Friday, February 10, 2023

Tulus, 11

BERITA yang dia terima daripada Zalikha sedikit sebanyak membuatkan jiwa lelakinya goyah. Ada rasa kasihan namun, perasaan itu cepat padam bila teringatkan pesanan terakhir yang dia baca hanya selepas dia hari dia sedar daripada koma. Pesanan itu dihantar sewaktu dia tidak sedarkan diri.

Betapa tergoresnya hati seorang lelaki. Tidaklah kerana wanita yang dia rasakan cinta hati itu, telah membunuh cinta.

“Kau ada balas e-mel dia tak?” tanya Thaqeef sebaik sahaja dia habiskan bacaan yang panjang berjela.

Rajin pula dia baca. Yang menjadi tanda tanya, Taqrees baca sampai habis ke?

“Kau baca sampai habis?”

Taqrees geleng. Thaqeef sengih. Dah agak dah.

“Eloklah tak baca. Lagipun, kan elok dia lukis aje. Ini kemain panjang dia buat karangan. Dia ada cita-cita nak jadi novelis ke? Dia tahu tak orang sekarang tak suka membaca dan suka tengok gambar aje?” Thaqeef membebel sendiri.

Dia kerling Taqrees dan dia dapat lihat wajah keras Taqrees. Dia sengih sumbing. Okey… tak kelakar. Dia akan cuba lawak lain pula lepas ni.

“Aku berhenti bila aku baca dia cakap dia dah berpisah dengan suami dia…”

“Itu perenggan pertama. Mukadimah. Kau baca itu aje ke?”

Taqrees angguk pula.

Thaqeef picit kepala yang tiba-tiba sakit. Bertuah punya abang. Apa jawapan dia nak bagi pada mommy dan abah ni bila dia sepertinya tak berjaya nak pujuk Taqrees balik tinggal bersama. Tak mampu juga memaksa kerana dia mengerti, menderitanya hati kerana satu perasaan yang dipanggil cinta ini, hanya diri sendiri yang boleh ubati.

Jika perlu bersendiri, ambillah masa yang dirasakan perlu.

Jika mahu menangis, biarkanlah air mata itu mengalir.

Menjadi saksi hati yang berduka dan terseksa.

Sampai ketika, bibir akan mengoyak senyum dengan lapang dada.

“Kiranya, kau tak balas langsung?”

“Ya. Aku terus block e-mel dia. Tapi, beberapa minggu lepas receptionist cakap ada perempuan nak jumpa aku. Katanya kenalan lama. Tapi, bila tanya nama tak diberitahu. Masa tu aku sibuk.  Aku suruh Muiz turun.  Muiz suruh buat appointment, dia berkeras buat drama dekat bawah.”

Thaqeef menyepi seketika. Apa yang ada di hati Taqrees itu muncul kembali kerana wanita itu juga membuat kemunculan.

“Kau tahu sesuatu tak, Rees…” Tangan Thaqeef melingkari bahu sasa abangnya.

“Aku yakin kau dah lama move-on. Hati kau dah reda dan kau terima dengan lapang dada. Kau jadi macam ni, sebab dia tiba-tiba muncul depan kau dengan status bujang. Boleh jadi, ada rasa kesian. Boleh jadi juga, ada rasa tak selesai sebab dia bagi mesej aje.  Tak jumpa depan-depan.  Percayalah cakap aku,” pujuk Thaqeef lembut.

“Tapi, aku nak tahu juga… kau nak bagi peluang kedua untuk dia?” soal Thaqeef lagi.

“Kenapa kau tanya macam tu?”

“Sebab kalau kau baca ayat-ayat dia sampai habis, aku yakin kau akan tersentuh hati juga. Tapi, eloklah kau tak baca. Aku baca pun rasa cringe betul.” Thaqeef buat wajah geli-geleman.

“Dah tu, kau baca buat apa?” Taqrees ketawa.

“Kalau aku tak baca, macam mana aku nak bagi jawapan pada kau, ba wau dal wau ha!” Thaqeef tumbuk bahu abangnya.

Taqrees ketawa biarpun dia tahu, Thaqeef panggil dia bodoh. Well, tak sentap pun.

“Kalau tentang tu, kau sendiri tahu aku ni jenis yang tak toleh pada yang buruk itu dua kali,” ujarnya memujuk pandangan risau Thaqeef.

“Aku tahu. Aku kenal kau, Rees. Tapi, sesuatu tentang hati ni… benda yang kita tak boleh duga. Kau sendiri tahu macam mana aku jadi tak betul sebab Deen. Aku menangis macam budak kecil bila dia nak tinggalkan aku. Aku risau bila kau masih simpan rasa tu pada dia… tak mustahil…”

Thaqeef tidak meneruskan kata. Kerana Taqrees sudah lebih daripada mengerti akan apa yang dimaksudkan.

“Aku tak akan terpukau oleh jelmaan yang sama, Qeef. Percayalah,” janji Taqrees. Kerana memang itulah yang telah dia pahat dalam hati sejak ditinggalkan begitu sahaja. Tanpa penjelasan.

“Ya dan aku nak kau yakin, dah ada seseorang yang telah Tuhan cipta khusus untuk kau. Eksklusif. Cuma, cara kau bertemu dengan dia tu, itu yang jadi rahsia. Siapa tahu, cara kau dan dia berjumpa tu lebih menyakitkan daripada cara aku jumpa Deen. Boleh jadi juga yang paling indah di dunia…”

“Terima kasih atas doa kau tapi aku pilih yang kedua. Yang paling indah di dunia.” Taqrees senyum.

Dia tak lihat dengan mata sendiri petaka apa yang meliputi Deen dan Thaqeef tapi mendengarkan ceritanya sahaja buatkan sekujur tubuhnya menggigil. Namun, jika benar Tuhan hadirkan cinta di hati buat ke sekian kali dengan cara yang begitu menyakitkan untuk mereka akhirnya temui bahagia, dia hanya berharap hatinya kuat untuk menopang segala ujian.

Mereka sama-sama berdiri. Memandang keluar cermin. Memandang Merdeka Tower yang sudah siap. Nampak begitu gah dan mewah. Mercu kejayaan negara tercinta.

“Jadinya, tak nak balik rumah lagilah, ya?” soal Thaqeef tiba-tiba.

“Lepas aku siapkan kerja ni, aku balik,” jawabnya.

“Okeylah. Aku cakap dekat mommy. Lagi pun, mommy bukan ingat sangat dekat kau. Dia sibuk dengan cucu,” usik Thaqeef.

“Kalau macam tu, aku kena cepat-cepat bagi cucu pada mommy,” balas Taqrees pula.

“Nak bagi cucu, kena bagi menantu dulu.” Thaqeef mencebek.

“Aku bagilah nanti.”

Mommy… mulut sahaja kata tak mahu cucu dengan usia rapat tapi mommy memang gembira. Dia juga percaya pada kata-kata Thaqeef. Hari itu akan tiba. Yang menjadi persoalan, bila dan cara bagaimanakah si dia akan hadir?

Dia… akan sabar menanti. Bagaimana sahaja takdir bawa jodoh itu hadir, dia akan terima. Tanpa sebarang persoalan.

“Nak keluar makan?” pelawa Thaqeef.

“Aku banyak kerja lagi. Jadi, aku dah oder makan. Tapi, untuk aku sorang ajelah sebab kau datang tanpa diundang.”

“Heh… aku pun dah makanlah. Mommy masak.” Thaqeef mencebek.

Taqrees memeluk erat bahu adiknya. Mereka memandang ke langit yang tiba-tiba sahaja bertukar warna. Nampak gelap tiba-tiba. Rintik kasar hujan mula menyentuh cermin.

“Hujan tiba-tiba. Tadi, elok aje cantik nampak suasana malam,” komen Taqrees.

“Tapi, hujan akan berhenti. Keindahan tu akan kembali,” sambung Thaqeef sambil mengerling Taqrees.

“Ya… siapa tahu, hujan ribut kali ini bawa seseorang pada aku, kan?” balas Taqrees pula.

Mereka berbalas senyuman kerana telah dikatakan, mereka tidak perlukan lebih kata-kata untuk saling memahami.


...tbc


Pra-tempah sekarang bersama beberapa tajuk cetak semula terbitan Blogijau Enterprise.  Untuk sebarang pertanyaan, emel ke blogijau@gmail.com atau inbox di Meta Bussiness Rehan.Makhtar.



No comments:

Post a Comment