Monday, November 21, 2016

Maghfirah 3

TUBUH Ian menggigil menahan gelak.  Gila.  Dia memang dah gila.  Ada ke dia kata dia dah masuk dalam dunia bunian.  Amboi… kau ingat kau tu istimewa sangat ke, Ian?!  Nak aje dia hadap cermin, dan maki diri sendiri. 

Aduhai…
Habis tu, Maghfirah pun melayan.  Dia rasa dia dah pucat tadi.  Ialah… dihadap dengan manusia dia tak gentar.  Hantu syaitan dia tahu, wujud.  Ada.  Tapi, sampai terlajak masuk kea lam bunian ni, siapa tak gigil lutut. 
Fuh… mujurlah tak jatuh pengsan tadi.  Kalau tak, rasanya dia keluar daripada rumah tua ini sekarang jugak.  Tubuh dipusing.  Tawa dah reda.  Hanya senyum bergayut pada bibir.  Dia pejam mata.  Baring terlentang begini, memang boleh buat dia rasa lapang untuk bernafas. 


SENYUMAN Maghfirah lain macam.  Dahi Ian bertambah kerutan.  Sudah… dengan asap yang makin berkepul.  Kabus atau asap, entahlah.  Tapi, sebijik macam dalam drama dan cerita mistik yang pernah dia tengok dulu.  Macam rancangan Misteri Nusantara yang Zainal Abidin jadi pengacara tu.  Itu tengok TV sebab tahu dokumentari, tak rasa apa. 
Tapi, sekarang…
“Takut?”  Maghfirah semakin mendekati.
Ian geleng.  Selangkah lagi ke belakang.
Melihatkan tingkah Ian, Maghfirah simpan senyum.  Wajah tanpa perasaan ditayang pada Ian.  Dia menapak ke depan selangkah lagi. 
“Kami pun makhluk Tuhan macam awak.  Tiada yang beza.  Hidup kami pun macam manusia biasa.  Hambakan diri pada Tuhan.  Agama kami juga macam awak.  Kami hidup atas izin Tuhan dan akan mati dengan kehendak-Nya.  Jadi, kenapa nak takut dekat kami?”  Tenang suara Maghfirah mengatur bicara. 
Ian telan liur.  Ketara sangatkah yang dia takut? 
“Saya tak takut,” sanggahnya. 
Senyuman Maghfirah koyak.  “Kalau tak takut, kenapa terus ke belakang.  Hati-hati…”  Tak sempat dia habiskan ayat, Ian terlanggar guri lama.  Terbalik dan terus terbelah dua. 
Dahi Maghfirah berkerut.  “Awak takut, kan?” 
Eh dia ni… tanya soalan yang dah tahu jawapan, buat apa?  Nak aje Ian muntahkan ayat tu pada Maghfirah. 
“Saya tak takut…”  Lain hati cakap, lain lidah ucap. 
“Saya tahu awak takut…”
“Dah tahu, tanya buat apa?”  tempelaknya.
Tenang.  Maghfirah sangat tenang.  Dengan baju kurung putihnya.  Tudung putih.  Malam-malam pakai macam ni perempuan ni.  Tadi, tak rasa apa.  Sekarang, dengan kabus segala… semuanya menjadi sangat sempurna dalam dunia bunian. 
“Sebab awak menafi.  Saya tanya lagi.  Tapi, seperti saya cakap, kami juga makhluk Tuhan.  Tidak ada yang berbeza.  Patutnya awak terus pergi bila awak buat keputusan untuk pergi mula-mula sampai.  Bila dah makan segala… tentu susah untuk awak keluar lagi daripada sini…” 
Mendengarkan butir bicara Maghfirah, tubuh yang tadi rasa begitu tegang kembali kendur.  Seluruh organ kembali berfungsi.  Seluruh saraf dan otot sudah menjadi gagah semula. 
Dia menapak ke depan selangkah.  Giliran Maghfirah pula ambik arah ke belakang.
“Saya pun tak tahu kenapa saya tak pergi terus tadi.  Tapi, rasanya… sebab…”  Jeda.  Ian menimbang.  Perlu ke tidak dia akui. 
Lama-lama dia senyum dan tunduk.  “…sebab Maghfirah gamaknya…” 
Kali ini, Maghfirah pula kerutkan dahi. 
“Ehem… baguslah kalau awak pilih untuk tinggal.  Nanti ayah saya rasa tak sedap hati kalau awak pergi.  Apapun, naiklah rehat, ya?”  suruh Maghfirah cuba menghalau renungan Ian padanya. 
Dia melangkah melalui Ian dan terus melutut mengutip guri yang terbelah.  Nasib kaulah guri yang dah lama.  Sekali tergolek, terus reput.
“Saya tolong…”  Ian mencangkung.
“Tetamu, tak dibenarkan buat kerja dalam rumah ni.”  Maghfirah menolak sopan. 
Tapi, Ian tetap berkeras.  Dia penyebabnya.  Sekarang, rasa takut itu sudah hilang langsung.  Biarlah.  Andai di sini dia perlu teruskan hidup, dia akan terima.  Boleh jadi… di sinilah ada akan apa yang dia cari selama ini. 
“Maaf, pecahkan benda ni.”  Nampak macam antik.  Tak apa.  Dia bayar aje nanti. 
“Sini, guna duit Ringgit Malaysia ke?” 
“Duit?”  Dahi Maghfirah berlapis kerutan.  Dia pandang Ian menghantar soalan.
“Ya, saya nak ganti tempayan ni.  Sebab saya benda ni pecah.  Saya ganti.  Tapi, tak tahulah duit awak terima ke tak.  Boleh guna ke dekat sini?”  Begitu polos soalannya. 
Terpaksalah Maghfirah palingkan wajah ke lain menyembunyikan bibir yang makin lebar dengan senyum malah dah nak terbuka menghambur tawa. 
“Laku ke?”  soal Ian sekali lagi.
“Mestilah laku.  Dekat Malaysia lagi.”  Terus Maghfirah bangkit membawa guri yang pecah itu dan diletak di luar pintu dapur. 
“Malaysia?”  Ian termangu seketika. 
Yalah.  Bunian ni ada di mana-mana.  Bunian cakap Melayu ni, sah-sahlah Malaysia. 
Maghrifah menoleh.  Berwajah tenang seperti biasa.  Muncul pula Pak cik Mansor.  Mengesat peluh di dahi.
“Mintak air sikit, Firah…”  Wajah tua itu nampak lelah.  Dia pandang Ian.
“Kenapa tak duduk dalam bilik?  Pak cik bakar sampah.  Tengok.  Asap sampai ke dalam dapur masuk.  Takut kamu tak biasa pulak…”  Air yang dihulur, disambut.  Diteguk perlahan setelah duduk dilabuhkan bawah ambang pintu.
Ian jatuh rahang.  Tu diaa… kena tipu dengan budak muka macam Maghfirah.  Buat malu anak negeri.  Hadoi… dia mati-mati ingat sungguh.  Dengan wajah tenang dan kata-kata yang begitu tersusun malah dengan nada yang begitu perlahan.  Lengkap dengan pakaian putih.  Sempurna dengan asap daripada bakar sampah! 
Dia redupkan pandangan dengan hujung bibir terjongket, menghantar amaran pada Maghfirah.  Nampak aje dingin, tapi kenakan dia! 
“Dahlah tu, yah.  Esok Firah buat.  Ayah naik tidur, ya?”  suruh Maghfirah tanpa pedulikan pandangan Ian. 
“Iyalah…”  Gelas dihulur.  Kemudian dia sambut tangan Maghfirah membantu dia bangkit.  Dah tua ni, tulang pun cepat sangat sengal bila bekerja kuat. 
Pak cik Mansor pandang Ian yang masih tercegat.  “Kenapa?  Nak apa-apa ke?”  soalnya.
Perlahan, Ian menggeleng.  Dia hanya terhibur melihat layanan Maghfirah pada Pak cik Mansor.  Dia cemburu juga.  Cemburu pada apa yang tak pernah dia ada. 
“Saya naik tidur dulu, pak cik.”  Tubuh dipaling.  Dia panjat anak tangga kayu itu satu persatu. 
Hingga tiba di atas, sempat dia menoleh.  Maghfirah sedang memimpin Pak cik Mansor ke bilik air.  Gamaknya, Pak cik Mansor tak berapa sihat.  Seperti dua orang yang berbeza dengan senja tadi.  Atau boleh jadi, tubuh tua itu paksa diri bekerja biarpun kudrat sudah tidak seberapa. 
Setelah dipastikan Ian masuk ke bilik, Maghfirah dekati ayahnya yang sedang mengelap peluh. 
“Firah nak tanya apa?”  tanya Pak cik Mansor.  Faham sangat dengan pandangan yang berharap pada jawapan. 
“Kenapa ayah bawak orang luar tu balik sini?”  Perlahan dia menyoal.
“Memang dia orang luar tapi senja tadi, dia dah jadi tetamu kita.  Sebahagian daripada kita.  Tak salah kita tolong.  Dia nampak memerlukan.”
“Firah tak rasa macam tu…”  Memang!  Tengok ajelah pada cara pakaian dan penampilan Ian.  Nampak orang ada-ada.  Bukan orang susah pun. 
Dia tak pernah kisah ayah hulurkan bantuan, tapi entahlah.  Dengan lelaki ini dia rasa tak sedap hati pulak. 
“Firah tak suka dia?”
Maghfirah diam.  Entahlah.  Itu yang hati dia jawab.  Tapi, jawapan itu sudah begitu lantang menyapa naluri hati seorang ayah. 
“Kalau tak suka, kenapa layan dia baik sangat?  Sampaikan usik dia kata kita ni bunian?”  Tadi, sempatlah dia intai perbualan anaknya dengan Ian.  Sampaikan pecah guri lama dia. 
“Sebab dia tetamu.”
“Haa… Irah dah tahu jawapan dia.  Dia tetamu kita.  Dia bermusafir.  Kita tak tahu apa yang dia cari.  Boleh jadi dia cari sesuatu yang begitu mahal harganya sampaikan dah dua tahun, tapi masih tak jumpa.  Mana tahu, bila kita jadi salah satu teman dalam perjalanan dia, apa yang dia nak cari tu, dipermudahkan.  Kita dapat pahala,” ujar Pak cik Mansor separuh memujuk.
Dia tahu, anak gadisnya tak selesa.  Tambah pulak, ini kali pertama dia bawak tetamu ke rumah.  Lelaki pulak tu. Silap.  Patut dia fikirkan keselesaan Maghfirah.
“Atau Firah sebenarnya tak selesa?”  duga Pak cik Mansor.
“Sikit…”  Banyak sebenarnya.  Dia rasa pergerakan dia terbatas.  Semuanya bagai terkunci.  Atau kaki tangannya dirantai.  Dia hanya boleh melangkah dalam hadnya saja.  Tak bebas seperti biasa. 
“Dia sehari dua aje tu.  Perjalanan dia jauh lagi.  Sementara dia ada, layan dia baik-baik…” 
“Tapi…”  Maghfirah menoleh ke pintu untuk ke ruang tamu.  “…Firah tidaklah tak suka.  Ayah janganlah risau.”
“Ialah.  Ayah naik dulu.  Firah pun jangan tidur lambat.  Esok nak bangun masak lagi.  Ayah esok tak bawak teksilah.  Nak ke rumah Suhaimi.  Nak cakap pasal kereta tu.  Kena baiki dulu…” 
“Yalah…”  Langkah ayah dihantar pergi dengan pandangan. 
Tangannya capai penyapu.  Nak sapu sisa guri yang pecah tadi.  Nasiblah ayah tak bising guri pecah.  Tapi, bila masa ayah bising.  Tak pernah.  Hanya dia sesekali, merungut hingga ayah menegur tingkah dia. 
Merungut!  Macam orang dah reti bersyukur!  Pedih bila setiap kali ayah menempelak.  Kerana itu, dia mula sedar diri.  Mereka orang susah.  Yang hidup seadanya.  Nasik dengan ulam kacang botol jugak dah cukup.  Dah lebih daripada cukup. 
Baru aje dia nak panjat tangga, tubuh sasa Ian berdiri lagi di ambang pintu dapur.  Nak apa lagi kali ni? 
“Awak tak suka saya datang?”  soal Ian jujur.  Wajahnya sedikit kelam.
“Awak dengar?” 
Ian diam.  Dia bukan sengaja nak curik dengar.  Tapi, terdengar.  Ter itu adalah perbuatan tak sengaja. 
“Maaf.  Saya cuma tak selesa…” 
“Kalau gitu, lepas ayah awak tidur…”  Ian toleh.  Pak cik Mansor baru saja pejamkan mata.  Baru rebahkan badan di tengah ruang tamu.  Rasa bersalah sungguh dia.  dia datang dan tuan rumah tidur di luar biarpun dalam bilik itu juga hanya ada tilam nipis. 
“…saya keluar lepas pak cik Mansor lena.”  Dia senyum. 
Apapun, perjalanan perlu diteruskan.  Destinasi yang dia masih tak tahu di mana hentiannya.  Hanya kaki perlu melangkah. 
“Awak salah faham…” 
Ian tak jadi berlalu, bila suara Maghrifah menahan. 
“Macam mana saya boleh salah faham?” 
“Mula-mula saya risau awak orang jahat.  Tapi, saya percaya pada ayah.  Dia cakap awak baik, baiklah pada saya.  Lepas tu, saya risau apalah orang akan kata.  Tapi, kata ayah… orang memang akan mengata.  Kita buat baik orang kata.  Kita buat jahat, apatah lagi.  Akhir sekali…”  Maghfirah angkat wajah. 
Menadah wajah bujur sirehnya di bawah pandangan mata Ian yang tinggi bagai galah. 
“Akhir sekali?”  Ian dah tak sabar nak tahu jawapan seterusnya.  Kedua jawapan itu ada logiknya untuk Maghfirah risau.
“Ini pertama kali ayah bawak tetamu datang.  Nak-nak lelaki.  Seingat saya, awak lelaki pertama yang hadir dalam keluarga kami,” jawab Maghfirah perlahan. 
“Bukan lelaki pertama dalam hidup awak?”  Renungan Ian makin tajam menikam wajah Maghfirah.  Mata bundar yang jarang-jarang berkelip itu bagaikan menyimpan seribu satu kesusahan.  Dia cuba membacanya tapi…argh… tak boleh! 

Dia masih gagal!  

...bersambung

9 comments:

  1. Aih Ian ni...bukan dia je yg digeletek hatinya...yg baca ni pun ikut terkekeh-kekeh...hahahha

    ReplyDelete
  2. ayat-ayat kak rehan tak menghampakan.. sweet sangat

    ReplyDelete
  3. Assalammualaikum wbt RM, terima kasih utk "Maghfirah", menanti sambungannya seperti selalu...
    ~ Kak Aminah AR

    ReplyDelete
  4. Hahaha padan muka ian.. free je kna kelentong dek firah 😆😃😂😂😂 thx RM for the update 🌹🌷

    ReplyDelete
  5. hahaha... RM sakit perut ketawa, ingat kan dekat alam bunian betul2,
    tertipu kita...

    ReplyDelete