Sunday, December 29, 2013

Cinta Yang Kucari (random iii)

Payed angguk malas.  Mata dilari ke arah lain.  Tak boleh selalu approach.  Nanti lari makin jauh.  Biarlah dia jadi patung andai rama-rama ini sudi hinggapi dia, setelah menganggap dia kayu mati.

Okeylah.  Apa saja.  Janji dia tunaikan janji.  Tangan Luth ringan hendak membelek fail kuning tersebut tapi niatnya terbantut.  Tak jadi kulit fail diangkat. 
“Semalam tu…”  Payed tukar haluan renungan.  Tepat memandang Luth.  “Are you okay?” 
Sekuntum senyum terukir pada bibir Luth yang sedikit pucat.  Tipis tapi cukup membuatkan dada Payed bergelora.  Tapi, wajahnya tenang.  Bagai tiada perasaan.  Luth tahu, ayah yang cakap pada dia.  Payed yang hantar dia dan dia sekali lagi salah menduga tentang Payed.  Jika benar Payed berniat jahat Payed mampu.  Sebab dia benar-benar tak sedarkan diri.  Tapi, Payed hantar dia balik dengan selamat.  Tapi, untuk terus percaya pada lelaki seperti Payed, bukanlah dia.  Jarak yang jauh perlu dikekalkan.  Kerana mereka sangat rapat. 
“Terima kasih hantar saya balik dengan selamat,” ucap Luth tenang. 
Payed telan liur sendiri.  Kering terasa rengkung.  Naik juling mata bila Luth ucap terima kasih.  Kalaulah Luth tahu.  Dia hampir…
Err… sama-sama.”  Langsung tiada senyuman.  “Awak nampak tak sihat hari ni?” 
Encik Payed pun nampak tak sihat,” sela Luth pantas. 
Payed lepaskan tawa kecil dan menggeleng.  Rasa berbunga hati bila Luth cakap macam tu.  Tak tahulah kenapa. 
“Semalam kena hujan ke?” 
Kepala Payed jatuh mengiyakan soalan Luth.  “Kita sama-sama kena hujan…”  Dia terus tunduk membelek majalah Times.  Buat-buat tak hadap nak tengok muka Luth selalu.  “Dan minta maaf panggil awak dengan nama tu biarpun dah janji tak nak panggil lepas awak sudi tolong saya,” ucap Payed antara ikhlas dan tidak. 
Apa yang pasti, dia suka panggil Luth dengan nama Fiya.  Kedengaran lembut dan dia suka tatap wajah keliru Luth saat nama itu bergema. 
“Tak apa.  Dan hal semalam tu, saya harap Encik Payed lupakan.  Jujurnya…”  Rasanya inilah waktu sesuai untuk berbicara tentang apa yang dirasa.  Angin masing-masing tengah tenang.  “Boleh tak saya nak cakap satu hal sebelum kita mulakan temuduga?” 
Kaku Payed seketika bila Luth berlembut begini.  Kan senang kalau daripada awal begini, tak sinis.  Ini tidak – tercabar aje dia dibuat Luth. 
“Boleh aje.  Saya dengar…”  Segaris senyuman terukir.  Jari-jemari kasar bersulan sesama sendiri.  Tubuh sedikit membongkok ke depan.  Nampak alis Luth yang lebat tapi tak lentik.  Hidung yang sederhana mancung.  Anak mata hitam yang besar.  Mata putih yang sedikit kemerahan.  Bibir tipis  yang sedikit kekeringan. 
Dia ketap bibir.  Andai mampu dia basahkah.  Gila.  Aku gila!  Payed maki diri sendiri dalam hati.  “Apa awak nak cakap tu?” 
“Ehem…”  Luth membetulkan kotak suara.  Inilah masanya.  “Saya kerja dekat sini dah nak masuk sebulan.  Ya, saya tersalah jawatan pada mulanya.  Milik Encik Payed pada asalnya tapi beralih jadi milik Encik Palee seperti mana saya selayaknya.  Cuma, jujur saya mengaku, saya jadi tak selesa dengan keadaan kita.  Bukan sekali malah berkali-kali.  Saya tahu, Encik Payed bergurau…”  Atau sungguh.  Hati Luth menyambung.  “Tapi, saya nak kita lupakan semuanya.  Saya nak selesa kerja dekat sini.  Encik Payed pun mesti rasa perkara sama.  Nak-nak lepas ni, Encik Payed dah ada pembantu jadinya, tak ada sebab lagi Encik Payed cari saya kalau tak betul-betul perlukan pertolongan.”  Kata-kata Luth terhenti seketika. 
Dia mencari sinar mata Payed buat seketika.  Marah ke tidak?  Dia pun tak dapat nak duga.  Malas nak renung mata anak lelaki orang lama-lama.  Buat zina mata aje.  Dia pun manusia biasa yang ada rasa.  Lebih baik elak kalau tak mampu hadap. 
“Demi Allah, saya datang sini cuma nak cari rezeki.  Nak kerja.  Bela diri sendiri.  Satu aje saya mohon, jangan bina rasa serba-salah antara kita.  Encik Payed bos dan saya pekerja tapi saya kerja dengan Encik Palee.  Saya tahu, saya menurut perintah tapi tentang apa yang dah pernah jadi antara kita, harapnya tak berlaku lagi.  Saya maafkan Encik Payed dan saya pun minta maaf andai kewujudan saya ni…”
“Macam air laut,” sambung Payed tenang setelah lama membiarkan Luth berbicara lebar.  “Seperti air laut.  Makin saya teguk, makin saya dahaga.” 
Luth terdiam.  Bibirnya bergetar dan bibir Payed tersenyum.  




... next, will be random iv

27 comments:

  1. Satu je nak komen...nak lagi...hihihi

    ReplyDelete
  2. Bace skit2 cnfius.nk yg pnjg.
    Hahaha

    ReplyDelete
  3. nk lg kak RM. kasi yg full entry kak..hehe

    ReplyDelete
  4. Jd nov3l ke an? Haiskkkkk x sabo nk beli buat koleksi

    ReplyDelete
  5. Yuo kak RM nak full entry plz...

    ReplyDelete
  6. Knp buat random2 ni? Xpuasla baca! Ceta tgh best

    ReplyDelete
  7. Knp buat random2 ni? Xpuasla baca! Ceta tgh best

    ReplyDelete
  8. Knp buat random2 ni? Xpuasla baca! Ceta tgh best

    ReplyDelete
  9. Knp buat random2 ni? Xpuasla baca! Ceta tgh best

    ReplyDelete
  10. Best....Kak RM nak lagi...

    ReplyDelete
  11. Alahai RM, buku kan terus la. X sabar dah ni. Dah kena pinang blm ni cite ni.

    ReplyDelete
  12. And... random iv would make the scenario more complicated right?
    Soal hati bukan sewenang boleh ditebak. Biarlah jadi tunggul mati andai masih sudi didekati... Really like those!

    RM, you're such good feelings and mind abuser!!

    ReplyDelete
  13. ♥♥♥ tp x puas baca... huhu

    ReplyDelete
  14. cptla x sabo ni
    ni cerpen novel or mni novel
    kompiusla...


    ReplyDelete
  15. oh my.....i like Luth n Payed cmni...

    mintak2 la Luth lbh tenang cmtu.Payed be cool n ubh sikap playboy tu....

    ReplyDelete
  16. Aaaaaaa......tlg la RM,x mo la lg random merandom. Trus je r bab yg pnuh. Xtahan menanggung ketidakpastian ni. Teka teki memcm,adui adui adui dui dui dui....
    ~ZQ~

    ReplyDelete
  17. RM selalu buat hati kita semua galau.......

    ReplyDelete
  18. wow banyaknya randomm

    ReplyDelete
  19. Alahai..... Byknya random siri dik rehan.....

    ReplyDelete
  20. main random2 pulak skarg nie.... saja je eh nak cucuh2 bagi nyala :D

    ReplyDelete
  21. pergh...ayat mamat mengong tu memang power..luth diibaratkan seperti air laut.... tercair akak...tapi yg pasti ..bolehkah si payed ini berubag for d better...

    ReplyDelete
  22. rasa tercabar lak baca random2 ni..hehe

    ReplyDelete
  23. Random pun randomlah...janji dpt juga tahu
    keadaan Luth n Payed.

    ReplyDelete