Monday, November 27, 2023

DINGIN 2

RASANYA dah dua cawan kopi espreso pekat diteguk.  Namun kafein itu tidak membantu. Matanya hampir tak dapat dibuka. Sepanjang penerbangan balik dari Taipei, dia tak lelapkan mata.

Bagaimanapun, dia perlu berjaya untuk dapatkan projek kali ini. Melebarkan sayap perniagaannya. Cita-cita tinggi melangit. Untuk melihat nama syarikat miliknya tersenarai dalam Bursa Saham Malaysia. Ketika itu, baru dia akan berasa puas.

Kini, sedikit demi sedikit dia sedang membina kekuatan sendiri dalam dunia perniagaan yang pelbagai cabang. Menjadi salah seorang ahli perniagaan muda yang disegani adalah tidak mudah. Terlalu banyak yang telah dia korbankan.

“Apa kata saya tunda miting dalam 1 jam? Bos boleh tidur sekejap.”

Amirul mengerling pembantunya. Dia senyum senget dan menggeleng. Perkara ini perlu dilakukan segera. Dia perlu tahu budget yang diperlukan untuk memastikan aliran wang tunai syarikat sentiasa kukuh untuk terus teguh.

“Lepas miting, aku balik tidur.”

“Tapi, saya tengok bos macam nak tumbang dah…” Suara Danial jelas menzahirkan kerisauan.

“Jangan risau. Aku nampak aje nak tumbang tapi akar aku kuat lagi dalam bumi ni. Belum masa nak tumbang. Meliuk sikit kena tiup angin tu… biasalah,” balas Amirul pula.

Danial sunggingkan senyuman pada hujung bibir bila setiap kali Amirul membalas dengan analogi sebegini.  Jujurnya, dia suka mendengarnya.

Siapa sangka, lelaki dengan wajah tidak punya perasaan itu, punya lidah yang sangat lembut dan bicara yang indah.  

“Kalau bos tumbang, saya tak sambut,” balas Danial bersahaja.

Amirul ketawa kecil. Rasanya, tiada siapa yang berani cakap macam tu padanya. Kecuali Danial dan Amilin. Selain itu, semua orang menganggapnya sebagai mimpi ngeri.

“Aku lagi besar dari kau. Kalau kau sambut aku, aku takut kau patah-riuk dulu. Kalau aku tumbang, kau biar aje. Jangan sambut,” balasnya.  Seperti jauh hati tapi dia sengaja mengusik Danial.

“Ala… bos. Janganlah macam tu. Saya akan sambut walau macam mana besar pun bos. Saya nampak aje kurus. Tapi, saya ni tulang besi urat dawai…” giliran Danial pula mengenakan Amirul.

Walau hakikatnya jelas terbentang. Susuk tubuh Amirul jauh beza daripada dia. Tinggi, tegap dan sasa.

“Jangan jatuh sungai, tau…”

“Kenapa?” Danial kerut kening dengan kenyataan Amirul.

“Tulang besi urat dawai berat. Senang tenggelam. Susah aku nak heret kau ke darat.”

Danial olengkan mata ke atas.   

Amirul ketawa. Hilang lemau dapat usik Danial. Dia melangkah keluar bila lif ternganga di tingkat 20. Berjalan pantas terus ke bilik mesyuarat. Namun, saat melalui pintu tangga kecemasan, langkahnya mati.

Dia terhidu satu haruman. Asing dan menimbulkan rasa ingin tahu yang mendalam.

“Kenapa, bos?” soal Danial.

“Kau bau tak?”

“Hah? Bau apa?” Danial cuba menghidu tapi tiada yang asing melainkan pewangi yang biasa digunakan. Atau juga haruman Sauvage daripada tubuh Amirul. Itu aje.

“Ada yang guna tangga. Ada bau…” Tangan Amirul sudah menolak pintu rintangan api itu. Kosong. Namun, dia dapat rasakan aura yang asing.

Pintu ini jarang dikunci memandangkan ini adalah tingkat paling atas. Dia juga tahu, paling tidak hanyalah pekerjanya sahaja yang turun naik. Cuma haruman ini membuatkan dahinya sedikit berkerut.

“Busuk?” wajah Danial berkerut.

“Tak…” nafi Amirul, ringkas.

“Tak busuk, bermakna wangilah. Tapi, kalau wangi tiba-tiba ni… puntianak, bos. Cantik tu tapi kena paku tengkuk dia dululah.” Danial sengih.

“Puntianak apa siang-siang buta?” Amirul mengerling pembantunya yang sedang tersengih.

“Puntianak sesat?” sebelah kening Danial terjongket.

“Kau ni kan…” Amirul angkat tangan tapi Danial lebih pantas menahan.

Dia hanya mampu menggeleng kecil melihat Danial yang ketawa. Mereka terus masuk ke bilik mesyuarat di mana, segalanya sudah sedia. Amirul koyak senyuman tipis. Puas hati dengan kepantasan pekerjanya. Biarpun permintaannya sering kali di luar jangkaan.

Kertas yang ada di atas meja diangkat. Dibaca seketika tapi fikirannya memusat tentang perkara lain. Lantas, kertas itu dibawa rapat ke hidung. Haruman yang sama menerjah rongga.

Haruman ini terlalu biasa sebenarnya. Bukanlah daripada minyak wangi yang mahal atau berjenama. Tapi, aneh bila haruman ini boleh buatkan tubuh yang longlai… terasa kuat.


....

Pra-pesanan sekarang untuk harga menarik 



No comments:

Post a Comment