa dingin, disapa angin indah di musim bunga Swiss.

Aku sajikan pandanganku dengan padang hijau yang luas terbentang di musim bunga ini. Satu-satunya Negara yang menjadi pilihan Mukhlis untuk kami lawati menjadi hadiah bulan madu kami biarpun majlis nikah kami sudah berbulan berlalu hanya kerana menanti kerjaya dia agak stabil setelah dia nekad tidak mahu berada di bawah satu bumbung dengan keluarganya lagi. Mahu bertatih sendiri membela anak isteri, katanya.

Aku pejam mata mengingatkan perjalanan berjam-jam di dalam penerbangan dari KLIA menuju ke Zurich International Airport bersama Qatar Airways lantas kami terus saja mengambil kereta api melalui Autoroute Suisse A8 dan dihidangkan dengan padang hijau yang luas terbentang. Menikmat perjalanan sepanjang 89.2 kilometer dan mengambil masa sejam lebih menuju ke pekan Sachseln, Switzerland.

“Cantik, kan Flueli-Ranft Sachseln ni, yang?”

Aku tersentak. Terkejut sebenarnya bila ada tangan yang sejuk melingkari pinggangku. Rasanya dia baru selesai mandi tapi sebentar sangat.

“Abang ni,” tegurku.

Dia memang begitu. Suka muncul tiba-tiba dan membuat aku tersentak sendiri. Tak pernah nak menghulurkan salam melainkan kala dia menuntut rindu saja. Haih…

“Terkejut orang.”

Mukhlis ketawa kecil. Pinggangku diraih erat. Dagunya disangkut ke bahu bila dia selak rambutku ke depan.

“Tapi, memang cantik tempat ni. Ann suka padang sangat suka. Tengok kehijauan Fleuli-Ranft ni memang boleh buat jiwa tenang. Nak-nak…” Aku lepaskan pelukan dia dan membawa tubuhku menghadap dia.

Menarik tangannya rapat padaku. “…ada abang dengan Ann. Segalanya indah. Cuma Aryana je tak ada.”

Teringat pula pada puteri kami itu. Terpaksa meninggalkan dia bila mama memaksa. Tidak mahu Aryana mengganggu bulan madu kami katanya.

“Alaa… biarlah. Kita datang ni sebab nak bagi Aryana adik apa,” selorohnya. Aku jegilkan mata dan cubit lengannya sikit.

Mukhlis senyum. “Abang dah imun dah dengan cubitan sayang tu,” ejek dia.
Aku ketawa. Tak jadi nak buat muka merajuk bila bersama dia. Tak reti hendak merajuk sebenarnya. Cuma cemburu tu sesekali memang ada bertapak di hati.

“Cantik bilik ni, bang,” pujiku sambil mata ini melilau ke seluruh bilik yang kami sewa di Obwalden Old House ini.

Pandai dia memilih rumah tumpangan untuk menjadi tempat kami melepaskan lelah. Tolak saja pintu luncur, terus saja terhidang dengan padang Flueli-Ranft. Jenguk sikit ke sebelah sana, ada pula Samen Giswil. Juga padang rumput yang menghijau.

“Abang akan pilih yang terbaik buat isteri abang ni. Abang tahu isteri abang mampu segalanya apatah lagi lepas abang dah tak ada apa ni. Bermula dari kosong semata-mata tapi syukur, bila abang mampu juga tunaikan niat abang nak lepak dengan sayang. Tapi bukan dekat padang Shah Alam, tapi dekat Swiss. Petang ni kita jalan kaki pergi Giswil pulak,” ujar dia.

Aku angguk saja. “Terima kasih, abang,” ucapku kerana kesungguhannya merancang semua ini tanpa pengetahuanku.
Mukhlis menarik aku ke dalam pelukannya. Terasa hangat menjalar ke seluruh tubuh ini. Aku membalas pelukan itu seadanya.

“Abang cintakan Ann. Ann tahu, kan?” soal dia.

“Ann tahu. Setiap masa abang ungkapkan pada Ann,” balasku.

Dia diam. “Abang harap Ann tak kesal hidup bersama abang sekarang.”

“Eh, kenapa pulak?” Aku kerutkan wajah.

Bahu itu aku tolak biarpun lengan itu masih melilit tubuhku erat. Telapak tangan ini aku daratkan ke bahunya. Mengusap lembut tubuh yang terdedah itu.

“Abang dah tak kerja dengan abah lagi dah. Abang dah pulangkan kereta tu pada abah. Condo dekat Damansara tu pun abang tak mampu nak sewa lagi dah. Kereta pun tak mewah dah. Nak kumpul duit bawa sayang datang tengok padang ni pun, mujur sempat. Sebab dah niat. Tiap-tiap kali solat Jumaat, abang doa antara dua khutbah tu. Mohon Allah kabulkan doa abang nak bersama, sayang,” luahnya luhur.

Aku senyum sikit. “Ann dapat royalti apa?”

“Itu duit sayang. Abang mana boleh usik,” sela dia mencemik.

“Ann tak suruh abang usik pun. Tapi, abang kan dah mula bisnes sendiri sekarang. Tak ada masalahlah. Kot kata tak sempat, Ann boleh bantu. Nak berjaya ni tak mudah. Sama juga macam kita. Tengok apa yang dah kita lalu selama ni sebelum kita nak hidup bahagia. Rezeki pun macam tu. Tak mudah datang tanpa usaha. Kalau kata abang dah usaha tapi Allah tak izinkan juga, maknanya Allah sedang rancangkan sesuatu yang lebih baik untuk kita. Ann akan sentiasa ada di sisi abang,” pujukku. Pipinya kau elus lembut. Rasa tajam selepas dia baru saja kemaskan janggut dan misainya.

“Jangan pergi dari abang. Abang haramkan,” ucap dia dengan wajah kelat.

“Ann akan pergi nanti. Tapi, bukan sekarang. Satu hari nanti. Dengan lengkap berpakaian putih dan waktu tu, haruslah tanpa nyawa. Hanya jasad semata-mata dan Ann harap, abang redhakan Ann masa tu. Selagi Ann bernyawa, di sisi abanglah tempat Ann. Hanya pada abang Ann serahkan diri ni dan abang, hargailah cinta ini,” balasku agak sedih dengan suara yang dicengkam sebak.

Terasa panas tubir mataku bila melihatkan renungan Mukhlis redup dan kian redup hingga aku pejamkan mataku rapat bila bibir Mukhlis singgah tepat ke dahiku. Mengucupku lama dan bila dia lepaskan kucupan itu, airmataku menitis laju.

“Kala itu abang akan benarkan tapi sebelum tiba masa tu, abang akan jaga Ann, mencintai Ann selama hidup abang. Abang berjanji, hanyalah Ann yang abang sayangi dan abang akan setia di sisi Ann, menyayangi dengan sepenuh hati sampai Ann rasa tak mampu tanpa cinta abang setiap waktu.”

Dia pegang pipiku dan membelainya lembut. Jemari suam itu pantas menyeka sisa airmata ini.

“Sekarang, sayang boleh menangis bila-bila saja sayang mahu sebab abang akan ada di sisi untuk seka airmata, sayang,” pujuk dia.
Aku angguk dalam tangisan dan bibir yang mencebir. Tanpa sedar, Mukhlis mengucup bibirku pantas kemudian dia ketawa lepas bila aku membulatkan mata.

“Abang ni. Ambil kesempatan sungguh!” marahku sambil menenyeh bibir.

“Oh, tenyeh abang cium ya. Jaga Ann. Mari sini.”

Dia tarikh pergelangan tanganku memaksa aku mengikut langkahnya, tapi aku lebih pantas meloloskan diri daripada dia. Tapi, tiada arah yang mampu aku melarikan diri di dalam bilik ini hingga akhirnya, kedua belah tanganku terperangkap lagi dalam genggaman dia.

“Kan abang dah cakap, Ann jangan lari selangkah pun daripada abang. Abang tak benarkan.” Suaranya tenang mendatar.

“Ann bergurau jelah,” selaku bersama tawa.

“Abang tak bergurau. Abang tak suka Ann lari biarpun setapak. Abang tak mudah nak dapatkan Ann. Dulu terpaksa berperang dengan keluarga, lepas tu terpaksa hilang Ann bila keluarga merestui dan bila dah dapatkan Ann ni, abang tak boleh hilang Ann lagi.”

Bicaranya serius saja. Aku masamkan wajah. “Kenapa ni? Ann ada kat sini. Ann ada dengan abang. Ann hidup dalam hati abang dan abang ada dalam hati Ann selamanya.” Aku bersuara lunak.

“Abang tahu tu. Kisah hati kita, kekalkan bersama kita,” ucap dia lantas dia benamkan wajahnya ke leherku dan aku hanya mampu membelai rambutnya lembut.

***

MENYELUSURI padang hijau Samen Giswil, Sachseln tanpa kasut membuatkan aku ditertawakan oleh Mukhlis. Biarpun dia hebat melarang, aku hanya buat-buat tak tahu saja. Lepas impianku hendak menjejakkan telapak kaki di atas padang menghijau begini. Keindahan musim bunga yang memang indah dijamu mata.

“Yang, pakai kasutlah. Cacing karang,” laung dia kuat.

Aku ketawa dan berpaling pada dia. “Cacing apa pulak abang ni? Ann bukan Aryanalah.”

“Eh, orang dewasa pun kena cacing tau. Nanti perut buncit macam mana? Tapi, kalau buncit berisi tak apa. Abang pun suka tu,” laung dia lagi.
Beberapa pengunjung berpaling ke arah kami. Huh, mujur mereka tak memahami andai tidak, tidak tahu di mana harusku sorok wajah ini.

Aku sudahnya berpaling dan terus melangkah perlahan-lahan menikmati alam, membiarkan Mukhlis duduk sendiri di bawah sepohon pokok yang agak rendang. Waktu-waktu begini, tidak terlalu ramai pengunjung. Hanyalah warga tempatan saja.

Melihat ke arah air Tasik Sarnen Samarsee yang membiru, malah bertambah indah kala di bias cahaya mentari, benar-benar memukau mataku. Tanpa sedar, aku halakan langkah kaki ini ke arah tasik itu.

“Ya Tuhan, indahnya bumi-Mu,” ucapku perlahan.

“Emm… memang cantik.”
Tanpa sedar, Mukhlis sekali lagi memeluk pinggangku.

“Abang ni kenapa suka buat orang terperanjat?” tanyaku geram.

“Cuba bagi salam sikit.”

Dia ketawa. “Kalau abang bagi salam, maknanya saya hanyutlah nanti. Bukan kat tepi tasiklah kita. Kat dalam biliklah.”

“Abang ni memang gatallah!” Aku cubit lengan dia.

“Kan dari dulu abang dah cakap. Abang tak adalah baik sangat. Ada sembilan akal, satu nafsu je kot,” ujar dia selamba.

“Eleh abang tu. Itu je dia ingat,” sinisku.

“Eh, sayang lagi abang ingat. Segalanya ada pada Anahara semua abang ingat.”

Bila aku memandang dia dari ekor mataku, dia sengih. Nampak nakal macam Aryana.

“Abang ni mengada betullah.”

“Dengan sayang je,” balas dia pula. Ada saja yang dia jawab andai aku menegur.

“Bila kita nak bagi Aryana adik, ya yang? Abang nak rasa pengalaman jaga isteri mengandung ni. Nak rasa macam mana cemasnya nak sambut orang baru. Lagipun, mama bisinglah. Mama tu semua nak bising. Dulu nak kahwin dengan sayang bising, berpisah pun bising. Berbaik pun bising. Lambat bagi cucu pun bising. Apalah mama abang tu, kan?” Dia mencemik.

“Kutuk mama. Syurga abang tu,” tegurku.

Dia ketawa. “Tapi betullah. Tak cukup riuh dengan suara Aryana, nak suruh kita tambah lagi. Dia ingat abang ni pencetak ke apa?”

“Abang tu bukan pencetak, tapi penggatal. Nak menggatal je manjang.” Aku tolak tangan dia dari terus memelukku tapi dia terus melingkari bahuku pula dan kami sama-sama duduk di tepi tasik, menikmati matahari musim bunga yang kian terbenam.

“Ann tak sangka, kita kat sini berdua hari ni. Juga tak sangka, abang ada di sisi Ann masa jumpa peminat sampai tak ada sorang pun berani jeling dah,” ujarku dengan anak mata yang ku lemparkan jauh ke tengah tasik.

Aku tahu, Mukhlis sedang merenung sisi wajahku tapi aku tak mahu memandangnya. Biar dia menatap wajah ini semahunya kerana ku milik dia.

“Abang pun tak sangka. Abang ingat abang hanya mampu pandang je Ann dari jauh selamanya. Tapi, macam sayang cakap. Takdir berkata ya pada kita dan kita sama-sama jaga jodoh kita, ya?”

Aku pandang dia dan mengangguk beberapa kali. “Selagi Allah izinkan,” bisikku.

Mukhlis senyum dan wajah itu rapat dan semakin rapat pada wajah. Hampir dan semakin mendekat hinggakan dengusan nafasnya hangat menyapa wajah tapi bila bibirnya hampir menyapa bibirku, aku tolak wajahnya menjauh.

“Tak malulah abang ni,” cebikku lantas aku bangkit dan berjalan laju meninggalkan dia yang terkial-kial hendak bangkit.

***

ALBUM percutian itu aku belek lagi. Cantik setiap gambar yang diabadikan. Gambarku merajuk, gambar dikala menangis, gambar sewaktu menikmati makanan seperti orang kebuluran. Sungguh aku sendiri tidak sedar, bilakah Mukhlis menangkap gambar-gambar ini semua.

“Tidurlah kejap, sayang. Kan tak sihat tu,” arahnya sambil menarik kepalaku agar bersandar pada bahunya. Baju panas di tubuhku dia betulkan sedikit.

Aku tersentak. Percutian kami tamat sudah. Kini berada di KLIA menanti tibanya Nayli untuk menjemput kami pulang ke rumah. Tak terasa masa berlalu kala bersamanya. Yang peliknya, sehari sebelum pulang, perutku tidak mampu menerima makanan dan hingga ke hari ini, aku masih belum mampu menelan makanan.

“Ann tidur kat rumah karanglah.”

“Dah tu, sandar pada abang. Dah nak masuk dua hari tak makan ni. Abang telefon mama tadi, kemain mama risau. Sayang ni kenapa?” tanya dia.

Aku jungkit bahu. “Entahlah. Tak biasa dengan makanan dia kot.”

“Hai, sebelum tu okey je,” sela Mukhlis tak puas hati.

Tanpa sedar, aku mengalirkan airmata. Tersentuh hati bila dia bertegas begitu. Aku tahan tangis namun akhirnya, esakan kedengaran juga.

“Eh, yang. Kenapa menangis?” Mukhlis tolak bahuku. Dia melutut dan mata itu menyoroti mataku tajam.

“Ann tak pernah bohong abang. Sungguh Ann alah dengan makanan dia. Mana Ann tahu. Kalau Ann tahu nak jadi macam ni, dari awal lagi Ann tak nak pergi. Tak payah nak membazir duit abang pergi sana semata-mata nak tengok padang. Selama ni Ann tak pernah susahkan abang,” aduku sedih.

“Sayang… kenapa tiba-tiba ni? Abang tak marahlah. Abang cakap je. Abang minta maaf tapi tak nak la menangis macam ni. Tolong, yang. Abang tak reti nak pujuk ni.” Dia mula beriak risau.

“Ann tak pernah minta abang pujuk. Ann dah biasa pujuk diri.”

Jemariku diraih. “Jangan macam ni, yang. Abang tak marah tadi tu. Abang percaya sayang alah pada makan tu. Abang tak marah,” pujuk dia tapi aku, tidak tahu kenapa, terasa hati sungguh.

Mukhlis melihat ke arah telefon bimbitnya. “Dahlah, mari kita keluar. Nayli dah sampai.”

Dia menarik pinggangku dan membawa aku berjalan bersamanya dengan sebuah bagasi yang besar. Aku terus menitiskan airmata. Pandangan juga semakin berbalam dan kepala semakin menyengat. Mungkin juga perubahan waktu dan cuaca.

Langkah ini semakin longlai rasanya. Bila kami tiba di pintu masuk balai ketibaan, aku terbias dengan lambaian Nayli yang sedang berlari-lari anak ke arah kami tapi tidak lama bila aku akhirnya berasa berada di awangan.

“Yang, kenapa ni?”

Aku sedar Mukhlis mencempung tubuhku ke dalam gendongannya tapi aku sudah tidak mampu berkata apa bila akhirnya, aku terkulai lemah di dalam pelukannya.

***

“SAYANG…”

Aku paksa kelopak mataku terbuka bila aku dengar ada suara yang memanggilku. Sakit rasanya kepala ini. Berdenyut-denyut rasanya.

“Kat mana ni?” tanyaku.

Bila aku cuba bangkit, Mukhlis menahan tubuhku dari bangun. Jemari itu singgah membelai rambut tapi tidak lama, bila aku terdengar suara yang sedang menhampiri kami.

“Ann kat bilik kitalah. Sayang pengsan semalaman.” Dia menarik sehelai tuala kecil lalu diletakkan di atas kepalaku. Menutup rambut yang terdedah.

“Kenapa?” tanyaku pelik.

“Rambut sayang ni. Hak mata abang je. Abang tak sudi orang lain tengok apa yang jadi hak abang je,” jawab dia.

“Tak, maksud Ann kenapa Ann pengsan?” soalku membetulkan tanggapannya.

Tentang aurat tu, aku sendiri tahu menjaganya. Dia sentiasa begitu. Sikit pun tak boleh. Bila aku mengusik, dia mula katakan yang dia tak suka berkongsi.

“Yang tu kejap lagi, sayang dengar suara mama…”

“Hah, berapa kali mama nak pesan.” Tiba-tiba je suara mama menerjah gegendang telingaku.

Bila mata kami bersabung, dia senyum. “Eh, menantu mama dah sedar? Sihat hari ni?” tanya dia dengan suara yang mendayu mesra.
Aku ukir senyuman dan mengedipkan mataku sekali. Apa masalah mama ni?

“Hah, mujur Ana sedar. Kalau tak sedar lagi, memang mama suruh kamu duduk sorang-sorang biar mama jaga Ana. Orang suruh jaga isteri sorang pun tak boleh. Sampai pengsanlah kamu buat budak ni.” Mama memarahi Mukhlis. Siap bercekak pinggang lagi.

“Err… kenapa ni, bang?” tanyaku perlahan.

“Syhhh… dengar je. Abang dah dengar dua hari dua malam je,” balas dia berbisik.

“Lain kali, kalau sampai Ana pitam lagi, siap kamu, Mukhlis!” tekan mama geram.

“Dah sudahlah. Budak tu tak buat apa pun. Dia buat apa yang patut je. Awak nak marah-marah kenapa? Ana dah sedar dah tu,” tegur abah sambil menggeleng.
Nayli ketawa sambil mendukung Aryana.

“Kenapa ni?” tanyaku tidak puas hati.

“Aryana nak dapat adik!” jerit Nayli kuat.

Aku melopong. Bila aku pandang Mukhlis dia jungkit kening dengan wajah bangga. Aku pandang mama pula.

“Ana tinggal dengan mama sampai melahirkan. Takut nak bagi Mukhlis jaga Ana sendiri kat rumah kamu tu. Nanti jadi apa-apa payah. Mama keluar kejap. Nanti mama masak sikit untuk Ana. Perut kosong tu. Tak baik untuk Ana dengan bayi,” ujar mama lantas dia berlalu bersama abah dan juga Nayli serta Aryana.

“Errr… Ann…” Aku mati kata. Sungguh tak sangka dengan rezeki yang telah Allah kurniakan.

“Abang kan hebat. Made in Swiss yang sorang ni,” ucap Mukhlis menyentuh perutku.

“Made in Swiss apa kalau dah tiga bulan dalam perut mama?” Dia bertanya bagaikan berbicara dengan penghuni perutku. Anak kami. Benihnya yang akan membesar dalam rahimku sekali lagi atas izin Allah.

“Apa abang ni?” tanyaku.

Mukhlis sengih. “Saja marah sikit. Dalam perut dah pandai buat mama pitam. Sampai papa kena marah dekat nenek. Haih…” Dia geleng kepala.

Aku hanya mampu ketawa melihatkan gelagatnya itu. Lucu sungguh. Dapat ku lihat wajah terujanya itu lalu aku paut jemari itu dan mengucupnya lembut.

“Jaga kami?”

“Dengan nyawa abang,” janji dia.

Aku angguk dan dia membawa aku rapat ke dadanya. “Terima kasih sudi jadi kilang untuk abang,” ucap dia.

“Erkk…” Aku tolak dadanya.

“Kilang?”

“Kilang anak,” jawab dia dan dia ketawa lagi sampai tergolek di atas permaidani.

Hatiku ketawa senang melihat dia. Bibir ini mengukir senyum yang sukar hendak padam. Sungguh sukar kami hendak menggapai bahagia tapi setelah kami diduda, bahagia itu menyapa sedikit demi sedikit hingga aku mampu melihat Mukhlis ketawa begini.

Tawa yang hanya lahir kala ada aku. Semoga dia kekal di sisi dan andai ada yang berlalu pergi, biarlah jasad kami tanpa nyawa lagi kerana aku akan kekal setia menemani kisah hati kami untuk kami sambung si Syurga kelak.

Selagiku mampu bertahan, selagi Allah mengizinkan, aku akan setia di sisimu, kala sukar dan senangmu kerana aku tercipta untuk kamu, selamanya kamu.

***TAMAT****

Cik Penulis : Haha..happy nye rasa dapat siapkan SE KIM jap je. Hadiah untuk pengunjung blog ijo. so, lets ended here..jmp lagi dalam KSC plk..

30 comments:

  1. wah best..tq for this e3..
    wah nk dpt bby bru...
    -miss A-

    ReplyDelete
  2. suka sangat..........................

    ReplyDelete
  3. hehe...bes..swet je..nk suami mcm mukhlis 2.caring.bertuah ann.huhu..thx RM...:)

    ReplyDelete
  4. apa jadi kat juliana?? dia tak hamil ke time kena cerai dulu?? (masih membelenggu fikiran hamba skrg ni... kot2 tetibe dtg menganggu hubungan ann&mukhriz! saje nak goda penulis sambung SE-2). pendek pun takpe yg penting puas hati. huhuhu

    ReplyDelete
  5. rafika dewi jahrulMarch 30, 2012 at 7:18 PM

    salam.... RM
    so sweet kisaah ann ngan mukhlis SE lagi....
    tak tahu nk taip apa ny....hehe suka..suka

    ReplyDelete
  6. alahai best hapi ending.senyum jer baca entry nie.mantap.good job rehan,love u so much,

    ReplyDelete
  7. Wahhh sgt menarik dengan garapan idea yang segar pastinya akan membuatkan pembaca tidak sabar-sabar untuk membacanya...tahniah RM!!!

    ReplyDelete
  8. suka suka suka

    >>nickhere<<

    ReplyDelete
  9. Thanks a lot Kak Rehan ! Terbaaaaaiiiikkkkkk la ! Tersengih2 je baca dari awal sampai habis . Hihi . Two thumbs up ! :)

    ReplyDelete
  10. best sgt2...suke n terharu rasa...

    ReplyDelete
  11. a'ah..biarlah mereka abadi di sini...
    sayang rehan... -liyahuma-

    ReplyDelete
  12. mcm di awangan je bace kisah ni. bukan stakat berangan mcm cite lain..mcm satu memory. mcm kita yg saksikan dua watak ni kat alam real. heheh!

    ReplyDelete
  13. thanks buat semua yg sudi layan KIM.. maaf tak sempat nak membalas komen2 semua satu2..so tamatlah fenomena KIM..biarlah fenomena ini berterusan dalam diri kita.. saya sayang anda semua..bersama mendoakan mereka (mcm wujud ke 2 watak neh)...hehe

    ReplyDelete
  14. bestttt!! mereka dah cukup bahagia xyah
    nak sambung2 lg yer....cik rehan..hihi
    deabak! Rehan.. ;))

    **bab yg ni ada x lam mini nvl KIM
    tu?? **

    ReplyDelete
  15. terima kasih le bebanyak.... ending camni yang best baru tenteram jiwa dan lara

    ReplyDelete
  16. suka...suka...suka....sgt5...hehehe...akhirnya berjaya jgk membacanya...

    ReplyDelete
  17. bestnya..baru puas hati, sebab hari tu macam pendek aja ending nya!.

    ReplyDelete
  18. sweet goler citer nie..

    ReplyDelete
  19. like thousand times...... sweet gler diorg dua2 org tu... hehehehehe n of course i luv MUKHLIS....character.... hihihihihihi

    ReplyDelete
  20. besh sgt2..suka ann & mukhlis.part yg sedih tu mmg mengalir air mata...

    ReplyDelete
  21. seronok baca karya rehan makhtar...rasa terubat sikit hati yang resah. Seronok klu dapat hidup dipayungi suami yang penyayang dan romantik. yang dapat membuatkan diri rasa dimiliki dan dicintai... namun Alhamdulillah dengan kekuatan yang anak2 berikan rela juga bertahan...

    ReplyDelete
  22. Best n swit sgt cite ni..baru 1st time bace tapi tk sbr nk habiskan bace sampai ending die. Harap2 lah dpt suami yg romantik dlm cite ni amin. :)

    ReplyDelete
  23. Alhmdulillah.. sooooo sweet... Suka :) best.. all the best for u y RM ..

    ReplyDelete
  24. Bru perasan . 5 kli bca tiba tiba dia ada , bru perasan watak Mukhlis & Anahara dlm tu , heee sweet . Thumbs up untk akk RM !

    ReplyDelete
  25. Karya Rm best gila ,setiap keluaran x pernah miss beli good luck

    ReplyDelete
  26. baru baca part ni..best giler..cume nak tanye..muklis memang takde anak dgn jes eh??sbb kisah dorang mcm tak jelas sgt

    ReplyDelete