Monday, November 11, 2013

Hati Yang Kau Pinjamkan 18

BAJU dah siap.  Semua dah siaplah.  Ma baru balik daripada Pejabat Kadi daerah Pelabuhan Klang.  Membawa sekeping sampul surat dan dihulurkan untuk aku. 
“Signlah apa patut.  Ma dah taging.  Nanti pulang balik dekat ma...”  Dia hulur. 

Lama.  Tapi, aku tak sambut.  Bukan tak nak sambut tapi tangan aku beratnya nak sambut sampul tu.  Aku nampak macam ma hulurkan bom tangan aje.  Menghitung jangka hendak meletup. 
“Bila Fendy hantar dekat ma?”  Aku tanya saja hendak mendamaikan resah.  Mata ma aku pandang dalam-dalam. 
“Semalam…”  Perlahan-lahan bibir dia terukir dengan senyuman manis.  Pipi aku diusap lembut.  “Dia tak cakap dekat TUah ke?” 
Aku geleng.  Fendy pun satu hal.  Dia sungguh ke nak tamatkan zaman buaya tembaga dia tu dengan aku?  Jangan kata dia yang lari daripada majlis nanti. 
“Dah banyak hari tak contact dengan dia, ma…”  Senyuman aku terukir kelat.  Nak tak nak, aku sambut sampul warna coklat tu. 
“Tak apalah…” pujuk ma.  “Boleh jadi dia pun nak menjaga batas pergaulan.  Sebelum nikah ni darah manis orang tua-tua kata.  Eloklah tak jumpa.  Dia datang pun kejap aje.  Sabarlah.  Esok lusa dah boleh marah dia kalau Tuah sampai hati,” ujar ma lantas dia berlalu ke dalam bilik. 
“Jangan lupa sign semua borang tu, Tuah.  Esok ma hantar ke sana balik,” pesan ma sebelum dia rapatkan daun pintu.
Terduduk aku di atas sofa.  Lemah lutut aku masa ni.  Apa yang perlu aku buat sebenarnya ni?  Nak tolak Fendy dan lukakan hati dia seperti mana hati aku pernah dilukai?  Bagi orang lain rasa pulak macam mana sakitnya hati?  Jadinya, apa beza aku dan Rozie?  Apa bezanya hubungan kami dengan Khalifh? 
Tangan aku terketar-ketar menarik kertas putih bersaiz A4 itu keluar daripada sampul.  Semakin lama, semakin payah pulak.  Rasa tersekat.  Rasa tak sanggup mata aku menatap nama aku dan nama Fendy di atas dada borang nikah tersebut. 
Allah… redakan hati kita.  Kita tak reda ni, Allah.  Kita hamba yang tak bersyukur dengan nikmat.  Kita hamba yang cuba buat semua orang menderita.  Tak putus-putus aku berdoa.  Bila aku pejam mata, setitis airmata aku jatuh mengenai sampul surat warna coklat tersebut.  Terus saja aku rasa bahu aku ditepuk. 
Bila aku pandang, ternyata ma.  Entah bila dia keluar balik.
“As expected.  Tuah tak boleh nak terima, kan?”  tebak ma. 
“Mana ada ma…” 
Cepat aku lap airmata dan ukir senyuman lebar.  Menggeleng laju menafikan tebakan ma.  Ini dah saat akhir.  Kalau kata Khalifh datang merayu pun, aku tak akan berganjak lagi. 
“Habis tu lambat betul nak sign,” sinis ma lagi. 
Aku terngadah sendiri.  Ma jarang sekali macam ni.  Aku tarik tangan dia perlahan.  Minta dia duduk di sisi aku. 
“Tuah perlukan kekuatan daripada ma…”  Kali ini birai mata aku basah lagi. 
Ma angguk dan terus duduk di sisi dan memeluk bahu aku.  “Masa dah tak ada nak fikir-fikir lagi.  Ma terima sebab Tuah nak.  Ma tak pernah paksa.  Tiada siapa pernah paksa.  Cepat sign…”  suruh ma. 
Aku diam.  Pen di tangan tak bergerak langsung.  Rasa macam dah tak tahu macam mana cara nak pegang pen. 
“… sini.”  Ma tarik borang nikah tersebut dan diletakkan tepat di depan aku. 
Saat itu aku pejam mata rapat.  Jari jemari ma aku genggam kemas.  Dalam dada aku rasa nak pecah. 
“Tuah Nur Khalifah!”  Suara ma tegas. 
Aku menarik nafas dalam dan menghelanya panjang.  Mengangguk sekali tanda memberi sokongan moral pada diri sendiri, aku buka mata dan terus turunkan tandatangan pada borang di mana telah ada tanda pangkah dengan pensel.  Tanpa melihat nama pengantin lelaki.  Sebab aku takut.  Aku cuak.  Bimbang aku terus bangkit dan berlari jauh tak kembali lagi. 
Ma senyum.  “Alhamdulillah…”  Dia belek borang tersebut di depan aku.  “Jangan lari tau.  Malu dekat orang nanti.  Tuah dah ready ke lusa ni?” 
Diam.
“Kenapa sedih ni?  Tak macam seri pengantin pun…”  Ma usap pipi aku.  Sesekali naik menyentuh anak rambut yang jatuh berjuntaian ke dahi. 
“Ma simpanlah borang ni.  Tuah dah sign…”  Kali ini aku capai borang tersebut untuk dimasukkan semula ke dalam sampul.  Memberanikan mata memandang.  Berdoa moga tak retak kornea. 
Saat terpandangkan nama pengantin lelaki, aku nampak wajah Khalifh.  Tapi, airmata aku mengalir menahan pedih. 
Kenapa? 
Dan, aku terus menangis teresak-esak di atas riba ma. 



PANGGILAN daripada Khalifh sesuatu yang aku tak duga saat aku sedang sibuk membantu ma menjadi mandur untuk hiasan tempat akad nikah aku esok.  Kenapa saat ni?  Saat aku dah tekadkan hati. 
“Jawablah,” suruh ma. 
Aku geleng.  “Takut, ma…”  Dengan muka takut, aku terus menggeleng. 
“Jawab aje.  Buat biasa tak apa…”  Ma tarik tangan aku dan diletakkan telefon bimbit itu di atas telapak tangan.  Dia terus berlalu. 
Aku membawa langkah kaki ke bilik sendiri.  Bilik yang dah dihiasi cantik tapi masih biasa.  Ada aura pengantinnya.  Cukuplah sedap mata memandang dan tak semak. 
“Assalamualaikum…”
“Waalaikummussalam…”  Khalifh tenang.  “Payah awak nak jawab telefon, ya?”  soal dia. 
Nak aje aku cakap, aku ni bakal isteri orang.  Dia telefon buat apa hari ni?  Kalau nak telefon, sila telefon esok.  Senang, bagi suami aku cakap. 
“Kita busy…” 
“Kita pun…,” sela dia pantas. 
Aku senyum sinis.  Busy dengan Rozie?  “Tahu awak pun ada kenduri jugak.  Maaf, kita tak boleh nak datang kenduri awak…” 
Suasana sepi.  Kata-kata aku bagaikan putting beliung yang membadai perbualan kami.  Khalifh diam tak terkata apa.  Tahu dia mungkin kecil hati tapi hati aku juga sama. 
“Tak sangka kita share hati yang sama, Khalifah,” ujar Khalifh. 
Aku ketap bibir.  Waktu bagai terhenti di situ mendengarkan Khalifh berkata demikian. 
“Or, should I call you… Tuah?”  Ditekannya nama Tuah itu dengan keras.  “Sampai tahap ini pun awak tetap tak bagi tahu saya, kan?”
“I tried…”  Nafas aku tersekat.  Aku mula bersendu. 
“When?  Awak ada banyak masa untuk terus-terang.  Sejak daripada awak bagi saya payung lagi atau boleh saya katakan saat saya jumpa awak di ReFreshO setahun lepas?” 
Pedih dengan sindiran Khalifh.  Dia saja nak seksa aku.  Dia saja telefon untuk buat aku menangis.  Dia memang sengaja. 
“Kita tak sengaja…”
“Tak,” cantas Khalifh.  “Awak sengaja sebab tu awak lari.” 
“Tapi, kita akhirnya dekat dengan awak… tapi, awak tamak…” 
“Apa yang saya tamak?  Saya cuma nak tuan hati saya aje.  Itu pun awak tak bagi, Tuah.  Saya cuma nak awak jaga makan pakai saya aje,  itu pun awak lari macam saya minta awak pergi perang,” ujar Khalifh masih sinis. 
“Kita minta maaf, Khalifh…”
“Dan maaf itu awak perlu tebus Tuah.  Kalau tak kita tak terima.”  Terus saja talian mati. 
Aku pandang telefon itu lama sebelum kembali sembamkan wajah di atas tilam.  Fikiran aku berkecamuk.  Dia persoalankan sekarang.  Saat-saat genting.  Saat-saat yang tak mampu aku ubah haluan lagi.  Hanya mampu menanti.  Mampu menerima dan reda. 
“Khalifh nak apa?” 
“Tuah tebus salah sebab sorok semua daripada dia…” 
“Dah lepas semua tu, Tuah… Tuah kena ingat tu,” ujar ma tegas memberi peringatan. 
Aku pandang ma.  Mengangguk lemak.  Apa yang aku tahu, aku takut.  Takut untuk hadapi segalanya setelah esok.  Tapi, pangggilan Khalifh sekali lagi buat aku jawabnya tanpa banyak bicara. 
Memandang wajah ma, membawa semangat dalam dada aku.  Aku jawab salam Khalifh yang menyapa.  “Kenapa?” 
“Sorry… kita emosi tadi.” 
“Tahu… tahu awak marah kita.  Salah kita tapi kita tetap nak minta maaf.  Salah kita.”  Suara aku gugup. 
Khalifh ketawa halus.  “Suara gugup kenapa?” 
“Takut...” akui aku telus.
“Takut apa?”
“Takut tak mampu jadi isteri yang baik…”
Dia gelak.  Gelak sinis yang pasti.  “Kan awak dah buat keputusan.  Kita doakan yang terbaik buat Tuah.  Kita tahu Tuah akan bahagia.  Kali ini kita betul-betul letak telefon dah.  Lepas ni, kita tak telefon awak dah.  Kita…”  Kata-kata Khalifh terhenti. 
Satu saat.
Dua saat.
Tiga saat. 
Akhirnya… “Kita sayang Tuah.  Kita cinta Tuah.  Tuah dah bagi kita pinjam hati.  Kita nak satukan hati antara kita dan Tuah.  Biar jadi satu balik.  Kita tak sempat cakap apa masa Tuah pergi.  Kita Cuma lihat Fendy kejar Tuah.  Kita lemah apatah lagi lepas Fendy ceritakan segalanya.  Kita memang suka Tuah.  Jatuh suka dua kali pada seorang yang sama.  Kita nak Tuah bahagia, dan maaf, kita tak boleh nak pulangkan hati awak, Tuah.  Kita terpaksa buat harta,” ujar Khalifh separuh berbisik. 
Aku diam.  Tak mampu membalas apa-apa.  Diam sediam diamnya hinggalah Khalifh matikan talian sekali lagi sejurus mengucapkan salam. 
Seminit. 
Lima minit.
Lima belas minit. 
Lima puluh minit. 
Tiada lagi panggilan daripada dia. 


SIMPUH aku kemas terletak.  Baju kurung moden warna krim cair tersarung indah pada tubuh.  Ma setia di sisi.  Memberi semangat untuk aku. Memujuk aku supaya tidak takut dan gentar.  Biarpun aku, tak sudah-sudah airmata aku mengalir.  Ini sedih ni.  Bukan terharu.  Sampai aku tak berani nak angkat wajah biarpun ma minta aku pandang wajah tetamu yang memang nak tatap wajah aku. 
“Tuah... angkatlah muka.  Mak mertua nak tengok.  Ahli keluarga lain nak tengok.  Tak eloklah macam ni...”  bisik ma. 
Aku ketap bibir dan menggeleng.  Air hidung meleleh sama laju dengan airmata.  Macam mana aku nak angkat mata.  Aku rasa diri aku ni sangat jahat.  Sangat.  Sebab dah kecewakan semua orang. 
“Tuah tak boleh, ma...” 
“Kenapa?  Tuah yang nak semua ni, kan?  Ma tak paksa.  Sekarang ni, tak boleh nak u-turn dah.  Tuah yang cakap tak nak buka lagi cincin tu dan sekarang Tuah kena terima tuan punya cincin itu dengan ikhlas...” 
Aku angguk berkali-kali.  Tanpa suara.  Bila aku yakin tangisan aku dah berhenti biarpun mata nyata merah macam drakula, aku pandang ma. 
“Tuah terima, ma,” bisik aku dengan suara yang serak. 
Aku pandang Fendy yang nampak dah bersedia.  Wajah dia tenang dalam senyuman.  Dia memang sedia menjadi seorang suami kini.  Nampak segak dalam persalinan krim serona dengan aku.  Biarpun rambutnya agak panjang, segaknya tak kurang.  Malah lebih segak daripada dulu. 
Bila bibir dia ukir senyum, aku membalas seadanya.  Lantas kembali tunduk saat imam muda itu membaca doa untuk memulakan akad. 
Sekali ijab, sekali lafaz qabul… aku kini isteri.  Isteri pada lelaki yang terlalu setia menanti dan mencari.  Saat telapak tangannya hinggap tepat di atas kepala aku, airmata aku jatuh lagi.  Lelah aku berlari, akhirnya di sini jasad aku bersimpuh.

..bersambung

TErimalah hakikat.  @_@

31 comments:

  1. Replies
    1. tu lh. xsabar nk tau ending dia ni kak rehan...

      Delete
  2. Wawawaw tell me u r lying!!! Sian khalif huhu

    ReplyDelete
  3. aduhai harap la pengantin tu khalif
    sebak nya rasa......

    ReplyDelete
  4. aalamak, kak rehan, si tuah ni bakal kawen dgn si khalif ker fendy ni??? conpius btol ni.....

    ReplyDelete
  5. Dengan khalifh kannnn...tak sabo tuk tau kebenarannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap2 nya mcm tu lah.....nmpk mcm si khalif n mak si tuah ni byk berkias n bg hint tu....

      Delete
  6. Sesak nafas bc n3 ni... cpt smbg sis... sedihnye...

    ReplyDelete
  7. Khalifh..dapat ku rasakan khalifh la orangnya..

    Rehan..cepat sambung..tamak betul...

    ReplyDelete
  8. saspennyaaaaa....sapa pngntin lelaki ni....jgn lma2 ya RM..klu bsok ada end lg bgus...2 n3 skali jln....hehehe..;-)

    ReplyDelete
  9. aduh, nyesal plak bce ep nie.. ptut kena tggu smpai abis ep bru bole bce.. x der la dup dap sgt nk tggu..hehehehe..:)

    ReplyDelete
  10. Berderai air mata baca n3 ni...huhuhu

    ReplyDelete
  11. Kita dpt rasakan Khalifh lah orgnya.. Katakan khalifh je kak ann.. Huwaaaaa.. Tuah tabahkanlah hatkmu.

    ReplyDelete
  12. Ala Rehan kite pun dah debar cm tgk citer korea the birth of a family Soo Jung pilih Yoon Jae ke Han Ji Hoon.. Huhuhu...

    ReplyDelete
  13. next plzzzzzzzz...tak sabar yang teramatnya.....terasa nak menangis bersama..sob...sob..sob...

    ReplyDelete
  14. Harap semua Ni hanya mimpi.. Kesian Khalif :(

    ReplyDelete
  15. wah.....suspen giler nie. sedey pun gak. tak sabarnya nak tahu apa yg terjadi.

    ReplyDelete
  16. aduhai tuah, berdebar pulak tggu smbungan

    ReplyDelete
  17. sampai hati rm buat hati kita cam ni...........huhuhu............

    ReplyDelete
  18. Aduhh sedih pedih ahh.

    ReplyDelete
  19. Hailaa.. hailaa.. suspen amat.. ingatkan bila tuah angkat muka tgk pengantin lelaki, khalifh kat situ... tapi kwang kwang kwang.. pedihnya hati

    Nak lagi RM... pls pls pls

    ~ lateefa ~

    ReplyDelete
  20. hmm... kalau fendi pun ok gak. mmg salah tuah tapi kenapa khalif yg berubah pada rozi? adakah hanya sbb rozi tipu die tu tuah?

    ReplyDelete
  21. alhamdulillah..termeteri sudah lafaz ijab dan qabul..

    ReplyDelete
  22. aik2... saspen ni, betul ke tuah kawen ngan fendy..

    ReplyDelete
  23. kalau nak tebus kesalahan kenalah kawen dengan khalif..huhu..Kak RM be nice to me..huhu..

    ReplyDelete
  24. rasanya Tuah tetap akan kahwin dengan Khalifh sebab fendy dah cerita semuanya.... hehehe

    ReplyDelete