Saturday, May 11, 2019

Sugar? 5

SEBAK ditahan.  Di sinilah tempatnya.  Kejadian yang pernah berlaku dulu.  Dan hari ini, dia kembali lagi ke sini.  Ingatkan dia tak akan ke sini lagi.  Nak-nak setelah lelaki bernama Nel itu jadi penyibuk dalam hidup dia yang sudah bercelaru.  Sengaja nak tambah tanda soal dalam kepalanya.  Tak pasal-pasal mama dan ayah anggap dia  yang curang pada Haikal sedangkan lelaki itu langsung tak ikhlas pada dia selama ini. 

Cuma dia aje tak nak burukkan Haikal di depan mama dan ayah kerana dia tahu, semua salah akan berbalik pada dia.  Sekarang, terbukti.  Wujud Nel. Tapi, bukan salah Nel.  Dia yang terlanjur menyebut nama itu di depan orang tuanya. 
Keluar daripada dapur, Nel kerutkan kening.  Eh, dah seminggu tak muncul.  Tak sangka dia ni datang lagi.  Tapi yang mengejutkan, kenapalah mesti duduk di situ mengenangkan perkara yang menyakitkan? 
Anehnya kaum perempuan.
“Saya ingat dia tak datang dah lepas hari tu?”  soal Adi pada Nel yang sedang menggendang meja.  Memerhati pada wajah pelanggan setia mereka. 
“Ini kedai.  Dah kenapa dia tak nak datang?  Ikut suka dialah…” 
“Eh, manalah tahu.  Dia takut dengan abang ke?”  usik Adi.
“Ha, kau tak takut dekat abang ke?”  Nel tayang wajah bengis. 
Adi kecut.  “Eh, ada customer…”  Laju dia beralih ke kaunter. 
Bibir Nel pecah dengan senyuman tipis.  Adi ni, pengecut betullah.  Baru gertak sikit, dah kecut.  Tangannya mencapai cawan.  Americano panas yang selalu dipesan oleh gadis itu dibancuh pantas. 
Sepotong kek diletak atas piring.  Ditatang dulang penuh cermat, hingga berdiri tepat di sisi meja.  Lama-lama, wajah itu terangkat.  Nel ukir senyum. 
“Saya tak order…”  beritahu Dian.  Perlahan dan tenang. 
Nel ceberkan bibir. 
“Sebab tak orderlah, baru saya bawak sini.  Air tu dah kering…”  Dia letak cawan dan piring itu penuh cermat.  Cawan kosong itu diangkat.
“Silakan,” pelawanya dan terus pusing tubuh.
“Encik Nel…” 
Tapi, langkahnya tak dapat bermula.  Dia toleh semula. 
“Ya, saya…”  Hujung keningnya terjongket. 
“Boleh saya pesan secawan lagi?”  tanya Dian perlahan.  Tanpa senyuman yang pastinya. 
“Okey.  Boleh.  Nak pesan air apa ya, cik?”  soal Nel professional. 
“Apa yang awak suka minum?” 
“Saya tak minum kopi…”
“Coklat?”  duga Dian.
Nel angguk tipis. 
“Panas, sejuk atau frap?”
“Semua tu pun saya layan…”
“Suka whipped cream?”
Nel ketap bibir.  Dia nak menyoal tapi tak jadi.  Wajah di depannya jelas berbicara tentang kesedihan yang sukar diungkap.
“Suka.  Whipped cream lebih,” jawabnya teruja. 
“Sekarang?”  Mata Dian langsung tak beralih pada wajah Nel. 
“Coklat frap dengan whipped cream penuh di atasnya.”
“Okey.  Bagi satu coklat frap…”  Dian hulurkan kadnya dan kembali tunduk membelek buku yang ada di tangannya.    
Nel berlalu ke kaunter tapi tak lama, dia kembali semula menatang order yang dipesan.  Diletak sopan.  Kad bank Dian juga dihulur pada wanita itu. 
“Jemput minum…” 
Dian senyum tawar. 
“Ini untuk awak.  Saya belanja.  Boleh duduk sekejap minum dengan saya?”  tanya Dian. 
Dahi Nel berkerut tapi dia pujuk hati yang sedang dibadai pelbagai persoalan.  Jinak lain macam wanita ini hari ini.  Andai tak… dia rasa seperti mereka adalah seteru.  Lepas hari tu, dia tekad nak tegur wanita ini lagi tapi, hari ini berbeza. 
Sesekali dia toleh pada Adi yang sedang tayang seluruh gigi dalam mulut.  Dia punya sengih, lain macam sungguh.  Nak kena ni.
“Boleh?”  Sekali lagi, Dian mencari jawapan. 
“Oh, boleh aje…”  Laju dia mengangguk bila soalan itu sekali lagi menyapa. 
Penuh gaya, Nel tarik kerusi dan labuhkan duduk di depan Dian.  Kaki panjang itu dibawa menindih kaki yang satu lagi. 
“Kek satu… cukup, kan?”  tanya Dian lagi.
“Ke awak nak tambah?”  Nel mahu bangun tapi sekali lagi Dian menahan.
“Cukup aje.  Kita kongsi,” ujar Dian tanpa perasaan. 
Dia angkat cawan dan dibawa ke bibir. 
Nel pula yang kerut kening.  Kopi itu terlalu pahit tapi kenapalah gadis ini meneguknya tanpa apa-apa riak biarpun pada hujung kening yang indah terletak itu. 
“Saya tak suka manis,” ujar Dian tiba-tiba.
“Rasa sikit bolehlah bagi hargai niat baik orang.”  Orang yang dimaksudkan adalah lelaki di depan matanya sekarang. 
Nel diam.  Tak berkata apa.  Sepertinya gadis ini ada perkara yang mahu diluahkan dan dia tak nak menjadi roadblock bila emosi seseorang sedang meluncur laju membelah laluan perasan. 
“Kek yang awak bagi minggu lepas, pun saya tak makan.  Saya bawak balik rumah.  Letak dalam peti.  Saya lupa langsung…”  Bicara Dian mati lagi.  Dia angkat tangkai cawan dan dihirup lagi kopi tersebut. 
“Lepas tu, mama saya tanya kenapa saya beli sedangkan saya tak makan manis.”  Kali ini, barulah Dian angkat wajah.  Ditenung Nel yang dia tahu, memandang dia tak lepas daripada tadi. 
“Mama dengan ayah saya cakap yang…” 
Nel senyum sendiri.  Bicara itu akhirnya terhenti.  Bukan kerana roadblock dia.  Tapi, boleh jadi kehabisan minyak tenaga.  Dia dah dapat tebak apa yang gadis ini mahu katakan. 
“Perlu ke saya jadi orang tu?” 
“Orang tu?”  Dian tak mengerti.
“Ya… orang yang mama dan ayah awak fikirkan?”  Senyuman Nel lebar.  Seperti orang mengantuk disorongkan bantal. 

Dia rela!  Hanya menanti lampu yang masih merah bertukar hijau saja.  

No comments:

Post a Comment