Tuesday, September 10, 2013

Hati Yang Kau Pinjamkan (Prolog)

SEJAK akhir-akhir ni, hati aku rasa sensitif sangat.  Ada masanya tu, airmata mengalir sendiri tanpa aku sedar.  Hati bagai tersiat-siat sedangkan perkara hidup mati itu dah lama berlalu.  Bukan sehari atau seminggu.  Tak juga sebulan tapi dah setahun.  Tak pernah rasa nak ambil tahu tentang dia.   Tapi sekarang, bagai dia sedang menyeru-nyeru. 

Mug berisi milo panas aku bawa ke mulut.  Sendiri lagi malam ni.  Di luar pulak hujan mencurah.  Habis saja air, baru hendak berlalu ke dapur, telinga menangkap ada suara memberi salam di luar pagar.  Sayup-sayup melawan bunyi hujan.
Pandangan mata mengecil.  Malam-malam ni menakutkan pulak lelaki datang rumah sewa anak dara.  Bahaya.  Tapi, nampak macam perlukan bantuan.
Macam nak mintak tolong aje.  Terus aku menapak keluar beberapa tapak.  “Ya, encik… boleh saya bantu?” 
“Saya nak mintak tolong sikit…”  Dia raup wajahnya yang basah disimbah hujan.  Aku patah balik dan capai sekaki payung untuk dia. 
“Apa pun, ambik dulu payung ni buat teduh…”
Tak banyak soal, dia ambik payung tu.  Dalam kesamaran nampak dia hela nafas lega.  Cuma nampak kesejukan.
“Boleh saya pinjam telefon?”
Kening aku berkerut.  “Boleh…”  Malas nak banyak soal sebenarnya.  Nampak sangat dia ni sedang darurat. 
Selang beberapa minit aku bawa telefon bimbit aku untuk dia.  Hulur pun pakai hujung jari aje.  Lepas tu cepat-cepat aku berundur ke belakang.  Nampak dia senyum sinis melihat pada reaksi aku.  Takut weh.  Niat dah baik ni tapi kalau orang niat serong, naya aku. 
Dia bercakap-cakap dalam lima minit.  Lepas tu dia hulur telefon pada aku dengan senyuman tipis.  “Thanks… sebenarnya saya terkunci kereta depan taman tu.  Tiba-tiba hujan, nak masuk kereta tak boleh.  Ni rumah ke empat dah saya bagi salam, barulah orang bukak.”
Alkisahnya.  Kesian.
“Apa-apa pun terima kasih, eh.  Payung ni…”
“Eh… tak apa-tak apa.”  Aku sengih.  “Hujan lebat lagi ni.  Pakai dulu.  Nanti kalau rasa lalu sini lagi, boleh pulang.  Sangkut pada pagar.  Tak pulang pun tak apa.  Kira saya sedekahkan…” 
Dia senyum tawar.  Pandangan jatuh ke bawah. “Saya selalu terima kebaikan orang tapi selalu tak sempat nak balas.  Saya pernah terima hati seseorang,” akui dia. 
“Hati?”  Aku kerut kening. Awek dia la kot.  Kemain... jiwang dalam hujan. 
Dia angguk.  “Sekarang saya usaha cari dia.”  
Kilat memancar.  Wajah dia kian jelas.  Nampak pucat.  Bibir dia sedikit membiru.  Saat memandang dia, hati aku rasa sedikit damai.  Hilang sakit serta-merta. 
“Dah setahun,” sambungnya.  Sekali lagi kilat memancar, wajah dia jelas dan sangat ketara.  Bibir aku bergetar hendak mengatakan sesuatu tapi…
Dum… guruh berdentum buatkan aku menyebut nama Allah yang maha mengetahui segalanya.  Dia senyum lantas berlalu usai mengucapkan salam. 
Aku kaku tak terkata apa. 

Khalifh?  

...bersambung

RM says :  Yeah... prolog mmg pendek.  >_<

33 comments:

  1. alah.... pendek.. baru nak dup dap dup dap... hehehe....

    ReplyDelete
  2. baru prolog pun dah rasa ke hati...:)

    ReplyDelete
  3. terubat rindulah rm......teruskan kami menanti

    ReplyDelete
  4. wah......best nyerrrrr....Dum...kami pun ter'suka ' dgn cerita nie..hik hik hik

    ReplyDelete
  5. sob sob baru nk menjiwai habis dh

    ReplyDelete
  6. ohh....dah jumpa pemilik hati ya? dalam hujan pulak tu....ala2 kuch kuch hota hei je. :-)

    ReplyDelete
  7. ok besttttt...can't wait the next entry sis :D

    ReplyDelete
  8. RM memang tak pernah menghampakan...cepat masuk N3 ehh...kosong semacam hidup tanpa n3 RM

    ReplyDelete
  9. Best ar RM ni.....day Ada novel baru....

    ReplyDelete
  10. dgn sabar yg meninggi, tggu n3 seterusnya... aku n khalifh..

    ReplyDelete
  11. Cepat RM taip laju2...ramai duk menanti next N3 ni... >_______<

    ReplyDelete
  12. Best..RM tq ingat kan lambat lagi nak dapat cita baru........

    ReplyDelete
  13. Kak rehan.. Saye baru je tangkap feeling, tetibe 'feeling' tu da terbang tinggi bile kak rehan ckp prolog mmg pendek T.T

    ReplyDelete
  14. omg...adakah dia yang telah menerima hatiku??????

    ReplyDelete
  15. love you la RM. dah jatuh cinta gan cerita ni.hehe

    ReplyDelete
  16. Yezzzz...cite baru....xjadik pindah...dok mghuni blog nie lgk....tqvm RM
    ~iNDAzAHAR~

    ReplyDelete
  17. yeaahhh!!! aku sangat2 suka dgn prolog ini...oh! tolong kembalikan RM aku...ceh! ayat tak blh blah! minta menyepak pun iya juga...tp aku sukaaaa...aahahahahah

    ReplyDelete
  18. hati rsa dup dap dup dap je baca prolog ni...apakah??! hehe

    ReplyDelete
  19. Terubat rindu kt cerita RM
    besttt

    ReplyDelete
  20. adoi..br sempat nak baca... ofis de function lak...
    bz nk on9...

    i loikee nama #Khalif !!!! :-)

    ReplyDelete
  21. nie boleh buat hati saya libang libu lagi la nanti...baru jer lepas sesak nafas dgn KuQais...tp apa pun karya Rehan tetap menjadi pojaan hatiku...ngeeeee....

    ReplyDelete
  22. sygg sis ... alhamdulillah idea sis melimpah luah .. <3 .. sya mmg adore dengan krya sis rehan .. sayang kamu <3

    ReplyDelete
  23. Hoyeh...cerita baru yg akan di follow..(wajib follow sume crita RM sebenarnya)

    ReplyDelete
  24. best citer gini. belum tergerak hati lagi untuk jadi penderma organ, hnya derma darah sj. semoga cite ini memberikan sinar harapan kepada penerima organ kelak. all the best!!!!
    next n3........

    ReplyDelete
  25. Laju nyer RM buat cite br..x pe.. i follow je

    ReplyDelete
  26. ala........... prolog pon da best..... kli nie cter psal donate organ plak.... enjoy in the sme time gain knowledge :D

    ReplyDelete
  27. "kita x nak pulang,kita nak buat harta."
    Alolo...apesal sweet sangat...haha^_^

    ReplyDelete
  28. RM..DAH ADA N3 BARU...THNAKS...INGAT NAK REHAT LAMA SKT..HE..HE..HE..

    ReplyDelete
  29. Hati hati dgn hati. Dah bagi mana panggil pinjam melainkan MATI sahaja. Cerita biasa tp nk tggu ape luar biasanya.

    ReplyDelete