Tuesday, April 14, 2015

Seseorang Untuk Aku 2

"Dia amanah.  Dan, aku penjaganya..."

BAB 2

WAJAH mama dan abah dipandang.  Seperti biasa, makan malam yang sepi tapi masakan mama tetap sedap.  Ataupun mama beli?  Kening Qadr berkerut.  “Lauk ni semua mama beli ke masak?”  Dia sengih sambil dekat sudu pada bibir.  Saja usik mama setelah seminggu tak bersua.

“Kamu ni...”  Mama jegilkan mata.  Tahu anak teruna seorang ini mengusik.  “Mama masaklah tahu Qadr nak balik.  Dah seminggu tak jumpa...”
“Mama rindu...”  Abah pulak menyambung. 
Tawa mereka bersatu.  “Mama tahu kan, Qadr cuti lama kali ni...”  Qadr mulakan bicara.  Ya, nak sampaikan berita kena ada mukadimah.  Nanti mama terkejut. 
Mama angguk.  “Lama tu dua minggu ada?”
“Lebih kurang.  Ingat nak minta dengan bos cukupkan sebulan...”  Saja buat lawak lagi.  Tapi, kalau bos bagi alangkah bahagianya. 
“Qadr nak pergi mana cuti lama sangat ni?” 
“Tak kemana, bah...”  Air diteguk  perlahan.  Gelas diletak di sisi sebelum menyambung.  “...minggu depan kawan lama Qadr nak kahwin.  Ingat nak pergi sambil-sambil bercuti suasana kampung.  Lepas tu, nak dok rumah je...” 
“Ya, abah tahu...”  Pandai anak aku corner.  Bukan tak tahu kalau kata diberi cuti lama tu, adalah tu nak ke mana lepas naik bertugas.  Dia pun lalui hal  yang sama cumanya dah bersara.  “Yang abah maksudkan tu, lepas dah habis cuti ni nak kena campak ke mana?”  Abah menjeling mama.  Qadr perasaan airmuka mama dah berubah. 
Dia telan liur.  Mama ni sejak dulu risau.  Risau pada abah.  Sekarang ni abah ada depan mata, risau pada anak. 
“Err...”  Kepala digaru. 
“Nak kena tukar ke?”  Mama nampak dah tak mampu nak menelan makanan.  Sempit dah rengkung. 
“Eh taklah...”  Qadr menafi.  “Ada kerja sikit je, ma...”  Berat hati nak cakap.  Bukan sehari, tapi hampir setengah tahun nanti.  Paling lamalah. 
“Dekat mana?”  Mama merenung mata Qadr.  “Berapa lama?” 
“Err... dekat Syria.  Paling lama setengah tahun kot...”
“Hah?” 
Seperti dijangka.  Mama terkejut beruk tapi bukan mama tak biasa.  Abah dulu rasanya ada sampai dua tahun dihantar berkhidmat di luar Negara. 
“Tak lamalah tu.  Mama bukan tak biasa, kan?  Abah dulu lagi lama...”  Abah menyokong dalam nada bangga.
Nak tak nak, mama jatuhkan kepala biarpun dengan hati yang berat.  “Bila nak pergi rumah kawan yang kahwin tu?”  soal mama menukar topik bicara.
“Lusa ke... tengok dulu...” 
Suasana kembali sepi.  Mama melayan perasaan.  Qadr pandang abah.  Macam mana nak pujuk mama ni, bah?  Abah hanya jongket kening.  Sudahnya,dia hanya makan.
Mama?  Sah merajuk! 



TANGAN kasarnya masih lagi gagah memicit kaki Nek Leha.  Sambil-sambil  mengerling pada Nek Leha yang layan menghembus asap rokok daun nipah.  Mulalah rasa nak membebel ni.  Arwah ayah dulu meninggal pun disebabkan kanser paru-paru dan sebab utamanya adalah rokok daun inilah.  Arwah mak memang daripada dia kecik lagi tak pergi bertemu Ilahi. 
“Nek Leha ni, berasap aje tahu.  Cubalah bawak berhenti.  Bilalah nak tobat ni...”  Lai geleng kepala.  Saja bagi ayat sentap sikit dekat Nek Leha.
Terus tawa Nek Leha berhamburan.  “Kamu ni, Laila... kalau mengata aku...”  Bibirnya mencebek.  Tapi, hidup yang sebatang kara ni adanya cucu seperti Lailatul adalah satu anugerah.  “Aku dah tua, Laila... tak apalah hisap rokok ke tak.  Lagipun, bukan banyak mana.  Sehari dua tiga gulung je pun...” 
Lai masih tak puas hati.  Dipicit kuat sikit kaki Nek Leha.  “Orang cakap, menjawab je...”
Bibir tua Nek Leha mengukir senyum.  “Macam mana persiapan?”  Memang Lai kecewa.  Dia tahu.  Tapi, dia pun kena ambik tahu jugak. 
“Gitu jelah, nek.  Saya ni sambil-sambil nak ke rumah Haji Saad lah ni.  Singgah kejap.  Rasanya tak ada apa dah.  Saya bantu Liza je pun.  Selebihnya  keluarga Haji Saad yang uruskan.  Liza tu bertuah, nek.  Kira basuh kaki ajelah masuk rumah mertua dia.  Tinggal jelah saya sorang...”  Lai buat muka kecewa.  Tapi masih tersisa senyuman manis pada hujung bibir tipis dan merah basah itu. 
“Alah... apa nak pelik.  Aku ni kan ada nak temankan.  Tapi, kalau kamu rasa nak menikah jugak, menikah jelah...”  usik Nek Leha pula.
Terus Lai hamburkan tawa.  Dia peluk Nek Leha.  Sampai tercekiklah orang tua tu.  Lengannya ditepuk Nek Leha beberapa kali.  Melarang dia daripada terus memeluk erat.  Sesak nafas. 
“Sayang Nek Leha...” 
Bibir tua itu tersenyum.  Dia pun sayangkan Lailatul ni.  Sangat dan rasanya bila dia dah tak ada nanti, rumah dan tanah sekangkang kera ni, dia nak tinggalkan  untuk Lai uruskan. 
“Pasal hal tu, biarlah.  Dah itu yang takdir tentukan.  Kamu betul dah tu dengan keputusan kamu.  Kalau kata dia tak boleh nak terima, kamu tak boleh nak paksa.  Adalah tu yang lebih baik untuk kamu, Laila...”  rendah perlahan suara Nek Leha memujuk.
Lai angguk.  Hanya Nek Leha yang mengerti.  Dia angguk diatas bahu Nek Leha.  “Saya tak kisah dah, Nek Leha.  Janji Liza bahagia.  Saya dah tunaikan janji saya pada arwah ayah dan mak.  Lega…”  Memang lega.  Nafas berat dilepaskan.  Dekat dengan telinga Nek Leha.  “Lagipun, saya tak rasa saya ni sesuai jadi isteri orang, nek…” 
Kepala Lai didatangi kenangan lalu.  Sejak bertahun dulu lelaki itu setia menemani dia.  Dia pun yakin akan kesetiaan masing-masing tapi kenapa perlu mendesak kalau dah tentu hati mereka hanya untuk satu sama lain? 
Lai menggeleng.  Tak faham dia.  Dia ikhlas bercinta.  Tak dapatkan si dia merasa?  Dia hanya minta masa.  Tak lama pun.  Lepas segala janji terlunas.  Atau dia tak percayakan jodoh. 



TANGAN yang berbau getah buku dicuci dengan cuka getah yang telah dibancuh.  Itulah salah satu cara cepat nak tanggalkan kesan getah yang melekat dan juga mengurangkan bau busuk getah buku yang terperap beberapa hari. 
“Lai…” 
Kepala Lai tertoleh ke kiri.  “Apa?”  Kening terangkat.  Direnung anak mata lelaki itu dalam-dalam.  Macam ada perkara yang nak disampaikan. 
“Kita kahwin?” 
“Hah?”  Sabut kepala yang ditonyoh pada telapak tangan jatuh di atas tanah.  Terkejut tak terkata.  Sungguh ke ni?  Itu perkataan kahwin?  “Awak gurau ke?”  Lai cuba gelak tapi kaku bila wajah di depannya ketat. 
“Saya sungguh ni.  Saya tak sanggup dah nak tengok awak kerja susah macam ni.  Kita kahwin.  Sementara saya belajar, kita minta ayah saya bantu dulu.  Saya boleh kerja sambil belajar.  Lepas rumah sewa, makan, pakai… kira okeylah tu…”
Senangnya dia buat perancangan.  Tanpa dia tahu merancang begitu tak ubah seperti berangan.  Dan angan-angan ni ada masanya menyakitkan untuk kita tiba ke kenyataan.  Lai senyum dan geleng kepala. 
“Hidup ni tak semudah itulah, awak.  Banyak lagi yang kena lalu.  Kita tak sama.  Awak hidup senang.  Macam saya ni ada adik yang nak dijaga dan dipastikan kejayaannya.  Saya dah janji dengan arwah ayah.  Selagi dia tak lepas, saya tak boleh nak buat keputusan untuk diri sendiri.  Lagipun, tak lama dah.  Tiga empat tahun je lagi…”  Lai menolak lembut tapi nyata, lelaki di depannya tak mampu nak terima. 
“Saya sayang awak, Lai…”
“Saya pun sayang awak,” pantas Lai menyampuk.  “Tapi, kita nak hidup bukan sebab sayang je, awak.  Banyak menda lagi nak kena fikir.  Awak kena faham tu.  Memang saya susah, kecik-kecik dah kerja kasar macam ni tapi saya bahagia.  Saya lega saya ada mata pencarian.  Dan saya tak boleh nak lepaskan amanah yang arwah ayah tinggalkan pada orang lain…”  Lai nak lelaki ini faham yang dia tak nak susahkan sesiapa.  Dia tak nak bila dah kahwin, tanggungjawab pada Liza bertukar tangan. 
“Awak kena faham awak…”  Masih lagi memujuk tapi jejaka dah bangkit menuju ke arah motorsikal.  Kecewa.  Lai tahu. 
Dia terus bangkit dan mendekati susuk tubuh yang dah memanjat motorsikal.  Helmet dipegang.  Dah sedia nak disarung pada kepala. 
“Awak…”  Lai menyeru dengan keluhan.  Kenapalah payah nak faham.  Dia pun ada cita-cita biarpun belajar tingkatan dua pun tak habis.  “Janganlah gini.  Awak balik jarang-jarang tak merajuk pulak…”  Lai senyum manis.  Memujuk.
Lelaki itu tetap masam.  Langsung tak dipandang Lai.  Terluka hati sebenarnya melihatkan pakaian comot yang penuh kesan getah kering tu.  Topi di atas kepala menutup rambut panjang lurus yang cantik berkilau. 
“Saya tak nak awak hidup susah, Lai…”
“Tahu…”  Dah terbiasa mencantas suara orang. Lai sengih bila dijeling.  “…tapi saya pun nak kejar dulu cita-cita saya biarpun terlambat.  Jodoh ni kan rahsia Tuhan.  Berjodoh nanti, jumpalah…”
“Kalau tak berjodoh?” 
Lai garu kepala.  “Tak jumpalah kot…”  Dia sengih lagi. 
Kata-katanya dibalas dengan rengusan dan deruman enjin motor.  Garang.  Tanda protes.  “Ikut sukalah.  Saya bagi masa sampai saya dapat kerja dua tiga tahun nanti.  Kalau kata awak berdalih jugak, tahulah awak macam mana nanti!”  Amaran tahap jingga dikeluarkan.  Terus motorsikal meluncur laju.  Lai buka topi.  Dia garu lagi kepala.  Sambil tersengih.  Bangga jugaklah bila kekasih bersungguh nak miliki dia.  Tapi dia, tersekat dengan tanggungjawab yang satu tu.  Tapi, itu saat bahagia.  Keluhan berat terlepas. 
“Hai, mengeluh berat nampak?”  Teguran Nek Leha menyentak lamunan.  Lai lepaskan pelukan dan kembali memicit kaki Nek Leha. 
“Ingat benda yang manis pun boleh buat mengeluh.  Tak tahulah…” 
Nek Leha senyum sambil menutup mata.  “Sebab hati tu tak reda.  Sebab itulah mengeluh…”  Sekali lagi dia dibidas tepat pada tengah dahi.  Terus keluar starlight rasanya. 
Betul ke dia tak reda?  Atau dia cuma nak elakkan diri daripada terus menyakitkan hati sendiri? 
“Nek Leha…”  Lai seru Nek Leha yang nampak dah lena tapi dia tahu, lena ayam.  “Ada ke orang nak kan saya yang kasar, miskin hina, tak sekolah dan tak cantik ni?”  Lai menyoal biarpun Nek Leha tak beri reaksi. 
Sesaat.  Dua saat.
Nek Leha buka mata.  “Sampai masa, kamu sendiri akan tahu jawapan tu, Laila.  Boleh jadi jodoh kamu tu sedang datang pada kamu dan bila dia datang, kamu kena tanya diri kamu, dah sedia ke nak terima?  Kalau dah sedia, dia pun tak akan pandang kasar, miskin, hina, tak sekolah, tak cantik segala tu.  Cukuplah kamu jaga agama kamu, Laila…”  Nek Leha lelapkan mata sekali lagi. 
Lai memandang ke langit yang cerah.  Bagai merahmati jodoh adiknya dan juga Zarul.  Bibir dia mengukir senyum.  Rasa macam ada bibir yang hadiahkan dia senyuman di atas langit sana. 



BAHUNYA ditepuk.  Qadr terperanjat.  Dia kalih ke sisi kiri.  Abah?  “Terkejut Qadr, bah…” 
Abah senyum.  “Pandang apa atas langit?  Pelangi tak ada.  Nak kata bintang, hari siang lagi. 

Qadr senyum.  “Macam ada orang senyum dekat langit, terpantul pada Qadr.  Abah percaya?”  Dia gelak.  Tawa abah juga terhambur.  Qadr kembali merenung langit yang terang.  Senyuman tipis kembali terukir.  


~~> bersambung

16 comments:

  1. Bila hati redha...biarpun dia lelaki yg dicinta tenang itu hadir. Bukan jodoh lai dengan zarul. Mungkin akan ditemukan lai dengan lelaki yang lagi baik

    ReplyDelete
  2. Aduhh best sgt sume cite... Hr2 wajib jenguk blog.. Xpnah satu hr miss.. U did a good job dear writer ;)

    ReplyDelete
  3. RM....u r the best

    ReplyDelete
  4. Selalu...
    Tak pernah mengecewakan...
    Lama menghilang, sekali muncul.. 2,3 kisah dia ceritakan
    Itu la kak rehan hehe

    ReplyDelete
  5. Baru je follow blog ni. Terima kasih kerana menghiburkan hati sy dgn tulisan awak. Teruskan berkarya.

    ReplyDelete
  6. REDHA....mudah dilafaz...amat payah dilaksana...kerana ganjarannya tidak terduga...hanya Allah yg Maha Mengetahui

    ReplyDelete
  7. Sis rm anda Telah buat saya menangis even on 1st chapter...... Sungguh kejam

    ReplyDelete
  8. Sodeh.
    Idea fresh kak... Awal2 bab lg dh sayu...

    ReplyDelete
  9. So touching la.....awal2 bab dh mengajar erti apa itu redha Ilahi....
    U r de best RM

    ReplyDelete
  10. Sngguh x sabar rasa..RM chaiyok!

    ReplyDelete
  11. sedih .....mungkinkah jodoh Lai dgn Qadr.....siapa tau kan

    ReplyDelete
  12. RM..nak bentang tikar lah kat laman,nak tgk sape ade senyum kat langit biru tu...ngeh ngeh,miss u lah RM~immaz

    ReplyDelete
  13. harap2 cerita ni lain dari yang lain..lai tak jadi org gaji family Qadr sementara die kerja di syria...

    ReplyDelete