Wednesday, January 11, 2017

Maghfirah 15

TIDAK dapat tidak, Maghfirah pergi juga mengikut ayah ke kenduri.  Tapi, dia bertegas hanya akan duduk di dapur.  Biarlah dia basuh pinggan aje.  Dia tak nak jumpa orang.  Di sini, dia sorang diri.  Tiada orang ganggu.  Tiada pandangan sinis dan tiada soalan aneh.  Dia pun akan tunduk saja tak akan panggung kepala. 
Dia datang demi rayuan ayah dan Pak Suhaimi yang dah banyak membantu.  Andai tidak, dia lebih rela di rumah.  Tapi di rumah, bersama dengan Ian setelah hal semalam… jiwa dia keliru.  Sepertinya, keputusan dia adalah keputusan yang silap biarpun saat mengatakan ya, dia benar-benar yakin. 

Tapi, melihatkan keadaan Ian…
Maghfirah tongkat siku atas lutut bila tiada pinggan yang perlu dicuci buat sementara waktu.  Dia tolak ingatan dia dekat pada kisah semalam. 
Dia ingat dengan jelas wajah Ian yang akhirnya terlena di bahunya.  Dia nampak dengan jelas airmata lelaki itu menitis perlahan.  Lelaki segagah Ian menitiskan airmata.  Tidakkah dalam cinta Ian pada June.
“Ian?”  panggilnya tapi Ian menyepi. 
Dia yakin Ian tidur.  Perlahan-lahan, Maghfirah bangkit.  Ditahan kepala Ian.  Tak dipeduli, mana kepala katil… dia capai bantal dan kepala Ian direbahkan di atas bantal tersebut.  Selimut ditarik dan baru nak berlalu, pergelangan tangannya dilelar. 
Mata Ian terbuka separuh.  “Kita solat sama-sama.  Hati saya tak tenang,” ajak Ian tiba-tiba. 
Tidak mampu menolak niat baik Ian, Maghfirah angguk.  Rasanya sekarang dah masuk jam dua pagi. 
“Awak solat Isyak dulu.  Lepas tu kita sambung,” usul Maghfirah. 
Ian angguk.  Berat kepala.  Dia angkat tubuh dan menarik tuala.  Maghfirah sudah ada di muka pintu. Di luar bilik yang pastinya. 
Saat melalui Maghfirah, dia kerling wanita itu seketika.  “Awak tak nak tanya siapa dia?”  tanya Ian tiba-tiba.
“Kalau awak nak cerita, tak perlu saya tanya.  Memandangkan awak tak cerita, saya anggap awak belum sedia,” jawab Maghfirah lembut. 
“Dahlah.  Pergilah ambik wudhuk.  Ke awak nak saya jerang air panas sikit…” 
Kepala Ian menggeleng.  Manja sangat.  Semua nak air panas.  “Tunggu saya…”  tangan Maghfirah digenggam kemas. 
“Erm… saya tunggu.  Tapi, kalau sampai satu masa awak rasa awak nak pergi dan bebas seperti sebelum ni, saya tak akan sekat…” 
Dahi Ian berkerut lebat.  Dia faham maksud kata-kata Maghfirah.  “Sikit pun tak nak halang?” 
“Mungkin sini hanya satu lagi persinggahan awak.  Destinasi masih jauh di depan…”  Tangan Ian ditolak dan Maghfirah masuk ke bilik satu lagi menyembunyikan airmata yang jatuh ke pipi.
“Firah?” 
Maghfirah kesat wajahnya dengan lengan baju.
“Maghfirah?”  Sekali lagi nama itu diseru.
Maghfirah angkat wajah dan demi terpandang wajah itu setelah sekian lama, dia terkaku.  Inilah yang dia tak nak.  Ini yang dia nak elak.  Matanya mula terasa pedih.  Telinga jugak sakit.  Tohmahan dan cercaan bersilang dalam kepala.  Renungan tajam pula tajam menikam dadanya. 
Sakit.  Tapi, kenapa Nazri diam? 
“Firah dah lupa saya?”  Nazri letak pinggan kotor di depan Maghfirah.
Padanlah dia rasa ringan nak angkat sendiri pinggan kotor hingga ke sini.  Tambah pulak, air basuh tangan pun habis.  Itu yang dia ke sini.  Tapi, apa yang dia lihat… Maghfirah. 
Senyuman Nazri koyak lebar.  “Tolong saya basuh tangan…”  Dia tadah tangan bila Maghfirah angkat getah paip. 
Gadis ini kelu.  Kaku.  Sepertinya masih ada rasa pada dia. 
“Tak pernah saya nampak awak bila saya balik.  Orang cakap, awak tak pernah keluar rumah…” 
“Itu aje ke yang orang cakap?”  Nada Maghfirah keras. 
“Habis tu, orang cakap apa lagi?”  Nazri dah kerutkan wajah. 
“Orang kan suka cakap tentang saya.  Tak kan itu aje…”
“Firah… awak marah lagi dekat saya?” 
“Tak…”  Maghfirah menggeleng.  “…saya cuma kecewa dengan diri sendiri sebab tak pernah dengar nasihat ayah saya.”  Terus saja Maghfirah bangkit. 
Paip ditutup.  Dia nak carik ayah atau Pak Suhaimi.  Dia nak balik. 
“Ada orang cakap.  Ada.”  Nazri sengaja bersuara, nak halang kepergian Maghfirah. 
Gadis ini masih cantik malah bertambah ayu.  Cuma, wajah itu dah masam mencuka.  Suaranya biarpun masih lembut tapi tegasnya ketara sangat. 
“Awak nak tahu diorang cakap apa?  Sampaikan saya sakit hati…” 
Batang tubuh Maghfirah menoleh penuh pada Nazri.  Kelakar sangat ayat Nazri ni. Okey.  Ini memang kelakar.  Dia rasa nak ketawa guling-guling.  Orang mengata dia sampaikan Nazri sakit hati? 
Dia koyak senyum sinis.  Tajam menikam wajah Nazri. 
“Diorang cakap awak simpan lelaki dekat rumah.  Telinga saya ni tak boleh terima, Firah…”
“Sekarang?” 
“Hah?”  Nazri jelas tak faham.
“Baru sekarang nak rasa sakit hati, bernanah telinga?  Kenapa tak dulu?  Masa semua orang tuding dekat saya?  Mana rasa sakit hati dan bernanah telinga tu?  Padahal yang sakit hati sekarang nilah yang paling menyakitkan hati saya.  Jadi sekarang, katalah apa saja.  Saya tak kisah langsung.  Orang, tak pernah datang bertanya.  Orang hanya terus buat rumusan sendiri.”  Dia terus berpaling tapi sekali lagi suara Nazri menahan.
“Jadinya, betullah.  Awak tak nafi?” 
“Dulu, aku jenuh menafi.  Tapi, siapa yang peduli?  Tak ada seorang pun.  Termasuk kau!”  Nada Maghfirah semakin keras dan tajam.
Langsung tak menoleh.  Dia terus menapak menghampiri Pak Suhaimi.  Meminta diri untuk pulang kerana selain ayah, Pak Suhaimi dan anak lelaki Pak Suhaimilah yang tahu segalanya.  Segalanya yang dipanggil kebenaran. 



WAJAH suram Maghfirah dipandang.  Siap menghidang makanan, gadis itu terus masuk ke bilik.  Langsung tak teman dia makan seperti selalu.  Dengan rengkung yang serasa sempit, Ian telan juga nasik.  Sedapnya tak pernah berkurang tapi selera dia yang mati.  Sudahnya, dia tinggal separuh pinggan di atas sinki.  Nanti, untuk bagi ayam itik makan esok hari. 
Dia panjat tangga, mencari wajah Maghfirah.  Bila tiada di ruang tamu, dia berlalu ke bilik.  Diketuk.  Tiada bersahut.  Sekali lagi, juga sepi.  Baru nak tolak daun pintu, tersekat.  Pintu dikunci. 
“Firah?  Awak tak sihat?”  soal Ian disertakan dengan ketukan halus.
“Saya okey.  Saya nak rehat…”  Suara itu sayup menyahut.
Ian diam seketika.  “Firah, awak ada masalah ni.  Bukak pintu ni kejap…” 
Sepi.  Langsung tak berjawapan. 
Ian lepaskan nafas berat.  Dia sandarkan belakang pada pintu.  “Awak tahu tak, Firah.  Perasaan marah ni, elok kita luah.  Perasaan sedih jugak sama.  Luah melalui tangisan.  Rasa marah tu, luah dengan ucap istighfar.  Awak tak boleh simpan sendiri.  Lama-lama, benda tu akan hidup dalam diri awak.  Sampai masa, susah untuk awak hapuskan dia walaupun awak pakai racun perosak yang paling mujarab.  Dia akan jadi akar umbi.  Sebab tu, agama kita sendiri ajar kita cara mana nak lempiaskan semua perasaan tu.  Salah satu caranya berkongsi…”  Ian berpaling semula. Dilekap telapak tangan ke daun pintu.
Didekatkan wajahnya juga. 
“…tempat untuk awak kongsi tu, adalah saya.” 
Namun sayang, Maghfirah tetap menyepi.  Membuatkan resahnya menjadi-jadi.  Ikut hati, dia akan pecahkan pintu ni.  Sekali tendang aje, pintu ni pasti akan tersembam ke lantai tapi dia kena sabar.  Atau, dialah penyebab Maghfirah begini? 
“Atau, adakah orang yang berjanji untuk jadi penawar ni yang bagi awak racun?” 
Senyap. 
Ian tunduk.  Menenangkan hati sendiri. 
“Tak apalah kalau awak nak simpan sendiri masalah awak.  Tapi, seperti saya cakap malam tadi, Firah.  Saya perlukan bahu awak untuk bersandar.  Sama maksudnya saya perlukan telinga awak untuk meluah perasaan saya ni.  Kalau tak nak cerita masalah awak, keluarlah jugak.  Saya nak cerita masalah saya ni…”  ujar Ian separuh merayu.  Melemparkan umpan. 
Hampir lima minit dia menanti dalam keadaan senyap-sunyi, akhirnya selak pintu dibuka.  Dia tolak daun pintu perlahan dan tubuh langsing itu sedang berdiri di depannya.  Matanya merah tapi tiada kesan tangis. 
Entah berapa lama lagi Maghfirah mampu bertahan, dia tak tahu.  Susahnya seorang wanita yang memang Tuhan ciptakan dengan hati yang lembut ini menitiskan airmata?
“Awak ada masalah?”  Suara Maghfirah serak. 
Ian angguk.  Sebu dadanya.  Dalam pada diri sendiri susah hati, Maghfirah masih risaukan dia. 
“Saya tak boleh tidur…” 
“Siang lagi.  Nak tidur apa?” 
“Lepas solat semalam, saya tak tidur sampai sekarang.  Saya letih, saya mengantuk, saya tak selera makan…” 
“Bukan ke awak doktor ke?  Patut awak lebih tahu cara nak jaga diri…”
“Saya bukan doktor yang macam awak fikirkan tu, Firah…”  jawab Ian perlahan. 
Maghfirah menyepi.  Berkira-kira apa yang perlu dia buat.  Tapi, bila difikirkan, eloklah Ian lelapkan mata seketika selepas waktu Zohor ni.  Dapat pahala lagi. 
“Mari…”  Tangan Ian ditarik masuk. 
“Awak ajak saya…”
“Saya waras lagi…”  pintas Maghfirah.
Ian senyum.  Rupanya, gadis ini lebih peka dengan masalah orang nak dibandingkan dengan masalah sendiri. 
“Baring…”
Ian menurut. 
Maghfirah duduk.  Kemudian, dia tepuk pehanya. 
“Baring situ?”  Bibir Ian terjuih pada peha Maghfirah.
Bila gadis itu angguk, memberi izin… dia letak kepala dengan perasaan yang bercampur-baur.  Dia dapat rasa helaan nafas Maghfirah  yang tenang tapi yang menjadi duri dalam daging sekarang adalah nafas dia yang begitu bergoncang.
“Kenapa, Firah?”  soal Ian tiba-tiba.  Melencongkan fikirannya saat ini.
“Saya nak awak rehat.  Sebelum Asar nanti saya kejut.” 
“Awak kenapa?”  ulang Ian.
“Nazri muncul depan saya…” 
“Hah?”  Kepala Ian terangkat.  Tubuhnya tegak.  Wajahnya dekat dengan Maghfirah.  “Dekat kenduri?” 
“Sebab tu saya berkeras tak nak pergi.  Tapi, tak sampai hati nak hampakan ayah dan Pak Suhaimi.” 
“Habis tu, dia cakap apa?” 
Maghfirah tarik semula kepala Ian agar kembali jatuh ke ribanya.  Ditepuk bahu sasa itu perlahan-lahan.  Tidurlah untuk seketika.  Moga tiada mimpi ngeri mengejar Ian. 
“Nak kata saya, silalah kata.  Saya dah biasa.  Tapi, dia tak ada hak nak sebut tentang awak…” 
Terdiam Ian dibuatnya dengan ayat Maghfirah.  Dia pejamkan mata.  Gadis itu sudah jatuh cinta pada dia.  Dia tahu.  Maksud kata-kata Maghfirah begitu mendalam biarpun tiada kata-kata cinta yang diungkapkan. 

Maghfirah cintakan aku!  Hati Ian berbisik yakin.  

...bersambung

12 comments:

  1. Best..best..best!!!!
    Bila la ian nk cite kisah lampau ni��

    ReplyDelete
  2. Best..best..best!!!!
    Bila la ian nk cite kisah lampau ni��

    ReplyDelete
  3. Sila kawen cepat ian oi..kang lg kesian firah kena kata..kesian firah..

    ReplyDelete
  4. Kena kawenkan diorng ni.. bahaya.. buatkan kami pembaca turut sama memfitnah tak pa hujung pangkal... agaknya apa statu ian n firah ya??? !!

    ReplyDelete
  5. Kena kawenkan diorng ni.. bahaya.. buatkan kami pembaca turut sama memfitnah tak pa hujung pangkal... agaknya apa statu ian n firah ya??? !!

    ReplyDelete
  6. Risaunya depa berdua2an...

    ReplyDelete
  7. Konfiusnye...dah kawin ke belom eh....

    ReplyDelete
  8. Hmm... risau jugak ni.. asyik berani berdua je dua tiga menjak ni.. 😯🤔 thx RM for the update 🌹 🌷💐

    ReplyDelete
  9. Tq RM update....tumpang susah hati dekat ian n maghfirah.😐

    ReplyDelete