Friday, March 04, 2022

SUMPAH 20

PINTU kaca itu tertutup rapat. Mereka tidak berada di ofis Deen. Sebaliknya, hanya di meja di depan kaunter.

“Jemput minum,” pelawa Deen setelah diletakkan botol jus oren segera di hadapan Muiz. 

Dia kerut dahi memerhatikan Muiz yang meneguk air. Segak dengan suit. Biarpun tidak bertali leher, tetapi dia tahu lelaki ini bukan orang sembarangan. Malah, masih muda. Boleh jadi sebaya dengannya.

“Boleh saya tahu, apa yang buat Encik Muiz berminat nak teruskan juga semua ni? Saya percaya Encik Muiz dah tahu keadaan kewangan saya sekarang yang sangat-sangat kritikal. Belum dikira dengan keadaan bisnes saya yang saya kira memang nyawa-nyawa ikan,” ujar Deen memulakan bicara.

“Saya tak akan sorok tentang hal tu. Sebelum saya datang untuk propose idea ni, saya dah tahu semuanya. Sebelum semua ni jadi, saya juga tahu yang restoran ini sangat berpotensi.

Kalau tak, mustahil untuk buka cawangan kedua dan ada yang sudi melabur. Saya masih yakin dengan kemampuan dan potensi tu. Mungkin hanya perlukan sedikit perubahan mengikut keadaan semasa. Saya yakin, Cik Erdeena setuju untuk itu, kan?”

“Adakah itu salah satu syaratnya? Untuk adakan perubahan?”

Muiz gigit bibir. Betullah bos cakap. Erdeena wanita cantik yang bijak. Biarpun wajah yang tidak berperasaan malah renungan itu menyimpan seribu satu rasa syak. Dalam kekeruhan, masih dapat menangguk di setiap perkataannya.

“Ya dan cik jangan salah faham. Perubahan tu akan bawa kebaikan dan keuntungan. Saya orang bisnes, Cik Erdeena. Jadi, saya memang dah ambil kira semua aspek.”

Hati Deen mengiakan. Benar apa yang dikata. Lelaki ini berniaga dan setiap yang berniaga, mestilah mahukan keuntungan.

“Tapi, apa yang buat Encik Muiz percaya pada saya? Jujurnya, saya hampir tak ada pengalaman uruskan bisnes melainkan teori semata-mata. Lepas ayah saya tak ada, restoran kami dah tak macam dulu…” Saat ini, perasaan kacau itu cuba muncul ke permukaan wajahnya. Dengan susah-payah, Deen benamkan kembali. 

“Setiap orang ada bakat dan kelebihan masing-masing, Cik Erdeena. Saya tak akan pertikaikan kemampuan cik hanya kerana cik masih baru. Lagipun, Cik Erdeena ada kelulusan dan paling tidak, sedikit pengalaman sepanjang arwah ayah cik uruskan bisnes dia. Apa pun, saya hanya ada beberapa syarat dan saya harap, cik boleh setuju dan lepas tu, saya akan dengar syarat cik dan saya juga akan setuju kesemuanya.”

“Tanpa dengar terlebih dahulu?”

Muiz senyum dan angguk.

“Seperti saya cakap, saya orang bisnes. Saya tahu apa saya buat. Ini…”

Muiz tolak kertas itu pada Deen.

“Membuat ubahsuai yang sama dengan cawangan baru?” soal Deen.

Dia melilau ke seluruh ruang yang sedikit suram. Ya, ini adalah hiasan sejak sekian lama. Hiasan yang begitu nostalgia. Seiring dengan jiwa ayah. Ayah tak pernah tukar dan dia juga dapat rasa jiwa serta semangat ayah dalam setiap sudut restoran ini. Berat hatinya untuk menerima syarat ini.

“Besar kos untuk ubahsuai dan Encik Muiz sendiri tahu, saya tak ada kos sebanyak tu buat masa ni. Jangan kata dua, satu restoran pun saya tak mampu,” dalihnya kerana itu juga salah satu kenyataan.

“Itu jangan risau. Semua tu akan kami tanggung.”

Kerutan pada dahi Deen terus berlapis. Tapi, dia perlu membaca semua syarat dulu.

“Menggunakan bahan mentah hasil keluaran Syarikat Sun Suria F&B?”

Deen ingat akan nama syarikat mega itu. Milikan bumiputera yang memonopoli hampir semua pembekalan dalam food and beverage di negara ini. Ayah pernah sebut tentang syarikat itu dan dia juga pernah membuat kajian kes semasa di tahun akhir.

“Kenapa mesti syarikat ni?” soal Deen, penuh tanda tanya.

“Saya adalah pemegang syer dalam syarikat tu dan saya dapat beri jaminan yang kualiti bahan mentahnya semua berkualiti. Sun Suria F&B ada ladang ternakan sendiri di mana setiap prosesnya dijaga dan dipantau oleh JAKIM. Harga bahan mentahnya jauh lebih murah daripada pembekal lain. Kami tak akan ganggu pekerja sedia ada. Atau, Cik Erdeena boleh juga hantar pekerja sedia ada untuk bantu di restoran kedua nanti. Kami alu-alukan,” jelas Muiz lagi.

Syarat ini agak menarik perhatiannya kerana dia sendiri tahu kualiti bahan daripada Sun Suria F&B.

“Ini aje ke syarat Encik Muiz?”

“Ya. Itu sahaja. Selebihnya, saya serahkan pada Cik Erdeena untuk tetapkan syarat daripada pihak cik. Oh, satu lagi… setiap kerugian akan ditanggung sepenuhnya oleh kami. Kami juga tak akan buat sebarang tuntutan jika cik nak batalkan usaha sama kita. Tapi, seperti saya cakap tadi, kami orang bisnes dan saya akan pastikan semuanya akan membawa pulangan.”

Deen lega. Dia terasa mahu menangis dengan bantuan yang tiba di depan mata di saat dia telah tenggelam dan hanya tangan sahaja yang masih cuba menggapai.

“Kiranya, Encik Muiz akan jadi macam sleeping partner?”

“Hurm… tak boleh nak kata sleeping partner. Sebab saya akan uruskan cawangan kedua di mana semua keuntungan akan jadi milik kami tapi kami bersetuju untuk bayar 6% setiap bulan daripada keuntungan restoran tu atas sebab menggunakan jenama sedia ada yang diasaskan oleh arwah ayah cik. Dan, saya dapat promosi bahan mentah serta makanan dan minuman daripada jenama Sun Suria. Kira sama-sama untung.”

“Saya rasa perjanjian macam ni berat sebelah.”

“Untuk siapa?”

“Untuk Encik Muiz. Saya tengok perjanjian ni lebih menguntungkan saya.” Hati Deen masih tak lapang dengan syarat begini.

“Kan elok kalau menguntungkan cik?” Muiz senyum lagi. Dia tahu, Thaqeef sedang mendengar dengan jelas perbincangan mereka melalui talian telefon yang disambung sejak dia melangkah masuk ke restoran ini. 

“Percayalah bila saya cakap, saya juga tak rugi dengan pembekalan bahan mentah tu.”

Fuh… Deen lega. Lega kerana dia tak mahu perjanjian begini, biarpun menguntungkan pihaknya. Satu hari nanti dia perlu membayar dengan harga yang tak mampu dia lunaskan biar dipajak seluruh permata di dunia.

“Kalau macam tu, saya setuju dengan syarat ni dan saya sendiri tiada syarat baru melainkan dengan syarat yang sedia ada sahaja.”

“Oh, ya…” Muiz kerut dahi. Macam manalah dia boleh lupa permintaan bos ni.

“Satu saya lupa. Saya akan hantar seorang pekerja ke cawangan ni.”

“Tapi, kat sini dah cukup.” Deen cuba membantah.

“Maaf, Cik Erdeena. Ini juga adalah salah satu syarat yang tak boleh tak diterima,” tambah Muiz. Biarpun lembut tapi tegasnya ketara.

Deen angguk akhirnya. Boleh jadi, untuk memantau cara penyediaan atau boleh jadi juga kerana dia benar-benar memerlukan orang baru. 



...BERSAMBUNG

PRA-PESANAN DIBUKA SEKARANG.  DAPATKAN SEGERA SEBELUM KEHABISAN STOK


1 comment: