Sunday, April 04, 2021

Noktah 18

KAKINYA maju ke bilik yang tertera tulisan Pengarah Urusan yang selama ini kosong, tidak berpenghuni tapi hampir setiap hari dia masuk ke bilik ini, membersihkannya. Pintu diketuk sekali dan bila daun pintu dibuka dari dalam, Naihara beranikan diri untuk melangkah masuk.

Haq tidak bersuara. Diam. Hanya memerhati langkah kaki yang nampak sedikit pincang dengan wajah yang langsung tak diangkat. Seketika, matanya terpejam rapat. Menyedut udara sedalam-dalamnya hingga dia dapat rasa paru-parunya mula sendat. Sebaik saja dia lepaskan helaan nafas, dia senyum sendiri.

Ya… haruman ini yang dicari oleh derianya. Yang tak ubah seperti bunga popi yang membuat dia ketagihan.

Debaran pada jantung Naihara kian menggila. Biarpun semangatnya pudar, hatinya kecut, sekujur tubuhnya menggigil. Dia perlu kuat demi yang lain yang masih berharap biarpun bibir masing-masing terkatup rapat.

Kakinya berhenti bila dia berjarak satu meter dengan meja itu. Pandangannya yang masih menekur pada lantai.

“Tu… tuan, saya Nai… Naihara. Ma… af, maaf saya terlambat sikit.” Jari-jemarinya diramas, memujuk resah yang tidak dapat ditutup. Sendi lututnya seperti mahu terpenggal.

Haq masih menyepi. Mengisyaratkan Jay berlalu dari bilik. Meninggalkan hanya dia dan Naihara demi mendengar pertaruhan atau boleh jadi korban yang Naihara mahu hamparkan.

Jari-jemari kasar Haq bergerak bergendang di meja. Membawa irama yang membuatkan hati Naihara makin kecut. Serasa mahu terus berlari tanpa menoleh lagi.

“Saya harap tuan maafkan saya untuk kali ini. Saya akan pastikan perkara ini tak akan berlaku lagi lain kali,” ujar Naihara dengan kepala yang kian memberat. Kian menunduk. Langsung tidak berani angkat wajah.

Hingga dagunya menyentuh dada sendiri.

“Ya!” Haq memberi respons.

Sepatah. Cukup buat darah Naihara bagai mengalir menongkah arus.

“Saya percaya tak akan terjadi lagi lain kali sebab ini adalah kali terakhir Cik Naihara ada di sini,” sambung Haq.

Naihara gigit bibir. Memejamkan mata rapat. Dia telah tahu akan keputusan ini tapi hatinya masih merintih sayu.

“Saya faham, tuan.” Nada Naihara bergetar.

“Tapi saya harap, arahan tu terpakai untuk saya seorang sahaja sebab ini semua salah saya seorang, tuan.” Dalam takut, dia terpaksa juga melahirkan hasratnya.

“Oh, okey. Kiranya awak nak saya kekalkan orang lain dan buang awak seorang. Gitu?” Haq tongkat tangan bawah siku. Tersenyum sinis.

Seperti yang dia duga, Naihara bawa syarat untuk menjadi korban. Melihatkan Naihara angguk, Haq diam seketika. Bangkit dan duduk birai meja, tepat di hadapan Naihara.

“Awak pernah dengar tak pepatah yang mengatakan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga?”

Dahi Naihara berkerut. Ya, dia faham akan maksud di sebalik kata-kata itu. Dia mahu menafikan, tapi majikannya lebih laju bersuara.

“Tentang gaji, jangan risau. Saya dah cakap dekat semua orang tadi, saya akan bayar tiga bulan gaji. Bolehlah untuk teruskan hidup sementara nak dapatkan kerja baru. Termasuk gaji awak. Saya tak akan potong satu sen pun,” terang Haq lagi.

“Ada apa lagi yang awak nak cakap?” Sengaja dia tekan suaranya agar dapat  memancing pandangan itu tapi hampa.

Sejak tadi, Naihara tetap tunduk. Boleh jadi kerana begitu takut hinggakan Naihara tidak cam suaranya.

“Terima kasih, tuan,” ucap Naihara atas niat baik majikannya. Atau sekarang dia patut panggil bekas majikan.

“Saya percaya semua yang ada dekat luar sana perlukan kerja ni. Yang jadi, semua silap saya. Saya faham dan terima tuan nak saya berhenti tapi saya harap tuan boleh pertimbangkan semula dan bagi peluang untuk yang lain. Dari awal lagi saya tahu saya yang akan keluar sebab saya masih baru dekat sini. Saya bukan pekerja tetap dan saya tak akan tuntut apa-apa. Saya terima semuanya.”

Akhirnya, Naihara berjaya berbicara tanpa tersekat dengan nada yang rendah, lembut dan sopan.

Haq jongket kening. Menarik.

“Betul Cik Naihara tak akan bantah keputusan saya? Hanya dengan syarat saya bagi peluang pada yang lain?”

Jiwa Naihara bergetar setiap kali lelaki ini menyebut namanya.

“Ya, tuan!” Dia berjaya menjawab soalan itu biarpun getaran itu mengganggu suaranya. Apatah lagi mengenangkan nasib sendiri.

Dia tahu semua orang mempunyai tanggungjawab besar. Dia juga sama. Tanggungjawab yang tiada siapa tahu sebenarnya. Tapi, biarlah. Dia akan lakukan apa saja demi kelangsungan hidupnya dan Naqim. Apa saja kerja, dia tak pernah malu untuk melakukannya asalkan tidak menyalahi undang-undang.

“Oh sebelum tu. Lupa pula. Encik Azmi cakap awak sakit. Tapi, nampak sihat aje. Cakap pun lancar. Dekat mana sakit tu?” soal Haq sedikit sinis.

“Saya dah okey, tuan.” Menerima kejutan sebegini, kesakitannya dirasakan bukan apa-apa. Diganti dengan sakit pada hati yang sentiasa dirobek kejam.

Dia masih tak berani mengangkat wajah. Kelopak mata dipejamkan rapat dengan bibir yang diketap sekuat hati menahan rasa sedih yang hadir bertimpa-timpa.

“Jujurnya, saya tak perlukan pekerja yang banyak alasan macam awak ni. Tapi, sebabkan awak suka jadi bodoh dan rela berkorban untuk kawan-kawan dekat luar sana yang memang tak pernah suka awak dekat sini, okey…”

Haq tepuk paha dan bangkit. Berdiri tegak. Dia mendekati Naihara.

“…teruskan berkorban. Untuk awak tahu, tak akan ada satu manusia pun hargai pengorbanan awak atau boleh saya cakap…” Haq matikan langkah tepat di depan Naihara.

Dia koyak senyum senget. Diselak rambut itu sekali lagi. Didekatkan bibirnya ke sisi wajah Naihara.

“…satu kebodohan?!” Bisiknya dengan nafas yang hangat.

Naihara ketap bibir. Haruman ini yang tadinya dirasakan bercampur baur, kini sudah semakin nyata. Adakah?

Naihara pejamkan mata. Tak sanggup untuk melihat wajah di depannya kerana dia mula rasa kejadian malam tadi sedang berulang.

Dia mula yakin, ini adalah lelaki yang sama. Kata-kata dan caranya. Silap dia kerana tak peka sejak awal kerana rasa takut menguasai.

“Sa… saya… sa… ya, fa… faham, tuan. Terima kasih.” Kata-kata Naihara kembali tersekat. Kepalanya kian jatuh. Tunduk hormat dan juga sebagai tanda terima kasih.

“Lagipun, saya tahu semua orang tak suka saya,” tambahnya.

Ada di kalangan manusia yang membencinya adalah sesuatu yang telah lama dia lalui. Bukan baru. Jadi, tidak menjadi kudis pun asalkan dia dapat bekerja dan mencari rezeki.

Haq kerut kening dengan kata-kata Naihara. Dia mati-mati ingat perempuan ni tak tahu yang dirinya tak disukai. Jika tahu, untuk apa berkorban? Tidakkah apa yang dia katakan tadi benar? Naihara seorang yang bodoh.

“Satu lagi, saya tak simpan pekerja yang bodoh,” selar Haq.

Naihara gigit bibir. Dia akhirnya beranikan diri mengangkat wajah. Memandang pada lelaki di depannya sebagai tanda hormat buat kali terakhir. Dia tak sangka, bila dipertemukan sekali lagi dengan lelaki ini dalam keadaan yang dia tak harapkan.

Mata redupnya membulat.


...bersambung

1 comment:

  1. Haih... Kat ofis pun org Xsuka.. 🥺 Thx RM 💐🌹

    ReplyDelete