Friday, March 04, 2022

SUMPAH 16

KERTAS kerja yang telah ayah siapkan itu, dia belek perlahan. Membaca setiap baris ayat akan proposalnya. Kini, setelah ayah pergi, rakan kongsi yang katanya mahu membuat pelaburan dalam pembukaan cawangan restoran milik ayah menarik diri tiba-tiba kerana tidak yakin akan kemampuannya menguruskan semua perkara.

Deen mengintai keluar dari celah bidai yang diselak sedikit. Ruang restoran kelihatan lengang. Dalam seminggu dua ini, hampir tiada pelanggan. Entah di mana silapnya. Rasanya, setiap masakan masih mempunyai kualiti dan rasa yang sama biarpun sedikit berubah.

Atau apakah benar, dia tak mampu menggantikan tempat ayah? Apakah dia tidak berdaya menguruskan restoran mereka yang telah ayah bangunkan dengan jerih payah?

Dia bersandar lemah. Tanpa sedar, keluhan berat lepas dari dalam dada.

Sementelah, bila melihat surat daripada bank yang menuntut sejumlah hutang yang tinggi. Dia tidak tahu yang ayah telah memajakkan rumah mereka kepada bank untuk membesarkan restoran.

Apalah dayanya saat ini. Segala wang simpanan telah habis demi membayar tunggakan hutang. Malah, hibah insurans arwah juga telah dia gunakan untuk membayar sebahagian daripada jumlah hutang. Yang disimpan sedikit adalah untuk gaji pekerja serta perbelanjaan lain. Mujurlah, restoran satu unit ini telah menjadi miliknya tanpa apa-apa hutang.

Bahunya terasa hendak patah. Dia bagaikan telah jatuh ditimpa tangga. Tapi, dia akan berusaha selagi terdaya. Jika rumah itu akan menjadi milik bank, dia juga tak kisah. Dia akan tinggal di restoran, di dalam pejabat ini. Biarlah sempit. Daripada terus berada dalam rumah yang besar tapi dirasakan sangat kosong setelah kepergian ayah.

Malah, dia akan melakukan pelbagai kerja lain demi menampung segala keperluan. Namun, yang membuatkan dia rasa ralat adalah pekerjanya. Mata yang memandang penuh kerisauan di saat surat bank itu tiba. Wajah yang suram bila tiada pelanggan hampir dua minggu ini, cukup membuatkan dia resah.

Ketukan pada pintu, membuatkan Deen melipat semula surat tersebut. Tiada siapa perlu tahu tentang rumah yang telah dipajak. Itu adalah masalahnya.

“Deen sibuk?” Pak Omar menjenguk ke dalam.

“Tak sibuk. Saja tengok perancangan ayah sebelum ni. Masuklah,” pelawanya.

Pak Omar rapatkan pintu lantas duduk di depan Deen.

“Macam mana? Tak jadi ke orang tu nak bagi modal?”

Deen geleng kepala.

“Saya ada call dia untuk teruskan. Dia tolak dengan baik. Lepas tu, saya cadangkan untuk dia labur dalam restoran ini aje. Dia cakap dia dah habis duit untuk kerja ubah suai restoran yang baru tu. Jadi, dia dah tanggung kerugian dekat situ. Dia memang berkeras untuk tak akan bekerja sama dengan kita lagi.”

“Atas sebab apa?” soal Pak Omar, sedikit tak sabar.

“Sebab saya bukan ayah… kut?” Deen sungging kan senyuman janggal.

Pak Omar kerut dahi. Mengerti akan apa yang Deen cuba sampaikan. Benar… Tak banyak yang Deen bantu dalam urusan bisnes selama ini kerana anak ini sibuk belajar.

Diorang tak kenal Deen. Deen hanya perlukan satu peluang aje. Pak Omar kenal juga dengan dia. Biar Pak Omar pujuk Murad tu. “

“Tak perlulah, Pak Omar,” larang Deen.

“Saya dah rayu banyak kali. Tapi, sekadar itu ajelah. Tak mampu nak paksa orang yang dah tak nak. Lagipun, nak buktikan kemampuan saya pada orang yang langsung tak percaya, susah juga tu. Nak-nak, dia cakap kita dah cukup untung dia tak tuntut ganti rugi atas semua duit yang telah dia belanjakan. Saya hanya perlu bayar apa yang termaktub dalam kontrak aje.”

“Eh, dia yang nak batalkan. Kenapa kita pula nak kena bayar?” Wajah Pak Omar berkerut. Terkejut pun, ya.

“Saya tak boleh buat apa sebab itu perjanjiannya. Saya tak pasti macam mana arwah ayah uruskan. Tapi, saya percaya masa tu dia sangat yakin pada ayah. Saya ni, anak ayah. Bukan ayah.”

Tuhan… Pak Omar hampir saja melepaskan keluhan tapi ditahan. Dengan keadaan restoran yang begitu suram dah hampir dua minggu. Dia tahu Deen resah memikirkan semua perkara. Lebih-lebih lagi kebajikan semua pekerja. Tapi, anak ini langsung tak buka mulut meluahkan kesulitan.

Malah, Deen begitu menjauhkan diri. Tidak lagi makan bersama. Hanya bersendirian di dalam ofis bila tidak sibuk. Dialah yang menjadi satu-satunya orang yang dapat mendengar suara Erdeena. Itu pun, hanya atas urusan kerja. Jika tidak, mulut Erdeena terkunci rapat.

“Deen macam mana?”

Dahi Deen berkerut dengan soalan Pak Omar.

“Pak Omar tahu banyak benda yang Deen nak fikir. Tapi, jangan tanggung sendiri. Kami ada. Pak Omar ada untuk bantu Deen. Jangan pendam perasaan atau masalah. Kita bincang kalau ada apa-apa masalah, ya?” pinta Pak Omar.

Deen tidak berkata apa. Dia diam seketika.

“Sebenarnya saya ada buat keputusan walaupun dengan berat hati.” Matanya memandang tepat ke wajah Pak Omar. 

“Dah hampir sebulan, bisnes sangat perlahan dan dalam dua minggu kebelakangan ni, hampir tiada pelanggan langsung. Saya bercadang nak tutup restoran beberapa hari untuk fikirkan pelan marketing baru. Saya berikan cuti dengan gaji penuh pada semua orang sehingga saya buat keputusan untuk buka semula restoran ni,” jelas Deen, tenang.

“Deen dah fikir masak-masak?”

“Ya.” Dia tahu, Pak Omar tak setuju tapi keputusannya bulat.

“Saya tahu, saya patut bincang dulu dengan semua orang. Tapi, ini adalah keputusan yang saya yakin terbaik untuk semua. Jangan risau, saya tiada niat nak tutup terus.”

Suasana sepi seketika. Pak Omar angguk. Mengerti. Ya, seperti kata Deen… perkara ini bukan lagi untuk dibincangkan tapi ia adalah satu keputusan yang telah dibuat. Malah, dia juga tahu kerugian yang ditanggung dan untuk menerima bayaran gaji dalam keadaan sekarang, juga membuatkan dia merasa berat hati.

“Pak Omar faham dan semua orang pun akan faham. Tapi, kalau Deen rasa tak boleh lagi nak bayar gaji tu, Pak Omar yakin semua orang pun faham.”

“Tak apa. Tentang tu, Pak Omar jangan risau. Saya dah buat kira-kira dan masih mampu untuk bayar gaji semua orang. Saya tak boleh biarkan bisnes tak jalan dan gaji pekerja juga tak jalan. Saya tak nak jadi zalim. Bila sampai masa, saya harap semua orang akan kembali bantu saya majukan restoran ni.”

Keputusan ini dibuat dengan begitu sukar. Pertama kali dalam sejarah penubuhan Ad-Deen, dia menutup restoran ini. Walaupun dia tak tahu, apakah benar dia mampu bangkit semula? Paling tidak, dia akan tewas setelah berusaha.

“Saya minta maaf pada semua orang. Lebih-lebih lagi pada Pak Omar dan Kak Ram yang sejak sekian lama bantu ayah. Saya minta maaf sebab saya dan ayah adalah berbeza. Saya tak sehebat ayah. Tapi, saya akan berusaha sehabis daya saya.” Kala ini, Deen dapat rasa kelopak matanya terasa suam.

Dia tunduk. Hatinya tak kuat untuk memandang Pak Omar.

“Pak Omar faham. Semua orang akan faham. Terima kasih kembali sebab dalam keadaan genting dan sukar macam ni pun, Deen masih fikirkan kami semua. Tak banyak yang dapat kami bantu Deen. Cuma, Pak Omar harap, Deen lebih terbuka hati dengan kami.”

Deen faham maksud ayat akhir Pak Omar. Dia tidak lagi ceria seperti dulu. Dia tidak lagi duduk bersama mereka untuk makan. Jauh sekali untuk bersembang. Pemergian ayah merupakan satu kehilangan yang sehingga kini tak dapat dia terima. Ditambah dengan pelbagai masalah dan rasa kecewa kerana pesalah itu tidak dijatuhkan hukuman atas sebab yang dia sendiri tidak tahu. Segalanya bercelaru. Hidup yang dahulunya berwarna-warni, kini hanya ada kelabu.


...BERSAMBUNG


PRA-PESANAN DIBUKA.  DAPATKAN SEGERA SEBELUM KEHABISAN STOK



No comments:

Post a Comment