Friday, March 04, 2022

SUMPAH 21

SEMUA pekerja menyambut baik rancangan dan syarat yang diusul. Dia benar-benar lega, di saat dia cukup memerlukan, bantuan itu hadir tanpa dia sangka. Biarpun entah daripada mana, dia berharap semuanya akan baik-baik sahaja.

Namun, kenapa biarpun semua masalah telah hampir selesai, jiwanya masih terasa kosong. Perasaannya menggeletar dan hatinya bagai membiru. Dia mahu menangis, tapi tiada air mata yang mengalir kerana membeku belum sempat air mata itu mengalir. Begitu juga dengan suaranya tidak mampu melepasi rengkung yang turut beku.

Segalanya cukup tak mudah.

Dia lemah. Tapi, dia sekadar mencuba menjadi gagah.

Dia tak berdaya. Namun, dia masih tetap berusaha.

“Deen?”

“Ya, saya?” Dia menoleh bila suara Pak Omar menyapa. Wajah itu manis. Terjengul di muka pintu.

“Pak Omar ketuk pintu, tapi Deen tak jawab. Itu Pak Omar buka pintu.”

“Oh, maaf… tak perasan. Kenapa ya, Pak Omar? Ada masalah dekat luar?” 

“Tak ada masalah apa. Pak Omar nak beritahu, Encik Muiz datang. Dia nak jumpa Deen.”

“Yalah. Dia ada beritahu saya. Pak Omar minta dia masuk.”

Deen pantas mengemas meja yang berselerak. Biarpun bilik ini agak sempit, tapi dia sentiasa pastikan segalanya kemas dan teratur. Malah, memastikan langsung tiada kesan menjadi tempat kediamannya.  

“Pak Omar panggil dia sekarang.” Lelaki separuh usia itu menghilang.

Tak lama, Muiz muncul bersama senyuman tipis. Seperti biasa, lelaki ini nampak kemas dan yakin. Deen bangkit mahu mengalu-alukan kehadiran rakan kongsinya. Namun, bicaranya mati saat di mana satu wajah asing muncul bersama Muiz.

Bibir Deen terkatup rapat saat mata mereka bersabung pandang. Lama dia memerhatikan seraut wajah yang tiba-tiba membawa debar dalam dadanya entah apa sebabnya. Rasa dingin menjalar ke hujung jari-jemarinya. Sekujur tubuhnya terasa menggigil. Renungan itu terpaku lama. Masa bagai mengeras di situ. 

“Ini…” Deen akhirnya bersuara.

“Saya kenalkan. Ini adalah staf kami yang akan bekerja dengan Cik Erdeena.”

Deen mengerling lelaki yang berada di sisi Muiz. Nampak tenang dan bibir itu manis memahat senyuman tipis. Mata kuyu itu tak lepas memandangnya. Aura dan aromanya seperti pernah menyapa derianya sebelum ini. Tapi, dia yakin dia tak pernah temui lelaki ini. Perasaannya sedikit gelisah atas sebab yang dia sendiri tidak pasti.

“Saya minta maaf, Encik Muiz. Bila saya fikir balik, saya rasa macam saya tak perlukan pekerja baru.”

Jujurnya, dia tidak kisah. Sementelah ini adalah salah satu perjanjiannya dengan Muiz. Tapi, entah kenapa. Melihat pada lelaki yang Muiz bawa, membuatkan jiwanya resah tak menentu. Dan, dia tak suka akan rasa seperti ini.

“Tapi, kita dah setuju untuk saya hantar seorang pekerja baru, kan?” Dahi Muiz berlapis kerutan. Dia kerling Thaqeef yang masih tenang. Mata itu, tak lepas daripada merenung wajah indah milik Erdeena.

“Ya, saya tahu. Salah saya. Tapi…”

“Boleh saya tahu, atas sebab apa Cik Erdeena tak boleh terima saya?” Tiba-tiba Thaqeef bersuara.

Sejak tadi, dia memerhati. Melangkah masuk ke dalam pejabat sempit ini dengan doa tak putus agar semuanya dipermudahkan. Saat menatap wajah itu yang nampaknya sudah kembali seperti sedia kala, tidak lagi pucat dan cengkung, bibirnya koyak dengan senyuman. Lega.

Nafas Deen bagai tersekat. Dia telan liur berkali-kali. Suara parau itu seperti pernah didengari. Dia pejamkan mata seketika. Menggali memori yang boleh jadi sengaja dia buang. Dia yakin, dia pernah dengar suara ini di suatu tempat. Tapi, memorinya gagal mencari jawapan. Dia pujuk diri dan mendamaikan jiwa yang gemuruh.

“Saya janji saya akan kerja sungguh-sungguh dan bantu cik majukan restoran ni,” tambah Thaqeef lagi.

Dahi Deen berkerut seketika. Ya, suara ini pernah hadir dalam hidupnya. Dia terus menerka dan bila dia temui jawapan itu, dia tahu suara ini pernah menemani mimpinya. Aneh… kenapa suara lelaki asing ini saling tak tumpah dengan suara dalam mimpi itu?

Deen menarik nafas dalam sebelum dilepaskan dengan cukup perlahan tapi semua itu tetap tak mampu menjemput tenang. Dia mula bimbang. Apakah silap percaturannya menolak rawatan susulan yang doktor cadangkan? Apakah sakit lama itu, hadir semula? Kerana itu, dia mula resah gelisah? 

“Maaf. Saya cuma…” Deen kehilangan kata. 

“Tak apa. Saya faham. Tapi, apa kata kita letak aje pekerja baru ni dalam tempoh percubaan. Kalau kata Cik Erdeena masih rasa tak perlukan dia, kita boleh batalkan syarat yang ini,” balas Muiz, tenang dan langsung tidak melatah.

Thaqeef hela nafas lega. Dalam diam, dia berterima kasih kepada Muiz yang begitu pantas mengawal suasana.

“Saya tengok dekat luar semua dah hampir siap. Bila rancang nak buka ni?”  Muiz laju menukar tajuk perbualan.

“Minggu depan,” jawab Deen perlahan. Nampak tidak selesa.

Muiz angguk. Mengerti. Pandangannya melingas ke seluruh pejabat Deen. Hiasannya masih lama dan warnanya juga suram.

“Kenapa cik tak ubahsuai bilik ni sekali?”

“Masa saya setuju dengan semua syarat Encik Muiz tu, saya dah nekad untuk kekalkan bilik ni seperti mana keadaan asal. Saya tak pernah ada niat nak ubah pejabat ayah saya,” jawab Deen sambil melilau ke seluruh bilik dan akhirnya, pandangan itu hinggap lagi pada mata kuyu Thaqeef yang dirasakan mempunyai begitu banyak rahsia.

“Saya faham. Saya hormat keputusan Cik Deen. Apa kata sekarang, Cik Deen interviu dulu bakal pekerja baru ni. Mana tahu, cik akan terbuka hati untuk terima seorang lagi pekerja,” cadang Muiz. Dia senyum.

“Saya jenguk dekat luar dulu.”  Muiz bangkit dan berlalu keluar.

Daun pintu terkatup rapat. Suasana kembali terasa hening. Udara di dalam bilik ini dirasakan cukup nipis. Dia hampir sesak nafas. Hinggakan tak mampu untuk dia mengucapkan biarpun sepatah kata.

“Cik Erdeena?”

“Ya?”

Thaqeef senyum. Cuba bertenang biarpun debaran begitu gagah menghempas dadanya. Tautan pandangan pertama antara mereka telah membuatkan lututnya hampir longlai. Renungan Deen padanya, menyimpan beribu-ribu rahsia yang sukar untuk dia rungkaikan.

“Boleh saya mulakan?” soal Thaqeef meminta laluan untuk bersuara.

“Ya, silakan.” Tidak dapat menafi, Deen akhirnya akur.

“Nama saya Thaqeef. Umur saya 29 tahun sekarang. Saya graduan luar negara dalam kulinari dan pengurusan perniagaan. Saya pernah kerja di luar negara sebaik sahaja saya habis belajar dan saya ada pengalaman dalam kedua-dua bidang.”

Deen nampak terkesima dengan cerita Thaqeef. Apatah lagi, bila lelaki itu menolak sekeping kertas yang tertulis perkataan resume. Matanya tunak membaca ayat demi ayat yang tertera. 

“Kenapa pilih untuk kerja dekat sini?” Deen angkat pandangan. Sekali lagi, bola mata mereka berlaga.

“Saya ada rancangan untuk buka restoran sendiri. Tapi apa nak dikata. Bila orang cakap kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Itulah yang jadi pada saya. Saya dah rancang dengan baik. Tapi, ketentuan yang diberikan pada saya, berbeza sangat.” Saat ini, Thaqeef rendahkan pandangan. Meramas jari-jemari sendiri yang ada di ribaan.

Soalan demi soalan tak putus mengasak minda. Benarkah apa yang sedang dilakukannya? Bersembunyi di dalam terang? Tapi, segalanya telah bermula. Pengakhirannya, tiada siapa yang mampu duga. Jika indah, dia akan bahagia. Jika sebaliknya, dia juga akan reda.

Thaqeef jongketkan senyum pada hujung bibir.

Apa saja. Demi gadis ini. Membiarkan Erdeena sendirian adalah sesuatu yang tak akan dilakukan olehnya.

“Sebab tu saya ada dekat sini. Saya harap, Cik Erdeena boleh bagi saya peluang untuk belajar semula dari bawah,” sambung Thaqeef menceritakan kebenaran yang sedikit malap.

“Saya tak tahu apa yang dah jadi tapi saya bersimpati.” Daripada air wajah dan cara Thaqeef menuturkan ayat, dia yakin sesuatu yang teruk telah berlaku kepada lelaki ini.

“Saya juga sama. Rancangan itu sudah sangat manis…” Deen toleh pada skrin komputer di depannya.

“…siapa sangka, ketentuan itu pahit tak tertelan,” sambung, cukup perlahan namun masih sempat menyapa telinga Thaqeef.

Mata kuyu Thaqeef beralih arah. Mengikut pada titik renungan Deen dan tahulah dia, Deen sedang merenung gambar sendiri bersama arwah ayahnya. Senyuman yang koyak pada bibir Deen sangat lebar. Wajah itu benar-benar ceria. Tapi, Erdeena yang ada di depannya saat ini cukup berbeza.

Mampukah dia mengembalikan senyuman begitu? Ini juga salah satu rancangan yang tiba-tiba muncul dalam perjalanan hidupnya. Apakah akan tertunai atau masih akan dicantas oleh ketentuan yang tidak serupa?


...BERSAMBUNG


PRA-PESANAN DIBUKA SEKARANG.  DAPATKAN SEGERA SEBELUM KEHABISAN STOK



1 comment: