Tuesday, December 10, 2019

Luruh 4

WAJAH Maliki hampir pada wajahnya dan Daneen langsung tak berganjak.  Biarpun dia tak rela, tapi ini saja jalan  yang ada buat masa ini.  Tangan Maliki yang sedang menyelak helaian rambutnya, dibiarkan saja.  Lelaki itu menolak rambut yang ada di pipinya dan menyelit di belakang telinga.  Membiarkan seluruh wajahnya terdedah pada pandangan tajam mata kuyu itu. 
Entah kenapa, saat ini… dia tak nampak Maliki mahukannya.  Dia tak nampak pandangan itu dipenuhi nafsu.  Atau dia sebenarnya sudah tidak mampu menilai segala-galanya kerana minda dan emosi yang digasak dengan pelbagai masalah? 
Dadanya berdebar dan debaran ini kian kuat bila Maliki menyentuh cuping telinganya yang tak pernah bertindik itu dengan hujung hidung mancungnya. 

Daneen gigit bibir.  Dia mahu menolak dan menampar Maliki sekuat hati.  Tapi, ini adalah urusan perniagaan yang dia baru saja persetujui.  Lelaki ini takmemaksa.  Dia yang rela.  Dia boleh tolak tapi dia pilih untuk terima.  Lantas, dia akan teruskan segala urusan sehingga antara mereka selesai. 
Biarpun dia akan rugi teruk, tapi masih ada yang baik di sebalik kerugian ini.  Hanya itu yang Daneen bisikkan sejak tadi.   Sejak Maliki mengheretnya naik ke atas.  Bila mana Maliki mengangkat dan menghempaskan tubuhnya di tengah meja ini.  Dia tahu, dia tak ubah seperti bola-bola snooker yang ada di bawah belakangnya.  Dia akan diperlakukan dengan sesuka hati oleh lelaki ini dan dia tak akan pernah kesal! 
“Bukan perempuan suka bertindik ke?”  soal Maliki rapat pada telinganya.  Bersama nafas yang sengaja dihembus.  Bila Daneen sedikit mengelak, dia jongketkan senyum sinis. 
“Perempuan tu bukan saya, Tuan Maliki…” 
Oh…  bibir Maliki bulat.  Tuan Maliki?  Tanda melawan!  Dalam rela, Daneen tidak pernah sudi. 
“Ya.  Dengar kata tindik tu sakit jugak.  Tapi yang ni, tak sakit…”  Maliki menggigit cuping telinga Daneen sedikit kuat hinggakan gadis itu berdesis menahan sakit tapi tak menolak. 
Dia panjat ke atas meja dan duduk di atas lututnya.  Merenung wajah Daneen yang merah.  Bukan kerana rasa yang mahu dia berikan, tapi kerana Daneen marah. 
“Cepat, Tuan Maliki.  Selesaikan apa yang patut.  Saya masih banyak benda nak uruskan.  Tapi, sebelum tu… suka saya ingatkan Tuan sekali lagi tentang perjanjian kita…”
“I am a man of my words, Cik Daneen…”  Mata Maliki terpejam dengan senyuman.  Pernah dia tertanya, kenapa nama Daneen seperti tak cukup huruf.  Seperti ada sesuatu yang hilang dalam nama itu, tapi akhirnya dia perlu akui… nama itu cukup unik bila disebut. 
Maliki merendahkan tubuhnya.  Rapat pada Daneen dan saat dia mahu memagut bibir merah itu, Maliki menukar hala tuju kerana dia tahu, Daneen juga tak akan berganjak lagi.  Keberanian Daneen benar-benar menunjukan betapa terdesaknya gadis ini. 
“Sekali lagi aku tanya, Daneen…”  Kali ini, Maliki berbisik pada telinga yang lain pula.  “Kau betul nak teruskan bisnes ni?  Kau yang rugi sepenuhnya.  Kau akan hilang segalanya…” 
Waktu ini, tawa Daneen terzahir.  Maliki kerut kening.  Mengangkat wajah dan merenung tajam wajah yang masih tertawa.  Dia dah lama mahu lihat tawa ini tapi kenapa peluang itu datang dalam keadaan seperti ini? 
“Mungkin Tuan Maliki lupa.  Sekali lagi, suka saya ingatkan.  Benda paling bagus bila hilang segalanya ini adalah tak takut lagi kehilangan apa-apa,” ujar Daneen memberi jawapan pada persoalan yang jelas terlontar melalui pandangan tajam Maliki.
“Nampaknya… Cik Daneen dah nekad…”  Maliki koyak senyum sinis dengan renungan mata yang kelam dan tajam. 
Sekali lagi, dia rapatkan tubuhnya dan mencekup kedua belah tangan Daneen dan menguncinya di atas kepala Daneen.  Saat dia benamkan wajahnya pada leher putih Daneen, sebelah lagi tangannya mencapai kolar baju-T dan merentapnya sedikit kuat hinggakan kolar baju itu terkoyak. 
Dia dapat dengar degupan jantung Daneen biar bagaimanapun gadis itu mengawal pernafasannya.  Dia senyum sinis dan mengangkat wajahnya.  Melompat turun daripada terus melutut di bawah jasad Daneen di atas meja snookernya itu. 
Maliki duduk.  Daneen angkat tubuh.  Langsung tak dihiraukan kolar bajunya yang koyak melainkan memandang Maliki penuh tanda-tanya?  Dia tak mahu Maliki batalkannya. 
“Saya tak nak Tuan mungkir janji…” 
“Tak…”  bantah Maliki, meyakinkan.  Dia capai sebatang rokok dan diletak pada bibir bersama tangan yang memegang Zippo berwarna perak itu.  Dia sedut sekali dan asap keluar berkepul daripada bibir dan hidungnya. 
“Aku dah cakap.  Aku tak mungkir janji.  Tadi tu aku anggap hanya down payment.  Aku tuntut bayaran penuh bila semuanya selesai.  Kalau tak berjaya, aku tak akan tuntut tapi down payment tu aku tak boleh pulang balik…”  Lelaki itu mengangkat tubuh dan terus menyedut rokoknya. 
“Lagipun, aku tak nak kotorkan kulit aku dengan tubuh kotor kau…”
Daneen tunduk dan senyum.  Ya, katalah apa saja.  Biarpun tadi, Maliki begitu ghairah berada di atas jasadnya, kali ini lelaki itu menafi? 
“Saya tak kisah apa yang Tuan cakap pada saya.  Saya jugak harap Tuan segera pergi mandi dan hilangkan kekotoran yang sikit tu.  Jangan risau.  Sebelum Tuan tuntut bayaran penuh, saya akan pastikan tubuh saya bersih,” sindir Daneen dan dia terus berlalu keluar.
Kakinya sangat lemah.  Dia sepertinya tak mampu melangkah.  Ada rasa kesal menyapa namun, dia tak akan menyahut.  Telah dia katakan, ini keputusannya.  Dia tak akan kesal. 
Betapa lemahpun, dia terus berlari keluar daripada rumah besar itu.  Beberapa kali, dia hampir terjelepuk, tapi dia kuatkan semangat.  Dariya masih menantinya.  Dia harap segala pengorbanan gilanya ini akan membuahkan hasil biarpun hanya sedikit. 



MATA Daneen terbuka.  Mimpinya tentang Maliki telah membangunkan dia daripada lena yang dirasakan cukup panjang.  Dia pandang sekeliling.  Dia yakin, di sini adalah hospital.  Bila dia toleh sebelah, tiada jasad Dariya.  Dalam bilik besar ini, hanya katilnya saja yang ada. 
Daneen cuba bangun tapi terhenti seketika.  Pandangan matanya berpinar-pinar.  Seketika, dia tenangkan diri.  Kemudian, dia angkat tubuh tapi sekali lagi, tingkahnya tersekat.  Drip di pada belakang tangannya, menghalang pergerakan.  Tak menanti, Daneen merentapnya kuat.  Tercabut lantas beberapa titis darah mula terbit daripada kesan jarum itu. 
Dia melangkah menuju ke pintu tapi belum sempat dia bukanya, wajah Maliki muncul di depan mata.  Dia kerut dahi.  Tak mengerti.  Kenapa lelaki ini masih muncul di depannya? 
“Kenapa kau ada lagi depan aku?”  soalnya. 
“Kau nak pergi mana?”  Maliki menahan bila Daneen mahu lepasinya. 
“Bukan urusan kau!”  Tangan Maliki ditepis tapi dia tak berdaya.  Tubuhnya lemah dan sedikit goyah. 
“Aku kena uruskan jenazah kakak aku!  Kau tepi!”  Sekali lagi tangannya menolak tapi kali ini, disambar dan digenggam kejap oleh tangan lebar Maliki. 
Dia heret Daneen dan dibiarkan gadis itu duduk di birai katil. 
“Semua dah selamat, Daneen.  Aku dah mintak orang uruskan jenazah Dariya.  Dia dah selamat dikebumikan dah dua hari…”
“Hah?  Dua hari?”  Daneen bingung.  Tak… kenapa boleh macam ni?  Berapa lama dia terlantar di katil ini.
“Apa kau dah buat, Maliki?  Berani kau sentuh kakak aku?!  Berani kau sentuh dia dengan tangan kotor kau tu?!”  jerit Daneen dan dia cuba menghayunkan tangannya ke wajah Maliki tapi dengan mudah, ditahan oleh lelaki itu sekali lagi. 
Dia menangis hiba.  Dia benci dengan diri sendiri.  Kenapa dia begitu lemah di depan lelaki ini?  Kenapa dia begitu lemah di mata dunia. 
“Kau dah dua hari tak sedarkan diri, Daneen.  Tak kan kau nak biarkan jenazah Dariya macam tu aje tanpa diurus?  Aku sendiri tak ada pilihan.  Aku dah tolong kau dan sekarang kau tuduh aku pulak!” 
Dia tak harapkan Daneen berterima kasih padanya, tapi setidak-tidaknya… Daneen tak salahkannya.  Malah, dia berjaya membawa Mufid kembali melihat jenazah Dariya buat kali terakhir dan perkara ini, dia tak akan sebut di depan Daneen kerana dia ingat akan amaran gadis ini. 
“Aku tak akan berterima kasih pada kau, Maliki…”  Daneen angkat wajah memandang pada Maliki yang sedang berdiri di depannya. 
“Macam mana lemah pun aku, aku tak akan bergantung pada sesiapa.  Aku akan benci kau dan keluarga kau malah segala keturunan kau seumur hidup aku, Maliki.  Dan, aku tak akan maafkan seluruh keluarga kau…”
“Kau tahu tak… nak benci orang ni kau perlukan tenaga yang kuat.  Aku faham benda tu sebab aku sendiri benci kau.  Memang aku dapat rasa aku gunakan separuh tenaga aku untuk ada perasaan benci pada kau.  Sebab tu, aku makan dan tidur dengan baik.  Tapi kau, tak makan, tak minum, tak tidur.  Mana kau nak dapat kudrat untuk benci dan balas perbuatan keluarga aku pada kau?”  soal Maliki penuh sinis.
Dia terkejut bila doktor peribadinya memberitahu keadaan Daneen.  Padanlah jika akhirnya Daneen pengsan tak sedarkan diri.  Daneen tak menjamah makanan atau minuman lebih dua hari.  Daneen tak tidur.  Saat gadis ini pengsan dan diberi rawatan, dia terus meminta untuk menukar Daneen ke Colombia Hospital untuk perhatian penuh. 
Dua hari ini juga, dia tak masuk pejabat.  Ada dua mesyuarat penting dia lepaskan saja pada pembantunya.  Dia sibuk menguruskan jenazah Dariya.  Dia juga bimbang Daneen tak akan buka mata lagi.  Malah, dia dah dua malam tidur di sini sejak Daneen dimasukkan ke wad. 
Tapi, mahukah Daneen tahu semua tu?  Tak… Daneen terlalu membencinya dan dia juga cuba membenci perempuan ini!  Dia sedang berusaha sepenuh hati demi satu perasaan yang dipanggil kebencian. 
“Aku akan balas segalanya, Maliki…” 
“Ya.  Sebab tu, kau perlu makan.  Kembalikan semua tenaga kau dan datang pada aku.  Aku tak akan lari.  Aku akan terus menanti untuk kau datang pada aku dan membalas segalanya…” 
Saat ini, kenapa Daneen masih tak mahu terima akan silap Uncle Dhani?  Dia telah meminta pembantunya menyiasat dengan terperinci akan segalanya dan memang segala bukti itu menjurus kepada Uncle Dhani.
Daneen ingat dia tak kecewa?  Daneen tak tahu, bukan sekali papanya mengeluh.  Tapi, Daneen terus percaya yang Uncle Dhani tak salah?  Kerana itu dia mencabar agar Daneen hadir di depannya membawa bukti. 
Namun, dia kecewa bila Daneen dikatakan membayar harga peguam terhebat itu dengan tubuhnya.  Maliki memejamkan mata.  Dia ingatkan itu hanyalah fitnah Mufid dan papanya, tapi bila disiasat, itu adalah kebenaran.  Niat untuk membantu terbantut dan mati begitu saja. 
Kerana itu, dia benar-benar yakin, Daneen juga seperti Dariya.  Tiada nilai! 
“Aku kena pergi.  Kau kena makan dan teruskan hidup.  Aku akan datang jenguk kau lepas urusan aku selesai…”  Maliki melangkah ke pintu.  Tapi, belum sempat dia kuak daun pintu itu, dia menoleh. 
“Ingat, Daneen.  Aku tunggu kau datang balas segala rasa tak puas hati aku pada aku.  Tapi, aku ada seribu satu bukti yang mengatakan abah kau salah…”  ujar Maliki bersama senyum sinis. 
Dia menolak daun pintu dan terus berlalu. 
“Abah aku orang jujur.  Dia difitnah!” 
Hanya beberapa langkah, dia berhenti.  Meletakkan telapak tangan pada dinding bila dirasakan dirinya tiba-tiba saja menjadi lemah.  Jeritan Daneen sempat menerjah ke dalam gegendang telinganya. 
“Bos?”  seru Alif, pembantu setianya.   “Bos nak balik tidur dulu kejap.  Dah dua hari bos tak tidur…”  Alif risau.  Dia rasa bersalah kerana memberitahu tentang urusan penting pada Maliki apatah lagi melihat keadaan Maliki sekarang. 
“Aku okey.  Kau ada bawak suit aku, kan?”
“Dalam kereta, bos.” 
Maliki angguk.  Mengumpulkan kekuatan dan terus berjalan. 
“Pastikan papa aku tak tahu Daneen ada dekat sini dan carik maklumat, ada tak papa aku jumpa Lawyer Fauzan dalam enam bulan kebelakangan ni,” suruh Maliki perlahan.
Kenapa hatinya mula berasa tidak senang dengan jeritan Daneen tadi.  Di mana silapnya maklumat yang dia dapat?  Jika ya… Maliki menoleh sekali lagi.  Seperti ternampak wajah Daneen. 

Sungguh.   Dia tak mampu untuk tanggung kesannya nanti.  

...bersambung

10 comments:

  1. Smoga berjaya, tuan maliki! Kesian daneen..adakah akan kisah baru antara daneen dan tuan maliki����

    ReplyDelete
  2. ❤ thank you. Hati sy bahagia baca entry RM :)

    ReplyDelete
  3. Okey, kita ada Alif dalam cerita ni. Suka sangat bila kak rehan wujudkan watak seseorang/kawan kepada sang hero.

    ReplyDelete
  4. Kasihan Daneen...tertanya-tanya saya apa yg berlaku sebelum ni.tq RM

    ReplyDelete
  5. Kita tunggu siapa akan dulu berhenti membenci,,,,,kihkihkih,,, tkasih RM,,,

    ReplyDelete
  6. LURUH cerita yang penuh penghayatan batin...saya suke sekali cerpen kak RM.

    ReplyDelete
  7. LURUH cerita yang penuh penghayatan batin...saya suke sekali cerpen kak RM.

    ReplyDelete
  8. Baru lega sbb bisnes sbnrnya Xjd, br down payment je hehe.. tp timbul pulak tuduhan ttg byrn peguam tu.. patutla maliki Xsudi berbisnes.. mcm Xbetul je info maliki dpt tu.. sape yg menipu sbnrnya..hmmm... Thx RM for the update 🌹💐

    ReplyDelete