Friday, March 04, 2022

SUMPAH 9

SAAT ini, dia tatap lama wajah yang sudah sedikit berubah warnanya. Tidak lagi pucat lesi. Syukurlah tiada apa yang teruk terjadi pada Erdeena semasa kemalangan tersebut. Hanya luka dan retak pada tulang rusuk.

Senyumannya koyak. Dia bangkit dan duduk di birai katil. Perlahan-lahan, tangannya bergerak. Antara berani dan tidak, dia akhirnya menyentuh hujung jari Erdeena yang dirasakan cukup sejuk. Tak ubah seperti memegang ais. 

“Satu hari, bila saya muncul depan awak, mahukah awak maafkan saya? Boleh jadi, menghukum saya? Saya tak kisah. Asalkan awak benarkan saya ada dengan awak, Erdeena?” soal Thaqeef perlahan.

Soalan itu terus berlegar dalam kepala. Kuatkah dia untuk menerima kebencian wanita ini? Rasanya, dia tak kuat. Melainkan dia akan cuba untuk terus kuat.

“Sekarang atau satu hari nanti… saya janji untuk sentiasa ada dengan awak, Erdeena. Tidak mampu saya ganti apa yang hilang melainkan saya ganti dengan yang serba-serbi kurang.” 

Tangannya naik pula ke wajah indah itu. Menyentuh kesan luka yang semakin sembuh dan mungkin akan meninggalkan parut.

Namun padanya, keindahan wajah seorang Erdeena tidak luak sedikit pun hanya kerana parut itu. Lama dia tatap wajah wanita ini. Biarpun tak ubah seperti mayat hidup, indahnya ketara. Alis yang begitu panjang dan lentik. Hidung mancung dan halus.

Entah apa yang merasuknya. Semakin ditenung, wajahnya semakin mendekat hingga bibirnya mendarat tepat di atas dahi sejuk itu. Hanya untuk seketika, dia angkat wajah. Rasa bersalah menguasai kerana mengambil kesempatan dalam keadaan wanita ini tidak sedarkan diri. Tapi, ada sedikit bahagian dalam hati, tersenyum bahagia.

Kemudian, dia bangkit dan berlalu keluar. Sebaik sahaja pintu bilik dirapatkan, matanya tertancap pada jururawat yang menjaga Erdeena bersembang dengan seorang lelaki yang dia kira, telah lebih setengah abad usianya. Dia cam wajah itu. Wajah yang setiap hari muncul demi Erdeena.

Liur ditelan. Dia tahu abah telah pun tunduk meminta keampunan daripada lelaki yang dia sendiri tak tahu, apakah hubungannya dengan Deen kerana dia tahu, Deen kini sebatang kara. Kerana khilafnya.

Thaqeef beranikan diri. Tiada guna lagi dia elak. Paling tidak, dia akan akui semuanya pada lelaki ini biarpun bukan pada Deen.

“Kenapa saya tak boleh nak lawat dia lagi? Kalau kata dia dah lepas bahaya?”

Thaqeef dapat dengar suara perlahan itu hampir pada keluhan. Dia senyum pada jururawat yang menoleh dan dia kerdipkan mata, menghantar isyarat untuk membiarkan dia saja bersua mata dengan lelaki ini.

“Maaf. Pak cik ni… saudara Erdeena ke?” soal Thaqeef perlahan. Dia senyum.

“Ya. Kenalan rapat keluarganya. Kamu ni, siapa?” Pak Omar kerut dahi. Melihatkan pada mata kuyu itu, dia bagai ternampak wajah lelaki yang dikenali sebagai Datuk Thaha.

Jangan-jangan… dadanya berdebar. Darah mula dirasakan menggelegak. Jika benar seperti yang ditelah, lelaki muda ini tidak layak disantuni.

“Kamu ni, anak Datuk Thaha?” Suara Pak Omar tenggelam timbul. Cuba ditahan amarahnya.

Melihat pada cara lelaki tua ini mengawal emosi sendiri, Thaqeef dapat agak, dia akan terima kebencian. Tapi, dia angguk juga.  

“Jadinya…”

Ayat Pak Omar mati di situ bila Thaqeef tunduk. Mengetap bibir. Tak ubah seperti pesalah.

Hati Pak Omar membengkak. Dia beristighfar tanpa henti. Takut jika amarah itu benar-benar merasuk. Apa pun jadi, dia tak akan tewas pada perasaan marahnya. Lidahnya tak akan memaki-hamun.

Thaqeef masih diam. 

“Akhirnya, kau muncul tanpa hantar wakil. Aku ingatkan kau ni pengecut sangat sampai biarkan ayah kau yang datang minta maaf walaupun aku cakap, bukan pada aku, tapi pada Erdeena,” selar Pak Omar dengan suara yang cukup tajam.

“Maaf, pak cik…”

“Bukan pada aku!” Nada Pak Omar keras. Laju mencaras suara Thaqeef.

Entah kenapa, dia benar-benar hampir tewas dengan perasaan marah sendiri melihatkan wajah tenang anak muda ini. Sementelah pula, teringat akan kata-kata Ramlah. Apakah benar, keluarga mereka mahu menutup kesalahan dan dosa? Jika tidak, bagaimana lelaki ini masih mampu berkeliaran dan berdiri di sini bagai tiada apa? Biarpun setelah meragut satu nyawa?

Namun, bila dia telek mata kuyu itu lama, ada perasaan sayu pula menyelit. Mata itu, tidaklah dihuni penyesalan tapi lebih kepada bebanan.

“Kau tahu apa yang kau dah buat pada Erdeena?” soal Pak Omar dalam keluhan. Dia duduk di kerusi. Kaki tuanya sudah tidak kuat untuk menampung tubuh sendiri.

“Deen membesar tak macam budak-budak lain. Dia lalui masa yang sukar. Dia rapat sangat dengan ayah dia. Tak pernah berpisah. Aku tak tahu macam mana bila dia sedar nanti, untuk dia tahu yang dia tak akan dapat tatap wajah ayah dia lagi,” ujar Pak Omar dengan tubir mata yang mula basah. 

Dada Thaqeef sebu. Dia duduk berbeza satu kerusi daripada Pak Omar. Tidak berkata apa. Hanya mendengar luahan lelaki ini.

“Aku harap, kau berani untuk terima hukuman atas perbuatan kau,” pesan Pak Omar penuh dengan makna mendalam. Dia kesat juring matanya dan menjeling tajam pada Thaqeef.

“Tapi, kalau benar kau mampu lepaskan diri hanya kerana undang-undang manusia, aku harap kau tak muncul lagi depan Deen. Aku kesian kan kau. Tapi, aku lebih bersimpati Erdeena,” tambah Pak Omar lantas bangkit dan berlalu ke bilik yang ditunjukkan oleh jururawat tadi.

Dia menoleh sebelum menguak pintu. Dia dapat lihat bahu sasa anak muda itu terhinggut. Mata tuanya masih dapat menangkap titisan air mata yang jatuh ke lantai.

Dan dia harap, itu adalah air mata kekesalan. Kesal yang mendorong untuk lelaki ini menyerah diri dan menerima kesan atas kesilapan sendiri. Boleh jadi, ini sedikit sebanyak akan membuatkan hati sendat Erdeena, sedikit lapang.


...BERSAMBUNG


PRA-PESANAN DIBUKA.  DAPATKAN SEGERA SEBELUM KEHABISAN STOK



No comments:

Post a Comment